مقالات عمومی

دستورالعمل مطالبه و فروش Bitcoin Cash برای تازه کاران – بخش اول

در این مقاله به کارهایی که می توانید بعد از استخراج اولین بلاک  BCH خود انجام دهید، می پردازیم.

لطفا توجه داشته باشید که این مقاله صرفا جنبه توصیه داشته  و بر اساس بیشترین میزان از درک نویسنده مطلب از شرایط جاری نوشته شده است. هنوز همه موضوع بسیار مبهم و قابل تغییر است.  بنابراین بسیار مراقب باشید.

بیتکوین کش (که گاهی از اوقات Bcash و در بیشتر مواقع به اختصار BCH یا BCC نامیده می شود) امروز شروع به کار کرد. همه کسانی که بعد از ظهر در ساعت ۱۲:۲۰  UTC در حساب خود بیتکوین داشتند، می بایست معادل همان اندازه از BCH را در کلید های خصوصی بیتکوین خود داشته باشند.

قبلا نحوه نگهداری امن از کلید های خصوصی توضیح داده شد. بنابراین باید از دسترسی به موجودی BCH خود مطمئن باشید. هر چند که آن موقع، اوضاع پیچیده تر و نامشخص تر از امروز بود.

با در نظر گرفتن شرایط امروز تا حدی که قابل درک است، دراین مقاله به شما نحوه مطالبه و استفاده احتمالی از موجودی BCH، توضیح داده می شود.

اخطار نویسنده: اگر با در نظر گرفتن ریسک احتمالی، تصمیم به انجام معامله در بازار BTC/BCH  گرفته اید، نشان می دهد که به کار خود واقف هستید و این مقاله برای شما نوشته نشده است. این مطلب راهنمای تازه کاران است.

عجله نکنید

خوشبختانه اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، BCH امنیت بسیار قوی در برابر حملات تکرارپذیر اعمال می کند. این یعنی اینکه احتمال خرج کردن تصادفی BTC به جای BCH یا بالعکس وجود نخواهد داشت. (یا اینکه این احتمال بسیار پایین خواهد بود)

به همین دلیل اگر در حال حاضر به موجودی BCH خود اصلا اهمیتی نمی دهید، نیاز به انجام کار خاصی ندارید و مثل سابق می توانید از موجودی بیتکوین خود استفاده کنید. اما اگر به هر تغییری اهمیت می دهید (و هنوز هم به کلید های خصوصی خود دسترسی دارید) هر زمانی امکان درخواست BCH برای شما وجود دارد.

همچنین، اگر تصمیم به نگهداری طولانی مدت از موجودی BCH خود دارید، در حال حاظر نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. امکان استفاده بیتکوین همانند سابق وجود دارد و تنها باید از کلید های خصوصی خود محافظت کنید.

(بنا بر این در هر دو حالت نگهداری آدرس هایی که در زمان انشعاب بیتکوین شما را ذخیره کرده اند مفید است. این امر ضروری نیست اما ممکن است در آینده به کار تان بیاید)

حالا فرض می کنیم تصمیم دارید دست کم، برای فروش سهم BCH خود اقدام کنید.

اگر طبق توصیه های قبلی ما عمل کرده باشید خوشبختانه الان کنترل کاملی بر کلید های خصوصی بیتکوین خود دارید و این یعنی اینکه به اندازه BTC موجود در کیف پول خود BCH نیز خواهید داشت.

خبر بد این است که مطالبه مطمئن BCH، لزوما کار امن و راحتی نخواهد بود. اگر به حد کافی مراقب نباشید، ممکن است در هنگام درخواست BCH، کلید های خصوصی خود را فاش کنید و چون این کلید ها برای امنیت BTC شما نیز به کار می رود، ممکن است باعث دزدیده شدن موجودی BTC شما نیز بشود. نیازی به گفتن این مطلب نیست که به این اتفاق علاقه ای ندارید. مشخصا با اقدام عجولانه برای فروش BCH خود، بیشتر از آنکه امکان به دست آوردن سودی را داشته باشید، در موقعیت ازدست دادن BTC خود قرار خواهید گرفت.

بنابراین، جهت جلوگیری از فاش شدن کلید های خصوصی، تا وقتی که در مورد اقدام مورد نظر خود به درک مطمئنی دست پیدا نکرده اید، هیچ کاری انجام ندهید. موجودی BCH شما به جای دیگری نخواهد رفت. در این بخش، به این علت که برنامه هنوز در حال توسعه هست، حتی امکان بروز خطا در این مقاله به صورت غیر عمدی نیز وجود دارد …

موجودی خود را درخواست کنید

برای ثبت درخواست خود باید از یک کیف پول مطمئن و امن استفاده کنید. در اینجا نحوه مطالبه BCH در هر یک از انواع کیف پول، مورد بررسی قرارگرفته است.

کیف پول حاوی اطلاعات کامل نود (گره)

پیشنهاد اول ما، انتخاب گزینه یک کیف پول حاوی اطلاعات کامل نود (گره) مانند   Bitcoin Core و  Bitcoin Knots است. این کیف پول ها کلید های خصوصی شما را در یک پوشه  اختصاصی در کامپیوتر شخصی شما قرار می دهند. شما می توانید از طریق منوی کیف پول خود یک نسخه پشتیبان از اطلاعات این پوشه تهیه کنید. بعد از انجام این کار می بایست نسخه پشتیبانی خود را به یک کیف پول Bitcoin Cash که حاوی اطلاعات کامل نود (گره) ست، مثل  Bitcoin ABC وارد کنید.

هر چند با در نظر گرفتن جانب احتیاط باید گفت که ما در این موقعیت زمانی به خصوص، نمی توانیم هیچ یک از برنامه های Bitcoin Cash را با اطمینان خاطر به شما پیشنهاد کنیم. تمام آنها جدید بوده و در یک بازه زمانی کوتاه توسعه یافته اند. همچنین احتمالا بررسی دقیق صورت گرفته در تمام این نرم افزار ها به اندازه معمول در فضای بیتکوین انجام نشده است. به همین دلیل وارد کردن کلید های خصوصی در چنین برنامه هایی کار معقولی به نظر نمی رسد و به جای آن باید تا زمان گزارش شدن مشکل صبر کرد.

به علاوه برخی از نرم افزار های کیف پول Bitcoin Cash  مثل Bitcoin ABC  که حاوی اطلاعاتی کامل از هر گره هستند، با نرم افزار های بیتکوین نظیر Bitcoin Core، تداخل می کنند. از همین رو نصب هر دو برنامه در یک سیستم توصیه نمی شود. در عوض، بهترین کار نصب کامل BCH در یک کامپیوتر متفاوت است. آن وقت می توانید نسخه پشتیبان کیف پول خود را در برنامه کیف پول BCH وارد کرده و به موجودی آن دسترسی پیدا کنید.

اگر شما مشخصا یک تازه کار نیستید، یک راهکار جایگزین دیگر هم در اختیار دارید. توسعدهنده NBitcoin به نام Nicolas Dorier، یک ابزار تقسیم کننده ساخته که به شما اجازه می دهد موجودی  BTC خود را از BCH تفکیک کنید. هر چند استفاده از این ابزار نیاز به  ثبت و وارد کردن “چند خط از دستورات به شکل کد” در سیستمی که در حال کار با آن هستید، دارد. اگر می دانید که باید چگونه از آن استفاده کنید، احتمالا به این مقاله احتیاجی نخواهید داشت.

کیف پول کاغذی

دومین پیشنهاد ما استفاده از کیف پول کاغذی ست. این سخت افزار مشخصا برای نگهداری اطلاعات شما به صورت طولانی مدت طراحی شده است. اما اگر به BCH خود نیاز داشته باشید، مطمئنا همان موقع به آن دسترسی خواهید داشت.

متاسفانه برای وارد کردن کلید های خصوصی تان به صورت مستقیم در یک کیف پول، گزینه های زیادی در اختیار ندارید. این مشکل در مورد BCH جدی تر است. در بین کیف پول های بیتکوین  Electrum این امکان را فراهم کرده است. پس نسخه BCH این کیف پول که Electron Cash نام دارد به شما اجازه انجام این کار را خواهد داد.

هر چند که خود این کیف پول، در ارتباط با Electron Cash یک اخطار رسمی داده است. این کیف پول (Electron Cash) به درستی آزمایش نشده، به همین دلیل کارکرد درست منطبق با تبلیغات آن، هیچ ضمانتی ندارد. این ریسک بزرگی ست و استفاده از آن در شرایط فعلی توصیه نمی شود. (این مسئله ممکن است در آینده تغییر کند)

با این حال در صورتی که با مسئولیت خود این کار را انجام دادید، مطمئن شوید که حداقل از دو لایه امنیتی اضافی استفاده می کنید. اول اینکه درصورت راه اندازی Electrum به روی یک سیستم، نرم افزار Electron Cash را در یک کامپیوتری متفاوت از سیستمی که کیف پول Electrum در آن قرار دارد اجرا کنید. (احتمالا بهترین کار ممکن این است که این نرم افزار (Electron Cash) را در یک سیستم جدا از سیستمی که  Electrum در آن اجرا شده یا سیستمی که هر نوعی از اطلاعات مهم در آن قرار دارد، اجرا کنید)

به علاوه، در مرحله اول قبل از انجام هر کاری با BCH، موجودی BTC  خود را به یک آدرس جدید (مثلا یک کیف پول کاغذی جدید) در شبکه بیتکوین منتقل کنید. در این حالت حتی در صورت دزدیده شدن کلید های خصوصی Electron Cash، خسارت محدودی به وجود خواهد آمد، زیرا بعد از انتقال موجودی، این کلید های خصوصی به موجودی BTC شما دسترسی نخواهد داشت. (بعد از این، از عدم ارسال بیتکوین به این آدرس اطمینان حاصل کنید)

ادامه این مقاله را می توانید در بخش بعدی که در آینده منتشر می شود مطالعه بفرمایید



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : bitcoinmagazine

https://coiniran.com/?p=7706
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x