ایستگاه خبر

هفت دلیل ناظران اقتصادی چین برای تعطیلی صرافی های بیتکوین

یک پروفسور دانشگاه Renmin چین، تفسیری بر دلایل تعطیلی صرافی های بیتکوین توسط ناظران اقتصادی این کشور ارائه داده است. آقای Yang Dong، هفت دلیل کلیدی برای این موضوع بیان کرده است.

وی معاونت گروه حقوق و مدیریت مرکز تکنولوژی امور مالی (Fintech) و امنیت شبکه دانشگاه Remnin را عهده دار بوده و در بسیاری از کارگاه های آموزشی به همراه ناظران اقتصادی از جمله بانک چین و کمیسیون تنظیم امنیت چین، محققان، اندیشمندان اتاق های فکر و وکلا، حضور فعالانه ای داشته است.. در یک مصاحبه در شبکه CCTV که در روز جمعه در China Finance Online نیز منتشر شد، وی توضیحاتی به شرح زیر مطرح نمود.

فقدان مجوز قانونی

اولین نکته ای که پروفسور Dong در مورد آن نگران است، بحث مجوز است. او گفت که موسسات مالی موظف اند جهت فعالیت، از سازمان هایی مانند کمیسیون نظارت بانکی و کمیسیون نظارت بیمه چین (CIRC)، مجوز تهیه کنند. هر چند، وی افزود:

در حال حاضر، پلتفرم تجارت محلی ارز های مجازی در چین، فاقد وجود یک مجوز قانونیِ مرتبط است که این معاملات را از سیستم نظارتی فعلی، مستقل سازد. بنابراین چنین مبادلاتی در حقیقت ریسک تجاری بزرگی است.

ماهیت بیتکوین

دومین نکته ای که Yang به آن اشاره کرد، در رابطه با ماهیت بیتکوین است. وی با رجوع به این نکته که سیستم رمز نگاری جدیدی ممکن است ابداع شود که با سیستم موجود و نیز الگوریتم کنونی تداخل داشته و تولید پول های رمز نگاری شده را افزایش دهد، اعتقاد دارد محدود کردن میزان این گونه پول ها توسط یک کد ویژه، مکانیسم قابل بحثی است.

وی همچنین به نوسانات بالای قیمت بیتکوین اشاره کرد و گفت: ارز های دیجیتالی، فاقد یک ارزش بنیادی شفاف هستند. او تشریح کرد به دلیل آن که پایه های اقتصادی برای ارزیابی عرضه و تقاضای بیتکوین و ارزش ذاتی آن وجود ندارد، فضای بازار دچار نوسانات تند و تیزی در قیمت می شود. سرمایه گذارانی که از این روند به صورت کورکورانه پیروی می کنند، می توانند زیان های قابل توجهی را متحمل شوند.

به علاوه، ارز های دیجیتالی تحت تاثیر نیروی تورم و نیز اختلاف نرخ صرافی ها نیستند.

پول شویی و طرح هرمی

نکته سوم مطرح شده توسط پروفسور Dong، متمرکز بر امکان استفاده از تراکنش های دیجیتالی برای پولشویی و کلاه برداری است. وی گفت:

“با توجه به اینکه ارز های مجازی بدون مرز هستند، پرداخت های با استفاده از آن ها می تواند باعث جلوگیری از کنترل توسط صرافی ها شود و طبیعتا نیاز بیشتری به محافظت در برابر این تراکنش های ناشناس، به ویژه برای کشور هایی که پروژه های اقتصادی آن ها کاملا باز نیست، وجود دارد.”

در ادامه، وی به چهارمین نکته مورد نظر یعنی شیوه استفاده از رمز ارزها در طرح های هرمی و امکان کلاه برداری از طریق آن، اشاره کرد.

 

دستکاری قیمت در بازار و نگرانی های امنیتی

پنجمین نگرانی پروفسور Dong، دستکاری قیمت ها در بازار است. بدین صورت که هر سرمایه گذاری که ده ها میلیون دلار وارد این بازار کند، می تواند به راحتی باعث جابه جایی ارقام و سر به فلک کشیدن قیمت ها شود. در نتیجه، سرمایه گذاران عادی و با اطلاعات کمتر، به راحتی متضرر می شوند.

نکته ششم، نگرانی های امنیتی است. ریسک داده ها و ریسک امنیتی اطلاعات با هم آمیخته هستند . اگر سیستم امنیتی چندان قوی نباشد، هکر ها می توانند به بیتکوین ها دسترسی پیدا کنند و باعث دزدی های بزرگ و غیرقابل جبرانی شوند.

تراکنش های تاریک

آخرین نکته پروفسور Dong، استفاده از بیتکوین در بازار های تاریک( یا Darknet market ، به معنی یک شبکه پوششی که تنها از طریق نرم افزارهای ویژه و احراز شرایطی و با استفاده از پورت ها و پروتکل های ارتباطی خاص قابل دسترسی هستند) می باشد که تا کنون به خوبی مدیریت نشده اند. چنین تراکنش هایی فاقد ابزار های دقیق حفاظتی، اِعمال قوانین ضد پول شویی، KYC و سایر تمهیدات مفید امنیتی هستند و نیز، امکان ناشناس ماندن تراکنش ها هم وجود دارد. بنابراین، دولت نخواهد توانست به طور مؤثری تبعات  این بازار تاریک را رصد کند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : bitcoin

https://coiniran.com/?p=8282
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x