ایستگاه خبر

وال استریت ژورنال:قدرت انقلابی ارزهای دیجیتالی

افت اخیر در قیمت بیت کوین خوراک تازه ای را به منتقدان و شکاکان این بازار داده است, ولی آخر هفته گذشته خوانندگان “وال استریت ژورنال” یک چشم انداز بلند مدت را در قالب یک مقاله با عنوان قدرت انقلابی ارزهای دیجیتالی دریافت کردند.
متن با ۲۴۷۲ کلمه در قالب یک مقاله برای راهنمایی خوانندگان نوشته شده است که گگلچینی از مطالب کتابی به نام “عمر ارزهای دیجیتالی: چطور بیت کوین و پولهای دیجیتالی اقتصاد جهانی را به چالش دعوت میکنند.”
مقاله اشاره میکند که چطور منتقدان بیت کوین آن را تمام شده و مرده خطاب میکنند در حالی که فقط ۶ سال از عمر اون میگذرد. این گونه پیش بینی ها و نظرات یک نقطه نظر مهم را نادیده میگیرند و آن این است که تکنولوژی زیر بنایی بیت کوین به واسطه توسعه دهندگان آن روز به روز در حال پیشرفت و ایجاد ورژن های بهتر می باشند.
نویسنده اشاره میکند که منتقدان بیت کوین نگرانی های خود را بدون دلیل نمی بینند, در پاراگراف اول مقاله اشاره میشود که منتقدان برای پیش بینی های خود استناد میکنند به “بیت کوین های از دست رفته “Tokyo exchange”, دستگیری معاون اول یک شرکت معاملاتی بیت کوین به اتهام ارتباط با مواد مخدر و همچنین هشدار اخیر میلیاردر معروف Warren Buffet.
ولی نگرانی و دلایل این منتقدان باعث نمیشود که نظر نویسنده تغییر کند “بیت کوین اساسا یک سیستم غیر متمرکز جدید است برای مدیریت راه های جدید مبادلات در جوامع, بسیار ساده است و یکی از قدرتمندترین نوآوری های امور مالی جهان در ۵۰۰ سال گذشته است.”

نویسنده مقاله با اشاره به اینکه چه دلایلی ممکن است که به مخالفان و منتقدان بیت کوین انگیزه دهد که به مخالفت با آن بپردازند مقاله خود را این گونه دنبال میکند که: ترس مخالفان و منتقدان از جایگاه از دست دادن منافع خود میباشد چرا که بیت کوین از نظر ارزشی قابلیت تقسیم پذیری تا تریلیون را داراست, موجبات حذف کاری پردازنده های پرداخت را فراهم میکند و همچنین با از بین بردن تمامی هزینه هایی که واسطه ها تحت عنوان کارمزد و حسابرسی دریافت میکنند, به نفع مشتری و به ضرر شرکتهای بزرگ مالی عمل خواهد کرد. به عبارت دیگر بیت کوین با دگرگونی در نظام اقتصادی موجود در جهان باعث خواهد شد که بسیاری از شرکتهای بزرگ که با دادن این خدمات از مشتریان خود و مردم پول بدست می آوردند کنار زده شوند.

ناپایداری قیمت بیت کوین , آسیب پذیری برای هک شدن و همچنین جذابیت آن برای بازار مواد مخدر در آمریکا که همگی اینها از عواملی هستند که منتقدان ارزهای دیجیتالی به عنوان نقاط ضعف بیت کوین نام میبرند و نویسنده مقاله با اشاره به موارد فوق این نکته را ذکر میکند که:
“تا زمانی که برداشتها و نگرشهای منفی از سوی منتقدان وجود دارد و یا اینکه یک ارز دیجیتالی بهتر بیاید و جایگزین بیت کوین شود, عموم مردم همواره با شک و تردید به این بازار جدید نگاه خواهند کرد والی در عین حال این بازار وسوسه انگیز آنها را به خود جذب خواهد کرد.”
چارلز دیکسون از سرمایه گذاران و شرکای شرکت سرمایه گذاری “Andreessen Horowitz” گفته است که تعداد بیش از ده هزار از بهترین توسعه دهندگان در سرار جهان در حال کار کردن بر روی بیت کوین میباشند و انتظار میرود که روز به روز کیفهای دیجیتالی امن تر و بهتر از گذشته شوند ا امنیت سرمایه دارندگان ارزهای دیجیتالی را تأمین کنند.
نویسنده برای خوانندگانی که کمتر با بیت کوین آشنا هستند توضیح میدهد که تفاوت های کلیدی بین ارزهای سنتی و ارزهای دیجیتالی نوین چیست و اشاره میکند که تمامی اطلاعات حسابرسی بیت کوین در سیستمی که به نام “بلاک چین” (blockchain) شناخته میشود ثبت میشود و قابل رویت است.
نویسنده در ادامه توضیح میدهد که چطور استفاده از بیت کوین برای خرید یک فنجان قهوه ارزانتر و به صرفه تر از این خواهد بود که همان فنجان قهوه را با کردیت کارت (کارتهای اعتباری) مانند ویزا کارت یا مستر کارت خریداری کنند. پرداخت با کردیت کارت شامل مراحل زیر میباشد:
پروسه پردازش صورت حساب, کردیت کارتها (Visa, MasterCard و…), بانک مشتری, بانک تجاری یا واسط و نهایتا تائید توسط بانک مرکزی فدرال منطقه ای. انتقال توسط کردیت کارت چیزی در حدود ۲ تا ۳ روز به طول می انجامد و کارمزدی که در نظر گرفته میشود حدود ۲ تا ۳ درصد میباشد. ولی پرداخت با بیت کوین تقریبا هیچ کارمزدی را شامل نمیشود و تنها چند ثانیه زمان برای انتقال کافیست و چیزی حدود ۱۰ تا ۶۰ دقیقه زمان میبرد که در شبکه “بلاک چین”(blockchain) ثبت شود.

بیت کوین در میان اقتصادهای نوظهور; مزایای بیت کوین را بخصوص در میان بازارهای نوظهور میتوان دید, جایی که در آن گارگران مهاجر تحت پوشش نظام فعلی بانکداری جهانی تا ۱۰ درصد باید بابت کارمزد جابجایی پول پرداخت کنند.
در حالی که امروزه بیت کوین مورد انتقاد بسیاری قرار میگیرد, نویسنده مقاله یادآور میشود که چطور در اوایل قرن ۱۵ میلادی با تأسیس بانک برخورد شد. امروزه بسیاری از بانکداران به سرعت درحال بررسی راه های جدید میباشند که بتوانند از این تکنولوژی جدید در سیستم ملی خود استفاده کنند. نویسنده اشرح میکند که بریتانیا و مکزیک در حال بررسی کردن چگونگی استفاده از تکنولوژی بلاک چین میباشند.
نویسنده در پایان نتیجه گیری میکند “درحالی که اینترنت توانسته اقتصاد جهانی را غیرمتمرکز کند, امور مالی و بانکی همچنان در شیوه سنتی خود باقی مانده اند و سیستم ارزهای دیجیتالی میتواند اوضاع آنها را بهبود بخشند.”

کوین ایران 

بر گرفته ازcryptocoinsnews

https://coiniran.com/?p=1586
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x