ایستگاه خبر

سازوکار اثبات ذخیره (PoR) از سوی چین‌لینک معرفی شد: راهکاری برای گسترش پذیرش کریپتو!

پیامد اخیر صرافی FTX و ریزش قیمت توکن بومی FTT که در چند خبر آن را پوشش دادیم بار دیگر لزوم برخورداری از شفافیت‌ حداکثری گزارشات مالی را در حوزۀ کریپتو و به ویژه صرافی‌های متمرکز خاطرنشان کرد. چین‌لینک (Chainlink) که ارائه‌دهندۀ اصلی داده‌های اوراکل است به تازگی بر ابزارهای اثبات ذخیره (proof-of-reserve) خود تمرکز داشته تا بتواند چالش‌هایی را که درپی عدم شفافیت رخ داده است، رفع نماید.

تیم نرم‌افزاری چین‌لینک با پست توییتی در روز گذشته، از جامعۀکاربری کریپتو پرسید که آیا این حوزه مجددا قربانی مشکلات سنتی صنعت مالی خواهد شد یا خیر؟

سازوکار اثبات ذخیره (PoR) از سوی چین‌لینک معرفی شد: راهکاری برای گسترش پذیرش کریپتو!

مکانیسم اثبات ذخیرۀ چین‌لینک

اثبات ذخیره که گاهی از آن تحت عنوان پول در گردش یا خزانۀ پشتیبانِ توکن و دارایی‌ها یاد می‌شود مکانیسمی است که از سوی سازمان‌ها برای تایید حسابرسی مستقل منابع پولی مورد استفاده واقع می‌شود. این سازوکار موجب اعتماد فزایندۀ افراد به یک دارایی یا سازمان خاص خواهد شد. چین‌لینک این فرآیند را به شکل زیر شرح داد:

«مکانیسم اثبات ذخیره در اعتبارسنجی منابع پولی صرافی‌های متمرکز، سنجش موجودی حساب‌های آف‌چین بانکی، وثیقه‌های میان‌زنجیره‌ای، اعتبارسنجی دارایی‌ها و ذخایر پولی فیزیکی و سایر موارد مالی بسیار مفید خواهد بود».

ابزارهای اثبات ذخیرۀ Chainlink نخستین بار در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) معرفی شدند، اما با فروپاشی صرافی FTX در هفتۀ پیش بار دیگر در کانون توجه قرار گرفتند.

براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی Chainlink، مکانیسم اثبات ذخیره از بزرگترین مجموعۀ غیرمتمرکز حاضر از نودهای امن و مقاوم در برابر حملات سیبیل (Sybil-resistant) بهره می‌برد تا به داده‌های ذخایر دسترسی داشته و آن‌ها را تایید کند.

قراردادهای مبتنی بر این مکانیسم قادر به اجرای عملکردهای متعددی از جمله زمان‌بندی حسابرسی‌های عادی و خودکار هستند. این قراردادها همچنین با حسابرسی ذخایر توکن‌های وثیقه‌، توانایی محافظت از اپلیکیشین‌های امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) را در برابر ورشکستگی خواهند داشت.

شرکت چین‌لینک در ماه سپتامبر (شهریور) با عرضۀ برنامه‌ای به نام SCALE دسترسی پایدار به راهکارهای لایه ۱ و ۲ را ممکن ساخت. چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس، در نهم نوامبر (۱۸ آبان) خاطرنشان کرد که تمام صرافی‌های کریپتو باید به مکانیسم درخت‌های مرکل (Merkle-tree) و اثباتت ذخیره مجهز شوند. وی اظهار داشت:

«صرافی‌های رمز ارز نباید مانند بانک‌ها بر ذخایرِ کسری اتکا کنند».

صرافی بایننس در راستای پایبندی به شفاف‌سازی اقدام به انتشار عمومی آدرس کیف‌پول‌های سرد برای ۶ عدد از توکن‌های خود کرد و یادآور شد که اطلاعات سایر توکن‌ها نیز بوسیلۀ یک سیستم اثبات ذخیره به زودی عرضه خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اوراکل (Oracle) چیست؟

Source

https://coiniran.com/?p=60304
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x