ایستگاه خبر

آیا ۲۰۱۸ سال تقابل حریم خصوصی و غیر متمرکز سازی بود؟

سال 2018، در نهایت حریم خصوصی و غیر متمرکز سازی به عنوان دو روند بلند مدت در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند. آینده تقابل مابین ابن روندها چگونه خواهد بود؟

به گزارش کوین ایران به نقل از کوین دسک، سال ۲۰۱۸، حریم خصوصی و غیر متمرکز سازی به عنوان دو روند بلند مدت در نهایت در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند. Guy Zyskind به عنوان بنیان گذار و مدیر ارشد اجرایی Enigma در مصاحبه “بازبینی سال ۲۰۱۸” با CoinDesk، جزییات بیشتری درباره این موضوع بیان کرده است. Enigma یک پروتکل امن محاسباتی است که با بلاک چین ها ادغام شده است.

بیشتر بخوانید: ریسک از دست دادن سرمایه پس از حمله ۵۱ درصد متوجه چه کسانیست؟

متمرکز سازی به عنوان اولین روند فراگیر

متمرکز سازی بیش از حد پلتفرم های آنلاین به عنوان اولین روند بود. سال ها است که فیسبوک، گوگل و دیگران قدرت و تأثیر و نفوذ را از طریق متمرکز سازیِ رفتار کاربر انباشته می کنند. محصولاتی که به رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند سیستم های بسته ایجاد کرده و Echo chamber هایی برای نگهداری کاربران در داخل اکوسیستم های جدا از هم [سیلویی] طراحی شده اند. Echo chamber یک توصیف استعاری از وضعیتی است که باورها از طریق ارتباطات و تکرار در داخل یک سیستم بسته تقویت می شوند. پلتفرم ها به نوبه خود این کاربرانِ گرفتار شده را به محصولات تبلیغاتی سودآور تبدیل کرده و یک انحصار چندتایی (Oligopoly) ایجاد می کنند.

حریم خصوصی به عنوان روندی فرسایشی

حریم خصوصی دومین روند فراگیر بود که یک روند فرسایشی محسوب می شود. عدم شفافیت کامل در مورد نحوه استفاده از داده ها، اشتراک گذاری و حفاظت داده ها توسط پلتفرم ها و مؤسسات، منجر به روایت های دراماتیکی شده است. نخست، افشاگری Cambridge Analytica نشان داد که چگونه از داده های Facebook برای هدف قرار دادن افراد در طول مبارزات سیاسی سوء استفاده شده است. مابقی سال نیز مملو از اخبار و داستان هایی در مورد نشت های عظیم داده، مخفی کاری در مورد هک های انجام شده و حتی اخباری وحشتناک تر از خبر کمبریج بود.

حریم خصوصی
Privacy/ Source

پس چرا همه چیز در سال ۲۰۱۸ منفجر شد؟ واقعیت این است که این روند ها برای مدت زمان بسیار طولانی همگرا شده اند. بسیاری از اخبار وحشتناک از سال ۲۰۱۸ مربوط به آسیب پذیری ها است که برای سال ها وجود داشته است. تنها چیز متفاوت در مورد سال ۲۰۱۸ این است که بالاخره ما نیز این موضوع را متوجه شدیم و شاید این موضوع ترسناک ترین موضوع در این زمینه باشد.

راه حل آسانی وجود ندارد!

مشاهده چگونگی اتصال متمرکز سازی و حریم خصوصیِ داده بسیار آسان است. بدون نظارت مناسب، پلتفرم های انحصاری برای استفاده از داده های ما یا چگونگی محافظت از آن پاسخگو نیستند. همچنین، نگهداری داده ها در پایگاه داده های متمرکز تحت کنترل یک نهاد واحد، یک هدف آماده و آبدار برای هکر های فرصت طلب و سوء استفاده گر ایجاد می کند.

هر چند که آسان نیست، با این وجود می توان از جایگزین های غیر متمرکز برای نگهداری داده استفاده کرد که مسائل مربوط به حریم خصوصی را تا حدودی پوشش می دهند. سال گذشته مقالات بی شماری در مورد تحسین فضایل و خواص بلاک چین و چگونگی از هم گسیختن کسب و کار فیسبوک از طریق توسعه پلتفرم های اجتماعی غیر متمرکز نوشته شده است. با این وجود، بسیاری از این مقالات دارای سوء تفاهم های بنیادی در مورد چگونگی عملکرد بلاک چین و نادیده گیری محدودیت آن مانند مقیاس پذیری و حریم خصوصی هستند. در نتیجه، آنها مشکلات واقعی ناشی از به چالش کشیدن این مسئله را پیش بینی نکردند.

بلاک چین و تصحیح بیش از حد Hype Cycle آن

ناتوانی در حل مشکلات موجب شد که سومین روند مهم سال ۲۰۱۸ یعنی “تصحیح (بیش از حد) چرخه هایپ (Hype Cycle) بلاک چین” ظاهر شود. گمانه زنی های هیجان انگیز در مورد پتانسیل های بلاک چین در سال ۲۰۱۷ به سطوح بسیار بالا و ناپایداری رسید و در نهایت به سال ۲۰۱۸ منتقل شد. جلد مجلات و رهبران فکری، بلاک چین را به عنوان یک درمان بالقوه برای همه چیز ترویج دادند. تقریباً هر مشکلی با وارد کردن بلاک چین در آن حل می شد و WIRED در نهایت ۱۸۷ چیزی که گمان می رود بلاک چین آنها را مرتفع خواهد نمود در یک دسته بندی قرار داد. اما چون قیمت های بازار برای رمز ارز ها شروع به فروپاشی کرد، این فهرست به طور چشمگیری در طول سال ۲۰۱۸ تضعیف شد و حتی رهبران فکری با اعلامیه های بیشتر به این نتیجه رسیدند که بلاک چین بی فایده است.

بلاک چین
Blockchain

blockchain/ / Sourceدر حالی که ممکن است برای دو روند اول پایانی وجود نداشته باشد – سیستم های انحصاری هنوز از نظارت و شفافیت کافی برخوردار نیستند و بدترین نقض حریم خصوصی داده ها هنوز اتفاق نیفتاده است – نشانه هایی وجود دارد که Hype Cycle بلاک چین تثبیت شده است. انتظارات از بلاک چین به واقعیت نزدیک شده و راه حل های واقعی پیشنهاد می شوند.

راه حل های غیر متمرکز برای حریم خصوصی

در ماه مارس و تقریباً همزمان با داستان مربوط به Cambridge Analytica، مقاله ای در بلاگ Enigma با عنوان “چگونه بلاک چین به تنهایی نمی تواند مشکلات فیسبوک را بر طرف نماید” نوشته شد. در این مقاله آمده است:

“در حالی که بلاک چین برای صحت و شفافیت عالی است ولی نمی تواند این کارایی را در مورد حریم خصوصی داشته باشد. امروزه با اعمال بلاک چین در سیستم های مالی، امکان دیدن تمامی تراکنش های انجام شده وجود دارد. در آینده نیز که در شبکه های اجتماعی، غیر متمرکز شدند می توان تمامی لایک ها، پست ها و ارتباطات میان اعضا را مشاهده نمود و این در تقابل مستقیم با حریم خصوصی قرار دارد. به عبارت دیگر, بلاک چین به تنهایی نمی تواند کنترل کامل داده های کاربران را در اختیار آنها قرار دهد.”

این بیانیه تلاش ما برای به دست آوردن یک رویکرد اندازه گیری شده برای مشکلات متمرکز سازی بیش از حد و حفظ حریم خصوصی داده ها است. ما به جای رد کردن کاربرد های بلاک چین، امیدوار بودیم که مردم بتوانند بلاک چین را برای دستاورد های خوب آن، یعنی یک لایه تایید غیر متمرکز، نه یک پلتفرم کامل ببینند. خوشبختانه بسیاری از فعالان و رهبران فضای بلاک چین شامل Vitalik Buterin و بنیاد Web3 این دیدگاه سالم را پذیرفته اند.

ما انتظار داریم تا سال ۲۰۱۹ تمرکز مداوم بر لایه های غیر بلاک چین، پشته فناوری برای وب غیر متمرکز را پر رنگ تر کند. این فناوری ها شامل کانال های وضعیت، مخازن ذخیره سازی غیر متمرکز اوراکل و شاید مهمتر از همه، محاسبات حافظ حریم خصوصی (Privacy-Preserving) است. محاسبات حافظ حریم خصوصی، امکان انجام محاسبات بر روی داده رمزنگاری شده توسط گره های شبکه غیر متمرکز را فراهم می آورد بدون اینکه خود داده ها را برای گره های شبکه آشکار نماید.

بیشتر بخوانید: استفاده ی ناسا از بلاک چین برای محفاظت از داده های ناوگان هوایی

راهکار های پیشِ روی حریم خصوصی

محاسبات امن از سال ۱۹۸۰ و بسیار قبل تر از پیشنهاد بیت کوین توسط ساتوشی، به عنوان یکی از حوزه های مطالعاتی مطرح بوده است. این نوع محاسبات معمولاً به عنوان holy grail علوم کامپیوتر در نظر گرفته می شود. ما در نهایت با پیشرفت های اخیر شروع به درک برخی از پتانسیل محاسبات امن کرده ایم.

زمانی که این محاسبات با سایر فناوری های غیر متمرکز مانند بلاک چین ترکیب می شود، ما می توانیم پلتفرم های پایه ای برای برنامه های کاربردی غیر قابل توقف ایجاد کنیم که حریم خصوصی کاربران خود را حفظ می کنند. رویای برنامه های کاربردی توزیع شده (dapp) همواره به دنبال رفع نیاز های کاربران و در اولویت قرار دادن علایق کاربران، حفاظت از اطلاعات و هویت آنها همزمان با جلوگیری از سانسور ها بوده است. راه حل های حفظ حریم خصوصی غیر متمرکز، قطعه گمشده برای تحقق این رویا است.

در سال ۲۰۱۹، ما می توانیم انتظار داشته باشیم پروژه های بیشتر و بیشتری در فضای راه حل های حریم خصوصی شامل خود اتریوم (Ethereum) ظهور کنند.

فناوری های بسیاری مانند اثبات دانش صفر (Zero-knowledge)، Zk-snarks/ starks، محیط های اجرای مورد اعتماد، محاسبات چندبخشی امن و رمزنگاری کاملاً همومورفیک (Homomorphic) برای کاوش بیشتر وجود دارد. درک هر یک از این فناوری ها چالش برانگیز است و کار توسعه برای حمایت از آنها هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. با این حال، پروتکل های مبتنی بر این فناوری های حریم خصوصی از پتانسیل بالایی برای تغییر شکل جهان و حتی خود بلاک چین برخوردارند.

چه آینده ای پیش روی ما قرار دارد؟

در سال ۲۰۱۸، گفتگو ها در مورد پتانسیل های بلاک چین به سرعت از “چه چیزی نمی توانند انجام دهند” به “چه کاری می توانند انجام دهند” تغییر کرد و محققان کم کم بلاک چین را به عنوان یک راه حل برای مشکلات پیش روی خود مشخص نمودند. اما بسیاری از مشکلات واقعی پیرامون ما از سانسور های دولتی، سیستم های مالی، تا نقض مکرر حریم خصوصی و امنیت داده ها در این فعالیت ها نادیده گرفته شده است.

ما اعتقاد داریم که در سال ۲۰۱۹، گفتگو ها دوباره شروع می شوند، زیرا مردم ارتباط عمیق بین این مشکلات و راه حل های غیر متمرکز را هر چه بیشتر درک خواهند کرد. به طور خاص، ما انتظار داریم مردم متوجه شوند که بیشترین خطر برای حریم خصوصی داده ها همیشه از پلتفرم ها و معماری های متمرکز بوده است. ما همچنین انتظار داریم تا مردم محدودیت های بلاک چین را به عنوان یک راه حل حریم خصوصی درک کنند. این روند ها هم اکنون همزمان شده اند و ما باید به ایجاد ارتباطات لازم مابین آنها کمک کنیم.

اولویت های سال ۲۰۱۹

بزرگترین اولویت ما در سال ۲۰۱۹، فراتر از ایجاد برنامه ها و پلتفرم های جدید، باید آموزش و حمایت باشد. باید توجه داشته باشیم که این تلاش های انجام شده تنها به فناوری بلاک چین محدود نباشد. ما همچنین باید بر سایر فناوری های غیر متمرکز تمرکز کنیم و مشکلات آنها را نیز در حل این مشکل، مانند سانسور و حریم خصوصی داده ها، حل کنیم. ما همچنین باید بر سایر فناوری های غیر متمرکز و مشکلاتی مانند سانسور و حریم خصوصی داده ها که آنها می توانند به حل آن کمک کنند تمرکز کنیم. در مورد موضوع آخر، در حال حاضر بسیاری از سازمان های خارق العاده مانند پروژه Tor و EFF کار های عالی در زمینه آموزش و حمایت انجام داده اند.

ما می خواهیم و نیاز داریم که فناوری های غیر متمرکز در سطح جهانی پیاده سازی شوند و ارتباطات جهانی داشته باشند. برای انجام این کار، ما باید اهدافی فراتر از حدس و گمان داشته باشیم.

هدف ما حریم خصوصی است. هدف شما چیست؟

بیشتر بخوانید: مقاومت فعلی بیت کوین نقطه ای کلیدی برای صعودی شدن بازار است

توجه!
مطالب صرفا برای اهداف خبری و آموزشی ارائه می شوند و نباید به عنوان مشاوره ی تجاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش مورد استفاده قرار گیرند.

Source & image
https://coiniran.com/?p=27302
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x