مقالات بیت کوین

روشی برای کمتر شدن احتمال از دست دادن بیتکوین

یکی از برنامه نویسان پرکار و قدرتمند بیتکوین سعی در کمک کردن به یکی از مشکلاتی در شبکه پرداخت بیتکوین دارد که مدت هاست کاربران با آن درگیر هستند.

امروزه بیتکوین برای مدل جدید کنترل دیجیتالی خود روی پول شناخته و معروف شده، نه بخاطر کاربردی بودن و راحتی آن. اگر تا بحال برای خودتان اتفاق نیافتاده باشد، احتمالا در مورد دیگران داستان هایی شنیده اید که آن ها کلید خصوصی خود را گم کرده اند، یا  بیتکوین هایی که قصد ارسالشان را داشتند اشتباها به آدرس دیگری فرستادند و یا با مشکلات دیگری از این دست مواجه بودند.

در حال حاضر دیجی ارزها با آدرس های طولانی و گیج کننده گرده خورده اند.

Pieter Wuille توسعه دهنده Bitcoin Core، پروژه ای با نام Bech32 در دست توسعه دارد که با همکاری Greg Maxwell از Blockstream CTO روی آن کار می کند و هدف او این است که حداقل، آدرس ها را به سمتی ببرد که بیشتر کاربر پسند باشند.

هدف نهایی، آدرس های بیتکوینی جدیدی است که قابلیت این را داشته باشد در صورتی که کاربر آدرسی را اشتباه وارد کرد به او تذکر دهد.

این فرصتِ ایجاد بهبود زمانی بوجود آمد که توسعه دهندگان متوجه شدند در صورتی که در آینده سگویت اتفاق بیافتد، مجبورند تا یک طرح آدرس دهی کاملا جدید را بسازند.

اگر اجرای سگویت اتفاق بیافتد، با فرمت آدرس دهی جدید بیتکوین عملکرد بهتری خواهد داشت.

Wuille  می گوید:« با توجه به اینکه مجبوریم برای آدرس های بومی سگویت یک استاندارد جدید معرفی کنیم، چرا از این فرصت برای معرفی یک مدل بهتر و کارآمدتر استفاده نکنیم؟»

او همچنین می گوید که سگویت با آدرس های فعلی هم می تواند استفاده شود اما کارآمدی و امنیتش کمی کمتر خواهد بود.

تغییرات دقیق و ظریف

موضوع قابل توجه این است که فرمت جدید، جایگزین مدل قدیمی خود نمی شود، بلکه حالت دیگر یا جایگزینی ست که برای تراکنش های سگویت استفاده می شود و باید در بیتکوین قرار گیرد.

Wuille می گوید:« مدل قدیمی آدرس ها برای تمام کارهایی که قبلا از آن ها برای انجامشان استفاده می شد قابل دسترس و استفاده خواهند بود. تنها خروجی های محلی سگویت از آدرس های Bech32 استفاده خواهند کرد.»

بطور خلاصه باید گفت که آدرس بیتکوین نسخه ای از کلید عمومی کاربر است که به کاربران دیگر اجازه می دهد تا از طریق آن، به صاحب آن آدرس بیتکوین ارسال کنند. اطلاعات شناسایی منحصر بفرد آن، مثل شماره کارت بانکی است و کاربر می تواند آن را برای کسی بفرستد یا در وبسایتش قرار دهد تا دیگران برای او بیتکوین بفرستند.

در حال حاضر آدرس های بیتکوینی با فرمت Base58 رمزنگاری شده اند؛ یعنی ID منحصربفرد، بصورت رشته ای از حروف و شماره ها نمایش داده می شود. در این فرمت مثلا حالت هایی که ممکن است کاربر را به اشتباه بیاندازد حذف شده اند؛ مثلا “O” و عدد “۰” که ممکن است اشتباه گرفته شوند.

Base32 (بخشی از Bech32)، سعی در تغییر آدرس ها بطوری که “قابل خواندن برای انسان” باشند دارد. مثلا تمام آدرس یا با حروف بزرگ نوشته می شوند یا کوچک (و نه ترکیبی از هر دو).

یک نمونه آدرس با فرمت قدیمی: ۱DAY59hnbcTp36NbfvJ4pdKDfDTCS6zfpd

یک نمونه آدرس با فرمت جدید: bc1qw508d6qejxtdg4y5r3zarvary0c5xw7kv8f3t4

مورد بعدی در آدرس های جدید این است که بطوری ساخته شده اند که بتوانند خطا را تشخیص دهند.

Wuille  یک مدل آزمایشی آماده کرده که اشتباهاتِ زمان وارد کردن کلید را نشان می دهد. اگر آدرس را اشتباه تایپ کنید، مثلا حرفی را اشتباه بنویسید، شناسایی می شود و حتی بعضا آن حرف را با رنگ قرمز نشان می دهد.

مثلا یک مزیت Bech32 این است که فضای کمتری برای کدهای QR (یک بارکد که توسط دوربین موبایل اسکن می شود و آدرس کاربر را نشان می دهد) نیاز دارد. همچنین رمزگشایی از مدل جدید سریعتر از Base58 است.

نگاه به آینده

در حال حاضر این طرح برای آدرس های بیتکوینی قابل اجراست اما Wuille اخیرا اعلام کرده که می توان از همین تکنیک برای کلیدهای خصوصی هم استفاده کرد.

برخی از توسعه دهندگان مثل افرادی که برای افزایش ظرفیت Lightning Network کار می کنند و یا کیف پول بیتکوینی Electrum، بدنبال استفاده از این فرمت هستند.

Wuille  می گوید این فرمت برای بیتکوین طراحی شده اما کاربرد آن تنها به دنیای دیجی ارزها محدود نمی شود و می تواند در کارهایی که از فرمت مشابهی استفاده می کنند کاربرد داشته باشد.

Wuille  بر این باور است که اگر این طرح روزی اجرایی شود، مقداری زمان می برد تا کاربران از آن استفاده کنند چرا که هم فرستنده و هم دریافت کننده هر دو باید آن را پشتیبانی کنند تا بتوان تراکنش موفقی را اجرا کرد.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source  via coindesk

Image via bitcoinist

https://coiniran.com/?p=6290
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x