ایستگاه خبر

روش جدید Bitfury Group برای آنالیز تراکنش های بیت‌کوین

در طول چند ماه گذشته، تجزیه و تحلیل تراکنش های بیت‌کوین به موضوع داغی تبدیل شده است. با اینکه اکثر دولت ها بیت‌کوین را چیزی غیر قابل شناسایی می پندارند، اما بسیاری از مردم می دانند که اینطور نیست.

به گزارش کوین ایران و به نقل از سایت The Mrkle، گروه  Bitfury به روشی جدید رسیده که می تواند به تجزیه و تحلیل آدرس های بیت‌کوین بپردازد. اینکه آیا چنین چیزی می تواند به فعالیت های مجرمانه خاتمه دهد یا نه، در آینده مشخص می شود.

استفاده از بیت‌کوین برای کارهای خلاف

اگر بیت‌کوین تنها یک جنبه منفی داشته باشد، آن جنبه به مورد استفاده قرار گرفتن این ارز در فعالیت های مجرمانه بر می گردد. استفاده از این ارز رمزنگاری شده در darknet (دارک نت یا شبکه سیاه) به تبدیل شدن بیت‌کوین به یک جریان اصلی کمک شایانی کرد؛ اما این ارز مشکلاتی دارد که آن را برای خلافکاران غیر قابل استفاده می کند. بدون داشتن حریم خصوصی، ویژگی ناشناس بودن، قابلیت تبادل پذیری* و یا یک شبکه سریع، نمی توان فعالیت مجرمانه خاص و بزرگی با بیت‌کوین انجام داد.

(*در اقتصاد، قابلیت تبادل پذیری (fungibility) به این ویژگی از یک کالا گفته می شود که واحدهای آن کالا تبادل پذیر باشند. برای مثال یک کیلوگرم از طلا با یک کیلوگرم از هر چیز دیگری که از طلا باشد برابری می کند؛ خواه سکه های طلا باشد خواه شمش باشد، و این موضوع در تمام کشورها صحت دارد؛ در نتیجه طلا تبادل پذیر (fungible) است).

ردیابی مجرمان با استفاده از بیت‌کوین

روش جدید Bitfury Group برای آنالیز تراکنش های بیت‌کوین

گرچه بیت‌کوین گزینه مناسبی برای فعالیت‌های مجرمانه نیست،اما بسیاری از مردم از آن برای پنهان کردن ردپای خود استفاده می‌کنند. در نتیجه، شاهد شرکت های بیشتر و بیشتری هستیم که تمرکز خود را بر روی آنالیز الگوهای مرتبط با تراکنش های بیت‌کوین و بلاکچین می گذارند. Bitfury Group یکی از بزرگترین پردازش کننده های تراکنش های بیت‌کوینی در دنیا است؛ این شرکت یکی از همان شرکت هایی ست که در زمینه یاد شده به تحقیق و بررسی پرداخته است. این امر اتفاق خوبی ست؛ چرا که با نتیجه دادن تحقیقات، می توانیم شاهد کمتر شدن بیت‌کوین در چرخه فعالیت‌ های مجرمانه باشیم.

این شرکت به طور خاص به آنالیز آدرس های بیت‌کوینی مرتبط می پردازد. هرکس می تواند تمام تراکنش های بیت‌کوین را بدون نیاز به نرم افزار خاصی، دنبال کند؛ در نتیجه پیدا کردن ارتباط بین آدرس هایی خاص، می تواند کار آسانی باشد. در عین حال، دنبال کردن این خرده های دیجیتالی می تواند دشوار هم باشد؛ مخصوصا زمانی که سرمایه از صرافی ها، میکسرها و راه حل های تبدیلی دیگر عبور کند.

عملکرد Bitfury

روش جدید Bitfury Group برای آنالیز تراکنش های بیت‌کوین

مدیرعامل Bitfury Group، آقای Valery Vavilov، می گوید:« در حال حاضر کاربران بیت‌کوین می توانند چندین آدرس داشته باشند؛ همین امر کار را برای پنهان ساختن هویت و انجام خلاف آسان تر می کند. توانایی ارتباط دادن آدرس های مرتبط به یکدیگر که به آن “خوشه بندی” گفته می شود موضوع حائز اهمیتی است؛ این یک ابزار جدید است که به سازمان های اجرای قانون برای انجام تحقیقات کمک می کند. مهندسان خبره Bitfury به یک رویکرد نوآورانه و جدید برای تحلیل تراکنش های روی بلاکچین بیت‌کوین دست یافتند».

خوشه بندی یا clustering  آدرس های بیت‌کوین روندی ست که کاربران بیت‌کوین را مشخص می کند؛ این کار را با مشخص کردن اینکه کدام آدرس ها متعلق به “یک کاربر” است، از طریق آنالیزهایی بر روی داده های بلاکچین انجام می دهد. فرآیند خوشه بندی، این آدرس های پیدا شده را دسته بندی می کند و به بازجویان امکان مرتبط کردن آن دسته بندی، به یک موجودیت خاص را می دهد.

سرانجام کار

باید دید که سرانجام این تحقیقات چه می شود. مجرمان نیز کم کم متوجه می شوند که بیت‌کوین ابزار مناسبی برای کارهایشان نیست؛ شاید به ارز رمزنگاری شده دیگری روی بیاورند و یا شاید یک روش کاملا جدید برای خود بسازند. در هر صورت دفترکل عمومی یا همان بلاکچین های عمومی مثل بیت‌کوین، می تواند به سازمان های اجرای قانون برای دنبال کردن پول های خرج شده کمک بسیاری کند.

آنالیزهای دیگری برای تراکنش های بیت‌کوینی وجود داشته است، اما همگی درصد خطای بالایی داشتند. با این روش جدید Bitfury، تعداد خطاها باید به طرز چشمگیری کاهش یافته باشد. هنوز پیشرفت ها و بهبود بخشیدن های بسیاری بر سر راه است، اما به نظر می رسد که این یک راه درست در مسیر تجزیه و تحلیل تراکنش های بیت‌کوین است.

البته این خبر منتقدانی هم دارد؛ برای مثال توسعه دهنده Bitcoin Core یا هسته بیت‌کوین، آقای Jimmy Song در این باره می گوید:« من از Bitfury ناامید شدم. این کار مانند داستان *Chainalysis است، اما یک مرحله فراتر. از این طریق می توان فهمید که چه کسی در حال انجام چه کاری ست. من به طریقی از Bitfury بابت اینکه چنین چیزی را ممکن می سازند نا امید شدم».

(* بر اساس قراردادی که توسط The Daily Beast کشف شد، IRS به شرکتی به نام Chainalysis پول می دهد؛ این کار را به منظور شناسایی صاحبان کیف پول های دیجیتالی انجام می دهد؛ کیف هایی که مردم برای نگهداری بیت‌کوین های خود از آن ها استفاده می کنند.)

 

https://coiniran.com/?p=18033
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x