ایستگاه خبر

وال استریت: آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتالی چه خواهد بود

علیرغم رمز آلود بودن و مورد سوال بودن آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتالی و همچنین عدم آشنایی مردم با این بازار و تکنولوژی جدید, عده ای بسیار از مردم در سراسر دنیا مشغول خرید و فروش این ارز دیجیتالی هستند و بسیاری از مردم, فروشگاهها و شرکتهای معتبر دنیا کالاهای خود را در ازای بیت کوین به فروش میرسانند. این اتفاق نه تنها در مورد بیت کوین بلکه در مورد صدها نوع ارز دیجیتالی دیگر در حال اتفاق افتادن است.بر اساس اعلام وب سایت coinmarketcap.com تا اوست بهمن ماه سال ۹۳ ارزش سرمایه گذاری در کل بازار ارزهای دیجیتالی چیزی در حدود چهار و نیم میلیارد دلار برآورد شده است.

رشد جهانی این بازار دلایل عدیده ای دارد که از جمله آنها میتوان به کم هزینه بودن (تقریبا سفر) نقل و انتقال پول آنهم بدون هیچ محدودیتی جغرافیایی اشاره کرد.

به احتمال زیاد یکی از دلایلی که منتقدان و مخالفان ارزهای دیجیتالی بیان میکنند آن است که این ارزها بر خلاف ارزهای سنتی هیچ گونه پشتوانه و ارزش زیر ساختاری ندارند. در مقابل حامیان ارزهای دیجیتالی میگویند که این بازار ارزش سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد و علیرغم انتقاد و مخالفت بسیاری رشد خواهد کرد کما اینکه تا به امروز شاهد رشد و مردمی شدن آن در سراسر جهان بوده ایم.

این یک بحث بین طرفداران و مخالفان این تکنولوژی نوین است که قابل توجه است بخصوص از زمانی که قیمت بیت کوین در آذر ۹۳ به حدود یکهزار و یکصدو پنجاه دلار رسید و در سال بعد حدود ۸۰ درصد سقوط کرد و حال دوباره در حال رشد میباشد.
اگرچه زمان به ما خواهد گفت که آینده ارزهای دیجیتالی چه خواهد شد و کدام یک از این ارزها خواهد توانست خود را در بازار تثبیت کند, فی الحال با این سوال مواجه هستیم که آیا ما در آستانه یک تغییر بزرگ در سیستم پولی جهان هستیم؟ یا اینکه دودستی به کیف پول خودمان بچسبیم که تغییری در کار نخواهد بود؟

در مصاحبه ای که وال استریت ژورنال با دکتر Campbell R. Harvey انجام داده است این اقتصادان و استاد دانشگاه “دوک” در کارولینای شمالی به سوال فوق این گونه پاسخ میدهد:

هر ابدا و اختراعی برای حل کردن یک سری مشکلات صورت گرفته است. 

با هم نگاهی به برخی از مشکلاتی که بیت کوین حل کرده است میاندازم و بررسی می کنیم که آینده آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتالی چه خواهد بود:

امنیت حفظ اطلاعات شخصی

بیت کوین به دارندگان آن اجازه میدهد که به راحتی پول خود را در دنیا جابجا کنند بدون اینکه نگران آن باشند که اطلاعات شخصی و حساب بانکیشان در دسترس دیگران در اینترنت باشند. مثلا هنگامی که شخصی بخواهد آنلاین پولی را پرداخت کند مجبور به وارد کردن اطلاعات شخصی و بانکی خود میباشند بخصوص در مورد کارتهای اعتباری.

قابل استفاده در سراسر دنیا

تنها با یک تلفن ساده و دسترسی به اینترنت حتی کم سرعت میتوان اقدام به نقل و انتقال پول خود کرد حتی مبالغ اندک. ( این امکانی ویژه و مطلوب برای افرادی میباشد که در کشورهای در حال توسعه زندگی میکنند که دسترسی به بانکهای جهانی ندارند)

کارمزد تقریبا صفر نقل و انتقال

نقل و انتقالات ساده و کم هزینه بین المللی بدون هیچ محدودیتی در مقایسه با سیستم فعلی که هزینه ای در حدود ۱۰ درصد را شامل میشود.

قابل استفاده برای خرده فروشان و کالاهایی با قیمت پایین

کارمزد بالای نقل و انتقالات پول در سیستم فعلی بانکی این مانع را بوجود آورده است که کالاهایی با قیمت پایین امکان فروش در قبال نقل و انتقالات بانکی مقرون به صرفه نباشد چرا که در بسیاری از این موارد کارمزدی که بانک دریافت میکند از سودی که فروشنده بر روی کلی خود میبرد بیشتر است و این امر فروشنده را مجبور به فروش کلی خود در قبال پول نقد میکند. ولی بیت کوین این امکان را به راحتی بوجود آورده که مبالغ حتی جزئی را بدون هزینه انتقال داد.

 عدم وجود ریسک تورم

سرعت تولید بیت کوین به گونه ای است که بسیار کم و ثابت است, علاوه بر این میزان نهایی تولید بیت کوین محدود میباشد و نمیتوان بیت کوین جعلی تولید کرد در نتیجه بیت کوین هرگز دچار تورم نخواهد شد.

دریچه ای جدید برای کشورهایی که مشکلات اقتصادی و سیاسی دارند

بیت کوین دریچه ای جدید برای کشورهایی که مشکلات اقتصادی و سیاسی دارند را گشوده است. در واقع نقل و انتقال را به صورت امن و آزاد برای کشورهایی که با این قبیل مشکلات مواجه هستند را بوجود آورده است.

 ارزیابی بیت کوین به عنوان یک تکنولوژی 

درست است که بیت کوین هیچ پشتوانه دولتی ندارد ولی این موضوع مهم نیست. بیت کوین وجود دارد چون استفاده کنندگان آن به این ارز دیجیتالی ارزش بخشیده اند.

این درست نیست که بگویم این ارز چون پشتوانه دولتی ندارد پس قوانین نظام مالی جهان را نقض کرده است و تضمینی برای بقای آن وجود ندارد. در واقع باید آگاه باشیم که دولت ها هم نمیتوانند ثبات ارزی را که خود تولید میکنند را تضمین کنند, کافی است که نگاهی بیاندزیم به افت اخیر روبل روسیه و فرانک سویس. به همین شکل ممکن است که در آینده بیت کوین نیز در قیاس با ارزهای سنتی ارزشی برابر با صفر پیدا کند. این اتفاق ممکن است برای دلار, یورو و یا هر ارز دیگری بیافتد.در واقع زمانی که شما پول نقد نگهداری می کنید این امکان وجود دارد که سرمایه خود را از دست بدهید چون ممکن است آن ارزی که شما نگهداری میکنید به یک شب بی ارزش شود ولی با این حال مردم بسیاری هستند که همچنان تمایل به نگهداری پول نقد چه در بانک و چه در گاوصندوق خود دارند.

حال بیایم برای لحظه ای بحث ارزها را کنار بگذاریم و به جنبه دیگر بیت کوین نگاه کنیم. هیجان انگیزترین چیز در مورد بیت کوین تکنولوژی بی همتای آن میباشد که در پس آن نهفته است.   زنجیره بلاکها Blockchain, ثبت دقیق تمامی نقل و انتقالات بیت کوین در سراسر دنیا و نگهداری تک تک این نقل و انتقالات. زنجیره بلاکها یک دفتر ملی عظیم میباشد که به همگان تعلق دارد و برای تائید هر ناق و انتقال از آن استفاده میشود و در این روند به تولید بیت کوین نیز می پردازد.پتانسیل زنجیره بلاکها بیت کوین را بسیار فراتر از یک ارز برده است. این تکنولوژی یک راه برای تائید مالکیت و تنظیم قرارداد در معملات میباشد.

تصور کنید که سوار خودروی خود میشوید, خودروی شما توسط موبایل شما میتواند که کد شناسایی شما را چک کند و خرید و پرداخت شما را برای خوردرو توسط زنجیره بلاکها تائید کند. حال فرز کنیم که شما پول خودرو را نداده اید و یا ۳ قسط آخر خود را برای خودرو پرداخت نکرده اید. علاوه بر این تکنولوژی زنجیره بلاکها میتواند توسط این چک کردن و تائید گرفتن اطمینان حاصل کند که خودرو فقط و فقط توست صاحب آن و یا شرکتی که آنرا لیزینگ کرده است روشن شود.

برای درست کردن یک قرارداد می توان با اضافه کردن یک “اگر, بعد” (if, then) در برنامه نویسی کامپیوتری آنرا تنظیم کرد. تقریبا تمامی دستگاههای مالی و حسابداری, همچنین بورس سهام و اوراق قرضه و غیره میتوانند از چنین تکنولوژیی برای گرفتن تائید استفاده کنند.

 اختلال در بازارهای مالی

زنجیره بلاکها به عنوان یک تکنولوژی نوین توانسته ارزهایی را بوجود آورد که برای تولید نیاز به هیچ بانکی ندارند و همچنین به کاربران و استفاده کنندگان این اجازه را میدهد که بدون نیاز به بانک وام بگیرند یا بدون نیاز به کارگزاران بورس و یا صرافی بتوانند سرمایه گذاری کنند. درست است که ارزش بیت کوین در یک سال گذشته افت شدیدی داشته است ولی عاقلانه نیست که بخواهیم آینده بیت کوین و ارزهای دیجیتالی را با سایر ارزهای سنتی پیش بینی کنیم. در واقع بهتر است که معیار دیگری را برای این پیشبینی پیدا کنیم و آن چیزی نیست جز اینکه بدانیم سرمایه داران بزرگ و نامداری هستند که در حال سرمایه گذاری در بیت کوین و تکنولوژی زنجیره بلاکها میباشند.

به نظر بسیاری با توجه به نوسان شدید قیمت بیت کوین این ارز را نمیتوان برای سرمایه گذاری بلند مدت استفاده کرد ولی این بیشتر بخاطر عدم تائید بیت کوین از طرف همگان است و این موضوع همیشه برای تکنولوژیهای جدید قبل پیش بینی است که در ابتدا با آن مقاومت میشود. در ماه ژانویه در نیویورک یک صرافی مختص بیت کوین افتتاح شد که از طرف بازار بورس نیویورک حمایت میشود و منطبق بر قوانین و شرایط آمریکا میباشد. این خود میتواند به ایجاد ثبات بیت کوین و پذیرش آن منجر شود و در نتیجه این بازار را امن تر میکند.

البته که در این بازار ریسک وجود دارد . همانطور که سال گذشته صرافی Mt. Gox با رسوایی اعلام ورشکستگی کرد و میلیونها دلار پول و سرمایه خود و مشتریان خود را بر باد داد. ولی باید به یاد داشته باشیم که همواره در بازارهای جدید مالی و تکنولوژی های نوین شرکتهای بسیاری وارد میشوند که برخی خوب و برخی باد میباشند و باید در نظر داشته باشیم که هرچه شرکتهای بیشتری وارد این بازار شوند رقابت نیز بیشتر میشود و این همیشه به نفع مردم و مشتریان میباشد. حمایت سرمایه گذاران با تجربه این نوید را میدهد که شرکتهای بزرگ  در راه خواهند بود و این باعث رشد و ارتقا امنیت ملی مردم در این بازار میشود.

در پایان بد نیست به این موضوع اشاره شود که بسیاری از منتقدان بیت کوین را متهم به استفاده برای کارهای خلاف و غیر قانونی توسط تبهکاران میکنند. این در حالی است که بر همگان عیان است که پول نقد بهترین ابزار برای استفاده خلافکاران و تبهکاران میباشد چرا که هیچ جایی وجود ندارد که نقل و انتقال پول نقد را ثبت کند.
البته این بسیار جالب است که بدانیم از تمامی دلارهایی که در بازارهای جهان در گردش است ۷۸ درصد آن اسکناسهای صد دلاری میباشد. چند تا از این ۱۰۰ دلاری ها در جیب شما است؟

https://coiniran.com/?p=1917
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali
ali
9 سال قبل

قربان اگر ممکن است ایمیل بنده را برای دریافت جدید ترین اخبار ذخیره بفرمایید متشکرم

ali
ali
9 سال قبل

سلام بیسار عالی منتظر اخبار و تحلیل از شما عزیزان هستیم
سپاس

ali
ali
9 سال قبل

سلام یک در خواست هم داشتم قربان مطالب کوین دیسک را به زبان فارسی مانند مطلب بالا همیشه بگذارید تا استفاده کنیم ممنون

ali
ali
9 سال قبل

بسیار به روز و مفید بود مطلب ممنون

دکمه بازگشت به بالا
6
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x