بانک اطلاعاتی صرافی‌های ارز دیجیتالحفظ امنیت و انواع کلاهبرداری در ارز دیجیتالمقالات امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت چهارم)

در قسمت اول این مقاله به بررسی صرافی های متمرکز و خطراتی که ممکن است پیش روی آن ها باشد پرداختیم؛ گفتیم که اینگونه صرافی ها اثبات کرده اند که مکان مناسبی برای "نگهداری" سرمایه نیستند. در قسمت دوم و سوم به بررسی هک های اتفاق افتاده و مواردی که کاربران سرمایه خود را از دست داده اند پرداختیم؛ با توجه به تعداد این هک ها، به بررسی ادامه موارد در این قسمت و قسمت های بعد می پردازیم.

مواردی که در ادامه اعلام می شود، اطلاعاتی است که از منابع مختلف خبری بدست آمده است. بیان این اتفاقات به معنی تبلیغ علیه این صرافی ها و شرکت ها نیست و صرفا مرور مشکلاتی ست که در گذشته رخ داده است. سعی شده که اطلاعاتی درست و دقیق ارائه شود.

هک صرافی پولونیکس (سال ۲۰۱۴)

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت چهارم)

صرافی پولونیکس (Poloniex) تا به امروز از جمله صرافی های محبوب باقی مانده است؛ این صرافی در ماه مارس ۱۲.۳% از بیت کوین ها خود را طی یک حمله از دست داد.

نوعی آسیب پذیری در نحوه برداشت از حساب پولونیکس وجود داشت؛ یک مهاجم از همین راه توانست تعداد زیادی از بیت کوین های موجود در کیف پول این صرافی را بدزدد. این مهاجم متوجه شده بود می تواند تعدادی برداشت از حساب، با مقدارهای یکسان ثبت کند؛ این درخواست های برداشت بطور همزمان پردازش می شدند؛ در نهایت نیز او می توانست حتی اگر حسابش منفی هم شود، باز برداشت کند.

هک و اسکم MintPal (سال ۲۰۱۴)

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت چهارم)

MintPal زمانی یکی از محبوب ترین صرافی های ارزهای رمزنگاری شده بود؛ این صرافی برای آلتکوین هایی مثل Dogecoin، VeriCoin و لایتکوین نیز معروف بود.

در ۱۳ جولای، این شرکت اعلام کرد که مورد حمله و دزدی قرار گرفته است. در این دزدی مقدار ۸ میلیون VeriCoin که در آن زمان معادل ۱.۸ میلیون دلار می شد، به سرقت رفت. توسعه دهندگان این صرافی به سرعت یک انشعاب سخت جهت بازگرداندن سرمایه های دزدیده شده به این اعمال کردند. متاسفانه این تازه ابتدای مشکلات MintPal بود.

ماه بعد اعلام شد که این صرافی به دست شرکت Moopay افتاده است. مدیرعامل Moopay، آقای Alex Green در رابطه با این مالکیت گفت:« ما با مدیریت ارتباط برقرار کردیم و از علاقه خود نسبت به اکتساب این صرافی صحبت کردیم. پس از چندین جلسه و مذاکره با مدیریت فعلی MintPal به یک توافق رسیدیم؛ در حال حاضر نیز در انتظار آماده شدن مدارک جهت امضا هستیم».

این مدیرعامل قول داد که مساله امنیت را در اولویت کار خود قرار دهد تا MintPal به جایگاه قبلی خود بازگردد.

متهم شدن Alex Green

هرچند یک اعلامیه ناگهانی در ماه اکتبر، یعنی درست چند ماه بعد منتشر شد؛ Green اعلام کرد که Moopay به دنبال ثبت اعلام ورشکستگی است و تمام فعالیت ها را سریعا متوقف می کند. در نهایت، بدون هرگونه اخطاریه ای، MintPal بسته شد و امکان برداشت از حساب نیز متوقف شد.

Alex Green اعلام کرد که علیرغم سابقه عمومی، Moopay هیچ کنترلی بر روی MintPal ندارد؛ وی اظهار داشت که مدیریت آن را به فرد جدیدی سپرده؛ همچنین آنکه به کارکنان Moopay اطلاع داد که MintPal دیگر جزو مشکلات آن ها به حساب نمی آید. مدتی طول نکشید که یکی از کارکنان Moppay، آقای Alex Green را به دزدیدن ۳۷۰۰ بیت کوین از این صرافی متهم کرد. در واقع مشخص شد که Alex Green تنها نام مستعار این کلاهبردار بوده؛ نا اصلی وی Ryan Kennedy بوده است.

در سال ۲۰۱۷، Kennedy که با نام Green شناخته می شد، توسط پلیس انگلستان متهم به پولشویی و کلاهبرداری شد. این اتهامات پس از یک تحقیق سه ساله در مورد این کلاهبرداری پیچیده انجام شد. در زمانی که این اتهامات به وی اعلام شد، او در حال گذراندن یک حکم ۱۱ ساله زندان به دلیل تجاوز در سال ۲۰۱۶ بود.

هک BTER – شماره ۱ (سال ۲۰۱۴)

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت چهارم)

در آگوست ۲۰۱۴، شرکت Bter، طی توییتی اعلام کرد که ۵۰ میلیون NXT از آن ها دزدیده شده است. ارزش دلاری دزدیده شده از این صرافی چینی در آن زمان معادل ۱.۶ میلیون دلار بود.

یکی از سخنگویان BTER اعلام کرده بود که با توسعه دهندگان NXT ارتباط برقرار خواهد کرد؛ او اعلام کرده بود که از این توسعه دهندگان درخواست بازگرداندن (عقب نشینی) بلاکچین این کوین را خواهد کرد. هرچند که سازمان مسئول توسعه NXT تایید کرد که اکثریت کاربران آن ها با این ایده مخالف هستند.

نوشته های بیشتر:

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت نخست)

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت دوم)

صرافی های متمرکز و خطراتی که برای کاربران دارند (قسمت سوم)

https://coiniran.com/?p=17620
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x