آموزش بلاکچینبلاکچین

مسترنود چیست؟ (Masternode)

مسترنود Masternode معمولا به عنوان مرکز کنترل و مدیریت در شبکه‌های رمز‌ارزی تعریف می‌شود. این مرکز، پیش از عملیاتی‌شدن نیازمند مقداری توکن به‌عنوان ضمانت مسترنود است. درهنگام اعتباربخشی به تراکنش‌ها، مستر‌نودها نقشی اساسی برعهده دارند.

«تاریخ آخرین به‌روزرسانی این مقاله: دی ۱۴۰۰»

در شبکه‌های رمز ارزی، نود (node) کامپیوتری است که به‌عنوان یکی از اعضای سهیم در شبکه‌ی کوین‌ها فعالیت می‌کند (رمز ارزها غیرمتمرکز محسوب می‌شوند، به ارگان خاصی وابسته نیستند و توسط افرادی که در سرتاسر جهان این نود‌ها را دراختیار شبکه قرار می‌دهند اداره می‌شود).

یک نود کامل (Full node) نودی است که یک کپی از نسخه کامل تمام تراکنش‌های شبکه را دراختیار دارد و در فرآیند اجرایی شبکه و اطمینان از صحیح بودن مبادلات، نقشی کلیدی ایفا می‌کند. مسترنود یک نود کامل است که به‌شکل اختصاصی برخی از عملکردهای شبکه را پشتیبانی و به آن نظارت می‌کند و در ازای آن مقدار مشخصی کوین به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند.

درواقع مسترنودها روش دیگری برای استخراج محسوب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: نود یا گره چیست؟ (Node) آشنایی با انواع نود در بلاک چین

تاریخچه مسترنود

Dash (Darkoin سابق)، در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار متولد شد اما بنیان‌گذارش، ایوان دافیلد (Evan Duffield)، در سال ۲۰۱۴ آن را به شکل رسمی معرفی کرد. سودای توسعه‌دهندگان Dash ارائه یک جایگزین دیجیتالی و غیرمتمرکز برای پول نقد بود. آن‌ها با تکیه بر سه عنصر کلیدی در پروژه خود قصد اجرای چنین طرحی را داشتند: قابلیت معاوضه (سهولت استفاده)، سرعت انتقال و ناشناس بودن. ازآنجایی‌که بیت کوین شامل تمام این پروتکل‌ها نمی‌شد، ایوان دافیلد تصمیم گرفت خودش این طرح را در یک شبکه جدید اجرایی کند: DASH

Dash یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد با هزینه کم و بدون نیاز به یک ارگان مرکزی، تراکنش‌های  خود را انجام دهند. این شبکه برای هر تراکنشی دو امکان پیش روی کاربر قرار می‌دهد: ارسال ناشناس و ارسال فوری، که با عنوان PrivateSend و InstantSend شناخته می‌شوند. این ویژگی‌ها ازطریق شبکه‌ای از مسترنود‌ها پیاده‌سازی می‌شود. شبکه مسترنودها اجرایی‌شدن بسیاری از عملکردهای ویژه‌ای را که در شبکه‌های دیگر موجود نیست، امکان‌پذیر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: معرفی رمزارز دش Dash

عملکرد مسترنود

هر مسترنود باتوجه به پروژه‌ و شبکه‌ای که در آن کار می‌کند می‌تواند نقش‌های متفاوتی بپذیرد.

مسترنود چگونه ساخته می‌شود؟

شکل‌گیری یک مسترنود مراحل مختلفی دارد. قدم اول دارا بودن مقدار مشخصی توکن است که به‌عنوان وثیقه یا ضمانت درنظر گرفته می‌شود. این ضمانت مانند بلیط ورود عمل می‌کند. اگر قصد فروش مسترنود خود را داشته باشید، به فاصله کوتاهی این توکن‌ها به شما برمی‌گردد؛ مگر در موارد خاصی مثل Sinovate (SIN). باتوجه به پروژه، میزان ضمانت متفاوت است. به عنوان نمونه ۱۰۰۰ توکن برای Dash یا Energi، ۱۵۰۰۰ توکن برای Stakenet، ۴۲ توکن برای Horizon و غیره.

پس از جمع‌آوری توکن‌ها، آماده‌سازی مسترنود از لحاظ فنی و تکنیکال مراحل بعدی را تشکیل می‌دهد. پس از انجام مراحل فنی و آما‌ده‌سازی پیکربندی دستگاه، مسترنود شما شروع به کار می‌کند و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنید.

در اینجا مراحل شکل‌گیری یک مسترنود را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم:

– دریافت ضمانت

– نصب یک کیف پول رمز ارزی متناسب با مسترنود و شبکه بلاک چین موردنظر بر روی کامپیوترتان

– انتقال توکن‌های ضمانت به کیف پول مذکور

– ساخت یک آدرس جدید در کیف پول برای مسترنود موردنظر و انتقال توکن‌ها به این آدرس

– نصب نود به‌عنوان میزبان در سرور میزبان مرکزی

– همسان‌سازی سرور با شبکه بلاک چین

– تنظیم مسترنود موردنظر براساس کیف پول کامپیوتری

– دریافت مجوز از مجموعه مستر‌نودهای عضو شبکه

– دریافت پاداش در مدت‌زمان تعیین‌شده

نکته قابل ذکر مستقل از داشتن شرایط تکنیکال، بحث نیازمندی یک شبکه به مسترنود جدید است. به عبارتی ورود به شبکه به‌عنوان یک مسترنود جدید، نیازمند اجازه مسترنودهای عضو شبکه است. نکته دیگر روند کار در شبکه است که ازطریق امتیاز هر مسترنود مدیریت می‌شود. چنانچه یک مسترنود در اجرای عملکرد‌های مربوط به خود ضعیف ظاهر شود یا موجب اختلال در دستورالعمل‌های شبکه گردد، امتیاز منفی دریافت می‌کند و درنهایت تجمیع این امتیازهای منفی باعث حذف مسترنود موردنظر از شبکه می‌شود.

به یاد داشته باشید که علاوه بر موارد ذکرشده، شما باید مسئولیت تعمیر و نگه‌داری سیستم خود را برعهده بگیرید. این مسئولیت باتوجه به پروژ‌ه‌ای که در آن مشغول به کار هستید می‌تواند نیازمند صرف هزینه و انرژی کم یا زیادی باشد.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت بین Full Node (گره کامل) با Miner (استخراج‌کننده) چیست؟

اقتصاد جدید، پس‌انداز جدید

انقلاب بلا‌ک چین‌ها و صنعت رمز ارز، نوید یک جهان اقتصادی و نظام مالی جدید را می‌دهد. یک نظام مالی نوین به معنای راه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری و رشد سرمایه است. مسترنودها یکی از مسیر‌های جدید سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که توسط بسیاری از پروژه‌های رمز‌ ارزی ارائه شده‌اند.

در جهان جدید، شیوه‌های سنتی پس‌انداز مثل حساب‌های پس‌انداز، بازدهی فراتر از یک درصد ندارند و درمجموع این روش‌های پس‌انداز از منظر سوددهی با مشکل مواجه می‌شوند. در این میان شیوه‌های جدید سرمایه‌گذاری (مثل مسترنود) مسیر مناسبی را پیش روی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و حتی سرمایه‌گذاران کم‌تجربه قرار داده تا بتوانند با پول خود کار کنند.

داشتن درآمد بی‌دغدغه با مسترنودها

پس‌انداز پول در دوره جدید هر روز سخت‌تر می‌شود و روش‌های سنتی پس‌انداز جذابیت خود را از دست داده‌اند. اگرچه همچنان فرانسه جزو کشورهایی است که بالاترین نرخ پس‌انداز در حساب‌های سپرده را دارد و این امر نشان‌ می‌دهد مردم این کشور علاقه قابل‌توجهی به سرمایه‌گذاری و کسب درآمد‌های منفعلانه یا بی‌دغدغه دارند.

در این حوزه، مستر‌نودها به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری، انعطاف‌پذیری مناسبی ارائه می‌کنند. مستر‌نودهای گوناگونی وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. شما بسته به اهداف سرمایه‌گذاری خود می‌توانید مسترنودی را انتخاب کنید که انتظارات‌ شما را برآورده کند. به عنوان نمونه، یک مسترنود Polis برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت یا میان‌مدت را دارند مناسب است؛ درصورتی‌که مسترنود Zcoin می‌تواند جایگزین سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شود.

پیشنهاد مطالعه: چگونه می‌توانیم یک Masternode را راه‌اندازی و مدیریت نماییم؟

کدام رمز ارزها از مسترنود استفاده می‌کنند؟

بسیاری از رمز ارزها از مسترنود استفاده می‌کنند اما در میان رمز ارزهای شاخص فقط Dash از مسترنودها برای کنترل و نظارت بر شبکه استفاده می‌کند. به همین خاطر بسیاری از کوین‌های موجود که از مسترنود بهره می‌برند، سازوکار Dash را الگو قرار می‌دهند.

آلت‌کوین‌های استفاده‌‌کننده از مسترنود فراوانند، اما همواره ریسک پایین بودن مبادلات و نقدینگی در این کوین‌ها موردتوجه است. باید پیش از انتخاب یک سرور برای میزبانی مسترنود دقت کافی را داشته باشید. علاوه‌براین باید در خرید کوین‌های ضمانت دقت لازم را به خرج دهید. خرید کوین‌ها در اوج قیمتی اساسا بد نیست، اما به‌طور کلی می‌توان در قیمت بهتری وارد این فرآیند شد.

این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.  

منابع: ۱ و ۲

https://coiniran.com/?p=8672
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x