ایستگاه خبر

بیتکوین راهی برای دور زدن تحریم های اقتصادی

در فوریه گذشته، ولی الله سیف رییس بانک مرکزی ایران، در جمع خبرنگاران در تلویزیون گفت که ایران استفاده از دلار را در داخل کشور را از بین خواهد برد. با توجه به وضعیت خاورمیانه و اتفاقات این چنینی و تحریم ها، این منطقه گزینه مناسبی به نام بیت کوین را پیش روی خود دارد.

خاصیت ناشناس بودن در بیت کوین راهکاری برای دور زدن تحریم ها بود

در طول چند سال گذشته، مردم اعلام کرده اند که معتقدند ایران جای مناسبی برای استفاده از امکان سانسورپذیر بودن بیت کوین است. منطقِ پشت این تفکر بیشتر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران است که به شدت بر اجرای تحریم های اقتصادی و ممنوعیت تجارت با ایران تاکید دارد. بسیاری از کشورهای دیگر نیز این تحریم ها را دنبال می کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد فشار زیادی بر به متحدان جهت حمایت و اجرای این دستورالعمل های تجاری وارد کرده است.

موضوع بیت کوین و تحریم ها علیه ایران باعث شد تا بلومبرگ در سال ۲۰۱۲ خبری در این باره منتشر کند. این خبر نوشته بود:« ایرانیانِ بدون دلار بالاخره ارز مجازی را کشف کردند. در ایران بیت کوین در حال ارزشمند شدن است چرا که مردم می توانند به راحتی از آن در خارج از کشور استفاده کنند.»

محیط بیت کوینی ایران

قانونی بودن یا نبودن بیت کوین در ایران هنوز مشخص نیست. چرا که مقامات این کشور هنوز به طور رسمی موضع سیاسی خود را در رابطه با ارزهای غیرمتمرکز مشخص نکرده اند.

شرکتی در ایران به نام Persian Leather Shoes  که کار تولید کفش انجام می دهد فروش محصولات خود را تنها از طریق دریافت بیت کوین انجام می دهد. این شرکت در وبسایت خود در رابطه با اینکه چرا فقط بیت کوین می پذیرد می نویسد:« کار ما تولید و فروش محصولات چرمی است. ما می خواهیم محصولات خود را در سرتاسر دنیا به فروش برسانیم و هرچه مشتری بیشتری داشته باشیم برای ما بهتر است. مشکل اینجاست که به دلیل اینکه ما در ایران هستیم، بسیاری از سیستم ها به طور کلی به ما سرویس ارائه نمی کنند. اما حالا با استفاده از بیت کوین و کمک جامعه بیت کوین امیدواریم که بتوانیم سرمشقی برای سایر کسب و کارهای کوچک در ایران برای جذب مشتریان جهانی باشیم.»

با توجه به یک اخبار محلی، هفته گذشته یک شرکت سوئدی به نام Brave New World Investments تصمیم به استفاده از دیجی ارزها به عنوان راهی برای دور زدن تحریم های ایران گرفته است.

Linkoping می گوید که این کار را برای این شروع کرده اند که بانک های سوئدی از کار با موسسه های مالی ایرانی می ترسند. Johansson موسس این شرکت می گوید که آنها کار خود را تنها با استفاده از دیجی ارزها انجام خواهند داد.

او می گوید:« در حال حاضر ما به طور کلی حساب بانکی سوئدی نداریم. هرچند به زودی یک حساب بانکی ایرانی برای سرمایه گذاری سهام خواهیم داشت. ما صورت حساب های خود، سود سهام سهامداران و سپرده های ایران را از طریق دیجی ارزها پرداخت می کنیم. هیچ مانع و تحریمی در سوئد یا اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری ایرانی-سوئدی وجود ندارد. در نتیجه ما هیچ قانونی را نمی شکنیم».

مزیت ناشناس بودن کاربران بیت کوینی برای مردم ایران و همچنین کسانی که می خواهند کسب و کاری در خاورمیانه انجام دهند بسیار کارآمد است.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Images via news.bitcoin.com


https://coiniran.com/?p=5287
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x