ایستگاه خبر

نسخه‌ی ۲.۰ SegWit2x، اضطرار یا یک نمایش عوامانه؟

اگر قرار است هر آنچه به ما گفته می‌شود را باور کنیم، آیا انشعاب دوباره‌ی بلاکچین بیتکوین پس از احیا پروژه‌ SegWit2x را نیز باید باور کرد؟

به گزارش کوین ایران به نقل از کوین تلگراف، این انشعاب (Fork)، در ماه نوامبر به دلیل عدم اجماع طرفین اصلی قرارداد نیویورک  به حال خود رها شد. پس از آن در تلاشی برای ارتقاء مقیاس پذیری، پیشنهاد افزایش اندازه‌ بلاک بیت کوین از mb1 به mb2 مطرح گردید. Nakamoto

احیای پروژه‌ SegWit2x  بیشتر شبیه به اعلامیه‌ شگفت‌انگیز پشتیبانی بیت کوین کش  Coinbase از طرف  در هفته‌ گذشته بود که به کمک یک وب‌سایت جدید و توسط یک تیم توسعه‌دهنده از کسانی که در کد اصلی این پروژه کار کرده‌اند، به اطلاع رسید.

segwit2x-v2 Nakamoto

جشن افتتاحیه

توسعه دهندگان SegWit2x افتتاحیه‌ آن را در بلاک شماره ۵۰۱۴۵۱ در تاریخ ۲۸ دسامبر جشن گرفتند. با این حال کاربران بالقوه‌ این پروژه تنها در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ به کوین‌های جدید B2X دسترسی خواهند داشت.

مطابق آنچه در وب‌سایت مربوطه بیان شده، ویژگی های B2X شامل این موارد می‌باشد: یک فرمت آدرس منحصربه ‌فرد و یک نرخ تولید بلاک دو و نیم دقیقه‌ای، در حین این که پیچیدگی  استخراج پس از تولید هر بلاک جدید مجددا محاسبه می‌شود.

بعلاوه، در مقابل پیشنهاد mb 2 توسعه دهندگان اصلی SegWit2x، اندازه‌ این بلاک به mb 4 افزایش خواهد یافت. در این پروژه به حراست از تکرار (Replay protection) توجه بسیاری شده است، موردی که در انشعاب پیشنهادی چند ماه‌ گذشته یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شد.

همه‌ این موارد خیلی خوب است، اما آنقدر زیاد خوب است که عملی به نظر نمی رسد!

وعده‌های خارق‌العاده‌ی بیت کوینِ از پیش استخراج شده‌ی  Satoshi Nakamoto

علاوه‌ بر تغییرات پیشنهاد شده، توسعه دهندگان وعده داده اند که قسمتی از ۲ میلیون کوین B2X را به کاربران بدهند. آنها مدعی شده اند که این کوین‌ها از بیت کوین اصلی از پیش استخراج شده‌ Satoshi Nakamoto گرفته شده است. مانند بیت کوین، حجم کوین  B2X نیز ۲۱ میلیون خواهد بود.

به ما گفته شده است که حامیان این انشعاب قسمتی از بیت کوین استخراج شده‌ اصلی Nakamoto را به نسبت ۱:۱ با B2X دریافت خواهند کرد.

” علاوه بر این، ما تعداد متناسبی از بیت کوین‌های Satoshi Nakamoto را بین همه‌ کسانی که از این انشعاب سخت حمایت می کنند، توزیع خواهیم کرد.منظور از بیت کوینِ Satoshi Nakamoto، آنچه موسس و سرپرست توسعه دهنده‌ بیت کوین در زمان شروع فعالیت شبکه استخراج کرده است، می‌باشد.

این کوین‌ها به تدریج به صرافی‌های رمزارزها و کیف‌ پول‌های شریکان ما که فهرست آنها دائما در حال بروز رسانی است، داده خواهد شد. حتی اگر Satoshi Nakamoto بخواهد برای عملیات پیش استخراجش، B2X به دست بیاورد، موفق به این کار نخواهد شد. چرا که ما بلاک‌های اولیه برای تبدیل به بیت کوین SegWit2X را مسدود کرده ایم. این کوین‌ها به کاربرانی که با تاخیر از ما حمایت کنند، اختصاص نخواهد یافت.”

استخراج و اختصاص کوین ها

ضمنا توسعه ‌دهندگان اصرار بر این دارند که تنها آن دو میلیون کوین، پیش استخراج خواهند شد.

“بیت کوین Satoshi Nakamoto [BTC]، استخراج وبه تناسب میان تمامی دارندگان بیت‌کوین در صرافی‌های رمزارزها و کیف‌پول‌های شریکان ما، توزیع خواهد شد (۲ میلیون). هیچ عملیات پیش استخراجی دیگری وجود نخواهد داشت.”

بنا بر گزارش سایت کوین تلگراف در تاریخ ۲۸ دسامبر ، مخزن SegWit2x GitHub نشان دهنده‌ آن است که ۶ میلیون کوین – با سه آدرس مختلف که در کد و در بلاک‌هایی با سطوح مختلف نهفته شده- پیش استخراج خواهد شد.

شکل زیر، ۲ تا از ۳ فرمان پیش استخراج مختلف که به آدرس‌های متفاوت کیف پول (wallet)  ارسال می گردد را  نشان می‌دهد.

ترس از شروع “بازی با قیمت ها”

بنا بر آنچه می بینیم، وقتی داد و ستد آغاز شود توسعه دهندگان به ۶ میلیون کوین B2X دسترسی خواهند داشت. این دسترسی به آنها قدرت زیادی برای ارزش ‌گذاری و تامین ارزهای رمزنگاری شده که به تازگی انشعاب یافته‌اند، می‌دهد.

اگر مردم شروع به تجارت B2X کنند، شانسی برای توسعه‌دهندگان خواهد بود تا بتوانند یک حرکت “بازی با قیمت ها” راه بیاندازند. این کار برای فروش کوین‌های جدیدشان با قیمت‌های تورمی و برداشت سود زیاد از کوین‌هایی است که  از پیش، استخراج کرده‌اند.

داد و ستد قراردادهای آتی

این واقعیت که قراردادهای آتی B2X از قبل در برخی از صرافی‌ها در دسترس قرار دارد، از عوامل شبهه برانگیز این پروژه است. این بدان معناست که مردم شروع به شرط بندی بر سر ارزش آتی این رمزارز کرده‌اند.

به گزارش کوین ایران به نقل از این وب‌سایت، یک عامل داخلی میتواند با آن قراردادهای آتی که در تاریخ ۲۹ دسامبر راه‌اندازی شد،  سود کلانی را در مدت زمان کوتاهی به دست بیاورد.

بنا بر گزارش کوین ایران، داده‌های آورده شده در وب‌سایت Coinmarketcap حاکی از آن است که داد و ستد آتی B2X پس از رسیدن قیمت آن به ۱۲۰۵.۰۵ دلار در تاریخ ۲۷ دسامبر، بسیار بی‌ثبات شده و تا ۳۰ دسامبر، قیمت آن به ۲۷۲.۲۵ دلار افت کرده است.

 پشتیبانی کیف‌پول

B2X توسط FreeWallet و Zumminer پشتیبانی می‌شود اما سایر ارائه کنندگان کیف‌پول مانند  Trezor خود را از این رمزارز دور نگه داشته اند. هم‌چنین، اظهار نظر نکردن صرافی‌هایی مانند  Coinbase راجع به این افتتاحیه جدید، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

 نتیجه‌گیری با شماست!

تمامی این اطلاعات می‌توانند اشاره به یک کلاهبرداری قطعی داشته باشند. مثل این است که یک تیم کاملا متفاوت از توسعه‌دهندگان سوار بر ارابه‌ی SegWit2x، اسم آن را دزدیده و با سوء استفاده از این نام، در جست‌وجوی راهی سریع برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ناآگاه و خوش باور هستند.

وب‌سایت آن‌ها شاید قانونی به نظر برسد اما کم و کاستی های زیادی در آن دیده می‌شود. این حقیقت که بیشتر صرافی‌های بزرگ رمزارزها انشعاب یا کوین جدید B2X را به رسمیت نشناخته‌اند، نشان دهنده‌ آن است که در بهترین حالت، مشروعیت این انشعاب زیر سوال است.

دیدن این که چه کوین‌هایی در تاریخ ۱۵ ژانویه داد و ستد می‌شوند و عکس‌العمل جامعه‌ی گسترده‌تر رمزارزها چه می باشد، برای همه جالب خواهد بود.

 

https://coiniran.com/?p=17544
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x