پروژه‌ها

مصاحبه کوین‌ ایران با هری شمس، مدیر توسعه تیم رمز ارز ورج (Verge)

هری شمس، متخصص سیستم‌های مالی و تجزیه و تحلیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و مدیر توسعه کسب و کار ورج می‌باشد. پیاده‌سازی سیاست‌های ورج و تلاش برای فراگیر شدن این رمز ارز از فعالیت‌های اصلی اوست. هری بر‌‌‌‌‌‌‌ای اولین بار در سال ۲۰۱۴ با کامیونیتی ورج آشنا شد و از آن موقع تاکنون با تمام انرژی و به طور مستقیم بر روی این پروژه کار می‌کند.

هری، ورج را اینگونه تعریف می‌کند:

«پروژه ورج یک فورک از بیت‌کوین و پیر کوین Peer Coin است که در سال ۲۰۱۴، با نام Doge Coin Dark آغاز به کار کرد. ورج را می‌توان جزو اولین نسل از بلاک‌چین‌‌ها دانست که توسعه‌‌دهنده و سرمایه‌گذار اصلی آن جاستین سونرات است. جاستین در آن زمان درحال طراحی کوینی بود که دارای امتیازاتی نسبت به کوین‌های موجود دربازار باشد، اما چه امتیازاتی؟ اولین هدفی که جاستین درطراحی این کوین‌ جدید مد نظر داشت ‌حفاظت از حریم خصوصی‌‌‌ افراد بود. هدف بعدی داشتن شبکه‌ای بود که از طریق مشارکت بالا بتواند از پروتکل ورج پشتیبانی و نگه‌‌داری نماید. برنامه‌ریزی برای خلق سیستمی که سهولت استفاده، خرید و فروش و تراکنش این رمز ارز برای پرداخت‌های خرد را ممکن سازد هدف دیگر جاستین بود.»

او در ادامه می‌گوید:

«اولین مشکل بر سر راه  توسعه‌دهندگان ورج برای حفظ حریم خصوصی افراد بر روی اینترنت، بحث IP  بود.همانطور که می‌دانید داشتن آدرس ایمیل در فضای اینترنت علی‌رغم تعهد به حفظ حریم شخصی افراد، نیاز به ثبت مشخصات کاربر دارد؛ ورج برای حل این مشکل از Tor کمک گرفت».

جدید‌ترین ورژن کیف پول QT ورج حاوی Tor 

این کیف پول به صورت Embeded طراحی شده؛ به این معنی که با اجرای برنامه، نرم افزار‌های امنیتی و پنهان کننده آی پی نیز در داخل آن اجرا می‌شوند. هری، ورج را یک پروژه علمی می‌داند که پایان ماینینگ آن  حدود ۴۰۰ روز دیگر است. آقای شمس در این مصاحبه دلایل موفقیت ورج را اینگونه توضیح داد:

«موفقیت ورج به‌ علت داشتن جامعه‌ی وفاداری است که به کمک آن می‌تواند صدایش را به گوش همه دنیا برساند. میزان مشارکت بالای جامعه‌ی ورج، امکان سانسور در آن را به‌شدت کاهش می‌دهد. نکته قابل توجه دراین مجموعه این است که تمامی کارمندان رده بالا در ورج داوطلبانه و از بین افراد کامیونیتی وارد آن شده‌اند. از نقاط قوت ورج می‌توان به تمرکز این پروژه برای سهولت انجام تراکنش‌ها اشاره کرد. ورج همچنین  برای راحتی استخراج ‌کنندگان، پنج الگوریتم مختلف در نظر گرفته است».

هری در پاسخ به این سوال که با توجه به ناشناس بودن کاربر‌ها و میزان بالای حفظ حریم خصوصی افراد، آیا ممکن است در آینده این پروژه از سمت دولت‌ها مورد انتقاد قرار بگیرد، چنین گفت: «اولا پروژه ورج کاملا متن باز و ‌شفاف است، ثانیا هیچ محرمانگی ۱۰۰درصد نیست».

آقای شمس درباره حمله ۵۱ درصد که در ورج اتفاق افتاد، می‌گوید:

«حمله به یک شبکه‌ی متن باز دور‌از‌ذهن نیست و به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

۱: آن شبکه برای کسانی باارزش است.

۲: آن شبکه غیر متمرکز است.

نکته‌ی قابل توجه، چگونگی مقابله با این مشکل و حل آن است. در حمله‌ی سال گذشته به ورج، در کمتر از چند ساعت ۲۰ میلیون ورج سرقت شد اما تیم پشتیبانی این مجموعه درمدت زمان کوتاهی این حمله را با موفقیت مهار و از بروز دوبار خرج کردن یا دابل اسپندینگ جلوگیری کردند؛ در‌نتیجه‌ هیچ کاربری در این حمله متضرر نشد».

در پایان، آقای شمس از برنامه‌ریزی برای توسعه این رمز ارز و افزودن امکانات جدید برای راحتی کاربران ورج در آینده نزدیک خبر داد.

فایل صوتی مصاحبه

لطفا نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

https://coiniran.com/?p=30740
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x