ایستگاه خبر

بلاکچین اساس اعتماد در Metaverse خواهد شد

یک مجسمه ساز آلمانی-دانمارکی به نام Christian Lemmerz که معمولا سوژه‌هایش را بر سنگ مرمر حکاکی می‌کند، به تازگی آخرین کارش را در ونیز ایتالیا به نمایش گذاشته است. اثر “La Apparizione” تصویری بزرگ و طلایی از عیسی مسیح به صلیب کشیده شده است، که هیچ تکیه گاهی ندارد.  به این دلیل که این یک اثر هنری در دنیای واقعیت مجازی (virtual reality) است.

این بدان معناست که بازدیدکنندگان در ابتدا وارد یک اتاقی خالی می شوندکه این همان محل نمایش است. یک هدست VR در این اتاق قرار دارد. تنها زمانی که هدست روشن است، آن‌ها قادر به دیدن مجسمه معلق و در حال حرکت عیسی در مقابل خود می‌باشند.

همچنین، مجسمه Lemmerz  برای فروش گذاشته شده است و تنها ۵ نسخه از این اثر منتشر شده که هر کدام چیزی حدود ۱۰۰٫۰۰۰ دلار ارزش دارند. این قیمت برای یک نرم‌افزار، قیمت بالایی محسوب می شود، اما برای یک اثر هنری تمام و کمال، چنین قیمتی خارج از عرف نیست.

به شکل تئوری،  این اثر ممکن است هک یا دزدیده شود، بی نهایت کپی از آن گرفته و یا به صورت آنلاین پخش گردد. جعل آثار هنری، که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد، تنظیم منحصر به فردی از آزمایشات این صنعت، برای زمانی ست که اصل اثر شامل رشته ای از کد است. این گونه به نظر می‌رسد که Lemmerz از اینکه اثرش به زودی از قسمت اشتراک گذاری فایل سایت‌هایی مانند Pirate Bay سر در بیاورد، خشنود نخواهد شد.

از آن جایی که قیمت یک اثر هنری در گرو محدود بودن تعداد و صحت آن جهت حفظ ارزش آن است، ارزش یک اثر دیجیتالی ارزشمند، چگونه حفظ خواهد شد؟ یک راه حل امیدوار کننده، تکنولوژی بلاکچین است.

در حقیقت، بلاکچین راهی خواهد بود که ما مشروعیت تقریبا هر دارایی مجازی شامل ارزها، هویت، صحت و حق مالکیت دارایی‌های مجازی را تایید خواهیم کرد.  Fred Ehrsamیکی از بنیانگذاران صرافی مشهور ارزهای دیجیتالی Coinbase، نوشته است: “دنیای مجازی در حال تبدیل شدن به یکی از ضروری ترین برنامه های کاربردی بلاکچین است و احتمالا جدی ترین کاربران این بخش را خواهد داشت.”

استفاده از بلاکچین در تایید آثار هنری دیجیتالی مانند “La Apparizione”، معنادارتر است. همانگونه که من در سال ۲۰۱۶ نوشتم، “بلاکچین‌ها به یک دلیل، قدرتمندند: آنها  مشکل اثبات اینکه زمانی که شخصی برای شما چیزی دیجیتالی می‌فرستد، (مانند بیت‌کوین)، نسخه‌ای از آن‌ را برای خود نگه نداشته یا آن ‌را برای ۲۰ نفر دیگر ارسال نکرده را حل می‌کنند. استفاده از بیت کوین برای خرید و فروش نسخه کمیاب هنری در دنیای واقعیت مجازی، در واقع راهی برای تایید صحت یک اثر هنری و تشخیص اصالت آن است.

“بلاکچین‌ها احتمالا بهترین راه برای تایید مالکیت اموال مجازی و یا حتی ایجاد و محافظت از هویت یک فرد هستند.”

در ادامه Ehrsam به بینشی حتی عمیق‌تر در استفاده از بلاکچین‌ها در دنیای واقعیت مجازی، اشاره می‌کند. هنگامی که شرکت‌های بیشتری، از جمله شرکت    Second Life developer Linden Lab در حال کار بر روی حجم وسیعی از دنیای مجازی هستند، در مقایسه با مفاهیمی چون Metaverse از Stephenson، یا  OASIS در Ready Player One، باید گفت بلاکچین‌ها می‌توانند بهترین راه برای تایید صحت مالکیت اموال مجازی و یا حتی ایجاد و حفظ هویت فردی باشند.

موسس Second Life به نام Philip Rosedale که خالق یک دنیای نوین در واقعیت مجازی به نام High Fidelity نیز هست، مقاله‌ای را منتشر کرده که حاکی از اشتیاق وی در یافتن کاربرد احتمالی بلاکچین در دنیای واقعیت مجازی (VR) است. هم اکنون شرکت High Fidelity، در حال راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی جدید به نام HFC ، بر یک بلاکچین عمومی است که در بین سایر گزینه ها، برای تایید مالکیت کالاهای مجازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

همانطور که  Rosedale در مصاحبه خود با Singularity Hub مطرح می کند: “اگر مفهومی برای دارایی هوشمند در دنیای مجازی وجود نداشت، انگیزه کمی برای خلق هر چیزی به وجود می آمد. زیرا ساخته‌های شما توسط دیگران، سریعا مورد بازسازی قرار گرفته و بین سایرین توزیع می شد، بدون اینکه در این میان توافقی صورت گرفته باشد.”

وی گفت که سازندگان محتوا، اگر نتوانند از آثار و منافع خود محافظت کنند، انگیزه ای برای ساختن دارایی‌های دیجیتال نخواهند داشت. و با در نظر گرفتن این مسئله که خرید و فروش دارایی‌های مجازی تاکنون منافع بسیاری از کاربران دنیای مجازی را تامین کرده، این امر همانند جنبه‌ای از زندگی مجازی است که بسیاری خواهان محافظت از آن هستند.

در سال ۲۰۱۶، تنها خرید و فروش کالاهای مجازی و خدمات میان کاربران در شرکت Second Life، ۵۰۰ میلیون دلار بود. که باعث به وجود آمدن درآمد بیشتری از درآمد اقتصادی سالانه (GDP) در برخی از کشورهای کوچک شده است. کاربران برای تزئین فضای کاربری آنلاین خود، از تجهیزات مجازی استفاده می کنند و دکور مد روز خود را با آواتار مورد نظر خود معامله می کنند. هنرمندانی چون Lemmerz، به دنبال کلکسیونر ها و مجموعه دارانی هستند، که حاضر به خرید این آثار با قیمت معقولی باشند.

با توجه به اظهارات High Fidelity، بلاکچین HFC با ارجاع گواهی‌ صاحبین اثر به آثارشان، از اصل بودن کالاهای مجازی و خلق آن توسط سازندگان مجاز، اطمینان حاصل می کند.

به گفته Rosedale: “کاربران قادر خواهند بود تا ساخته‌های خود بر بلاکچین را ثبت کنند از این رو می‌توانند مالکیت طراحی‌هایشان را به اثبات برسانند. پس از آن، زمانی که چیزی خریداری می‌گردد، یک گواهی مبنی بر اینکه مالک جدید یک نسخه قانونی را دارا است، بر روی بلاکچین منتشر خواهد شد.”

این سیستم عملکرد مشابهی را به عنوان حق ثبت و علائم تجاری در دنیای واقعی، خواهد داشت. بر طبق گفته های High Fidelity: آنها قصد انجام فرآیند بازبینی، مشابه با آن چه در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، را دارند. این مسئله به جهت اطمینان از این که ثبت یک گواهی دیجیتال برای نسخه اصلی یک اثر که قوانین آثار پیشین را نقض نمی کند، به کار می رود. زمانی که یک گواهی به ثبت رسید، امکان لغو آن وجود ندارد و در بلاکچین HFC، بیمه خواهد شد.

وی افزود: کالاهای تایید نشده می‌توانند خطرناک باشند، به عنوان نمونه اسکریپت هایی که آلوده به بدافزار هستند. دارایی‌های دیجیتالی تایید شده، بسیار امن تر خواهند بود، درست مثل برنامه های App store، که امروز در اختیار ما قرار دارد.

از دیگر مزایای اصلی پیشنهاد بلاکچین، همانطور که Ehrsam به آن اشاره می‌کند، آن است که مانع هرگونه دستکاری اطلاعات، به واسطه نفوذ یک شرکت یا قدرت یک واسطه متمرکز خواهد شد. همان گونه که در Ready Player One نشان داده شده است، جایی که یک شرکت (که به دست چند تن اداره می‌شود)، سرورهای صاحب داستان دنیای مجازی را تصاحب کرده و راه می‌اندازد، یک شرکت صاحب هرگونه دنیای مجازی می‌تواند از کاربران به طرق مختلف و به صورت فرضی، سواستفاده کند.

Ehrsam می‌نویسد: اگر دارایی‌های شما بر روی بلاکچین است، هیچ اپراتوری در دنیا نمی‌تواند آن‌ را از شما بگیرد. اگر هویت شما در بلاکچین ثبت شده باشد، امکان حذف آن وجود ندارد.

نکته کلیدی از نظر Ehrsam، تفکر است. او می‌نویسد: “در سلسله مراتب محاسباتی، بلاکچین‌ها درواقع یک نمونه اشتراکی از واقعیتی است که همگان آن را قبول دارند. از این رو، چه تجربه قرارگرفتن در فضای سه بعدی مجازی، و چه واقعیت مبالغه شده، یا حتی بیتکوین یا اتریوم در دنیای فیزیکی به عنوان یک حساب اشتراکی برای دنیای حقیقی ما، به طور روزافزون خواهیم توانست به بلاکچین‌ها به عنوان اساسی بر واقعیت خود، اطمینان کنیم.”

از آن‌جایی که دنیای مجازی یک فضای عمومی سرشار از نرم‌افزار است، بلاکچین‌ها می توانند گواهی بر کاربرد و شاید مهمترین زیربنای ایجاد اطمینان به حساب آیند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source

https://coiniran.com/?p=8743
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x