ایستگاه خبر

تحلیل های موجود درباره ریزش قیمت ارزهای رمزنگاری شده

از اوایل ماه ژانویه امسال، بازار ارزهای رمزنگاری شده 340 میلیارد دلار از دست داده است. تحلیل گران مسائلی همچون قانون گذاری ها، کاهش داد و ستد در آسیا، قراردادهای آتی و افزایش شدید قیمت ها در چند ماه قبل را از علل این موضوع می دانند.

در روز چهارشنبه بیت کوین تا زیر ۱۰۰۰۰ دلار نیز رفت؛ این عدد تقریبا ۵۰% کمتر از رکورد این ارز رمزنگاری شده در ماه دسامبر است. به گزارش کوین ایران و به نقل از Business Insider، ارزش بازار کلی تمام این ارز ها که چیزی در حدود ۱۴۰۰ ارز رمزنگاری شده ی در گردش است، به ۴۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. این در حالی است که تا پیش از این و در اوایل ماه ژانویه، ارزش بازار آنها در حدود ۸۰۰ میلیارد دلار بود. (این داده ها از سایت CoinMarketCap استخراج شده است).

پیش از این، در مقاله ای به شش مورد از دلایل کاهش قیمت رمزارزها پرداخته بودیم، اما این کاهش قیمت همچنان ادامه داشت؛ تا جایی که قیمت بیت کوین را به زیر ۱۰ هزار دلار رساند. دلایل این کاهش قیمت و فروش ها، به طور دقیق مشخص نیست، اما چندین تئوری در این خصوص وجود دارد؛ در ادامه به تعدادی از آنها که توسط تحلیلگران و مشارکت کنندگان این بازار مطرح شده می پردازیم.

سرکوب های قانونی

بازار ارز های رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی) افت بی سابقه ای را تجربه کرد

یکی از تئوری های مهم در رابطه با کاهش ارزش بازار رمزارزها، مسائل قانونی و اتفاقاتی ست که در آسیا در حال رخ دادن است.

Fiona Cincotta، یکی از تحلیلگران City Index می گوید:« این کاهش قیمت و خروج پول از بازار ارزهای رمزنگاری شده به دلیل قوانین سختگیرانه کره جنوبی و دوت چین است؛ از طرف دیگر نیز تمام کشورها در حال بررسی این بازار به منظور رسیدن به بهترین راه حل برای قانونگذاری ارزهایی مانند بیتکوین هستند».

Fawad Razaqzada، یک تحلیلگر بازار در Forex.com همچنین می گوید:« در روزهای اخیر شاهد افزایش سطوح امنیتی برای ارزهای رمزنگاری شده از طرف قانونگذاران بودیم؛ در صدر آنها نیز کره جنوبی قرار دارد که تصمیم به ممنوع کردن داد و ستد ارزهای رمزنگاری شده در این کشور گرفته است. وزارت دادگستری این کشور لایحه ای برای ممنوع کردن رمزارزها در صرافی در دست دارد. اگر در نهایت این لایحه توسط مجمع عمومی به تصویب برسد، خبر بسیار بدی خواهد بود؛ چرا که کره جنوبی سومین بازار جهان برای ارزهای رمزنگاری شده است». این عدم قطعیت، سرمایه گذاران را به تکاپو وا داشته است.

بازار ارز های رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی) افت بی سابقه ای را تجربه کرد

علاوه بر کره جنوبی، روسیه نیز علائمی از تمایل به ممنوع کردن این ارزها در کشورش نشان داده است. به نظر می رسد این موضوع و شایعه احتمال ممنوعیت رمزارزها به طور کامل در کره جنوبی و همچنین ممنوعیت استخراج در چین به دلیل مصرف بالای انرژی، از دلایل مهم افت قیمت ها باشد.

FXPro می گوید:« علاوه بر اینها، خبر امروز مبنی بر برنامه دولت چین برای ممنوعیت دسترسی شهروندان به پلتفرم های داد و ستد (ترید) یکی دیگر از دلایل است».

وقایع در آسیا

سرمایه گذاران حالا می توانند بازار بدون کره جنوبی را تجربه کنند. Mati Greenspan تحلیلگر در پلتفرم eToro می گوید که در روزهای اخیر حجم بازار در ژاپن و کره جنوبی کاهش چشمگیری داشته است. تریدرها (معامله گران) در این بازارها معمولا خریدار هستند؛ خروج آنها از بازار توانسته باعث عدم توازن در بازار شود؛ چرا که تعداد فروشندگان از تعداد خریداران بیشتر شده و همین امر باعث کاهش قیمت و معاملات هیجانی می شود.

Greenspan نموداری از میزان کاهش حجم بیتکوین در کره جنوبی و ژاپن که اخیرا اتفاق افتاده را به نمایش گذاشته است: (این نمواردها از CryptoCompare بدست آمده است)

بازار ارز های رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی) افت بی سابقه ای را تجربه کرد

بازار ارز های رمزنگاری شده (کریپتوکارنسی) افت بی سابقه ای را تجربه کرد

ناگفته نماند که برخی دیگر از افراد بر این باورند که سال نوی چینی باعث این اتفاق شده است؛ آنها می گویند بسیاری از افراد در حال نقد کردن رمزارزهای خود برای تهیه هدیه و سفر رفتن هستند.

تئوری قراردادهای آتی بیتکوین

یکی از نظریه های مهم در این باره، اولین قراردادهای آتی بیتکوین است. Cboe و CME Group در ماه دسامبر به ارائه امکان قراردادهای آتی برای بیتکوین پرداختند. این کار به سرمایه گذاران شرکتی مثل شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر امکان پیشبینی قیمت بیتکوین و ثبت قرارداد بر مبنای آن را می دهد.

اولین قراردادهای آتی بیتکوین، روز چهارشنبه به سرانجام رسید. برخی بر این باورند که این تکاپوی فروش و کاهش قیمت می تواند برای برنده کردن یکی از طرف های معامله این قرارداد بوده باشد.

در CNBC آمده که این قرارداد که در Cboe بسته شده، در ۱۷ ژانویه به پایان می رسیده؛ در این قرارداد قیمت بیتکوین برای بعد از ظهر روز چهارشنبه، ۱۰۰۰۰ دلار پیشبینی شده بود. این بدان معناست که – به صورت تئوری و بر فرض – یکی از طرف های قرارداد انگیزه خوبی برای کاهش دادن قیمت بیتکوین داشته است؛ و این کار را از طریق فروش بیتکوین های خود (که برای روز مبادا نگه داشته بود) انجام داده است.

البته Greenspan  می گوید:« من به شخصه این تئوری را قبول ندارم. مقداری که در این قراردادها وجود داشته، آنقدری زیاد نبوده که بتواند بازار را تکان دهد».

تصحیح قیمت

Bertani می گوید بیتکوین از ماه اکتبر ۲۰۰% رشد کرده است؛همین امر موجب شده تا سرمایه گذاران جدیدی را به این بازار بیاورد و نیاز به تصحیح قیمت دارد.

سایر ارزها نیز در کنار بیتکوین رشد کردند؛ برخی از ناظران بازار بر این باورند که چنین چیزی باعث شکل گیری بازاری حبابی شکل می شود. Bertani بر این باور است که ریزش قیمت اخیر تنها مقدار از باد حباب است که در حال خالی شدن می باشد!

او می گوید این موضوع یک استراحت برای بازار، پیش از شروع دوباره ی رشد خود است.

انتظار نوسان بیشتر را در بازار داشته باشید

Pawel Kuskowski مدیرعامل و موسس Coinfirm است. او بر این باور است که اتفاقات اخیر، تاثیر منفی بسزایی نخواهد داشت. اما می گوید که باید انتظار چنین نواساناتی را در آینده پیش رو داشته باشیم.

او می گوید در راه رسیدن به ثبات که دو شاید سه سال دیگر باشد، شاهد چنین نواساناتی خواهیم بود. Kuskowski می گوید:« شاهد نوسانات بیشتر و بیشتری خواهیم بود، اما در نهایت به ثبات می رسیم».

Christopher Keshian موسس و یکی از مدیران Apex Token Fund با این موضوع موافق است. او می گوید:« نوسانات بیت کوین و سایر رمزارزها موضوعی مهم و بخشی از راه برای رسیدن و تبدیل شدن به یک دارایی بالغ است. انتظار داریم که طی سال ۲۰۱۸ نیز همچنان شاهد نوسانات باشیم، اما از نظر بنیادی بر این باوریم که بیتکوین همچنان در یک بازار گاوی (bull market) به سر می برد».

https://coiniran.com/?p=17959
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x