ایستگاه خبر

دولت ها، می توانند به خوبی از بلاکچین پشتیبانی کنند

استفاده از بلاکچین در بخش عمومی

در بلندای تپه های تفلیس، پایتخت گرجستان، چشم انداز سازه معمولی که چند ردیف از سرورهای کامپیوتر در آن قرار دارد، به چشم می خورد که یک دیتاسنتر (مرکز داده ها) است. با کوین ایران همراه باشید.

این دیتاسنتر توسط گروه BitFury، موسسه فناوری استخراج دیجی ارز بیتکوین، اداره می شود. اما در حال حاضر، از زیر ساخت فناوری بیتکوین که بلاکچین نامیده می شود نیز استفاده می کند تا به دولتمردان کمک کند که بتوانند اطلاعات را به شکل امنی نگهداری کنند. کارشناسان منتظر اثبات تجربی این مسئله هستند که آیا تکنولوژی بلاکچین می تواند به عنوان جایگزینی مناسب، برای زیرساخت دولت، در همه جا به کار گرفته شود.

هرچند که بلاکچین تا به حال، اساسا توسط سرویس های مالی مورد استفاده قرار گرفته و دیجی ارزها توانسته اند توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کنند، اما حالا رشد این فناوری در بخش عمومی نیز قابل مشاهده است. Brian Forde، کارشناس بلاکچین در موسسه فناوری Massachusetts، می گوید که دولت ها در مسیر سازگاری با بلاکچین حرکت می کنند. نگاه کنایه آمیزی به جایگاه (بلاکچین) به عنوان پیشگام آزادی که از قدرت تبعیت می کند، شکل گرفته است. حامیان این مسئله اعلام کرده اند که از بلاکچین در ثبت املاک، سیستم های مدیریت تشخیص هویت، حوزه سلامتی و بهداشت و حتی به منظور انتخابات، می توان استفاده کرد.

بلاکچین و سایر دفاتر کل توزیع شده، پایگاه داده هایی به شمار می روند که شخص یا یک نهاد معینی مثل بانک، یا آژانس های دولتی امکان کنترل آن را ندارند، بلکه اداره آن توسط افراد مشخصی (که با توافق تعیین می شوند) صورت می گیرد. تمام تغییرات به شکلی کدگذاری می شود که امکان تغییر یا تعویض آن ها (بدون اینکه این تغییر ثبت شود و اطلاعاتِ قبل از تغییر از بین برود) وجود ندارد. به لحاظ تئوری، انواع مختلف داده، از اطلاعات تولد تا ثبت تراکنش های مالی را می توان در بلاکچین برای همیشه به صورت امن نگه داشت که به عنوان مثال از گزند افراد فاسد دولتی دور بماند.

طرفداران ادعا می کنند که اگر دفتر کل توزیع به شکل درست به کار گرفته شود، می تواند سبب ارتقاء شفافیت، کارایی و اعتماد شود. در مقابل، جواب افراد مخالف به این رویکرد، این است که سازگاری زیاد (و پذیرش همگانی بیشتر) سبب بروز مسائل امنیتی خواهد شد. مطمئنا برای بلاکچین این تازه اول راه است؛ برخی آن را با اینترنت اوایل دهه ۹۰ مقایسه می کنند که اهمیت دادن بیش از حد به آن وابستگی حتمی را به دنبال خواهد داشت و گزینه بلاکچین تنها می تواند به عنوان بخشی از راه حل مطرح باشد. چرا که هیچ فناوری نمی تواند جلوی رهبران نادرست را بگیرد و بعنوان مثال از درج اطلاعات جعلی توسط آن ها جلوگیری کند.

همچنین بوجود آوردن ارزش های ماندگار، زمان بر خواهد بود و یکپارچه سازی زیرساخت های پیچیده و حجیم دولتی، به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز خواهد داشت. اما این مسئله باعث دلسردی دولت ها نمی شود. بر اساس تحقیق اخیرا IBM، (که توسط واحد مطالعات مالی صورت گرفته) از هر ۱۰ سازمان دولتی، ۹ سازمان به سرمایه گذاری در بلاکچین علاقه مند هستند و برای استفاده از آن در تراکنش های مالی، کالاها، قراردادها و توافقات قانونی، در سال آینده اعلام آمادگی کرده اند.

Valery Vavilov، مدیر BitFury می گوید بلاکچین صرفا یک فرصت اقتصادی نیست و می تواند مسیری برای تغییر روش کمک دولتمردان به مردم باشد. آقای Vavilov که زندگی حرفه ای خود را با برنامه نویسی برای دولت جدید لیتوانی آغاز کرده، معتقد است که بلاکچین در حال تبدیل شدن به یک زیرساخت در اعتماد سازی، تولید شفافیت و سیستم حسابرسی است.

سوئد در نقطه ای دیگر در حال انجام یک آزمایش، در ثبت اراضی بوسیله بلاکچین است و دبی خواستار قدرت بخشیدن به تمام بخش های دولت، تا سال ۲۰۲۰، از طریق بلاکچین است. هرچند اولین پذیرنده فعال، اتحاد جماهیر شوروی (کشورهای شوروی سابق) بود. استونی، به عنوان پویاترین دولت الکترونیک، در استفاده از فناوری بلاکچین شناخته شده است. از موارد استفاده بلاکچین، حفاظت از اطلاعات بخش سلامت و فراهم کردن بستر اشتراک اطلاعات دولتی ست که به X-Road، شهرت یافته است. جوان بودن این کشور مزیت خوبی در این مورد به حساب می آید. اگر قانونی نباشد، ساخت یک جامعه دیجیتالی کار بسیار راحتی خواهد بود و می توان از نقطه شروع، کار را آغاز کرد. Kaspar Korjus مدیر برنامه اقامت الکترونیکی می گوید

با کمک BitFury، آژانس ملی ثبت اراضی عمومی، اخیرا اطلاعات خود را به بلاکچین انتقال داده است. تا به حال کار ۱۶۰٫۰۰۰ ثبت انجام شده است. وزیر دادگستری گرجستان Thea Tsulukiani، باور دارد وقتی که قوانین املاک و دارایی به بلاکچین واگذار شود، مردم می توانند با خیال آسوده استراحت کنند. بر اساس اظهارات مقامات رسمی، مانع اصلی مقدماتی، مشکل فنی نبوده و در واقع مشکل آموزشی ست. حتی زمانی که برای اولین بار دستیار خانم Tsulukiani، پیشنهاد استفاده از بلاکچین را مطرح کرده بود، او از بلاکچین چیزی نمی دانست. او گفت: قصد داریم شرایط جدید را آرام آرام بین مردم مطرح کرده و به سرعت به کار بریم.

موسسه BitFury، هم اکنون یادداشت تفاهمی با دولت اوکراین امضاء کرده، که انتظار می رود یکی از بزرگترین پروژه های مدیریتی بلاکچین در سطح ملی باشد. نگاه آژانس دولت الکترونیک به این فناوری به گونه ایست که Aleksey Vyskub، از آن به عنوان “نگرانی تاریخی دولت” یاد می کند. آژانس قصد دارد از تمام قسمت های مربوط به ثبت و نگهداری بلاکچین، مثل ثبت اراضی و  ثبت مشاغل استفاده کند. اگر چه اصلاحات اوکراین، در تلاش برای راه اندازی این پروژه ها با مقاومت زیادی از اصولگرایان دولتی مواجه بوده، با این حال  آقای Vyskub توضیح داد که خلاقیت و پیچیدگی این فناوری، باعث عدم درک درست آن شده است. او گفت: بیشتر دولتمردان نمی دانند ما در حال انجام چه کاری هستیم. بنابراین خطر را احساس نمی کنند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source via economist

Image via govtech

https://coiniran.com/?p=6731
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x