ایستگاه خبر

بیتکوین و یوتیوب پول ها

Galia Benartzi موسس شرکت Bancor است. تمرکز این شرکت سوییسی و غیرانتفاعی بر حل چالش نقدینگی در تبدیلات دارایی است. این خانم قبلا موسس و مدیرعامل Particle Code بوده که یک فناوری توسعه برای بازی های موبایلی و اجتماعی ست که توسط Appcelerator ایجاد می شود. در این مقاله Benartzi می دهد که چرا فکر می کند توانایی فناوری بلاکچین برای ایجاد ارزهای مختلف می تواند یک فرصت طلایی برای موقعیت های تجارتی جدید ایجاد کند.

وقتی به پول عمیق نگاه کنیم، می بینیم که در نهایت وسیله ای برای همکاری است. پول می تواند انرژی، توانایی ها و زمان را به صورت های مختلف و با ارزش های متفاوت بین ما رد و بدل کند.

ذخیره های ارزشمندی ملی مثل دلار از قدیم توسط دولت ها کنترل و توسط بانک ها توزیع می شدند. این امر البته با شفافیت کم و با ترکیب دستورکار سیاست پولی داخلی و بین المللی و ملاحظات سیاسی انجام می شده است.

طبیعتا این مدل نسبت به راه حل های دیجی ارزی بسیار غیرقابل دسترس تر است و از انعطاف کمتری برخوردار است. دیجی ارزها که توسط فناوری پایگاه داده ای بلاکچین ممکن شده اند به هر کسی این امکان را می دهد که بتواند ذخیره های ارزشمند (پول) را ساخته و توزیع کند.

با توجه به اینکه دیجی ارزها این امکان را برای ما فراهم آورده اند که بتوانیم پول را بدون نیاز به واسطه ای مثل بانک ها جابجا کنیم، می توانیم بالاخره با سربار کم و بدون نظارت های سختگیرانه، شبکه هایی برای کار کردن قابل اعتماد بسازیم و استفاده کنیم.

تغییر بزرگ

حالا هر جامعه و اجتماعی می تواند قوانین صدور اعتبار و ساختار حکومتی را پذیرفته و از بازارهای داخلی استفاده کند و بتواند تصمیم بگیرد که از کدامیک از آن ها خرید کند و یا محصول خود را به کدامیک بفروشد، بدون آنکه نیازی به تکیه کردن به پول ملی داشته باشد.

موارد استفاده امروزی توسط کسانی که زودتر با این فناوری آشنا شده اند تعریف شده است و امروزه صدها دیجی ارز مختلف را در بازار می بینیم که در حال استفاده و داد و ستد شدن هستند.

اما از آنجایی که موانع ورود از سر راه برداشته شده اند، در سراشیبی تندی از میلیون ها ارز متفاوت ساخته شده توسط کاربر هستیم. این موضوع دقیقا به مطلب نویسی در زمانی که WordPress به بازار آمد و یا ساخت و انتشار ویدیوها در Youtube شباهت دارد.

در کسب و کارها “long tail” به محتوا یا محصولاتی گفته می شود که تقاضا یا فروش یا بازدید کمی دارند اما در مجموع می توانند سهم بازاری داشته باشند که از رقبای موفق و پرفروش خود سبقت بگیرند، ولی این امر در صورتی امکان پذیر است که کانال توزیع به اندازه کافی گسترده باشد.

در دنیای دیجی ارزها، این “long tail” به میلیاردها ارزش بالقوه زمانی که ارزهای کوچک و کم ارزش تر فراتر از چند نمونه انگشت شمار بزرگ ترکیب می شود اشاره دارد.

مهار کننده های قدیمی

این ایده ای ست که قبلا استفاده شده است؛ برای مثال فناوری تولید شده قبلی توسط تیم من برای ارزهای ابتکاری محلی؛ یکی از موفق ترین پروژه های ما که به بزرگترین جایگزین ارز در اسراییل تبدیل شد.

آنجا، جامعه ای از مادران، یک ارز به نام “hearts” ساختند که به هزاران مادر فعال این امکان را می داد که با یکدیگر از طریق برنامه ی موبایلی خرید و فروش کنند. این برنامه موبایلی شامل یک کیف پول و بازاری امن و همتا-به-همتا می شد.

این جامعه برای چندین سال، روزانه صدها تراکنش و میلیون ها دلار جابجایی ارزش را امکان پذیر کرده است. این جابجایی ها شامل زیورآلات، پوشاک، لوازم خانگی و لوازم کودکان می شود.

واضح است که امکان جابجایی این نوع از ارزها بین افراد می تواند به آن ارز موارد استفاده ی بیشتر و کاربردهای گسترده تری بدهد.

بسیاری از کسب و کارهای محلی مشتاق به ارائه محصولات خود به مشتریان در ازای دریافت ارزهای جوامع آن ها بودند، اما ناتوانی در تبدیل آن ها به پول ملی یکی از موانع پیش رو بود.

پتانسیل حجم ارزها

با اینکه این ارزها برای کاربران آن ایجاد اعتبار و ارزش می کرد، اما کوچکتر از آن بودند که بتوانند به حجم قابل داد و ستد نقدی تبدیل شوند.

این یکی از دلایلی ست که تاکنون شاهد نقطه عطفی برای ارزهای ساخته شده توسط کاربران نبوده ایم. این موضوع و همچنین سختی های تکنیکال برای ساخت یک دیجی ارز باعث شده تا امروزه شاهد این باشیم که استفاده کنندگان اولیه به استارتاپ های رمزنگاری، که از متخصصان قدرتمندی برای توسعه و از استراتژی های قوی برای نقدینگی استفاده می کنند، محدود شده باشند.

زمانی که محدودیت های تکنیکال کمتر شود و معضل نقدینگی از میان برود، مساله ارزهای ساخته شده توسط کاربران می تواند بزرگترین “long tail” در تاریخ اینترنت باشد.

دسترسی به سرمایه های گوناگون می تواند حتی توزیع ثروت در جامعه را بسیار دگرگون سازد و این ثروت را نه با یورو و دلار و یا حتی بیتکوین اندازه گیری خواهیم کرد، بلکه با جابجایی محصولات و خدمات در یک شبکه خواهیم سنجید که محدودیت های ناکارآمدی پول های فعلی را ندارد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Images via coindesk

https://coiniran.com/?p=5888
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بیت کوین چیست
بیت کوین چیست
6 سال قبل

Admiring the hard work you put into your website and in depth information you offer.
It’s awesome to come across a blog every once in a while that isn’t the same out
of date rehashed information. Excellent read!
I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x