ایستگاه خبر

پیشرفت پروپوزال مقیاس پذیری Segwit2x بیتکوین با انتشار نسخه اولیه کد

گروهی که در حال آماده سازی برای Segwit2x هستند، اعلام کردند که نسخه اولیه کد آن آماده بازبینی و تست است. با کوین ایران همراه باشید.

گروهی که در حال آماده سازی برای Segwit2x هستند، اعلام کردند که نسخه اولیه کد آن آماده بازبینی و تست است. با کوین ایران همراه باشید.

این نسخه بازار این دیجی ارز را آماده می­کند تا با نگاهی به آن، به عنوان یکی از محبوب ترین پیشنهادات، بتواند شبکه را بهبود بخشد. توافق اعلام شده در ماه می با اجماع استخراج کنندگان و استارت آپ ها به وقوع پیوسته و Segwit2x به عنوان یک نقشه راه فناوری که توسطBitcoin Core (گروه توسعه دهندگان این شبکه متن باز ) ارائه شده در نظر گرفته می شود.

این اتفاق با خود بحث، انتقاد و ستایش های فراوانی به همراه آورده است.

به هرحال با این توافق، Segwit2x می­تواند یک گزینه میان مدت برای جلوگیری از انشعاب شبکه باشد و به نظر می­رسد که می تواند با پروپوزال جایگزین یعنی یک انشعاب سطحی یا سافت فورک با نام USAF BIP 148 که کد آن در اول آگوست فعال می­شود سازگار باشد.

این خبر از آن جهت اهمیت دارد که تا هفته اخیر این دو پروپوزال مذکور شباهت کمی به هم داشت و باعث نگرانی عمیقی به دلیل امکان انشعاب بلاکچین و به وجود آمدن دو واحد ارز جدید شده بود.

(برای اطلاعات بیشتر درباره UASF BIP148 به این مقاله مراجعه کنید)

این اتفاق روز چهار شنبه توسط James Hillard –توسعه دهنده بیتکوین- آشکار شد. زمانی که این توسعه دهنده یک درخواست برای ایجاد تغییراتی در کد (در github) را مطرح نمود که زمان لازم برای استخرهای استخراج جهت به روز رسانی شدن را کاهش می­داد.

آقای Gillard در سایت GitHub اعلام کرد: «این کار شانس تداخل با BIP 148 را کاهش خواهد داد».

با کاهش زمان مذکور، استخرهای استخراج کنندگان یک یا دو بازه سه روزه برای تغییر کد به سگویت (SegWit) را بوسیله سیگنال دهی توسط نرم افزار SegWit2x را تا قبل از اول آگوست (یعنی قبل از به وقوع پیوستن UASF) خواهند. اما اینکه استخراج کنندگان تمایل به انجام آن داشته باشند، هنوز نامشخص است.

این درخواست با چراغ سبز بسیاری از توسعه دهندگان برای تواق و تایید آن روبرو شد.

جدول زمانی سفت و سخت

نسخه آلفا SegWit2x شامل یک نسخه از نرم افزار قابل اجرا، به همراه دو تغییر، یکی بهبود مقیاس پذیری SegWit و دیگری افزایش اندازه بلاک به میزان ۲MB است. طبق ایمیل دریافتی از مدیر عامل BitGo، آقای Mike Belshe زمان بندی برای افزایش اندازه به ۲MB برای سه ماه بعد از فعال سازی SegWit در نظر گرفته شده است. تا پیش از این –حتی برای مشارکت کنندگان SegWit2x- نیز زمان انشعاب سخت یا هارد فورک برای اندازه بلاک با حجم ۲MB نامشخص بوده است.

به نقل از آقای Belshe خطاب به گروه کاری: “توسعه SegWit2x بر طبق برنامه با سرعت به پیش رفته است و پروژه در مرحله خوبی قرار دارد.”

موضوع اندازه بلاک ۲مگابایتی برای مدت طولانی محل بحث و مشاجره بوده است، چرا که اگر همه با بروزرسانی شدن به کد جدید بلاکچین موافقت نکنند، باعث انشعاب در بلاکچین می شوند . اعلام نظر بسیاری در این صنعت قبلا این بوده که آنها برنامه ریزی برای این منظور ندارند.

اما به هر جهت SegWit2x در این زمینه برنده شده و پشتیبانی بسیاری از استخراج کنندگان و شرکت های فعال در زمینه بیتکوین (بالای ۸۰ درصد استخراج کنندگان) را بدست آورده است. (اما همچنان مشخص نیست که این پشتیبانی تا چه حد برای رفع این معضل پایدار خواهد بود.)

با بیرون آمدن نسخه آلفا گستره وسیع تر انجمن بیتکوین به سمت بازبینی و تست نرم افزار می­رود. این نسخه همچنین یک شبکه بیتکوین تستی (testnet) برای تست نرم افزار و رفع باگ های آن به توسعه دهندگان ارائه داده است.

فاز تست

توسعه دهندگان در دوهفته آینده می­توانند نرم افزار را در شبکه تستی تحت عنوان tesnet5  تست کنند. آقای Justin Langston توسعه دهنده ارشد BitPay در ایمیل ارسالی به گروه کاری می­گوید: «برنامه ریزی ما برای مراحل مختلف تست در شبکه تستی testnet5 با همراهی همه افراد مشتاق به مشارکت در گروه کاری به پیش می­رود.»

این مراحل تست برای شبیه سازی چرخه اعمال کد است؛ چرخه ای از اعلام پشتیبانی از SegWit تا فعال سازی پارامتر اندازه بلاک به ۲MB. هدف این مراحل تستی، اجتناب از بروز مشکلات آتی در شبکه شامل –بدترین حالت ممکن- مثلا از دست رفتن بیتکوین (دارایی) کاربران است.

در ایمیل ارسالی Longston آمده است: «دید من محدود است. به بازخورد هایی از سوی شما نیاز داریم تا ببینیم کدام تست ها برای شرکت های شما ضروری است تا بتوانیم به درستی ریسک های احتمالی را ارزیابی کرده و بتوانیم در شبکه اصلی وقتی زمانش فرا می­رسد تغییرات را اعمال کنیم».

آیا نگرانی های امنیتی تمام می­شود؟

بازخورد ها به برنامه SegWit2x مدتی است که آغاز شده است.

یکی از گروه های کاری همکار در این برنامه بحث هایی را مبنی بر امکان بروز حمله های تکرار شونده در زمان انشعاب مطرح کرده است. این حمله ها در زمان انشعاب، جامعه بیتکوین را با دو توکن مواجه می­کند که می­تواند به کاربران در آن لحظه این امکان را بدهد که بیتکوین خود را در هر دو شبکه خرج کنند. (مثل این است که بصورت ناگهانی بیتکوین شان دو برابر شود و اگر از یک زنجیره بیتکوین خرج کنند، از زنجیره دیگر هم خرج شود).

این اتفاق گیج کننده تابستان گذشته برای اتریوم رخ داد هنگامی که اتریوم به دو ارز تقسیم شد و منجر به از دست رفتن دارایی شرکت هایی گردید. مجادله این گروه های کاری بر سر این بود که راهکار جلوگیری از این خطر بالقوه و این سردرگمی می­بایست در کد SegWit2x در نظر گرفته شود.

(برای اطلاعات بیشتر و نحوه جلوگیری از خطرات احتمالی به مقاله راهنمای عبور بی خطر از اتفاق BIP 148 UASF برای مبتدیان بیتکوین مراجعه کنید.)

بعضی از توسعه دهندگان کد بیتکوین اظهار داشته اند که مهلت زمانی برای پیاده سازی SegWit2x بواسطه صرف زمان قابل توجه برای پیدا کردن و رفع خطاهای تغییرات کد بیتکوین، خیلی کوتاه است. خود SegWit بیش از یکسال قبل از راه اندازی در مرحله تست بود.

با تمام اینها، توسعه دهندگان SegWit2x بدون چشم پوشی از هیچ نکته ای و با پایبندی به جدول زمانی اولیه، نسخه بتای آن را در ۳۰ ژوئن ارائه خواهند داد. در ۲۱ ژوئیه کاربران قادر به اجرای برنامه کاملا بررسی شده خواهند بود و به گروه های کاری این امر را اعلام خواهند کرد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via coindesk.com

https://coiniran.com/?p=7057
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
6 سال قبل

مثل این است که بصورت ناگهانی بیتکوین شان دو برابر شود و اگر از یک زنجیره بیتکوین خرج کنند، از زنجیره دیگر هم خرج شود

جمله بالا اشتباه به نظر میاید و باید اصلاح شود

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x