آموزش ترید، سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار

تحلیل بازار بیت کوین و رمزارز ها: آیا اصلاح قیمت تمام شده است؟

ارزش کل بازار ارز های رمزنگاری شده با سقوط 100 میلیارد دلاری همراه بود و هم اکنون به رقم 253 میلیارد دلار رسیده است که این رقم پایین ترین نرخ در سه ماه گذشته می باشد. در اوایل سال 2018 میلادی (هفته دوم دی ماه) ارزش کل این بازار رقمی فراتر از 800 میلیارد دلار بود که این عدد بالاترین نرخ در سال 2018 می باشد. با توجه به رقم فعلی 253 میلیارد دلاری، این شاخص کاهش 70 درصدی را نشان می دهد. قیمت اکثر ارز های رمزنگاری شده از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل و بیت کوین کش در پنج شنبه 9 فروردین کاهش بیش از 12 درصدی را تجربه کردند.

سیگنال نزولی بودن روند حرکتی بیت کوین از قیمت ۹۰۰۰ دلار در مقاله ای در هفته آخر اسفند ماه اطلاع رسانی شد و پس از آن بر نزولی بودن روند نمودار مجددا تاکید گردید. حمایت های اعلام شده سرانجام پس از چند ساعت یکی پس از دیگری شکسته شدند، لذا در ۲۴ ساعت گذشته شاهد سقوط ۱۲.۶ درصدی قیمت بیت کوین از ۷۹۰۰ دلار به ۶۶۰۰ دلار بودیم. این نرخ پایین ترین قیمت ثبت شده در بازار رمزارز ها از ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ تا کنون است.

تحلیل بازار بیت کوین و رمزارز ها : آیا اصلاح قیمت تمام شده است؟
Coinmarketcap

ارز های اتریوم، ریپل و بیت کوین کش که به ترتیب در رده های دوم تا چهارم بازار رمزارز ها از لحاظ حجم مبادلاتی هستند، پایین ترین قیمت خود در سال ۲۰۱۸ را تجربه کردند. در این بین اتریوم چند ساعتی پایین تر از ۴۰۰ دلار مبادله شد که این قیمت کمترین نرخ ثبت شده از آبان ۱۳۹۶ تا کنون می باشد.

بررسی نمودار های تحلیل تکنیکال بیت کوین

در نمودار هفتگی بیت کوین، حمایت ۶۶۰۰ دلاری مشاهده می شود. این حمایت ناشی از شاخص میانگین متحرک هفتگی است. هم اکنون این حمایت کلیدی پابرجا مانده است. تنها زمان می تواند بگوید که آیا این حمایت نیز شکسته خواهد شد یا خیر.

تحلیل بازار بیت کوین و رمزارز ها : آیا اصلاح قیمت تمام شده است؟
Trading view

با توجه به مقاومت سطح حمایتی ۶۶۰۰ دلاری، هم اکنون شاهد رشد جزئی قیمت بیت کوین و قرار گرفتن مجدد آن در بالای ۷۰۰۰ دلار هستیم. اما حجم پایین مبادلات و تراکنش ها یک مشکل جدی برای بیت کوین و سایر رمزارز ها می باشد. حجم مبادلات در صرافی های بایننس (Binance)، بیت فاینکس (Bitfinex) و بیت فلایر (Bitflyer) با وجود این که در صدر رده بندی صرافی ها از لحاظ حجم هستند، همچنان پایین است. نمودار روزانه بیت کوین نمایانگر به وجود آمدن کانال نزولی می باشد که تنها حجم بالای خرید می تواند آن را از این کانال خارج کند.

تحلیل بازار بیت کوین و رمزارز ها : آیا اصلاح قیمت تمام شده است؟
Trading view

علاوه بر کانال نزولی شکل گرفته، شاخص RSI نیز باید بررسی شود. آن چنان که در تصویر نمایان است در ساعات آینده مشخص خواهد شد که این شاخص به روند نزولی فعلی ادامه خواهد داد یا در جهت معکوس و صعودی قرار خواهد گرفت.

نقطه حمایت بعدی

در صورت شکسته شدن حمایت ۶۶۰۰ دلاری، قیمت ۶۰۰۰ دلار حمایت کلیدی بعدی خواهد بود. این حدود قیمت (۵۸۰۰-۶۱۰۰) پایین ترین قیمت ثبت شده برای بیت کوین در سال ۲۰۱۸ می باشد. انتظار می رود در این نقطه حمایت قوی صورت بگیرد و خریداران سرانجام اقدام به ورود کنند و با شکل گیری الگوی کف دوقلو (double-bottom) شاهد رشد قیمت باشیم.

همان طور که در نمودار یک روزه ی قیمت بیت کوین مشخص است، احتمالا تقاطع نمودار میانگین متحرک ۵۰ و ۲۰۰ روزه در یکی دو روز آینده اتفاق خواهد افتاد. به این تقاطع نزولی در اصطلاح تقاطع مرگ (Death Cross) می گویند. تقاطع مرگ زمانی حاصل می شود که میانگین متحرک کوتاه مدت، پایین تر از میانگین بلند مدت آن قرار گیرد.

روی دادن تقاطع مرگ در گذشته

برخی کارشناسان اعتقاد دارند با روی دادن تقاطع مرگ ممکن است با فروش بیش تر از سوی معامله گران مواجه شویم که در آن صورت رسیدن به قیمت ۲۸۰۰ دلاری ثبت شده در شهریور ۱۳۹۶ دور از انتظار نخواهد بود. با این حال این نتیجه گیری کمی عجولانه بنظر می رسد چراکه طبق تجربه در مواردی پیش آمده که این شاخص معکوس عمل کرده و موجب حرکت صعودی نمودار شده است.

به طور مثال پس از تایید روی دادن تقاطع مرگ در ۱۱ آوریل ۲۰۱۴ (۲۲ فروردین ۱۳۹۳)، بیت کوین با کاهش شدید قیمت روبرو شد و به نرخ ۳۴۰ دلار رسید، اما در خرداد همان سال قیمتش دو برابر شده و به عدد ۶۸۰ دلار رسید. مطابق شکل زیر، در زمان روی دادن تقاطع مرگ، شاخص RSI در منطقه اشباع فروش به سر می برد.

تحلیل بازار بیت کوین و رمزارز ها : آیا اصلاح قیمت تمام شده است؟
Trading view

کاهش ۶۵ درصدی قیمت بیت کوین در سال ۹۳

نمونه دیگر در شهریور ۱۳۹۳ رخ داد که باعث کاهش ۶۵ درصدی قیمت بیت کوین شد. از شهریور تا دی ماه شاهد کاهش قیمت و رسیدن به ۱۷۰ دلار بودیم. به هنگام روی دادن تقاطع مرگ در آن زمان شاخص RSI روند نزولی داشت و توانست خود را از محدوده اشباع فروش دور نگه دارد.

همچنین اتفاق تقاطع مرگ در بازار های دیگر نیز مواردی بودند که به صورت عکس عمل کرده و موجب افزایش قیمت شده است. در هر صورت این رویداد را باید به عنوان یک نقطه کلیدی در نظر بگیریم و آماده اتخاذ تصمیم مناسب باشیم.

در حالی که این مقاله نگارش می شود قیمت بیت کوین در حدود ۷۰۰۰ دلار شناور است و شاخص RSI در شرف ورود به محدوده ۲۷ تا ۳۰ می باشد. احتمال تشکیل روند صعودی در این بازه به صورت تجربی بسیار زیاد است.

به طور خلاصه، انتظار حمایت در قیمت های ۶۶۰۰ و ۶۰۰۰ دلار را داریم و اگر این حمایت ها شکسته شوند خبر خوبی برای بیت کوین نیست و رشد مجدد آن را دشوار خواهد کرد.

توجه!

نوشتار فوق تنها تحلیلی از نویسنده آن است. هرگونه پیامد استفاده از آن در سرمایه گذاری رمزارز ها با مسئولیت کاربران گرامی است و کوین ایران از این نظر، سلب مسئولیت می نماید.

https://coiniran.com/?p=19649
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x