ایستگاه خبر

بیتکوین کلکسیونی: آیا برخی از بیتکوین ها می توانند با ارزش تر از بقیه باشند؟

 

شاید بتوان فرض کرد شما نوستالژی خاصی نسبت به قدیمی ترین بیتکوین یا تراکنش خود در بلاکچین بیتکوین دارید. شاید شخصی خاطره ای در رابطه با یک معامله خاص داشته باشد. یک بیتکوین خاص می تواند به اقدامات و اتفاقات به یاد ماندنی محدود شود که دارای وابستگی هایی با مردم، یک چارچوب زمانی معامله ای منحصر به فرد و یا بلاک های خاصی باشد. اینها تنها بخشی از ویژگی هایی هستند که می توانند ارزش یک بیتکوین کلکسیونی را ارائه دهند.

نوستالژی بیتکوین

در اوایل این هفته، من یک کیف بیتکوین روی تلفن همراهم را خالی کردم، زیرا برنامه، مشکلاتی در پویایی پرداخت کارمز داشت. همانطور که من در حال انتقال بیتکوینهایم به کیف پول سخت افزاری خود بودم، متوجه شدم که چقدر این بیتکوین های خاص برای من با ارزشند. یک بیتکوین، مبتنی بر ارزشی است که دیگران برای دارایی دیجیتال پرداخت میکنند. با این حال، به واسطه وابستگی های خاص مرتبط با پول، این سوال بوجود می آید – آیا برخی از بیتکوین ها می توانند با ارزش تر از بقیه باشند ؟ آیا بیتکوین کلکسیونی وجود دارد؟

سکه شناسی (numismatic) به مطالعه و جمع آوری پول های رایج اطلاق میشود. این مجموعه، شامل مسکوکات، سنگ پولها، پول کاغذی، و انواع فراوانی از پول های مورد استفاده در طول زمان، از جمله بیتکوین می شود. یک سکه شناس(numismatist) یا کلکسیونر، فردی است که پول هایی را که دارای معانی مختلف، پیوستگی ها، و تاریخچه های متفاوت هستند را جمع آوری می کند. بیتکوین های فیزیکی و حتی نسخه دیجیتالی آنها، می توانند خصوصیات مربوط به ارزش کلکسیونی را حفظ کنند.

پرداخت ۱۰،۰۰۰ بیتکوین برای یک پیتزا 

در سال ۲۰۱۱ در فروم Bitcointalk.org شخصی اعلام کرد حاضر به پرداخت BTC 1.5 برای یکی از بیتکوین های مربوط به معامله ی پیتزای ۲۰۱۰ است. این امر، در تابستان سال ۲۰۱۱ به این بحث منجر شد که آیا بیتکوین های ویژه، می توانند با ارزش تر از بقیه باشند یا نه!. یکی از اعضای فروم، نظر خود را نسبت به موضوع بیان شده، چنین شرح داد:

درست مانند سکه های فیزیکی و اسکناس ها که ارزش کلکسیونی دارند، بیتکوین های حاصل از بلاک های ویژه نیز می توانند ارزش کلکسیونی داشته باشند. مثلا بیتکوینی که از بلاکهای قدیمی استخراج شده اند و یا به دلیل خاص بودن بلاک، باشد – مانند بلاک ۱۴۰،۰۰۰ که دربردارنده آخرین مورد از اولین ۳/۱ از تمامی بیتکوین های منتشر شده است.

از زاویه دید یک ناظر

بیتکوین های فیزیکیهمچنین، بیتکوین های فیزیکی می توانند ارزش کلکسیونی آن را حفظ کنند، حتی بیشتر از فرم دیجیتالی. به عنوان مثال، بیتکوین های فیزیکی Casascius مربوط به سال ۲۰۱۳-۲۰۱۱ به شدت ارزشمند هستند. هنر جمع آوری مسکوکات از دوران باستان وجود داشته و این تفریح ​​و سرگرمی، بواسطه جمع آوری بیتکوین فیزیکی تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

با توجه به علاقمندی برخی از مردم به گردآوری اشیا خاص و ایجاد کلکسیون، کاملاً امکان پذیر است که مبادلات و یا سکه های قدیمی با تعداد تراکنش کمتر در بلاکچین بیتکوین نسبت به قیمت لحظه ای بیتکوین، بیشتر بفروش رود، البته اگر اتفاق خاصی نیافتد که منجر به تغییر در قابلیت ردیابی بیتکوین شود. علاوه بر این، یک فرد نیز می تواند با ارسال پیامی همراه با یک تراکنش معنی و ارزشی خاص را به بیتکوین یا تراکنش خود اضافه کند. سال گذشته Smithsonian نمایشگاه جدیدی در مجموعه سکه شناسی ملی خود افتتاح کرد که شامل بیتکوین نیز می شد.

نمایشگاه بیتکوین های فیزیکی

من برخی از بیتکوین های قدیمی ام را همواره روی کیف پول دیجیتال خودم حفظ کرده ام و هیچ تراکنش اضافه ای تاکنون در کیف پول وارد نکرده ام. این بیتکوین ها ممکن است برای من مهم باشند، اما به احتمال زیاد هرگز ارزشمندتر از قیمت لحظه ای برای دیگران نخواهند بود.

آیا شما فکر می کنید بیتکوین خاصی می تواند ارزش کلکسیونی داشته باشد؟  آیا شما هم بیتکوین یا ترنزاکشنی دارید که برای شما ارزشی خاص داشته باشد؟ آیا تا به حال بروی بلاکچین بیتکوین یادگاری نوشته اید که به نوادگان خود نشان دهید؟

https://coiniran.com/?p=4722
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x