ایستگاه خبر

رقابت مسکو، انعکاسی از رشد و رونق صنعت بلاکچین در روسیه

پس از آن که در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در سن پترزبورگ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با ویتالیک باترین (Vitalik Buterin) علاقمندی خود را نسبت به ارز دیجیتالی اتریوم ابراز کرد، صنعت بلاکچین در روسیه با قدرت بیشتری در حال رشد و توسعه است. در ماه ژوئن (خرداد ۱۳۹۶) کنفرانس بلاکچین و بیتکوین در سن پترزبورگ برگزار شد و بلافاصله پس از آن، در مسکو hackathon (رقابت دسته جمعی برنامه های کامپیوتری در آخرین روزهای مسابقه) در سایت BlockchainHack، با حضور ۱۵۰ رقیبی که بر سر کسب ۱۰۰ هزار دلار ارز دیجیتالی با یکدیگر رقابت می کردند، برپا شد.

این رقابت، در مرکز هنریPaveletsky ، که یک ساختمان عظیم در مرکز شهر مسکو محسوب می‌شود برگزار شد. امروزه این مرکز هنری به مرکز فناوری بلاکچین در روسیه تبدیل شده و تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان و علاقمندان به این فناوری در آنجا به کار و تحقیق مشغولند. مدیریت و ساماندهی این رویداد بر عهده BTC Media، Qtum، Zerion، Waves، Token Fund و Blockchain School بود و جامعه بیتکوین روسیه نیز از آن حمایت به عمل آورد.

گفتنی است Hackathon به رویدادی اطلاق می‌شود که در آن افراد فعال در توسعه نرم‌افزارها گرد هم جمع می‌شوند و در پروژه‎های نرم‌افزاری و گاه سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

در رقابت مزبور، تیم‌های برنده دموهای بلندپروازانه‌ای به نمایش گذاشتند که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: یک اپلیکیشن موبایلی برای رصد و سرمایه‌گذاری در ICO (حراج اولیه ارزهای رمزنگاری شده)، یک سرویس داوری مبتنی بر قراردادهای هوشمند و سیستم امتیازدهی، نرم‌افزار تشخیص چهره که سرمایه‌گذاران با استفاده از آن می‌توانند سریعاً تشخیص دهند که هر فرد در کدام پروژه بلاکچین یا کدام ICO مشغول به کار است.Wafer، یکی از تیم‌های برنده، دمویی از تولید یک شبکه وای‌فای توزیع شده، با استفاده از فناوری بلاکچین به نمایش گذاشت که در آن، به روترها اجازه داده می‌شود ترافیک را بدون وابستگی به نرم‌افزار خاصی در دستگاه به فروش برسانند.

در این شیوه برای حصول اطمینان از پرداخت هزینه ترافیک توسط تمام کاربران و این که یک کاربر الزاماً پس از پرداخت وجه می‌تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌گردد.Qtum بزرگترین حامی و اسپانسر رقابت و یکی از اعضای Qtum Foundation است و بسیاری از توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌های خود را برای استفاده در اتریوم و Qtum طراحی کرده‌اند. در واقع Qtum یک بلاکچین ترکیبی است که مدل تراکنش‌های UTXO بیتکوین را با EVM اتریوم ترکیب می‌نماید. این پروژه به عنوان فورک بیتکوین کار خود را آغاز کرده و بعدها در قالب یک لایه‌ی انتزاعی به ترکیب EVM افزوده شد که این امر اجازه می‌دهد تمام ابزارهای توسعه‌ی اتریوم در Qtum نیز قابل دسترس باشد. از جمله این ابزارها می‌توان به قراردادهای هوشمند Solidity و Web3 اشاره کرد. به همین دلیل، بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزِ مبتنی بر اتریوم که در این نشست ارائه شد، در شبکه آزمایشی Qtum توسعه یافته است.

جوایز این رقابت‌ها در قالب توکن‌های Qtum، Waves و اتر (ETH) عرضه شد. جایزه بزرگ ۵۰۰۰ توکن Qtum به ارزش بیش از ۵۰ هزار دلار به Wafer رسید.Qtum، همچنین به دو تیم دیگر که در رتبه دوم و سوم قرار گرفته بودند ۲۵۰۰ و ۱۰۰۰ توکن پاداش داد.Waves نیز، با اختصاص ۵۰۰، ۳۰۰ و ۱۰۰ Wave به سه برنده برتر، از آنها قدردانی نمود. خود Waves که جزو تیم‌های برنده این رقابت بود، پلتفرمی توسعه داده که در آن سرمایه‌گذاران با استفاده از نرم‌افزار تشخیص چهره می‌توانند به سرعت تشخیص دهند که هر فرد در کدام پروژه ICO مشغول به کار است.

در گروه اتریوم، پروژه برنده یعنی Zerion، یک رابط کاربری برای سرمایه‌گذاران تولید کرده که در آن، امکان سرمایه‌گذاری سریع در ICOها فراهم می‌آید. این تیم ۱۰ ETH جایزه گرفته است. Patrick Dai یکی از بنیانگذاران پروژه Qtum در گفتگو با Bitcoin Magazine اظهار داشت: “ما می‌توانیم ببینیم که چرا این رویداد، بزرگترین رقابت بلاکچین در روسیه بود. بسیاری از توسعه‌دهندگان ایده‌های جدیدی ارائه کردند. ما می‌خواهیم این پروژه‌ها را که می‌تواند جهان را به هم نزدیک کند و به نوآوری‌ها شتاب بخشد، ارتقاء دهیم. به نظر ما هدف فناوری بلاکچین همین است و ما در Qtum نیز این هدف را دنبال می‌کنیم.”

Alex Bash، یکی از بنیانگذاران Zerion نیز به Bitcoin Magazine گفت: “من شخصاً از ایده Wafer بسیار الهام گرفتم. تیم Wafer پروتکلی را اجرا کرد که به کاربران و روترها اجازه می‌داد (دسترسی به) اینترنت را به اشتراک بگذارند. ایده آنها بر پایه قراردادهای هوشمندی است که برای هر دو طرف، قیمت‌ها و شرایط عادلانه‌ای را فراهم می‌آورد. تیم Lapti نیز محصولی را توسعه داده که با پردازش انواع ارز رمزها، به هر کاربر یک کیف پول بیتکوینی متصل به اینترنت (hot wallet) اختصاص می‌دهد و پس از گرداوری آمار و تحلیل‌ها، پرداخت‌های آنها را در یک کیف پول تکی جمع می‌کند.”

هر کدام از ۲۵ تیم شرکت‌کننده در این مراسم، یک نسخه نمایشی از نرم‌افزاری که طی آخر هفته ساخته بودند، ارائه نمودند.

Bash می‌گوید: “به عقیده من در مجموع نتایج خوبی از این رقابت به دست آمد و اکثر تیم‌ها نه تنها ایده‌های جالبی داشتند بلکه در آخر هفته نیز محصولات و راهکارهایی واقعی عرضه نمودند”Rodion Mikhalev، مدیر Blockchain Education Network در روسیه که در هر دو مراسم کنفرانس سن پترزبورگ و رقابت مسکو حضور داشت، پیش‌بینی می‌کند جامعه ارتباطی روسیه همچنان به رشد سریع خود ادامه دهد.

وی در گفتگو با Bitcoin Magazine اظهار داشت: “دولت روسیه چند هفته قبل مفهوم کلی ارزهای رمزنگاری شده را تایید و تصویب کرد و اکنون صنعت جدیدی پیرامون فناوری بیتکوین شکل گرفته است.”

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: “در این رقابت ما شاهد پدیده جدید و خارق‌العاده‌ای بودیم: ترکیبی از نوآوری‌های هوشمند و دیجیتال با یک احساسی که از تکامل فناوری بلاکچین خبر می‌دهد. ما شاهد خواهیم بود که روسیه به سرعت به عنوان یک مرکز پرقدرت در دنیای فناوری نقش‌آفرینی خواهد کرد. در اینجا محصولات و خدمات مثبت فراوانی برای همگامی با فناوری بلاکچین، به سرعت در حال تولید است.”

از مجموع این اظهارنظرها می‌توان به شتاب گرفتن فرایند توسعه فناوری بلاکچین در روسیه کاملاً خوش‌بین بود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : bitcoinmagazine

https://coiniran.com/?p=7671
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x