مقالات بیت کوین

بهینه سازی Segwit: چگونه تغییرات جدید در ساختار نرم افزاری بیتکوین باعث بهبود مقیاس پذیری بلاک ها می شود

با اینکه فناوری SegWit (سگویت) مدتی است در شبکه بلاکچین بیتکوین در حال استفاده است، هنوز برای درک تمامی پتانسیل های آن تلاش زیادی باقیست.

از لحظه ای که از ماه پیش، بلاکچین بیتکوین به نسخه ای با قابلیت پشتیبانی فناوری (Segregated Witness) یا SegWit ارتقا یافت، امید می رفت که یکی از داغ ترین بحث های مربوط به شبکه بلاکچین بیتکوین از ابتدای پیدایش آن (یعنی کند بودن آن) خاتمه یابد. هر چند روش بهینه سازی SegWit هنوز راه زیادی برای اثبات پتانسیل های خود در پیش دارد، به طوری که تخمین زده شده که بعد از بروزرسانی به نسخه جدید، تا کنون تنها ۳ درصد از تراکنش های انجام شده از این ویژگی استفاده کرده اند.

با اینکه تا به حال تراکنش های بسیار کمی از این قابلیت استفاده کرده اند ولی امید می رود که از این پس با افزایش پشتیبانی کیف پول ها و سرویس های بیتکوینی بیشتر از این ویژگی، پذیرش و استفاده از آن نیز افزایش یابد. تا به این لحظه، نقش SegWit بیشتر در بزرگ تر کردن سایز بلاک های بلاکچین و بدین ترتیب انجام تراکنش های بیشتر در هر بلاک مشهود است که این موضوع زمینه ساز راه حل های پیشرفته تر برای مقیاس پذیری همچون شبکه لایتنینگ می باشد.

برای دستیابی به این هدف، برنامه نویسان هسته نرم افزاری اصلی بیتکوین یعنی Bitcoin Core ، در تلاش برای یکپارچه سازی و به کارگیری این تکنولوژی در ساختار زیربنایی این ارز دیجیتال می باشند.

با توجه به تغییرات آخرین نسخه عرضه شده Bitcoin Core یعنی نسخه ۰٫۱۵٫۰ که چند روز پیش منتشر شد، کاملا مشهود است که برنامه نویسان تمرکز زیادی بر روی بهینه سازی مخصوصا در زمینه عملکرد داشته اتد که حداقلِ آن تلاش برای زمینه سازی جهت استفاده گسترده تر از سگویت است.

 

تمرکز بر روی عملکرد

دو هفته پیش در جریان همایشی در سان فرانسیسکو، مدیر ارشد شرکت Blockstream (یکی از همکاران وبسایت بزرگ Coindesk) و همچنین آقای Greg Maxwell که یکی از فعال ترین برنامه نویس های Bitcoin Core است تاکید کردند که تمرکز اصلی در به روزرسانی نسخه ۰٫۱۵٫۰ ، مربوط به بهبود عملکرد و سرعت بیشتر این ارز  با استفاده از ظرفیت های تکنولوژی SegWit می باشد.

آقای Maxwell توضیح داد :« با بکارگیری فناوری SegWit ، پیش بینی می شد که بلاکچین با سرعت هر چه بیشتری نسبت به قبل رشد نماید و به همین دلیل میل فزاینده ای در ما برای استفاده از تمامی ظرفیت های این تکنولوژی در بلاکچین ایجاد شد».

از آنجا که با استفاده از تکنولوژی SegWit سایز بلاک ها در بلاکچین بزرگ تر شده و همین امر موجب می شود تا اطلاعات تراکنش های بیشتری در یک بلاک ذخیره شود ، دانلود یک نود کامل بیتکوین زمان بیشتری را می برد که یکی از مهم ترین هدف های ما بهینه سازی این زمان می باشد.

برای جامعه بیتکوین ، دانلود نودهای کامل از بیشترین اهمیت برخوردار است، چون تنها در این صورت هست که می توان از بیتکوین بدون کمک بانک ها یا دیگر واسطه ها استفاده نمود که همین موضوع نقطه برتری ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر ارزها می باشد. پس هر تلاشی برای کمک به این موضوع و بهینه شبکه بلاکچین بیتکوین بسیار مورد استقبال جامعه بیتکوین می باشد. به همین دلیل  بهینه سازی سرعت عملکرد این شبکه ( زمانی که طول می کشد تا نرم افزار دانلود شده و از آن استفاده شود ) یکی از چالش های اساسی توسعه دهندگان در ارائه بروزرسانی های مختلف بیتکوین می باشد  (معمولا این به روزرسانی های بزرگ هر ۶ ماه یک بار اتفاق می افتند)

به نقل از آقای Maxwell:  «فناوری SegWit بیش از پیش تمرکز ما را بر روی سرعت و بهبود عملکرد معطوف کرده است».

در بین تغییرات مهم این نسخه، یکی از مهم ترین آن ها نحوه ذخیره خروجی های تراکنش های هنوز خرج نشده (UTXO ها) می باشد که در این روش بار پردازشی کمتری به کسانی که می خواهند یک نود کامل بیتکوین را دانلود کنند وارد می شود. بنابر نوشته های مربوط به تغییرات نسخه  ۰٫۱۵٫۰ ، در این نسخه سرعت دانلود تاریخچه تراکنش ها بهبود ۳۰-۴۰ درصدی داشته و همچنین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیز فضای حافظه کمتری را اشغال می کند. همچنین از دیگر بهینه سازی های فنی این نسخه می توان به جستجو و واکشی سریع تر در بین اطلاعات تراکنش ها و ذخیره سازی آن ها اشاره کرد.

تمامی این موارد نشان می دهند که نیت تیم توسعه دهندگان بیتکوین بر سریع تر، قوی تر و بهینه کردن سیستم زیربنایی این ارز دیجیتال به واسطه ظهور SegWit و آماده سازی آن برای زمانی که مردم به استفاده وسیع از این ارز روی آورند می باشد.

عدم پشتیبانی رسمی از  SegWit

در حال حاضر ، اکثر کیف پول های بیتکوین قابلیت پشتیبانی SegWit را ندارند ولی این ممکن است در آینده بسیار نزدیک تغییر کند.

با وجود اینکه مهم ترین تغییرات نسخه ۰٫۱۵٫۰ در راستای بهبود عملکرد بلاکچین بیتکوین با استفاده از فناوری SegWit بود ولی همچنان نرم افزار جدید، ایجاد تراکنش با استفاده از SegWit را پشتیبانی نمی کند و بسیاری از توسعه دهندگان بیتکوین معتقدند که بهتر است قبل از نهایی سازی و استفاده از SegWit در تراکنش های Bitcoin Core، مدتی به صورت آزمایشی از آن استفاده شود. هر چند در لیست تغییرات این نسخه ذکر شده است که در نسخه بعدی ، از فناوری SegWit پشتیبانی کاملی خواهد شد.

طبیعتا وقتی که نسخه بعدی بیتکوین ارائه شود، کاربران آن خواهند توانست با استفاده از کیف پول Core تراکنش های با قابلیت SegWit نیز انجام دهند که به عنوان یک کاربر، مهم ترین مزیت آن نسبت به تراکنش های پیشین کاهش قیمت نرخ کارمزد هر تراکنش به نیمی از مبلغ قبلی است. دیگر کیف پول های بیتکوین نیز ممکن است بعد از مدتی انتظار و مشاهده نتایج استفاده از SegWit، به استفاده از این فناوری در تراکنش های خود روی آورند که اگر این اتفاق بیافتد، تغییرات و بهینه سازی های موجود در ۰٫۱۵٫۰ بیشتر دیده می شود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : coindesk

https://coiniran.com/?p=8279
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x