ایستگاه خبر

بلاک‌چین،‌یک سوپرگل در دنیای ورزش – روند صعودی موارد استفاده در ۲۰۲۰

سرانجام با آغاز دهه‌ی جدید، فناوری بلاک‌چین در سناریو‌های واقعی در دنیای ورزش برای بهبود خدمات به هواداران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که بسیاری از مدافعان بلاک‌چین به انواع مختلف از موارد استفاده‌ی بالقوه‌ی این فناوری علاقه‌مند هستند، نمونه‌های عملی در دنیای واقع به سختی به دست می‌آیند.

پتانسیل بلاک‌چین برای پی‌ریزی انواع سیستم‌ها در بخش ورزش، مدت‌هاست که مورد بحث قرار گرفته است، اما تنها بهد از گذشت دو ماه از سال جدید، حالا چندین مورد استفاده‌ی برجسته برای بهبود خدمات به طرف‌داران وجود دارند. بنا بر گزارش Cointelegraph، از قاره‌ی فوتبالی اروپا گرفته تا دنیای NFL و لیگ بیس‌بال، در این رشته‌های ورزشی و لیگ‌ها کاربرد‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای بهبود بلیت‌فروشی، فروش کالا و تعاملات میان مخاطبان، سازمان‌ها و تیم‌های ورزشی استفاده می‌شوند.

بلیت‌های جام ملت‌های اروپا بر بستر بلاک‌چین

هر چهار سال، بهترین تیم‌های فوتبال ملی در اروپا در قالب مسابقات قهرمانی اروپا (UEFA) با یک‌دیگر به رقابت می‌پردازند. شانزدهمین دوره‌ی این مسابقات از ماه ژوئن تا ژولای به میزبانی ۱۲ شهر در سراسر این قاره برگزار خواهد شد. یکی از چالش‌بر‌انگیز‌ترین ابعاد برای برگزار‌کنندگان این مسابقات، بلیت‌فروشی است، در حالی که بیش از ۲۸ میلیون درخواست برای بلیت از ۲۰۰ کشور دنیا برای یورو ۲۰۲۰ وجود دارد.

برای اولین بار، یوفا به یک برنامه‌ی موبایل با قابلیت بلاک‌چین روی آورده تا یک راه‌حل جدید برای بلیت‌فروشی به هواداران فراهم کند و قصد دارد تا یک میلیون بلیت را از طریق این برنامه‌ی مبتنی بر بلاک‌چین عرضه کند و به فروش برساند. سیستم بلیت‌فروشی مبتنی بر یک برنامه‌ی تلفن همراه،‌ مزیت‌هایی دارد. اولا،‌امکان وجود تکرار در بلیت‌ها را از بین می‌برد. دوم اینکه طرف‌داران ملزم به مراجعه به دفاتر فروش بلیت نیستند و در هنگام ورود به ورزشگاه فقط باید گزینه‌ی وای‌فای تلفن همراه خود را روشن کنند تا کد QR بلیتشان فعال شود و اجازه‌ی ورود به جایگاه خود را داشته باشند. این اقدام، پس‌ماند‌های ناشی از فروش بلیت‌های کاغذی را نیز حذف می‌کند. مزیت اصلی سیستم مبتنی بر برنامه‌ی تلفن همراه، سهولت آن در توزیع بلیت برای تعداد بی‌شماری از کشور‌هاست.

لذا اقدام یوفا برای استفاده از فناوری بلاک‌چین یک دستاورد بزرگ برای این صنعت در حیطه‌ی ورزش به حساب می‌آید و با توجه به محبوبیت ورزش فوتبال در دنیا، پذیرش این فناوری روندی را ایجاد می‌کند تا سایر ارائه‌دهندگان خدمات در دنیای ورزش،‌آن را دنبال و ادامه دهند.

در مورد مسائل باشگاه مورد‌علاقه‌ی خود، با استفاده از Socios رأی دهید

Socios که یک پلت‌فرم با قابلیت بلاک‌چین، برای تعامل و مشارکت هوادار است که به نظر می‌رسد کمک شایانی به پذیرش فناوری بلاک‌چین در دنیای ورزش می‌کند. با استفاده از این پلت‌فرم، تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی می‌توانند توکن مخصوص به خود را راه‌اندازی کنند که برای دامنه‌ای از فعالیت‌‌ها روی همان پلت‌فرم به کار برده می‌شود. کاربران می‌توانند در رأی‌گیری‌ برای تصمیم‌های عمومی باشگاه مشارکت کنند و دخالت بیش‌تری در اموری چون انتخاب سرود هواداری و شادی پس از گل داشته باشند. به علاوه با استفاده از این توکن‌ها، می‌توانند به یادبود‌ها و موزه‌ی خاطرات باشگاه، دسترسی داشته باشند. این پلت‌فرم در طول چند سال اخیر با چندی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان مانند یوونتوس، اتلتیکو‌مادرید،‌ پاریسن‌ژرمن، آ.اس.رم و گالاتاسرای هم‌کاری کرده است و یک هفته بعد از استقبال از باشگاه بارسونا در فوریه‌ی ۲۰۲۰، به بازار‌های ورزش آمریکا وارد شد. شرک فناوری مالی چیلیز که خالق این پلت‌فرم است امید دارد تا از طریق هم‌کاری با آژانس بازار‌یابی ورزشی و سرگرمی لاگاردِره که جایگاه ویژه‌ای در آمریکا دارد،‌ بتواند تعدادی از تیم‌‌های مشغول در NFL و لیگ بیس‌بال را اضافه کند.

فوتبال فانتزی با کارت‌های قابل تجارت دیجیتال

در فوریه ۲۰۲۰، تعدادی از تیم‌های باشگاهی فوتبال پس از شراکتی با پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین Sorare، اعلام کردند که به یک بازی مدیریت تیم فوتبال با کارت‌های دیجیتالِ قابل داد‌و‌ستد که بر بستر فناوری اتریوم قرار دارند، اضافه شده‌اند. کارت‌های فابل تجارت و کم‌یاب به صورت دیجیتال، که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین اتریوم هستند برای انجام بازی فوتبال فانتزی با ۵ بازیکن برای هر باشگاه قابل جمع‌آوری هستند و این کارت‌ها بنا بر عملکرد واقعی بازیکنان در زمین مسابقه، امتیاز کسب می‌کنند و قابل انتقال به بلاک‌چین اتریوم هستند. بنا بر اعلام وب‌سایت این پلت‌فرم، تاکنون بیش از ۳۸ تیم به صورت رسمی، مجوز این بازی را دریافت کرده‌اند.

The Sacramento Kings،‌پیشرو در عرضه‌های مبتنی بر بلاک‌چین

دو تیم بسکتبال در NBA، طی چند سال گذشته با انجام پرداخت‌های خود از طریق بیت‌کوین، رمز‌ارز‌ها و فناوری بلاک‌چین را پذیرفته‌اند. ساکرامنتو کینگز و دالاس ماوِریکس، به هواداران خود اجازه داده‌اند تا با استفاده از بیت‌کوین بتوانند بلیت مسابقه و کالا خریداری کنند. اولی از سال ۲۰۱۴ و دومی از سال ۲۰۱۹.

تیم ساکرامنتو به عنوان نوآورترین باشگاه ورزشی در استفاده از بلاک‌چین، مدعی است که یکی از پیشرفته‌ترین برند‌های ورزشی به لحاظ فناوری است. سقف ورزشگاهشان از پانل‌های خورشیدی پوشانده شده و همچنین یک پایگاه استخراج رمزارز در مرکز داده‌ی خود دارند که عایدات ناشی از آن در خیریه‌های محلی صرف می‌شود. این باشگاه همچنین یادبود‌های اختصاصی را بر بستر مبتنی بر بلاک‌چین به هواداران عرضه می‌کند.

در ژانویه‌ی ۲۰۲۰، با هم‌کاری Consensys، از عرضه‌ی جدیدی رونمایی کردند که به هواداران امکان می‌دهد وسایل و لباس‌های بازیکنان در طول مسابقه‌ی زنده از طریق یک برنامه‌ی تلفن همراه به حراج گذاشته شوند. همواره، بازار داغی برای البسه و وسایل درون زمین مسابقه که اصل هستند، وجود دارد اما همین اصل بودن کالاهای به حراج گذاشته شده نیز همواره یک معضل بوده است. این برنامه‌ی مبتنی بر بلاک‌چین این مشکل را با باز کردن بازار‌ حراج که وسایل زمین مسابقه‌ی اصل را به صورت آنی به مزایده می‌گذارد، حل کرده است.

موارد استفاده‌ی حقیقی به پذیرش کمک می‌کنند

این که می‌بینیم تعدادی از باشگاه‌ها و سازمان‌های ورزشی برای بهبود خدمات خود به هوادارانشان از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند،‌دلگرم‌کننده است. این‌که آیا آن‌ها به یادبود‌های اختصاصی دسترسی دارند یا می‌دانند که بلیت‌های خریداری‌شده واقعا معتبر است،‌ در هر حال علاقه‌مندان به ورزش به آرامی با راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین آشنا می‌شوند، حتی اگر درباره‌ی آن‌ها آگاه نباشند.

https://coiniran.com/?p=37250
دکمه بازگشت به بالا