راهنمای شناخت بازار

چرا حجم سرمایه الزاما به معنای نقدینگی بالای یک رمزارز نیست؟

اغلب مردم برای ردیابی پیشرفت و ارزش یک ارز دیجیتالی، به یک وب سایت مانند CoinMarketCap یا CoinCap.io می روند تا رده بندی پول های مختلف را براساس حجم سرمایه بازار کنونی ببیند. حجم سرمایه (Market Cap) یک پول دیجیتالی، موجودی کل پول ها ضرب در ارزش کنونی آن پول در بازار است. با اینکه هیچ ارز دیجیتالی از نظر حجم سرمایه به بیت کوین نزدیک نمی شود، اما مردم علاقه دارند ببینند که کدامیک از دیگر ارزهای دیجیتالی در ده پول برتر از نظر حجم سرمایه قرار می گیرند.
با اینکه حجم سرمایه از نظر برخی یک اطلاعات جالب توجه درباره یک ارز دیجیتالی است، واقعا به ما کل داستان را نمی گوید. هنگام مقایسه ارزهای دیجیتالی با یکدیگر، انواع شاخص های دیگر وجود دارد که باید مد نظر قرار داد و حجم سرمایه گاهی می تواند گول زننده باشد.

پیشنهاد مطالعه: مارکت کپ چیست؟ (Market Capitalization) ارزش بازار ارزهای دیجیتال

یک حجم سرمایه گمراه‌کننده

حجم سرمایه پول دیجیتالی در برخی مواقع می تواند گمراه کننده باشد مثلا وقتی برخی از پول هایی که در محاسبه حجم سرمایه قرار دارند به آسانی (اگر اصلا) قابل تجارت و خرید و فروش نباشند. این اغلب در مورد پول هایی که از پیش استخراج می شوند، صادق است، اگرچه همیشه اینطور نیست.
بهترین مثال یک حجم سرمایه پول دیجیتالی که به خاطر استخراج پیشین (premine) متورم شده شاید Auroracoin باشد. گزارش می شد که این آلتکوین حجم سرمایه بیش از ۱ میلیارد دلار دارد، اما واقعیت این بود که اکثر این سکه ها برای کسی فراهم نبود. وقتی فقط سکه هایی را که برای خرید و فروش فراهم بود محاسبه می کردید، حجم سرمایه نزدیک ده میلیون دلار بود.اکنون حجم سرمایه Auroracoin فقط یک میلیون دلار است.

پول ریپل (Ripple) یعنی XPR دارایی دیگری است که به ارزش گذاری بیش اندازه متهم شده زیرا این شرکت مالک اکثریت عظیم XPR های موجود است. بسیاری همچنین ریپل را یک دفتر مجوز دار می دانند تا یک سیستم پول دیجیتالی، بنابراین معلوم نیست که آیا باید این را با بیت کوین یا آلتکوین ها مقایسه کرد یا خیر.

آخرین مثال یک حجم سرمایه متورم، استیم (Steem) است. مقادیر زیادی از Steem به خاطر اینکه استیم های جدید به عنوان قدرت استیم (Steem Power)  قفل شده اند (یعنی نمی توان از حساب بیرون کشید و فورا فروخت)، برای خرید و فروش مهیا نیستند. حجم سرمایه برای استیم در ماه جولای به ۴۰۰ میلیون دلار رسید اما اکنون به سختی به ۴۰ میلیون دلار می رسد.

پیشنهاد مطالعه: چرا شاخص ارزش بازار بیتکوین فریبنده است؟

اهمیت نقدینگی

با اینکه موارد تعریف شده و مشخصی برای محاسبه حجم یک پول وجود دارد، اما داده های دیگری نیز شایان ذکر است. به نظر تریس میر (Trace Mayer) یکی از سرمایه گذاران قدیمی بیت کوین، «دو عامل مهم وجود دارد، یکی حجم سرمایه و دیگری نقدینگی. اینکه چقدر از حجم پول روزانه دست به دست می شود؟ اگر می خواهید ۵۰ دلار از این پول را به دیگران بفروشید، آیا بازار می تواند این را یک روزه ردیف کند؟»

تریس میر در ادامه اشاره می کند که بیرون کشیدن مقدار زیادی بیت کوین فقط ممکن است بیت کوین را چند دلاری پایین بکشد، اما برای دیگر پول های دییجیتالی اینطور نخواهد بود. وی می گوید: «چون فقط حجم سرمایه بالایی دارید، به این معنا نیست که نقدینگی بالایی هم دارید.»

میر همچنین از اشکال مختلف نقدینگی خارج از صرافی های پول دیجیتالی صحبت می کند. بیت کوین، برخلاف تمامی آلتکوین ها، کاربران واقعی دارد که پول را فقط برای سود بردن از خرید و فروش استفاده نمی کنند. روال برخی کارها با بیت کوین انجام می شود، کسانی هستند که درآمدشان با بیت کوین پرداخت می شود، تجارت هایی هست که خارج از صرافی انجام می شود و دیگر اشکال نقدینگی برای بیت کوین وجود دارد که هیچ ارتباطی به صرف خرید و فروش برای سودآوری ندارد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین صرافی‌ ارز دیجیتال ایرانی

وی گفت: «بیت کوین حجم متوسطی دارد، اما حجم زیادی از این سرمایه قابل خرید و فروش است.»

«اگر شما در یک پروژه کوچک آزمایشی مانند اتریوم، دش (Dash) یا استیم سهیم هستید، فکر می کنم استیم آزمایش کوچک جالبی است، اما هیچ حجم سرمایه ای ندارد. می خواهید ۵ میلیون دلار استیم بفروشید؟ با این کار قیمت را به نزدیک صفر می رسانید. اما در مورد بیت کوین این را نمی بینید.»

از نظر تریس میر، مبالغ مالی در صرافی و خرید و فروش، نقدینگی زیادی به بیت کوین می بخشد. وی توضیح می دهد: «من پروژه دیگری نمی بینم که این نقدینگی را ایجاد کند، اگر از امنیت و موارد دیگر اگر بگذریم.»



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


منبع

 

https://coiniran.com/?p=4319
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x