ایستگاه خبر

بیت کوین از نگاه آمار

نگاهی به موقعیت بیت کوین با استفاده از ارقام و آمار مربوط به مالکیت، میزان تجارت و شرایط استخراج

این مقاله نگاهی می اندازد به وضعیت بیت کوین از نگاه آمار. بیت کوین اکنون حجم سرمایه ۱۲۰ میلیارد دلاری دارد و افزایش قیمت حدود ۷ برابر از اوایل سال ۲۰۱۷ تا کنون، توجه عمومی را به بیت کوین جلب کرده است. تا کنون ۷۹.۴۶ درصد از موجودی کل (۲۱ میلیون) از طریق پاداش بلاک ها منتشر شده است و هرچه زمان بیشتری می گذرد، فروکش یا deflation  مطابق برنامه، باعث افزایش تقاضای بیت کوین خواهد شد. اینکه در نهایت مقدار مشخصی از بیت کوین صادر خواهد شد، به مرور زمان به افزایش تقاضا، نگاه داری بیت کوین به عنوان یک دارایی با ارزش و کمیاب و در نهایت افزایش قیمت بیت کوین منجر می شود. اکنون، مقایسه قدیمی بیت کوین با طلا را از هرگاهی در رسانه های جریان اصلی می شنویم (برای مثال نگاه کنید به اینجا). در ادامه، نصف شدن پاداش ها در ماه دوازدهم جون در سال ۲۰۲۰ (که از آن به بعد استخراج کنندگان ۶.۲۵ بیت کوین را برای هر بلاک دریافت خواهند کرد)، به افزایش قیمت بیت کوین در سال های آتی کمک خواهد کرد.

در بیست و چهار ساعت گذشته، حجم تجاری جهانی بیت کوین از ۲.۸ میلیارد دلار گذشت که عمدتا با ین ژاپن و دلار آمریکا مبادله روی CoinCheck  و Bitfinex  انجام شد (منبع).

اما بیت کوین با مسئله افزایش اندازه بلاک روبروست و طرح توافقی نیویورک (یک طرح جمع آوری امضا برای تغییر در پروتوکول برای سیگنال دادن در چهار بیت به جای یک بیت و یک انشعاب سخت برای اندازه بلاک ۲ مگا بایت ظرف شش ماه) اگرچه در ابتدا توانسته بود میزان حمایت ۹۵ درصدی میزان هش را جلب کند (طرحی که به امضای ۵۲ شرکت در ۲۲ کشور که دارای ۲۰ میلیون کیف پول بودند، رسید)، اما بعد بسیاری از آنها پاپس کشیدند و  این دلیلی شد برای تعلیق این پیشنهاد.

متعاقب امر، انشعاب سخت SegWit2x  نیز به مرحله اجرا در نیامد با وجود اینکه در ابتدا توسط کوین بیس، blockchain، bitpay  و Shapeshift، Xapo  و BitGo  پشتیبانی شد. دلیل امر، عدم توافق در جامعه بیت کوین عنوان شد.

از دیگر آمارهای مرتبط با بیت کوین می توان به موارد زیر اشاره کرد (دقت کنید که ارقام به دیروز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۷ تعلق دارد) (منبع):

  • سلطه بر بازار رمزارزها : ۵۸%
  • در ۹۶ کشور منع قانونی برای فعالیت و تراکنش با بیت کوین وجود ندارد. (در عین حال، این بدان معنا نیست که مقررات مشخصی در این کشورها بر رمزارزها وضع شده است)
  • حدودا صد و بیست هزار تراکنش به طور متوسط در هر ساعت انجام می شود.
  • به طور متوسط هر ساعت ۹۹ هزار بیت کوین تراکنش می شود
  • ارزش میانگین هر تراکنش ۰.۱۰۳ بیت کوین است.

از ارقام و آمار مربوط به استخراج می توان موارد زیر را برشمرد:

  • ۱۱ میلیون، میزان هش در شبکه برحسب واحد تراهش برثانیه
  • اندازه بلاک چین: ۱۶۶ گیگابایت
  • پاداش استخراج در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲.۸ میلیون دلار بوده است
  • در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۹ بلاک استخراج شده است
  • ۳۲۶ هزار تراکنش بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته تایید شده است

ارقام مربوط به مالکیت:

  • تنها ۴ درصد از آدرس ها، ۹۶ درصد از مقدار کل بیت کوین را در اختیار دارند.
  • ۴۵۷ هزار آدرس ثروتی بیش از ده هزار دلار دارند
  • در بیست و چهار ساعت گذشته، ۷۱۵ هزار ، آدرس فعال وجود داشته است
  • ارزش ۱۰۰ ثروتمندترین آدرس بیت کوین ۱۹ میلیارد دلار است

یک نگاه سرسری به آمار فوق و حوادثی که امسال برای بیت کوین گذشت نشان می دهد که پیش بینی ها در مورد افزایش قیمت بیت کوین در اوایل سال ۲۰۱۷ درست بود. اگرچه نوسان ها همچنان پابرجاست، ولی بیت کوین به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت، یک گزینه محبوب است و اگر اتفاق خیلی خاصی نیافتد، یک دارنده بیت کوین می تواند بدون نگرانی چندان از نوسان ها، شاهد افزایش قیمت در درازمدت باشد . پذیرش و اقبال عمومی بیت کوین نیز رو به افزایش است. جنجال بر سر انشعاب های سخت نشان داد که رسیدن به توافق جامعه بیت کوین چندان آسان نیست و بدتر اینکه آمار نشان می دهد که بیت کوین، علی رغم تقاضای بازار، در دستان معدودی متمرکز شده است(همانطور که آمار فوق نشان می دهد، ۴ درصد از آدرس ها صاحب ۹۶ درصد از کل بیت کوین ها هستند). دشواری فزاینده استخراج بیت کوین در مقایسه با دیگر رمزارزها نیز مسئله تمرکز امر استخراج در دستان شرکت های بزرگ را نیز موجب شده است.

 

https://coiniran.com/?p=15710
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x