آموزش ترید، سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار

شناخت انواع استراتژی‌های ترید رمز ارزها

این نوشته به بررسی و شناخت انواع روش های ترید جهت تعیین استراتژی مناسب اختصاص دارد که شامل اصول مقدماتی حضور در مارکت است.

روش‌های بی‌شماری برای کسب سود از ترید یا معامله رمزارزها وجود دارد. استراتژی‌های ترید به شما کمک می‌کنند تکنیک‌های موجود را در یک چارچوب منسجم سازمان‌دهی کنید. بدین ترتیب می‌توانید بر راهبرد رمزارز خود به‌طور مرتب نظارت کرده و آن را بهینه کنید.

«تاریخ آخرین به‌روزرسانی این مقاله: اسفند ۱۴۰۰»

هنگام انتخاب استراتژی ترید می‌بایست دو مکتب بزرگ ترید را درنظر بگیرید: تحلیل تکنیکال (TA) و تحلیل بنیادی یا فاندامنتال (FA). برای‌تان توضیح می‌دهیم که کدام‌یک برای کدام استراتژی مناسب‌تر است، اما باید قبل از آن مطمئن شوید که تفاوت‌ بین این مفاهیم را می‌دانید.

ازآنجاکه استراتژی‌های ترید گوناگونی وجود دارند، بعضی از رایج‌ترین‌ها را مطرح خواهیم کرد. این مقاله مختص استراتژی‌های ترید رمزارز است اما شاید برای دارایی‌های مالی دیگر مانند فارکس، بورس، قرارداد اختیار یا فلزات گران‌بها مانند طلا هم کاربرد داشته باشد.

خُب، دوست دارید استراتژی‌ ترید مختص به خودتان را داشته باشید؟ این مقاله کمک‌تان می‌کند اصول گمانه‌زنی درباره بازارهای کریپتو را فرا بگیرید. وقتی استراتژی‌ تریدتان خوب و منسجم باشد، احتمال دستیابی به اهداف ترید و سرمایه‌گذاری‌تان هم بالاتر می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش صفر تا صد تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

استراتژی‌ ترید چیست؟

استراتژی‌ ترید یا معامله را می‌توان یک برنامه‌ی مفصل برای تمام فعالیت‌های معاملاتی دانست؛ یعنی چارچوبی می‌سازید تا در تمام امور معاملاتی و تریدها راهنمای مسیرتان باشد.

یک برنامه‌ی ترید می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را هم پایین بیاورد چون بار زیادی از تصمیمات غیرضروری را از دوشتان برمی‌دارد. اگرچه داشتن استراتژی‌ ترید برای انجام معامله اجباری نیست اما می‌تواند در مواقعی دارایی‌های‌تان را نجات دهد. اگر چیز غیرمنتظره‌ای در بازار رخ دهد (که می‌دهد)، پلن ترید شما باید نحوه واکنش‌تان را مشخص کند. به عبارت دیگر، داشتن یک پلن ترید باعث می‌شود آماده‌ی پیامدها و نتایج محتمل باشید. داشتن برنامه باعث می‌شود تصمیمات عجولانه و تحت فشار که زیان‌های مالی بزرگی وارد می‌کند نگیرید.

به‌عنوان مثال، یک استراتژی‌ ترید جامع می‌تواند شامل بخش‌های زیر باشد:

  • کدام دسته از دارایی‌ها را ترید کنید
  • چه آرایشی اتخاذ کنید
  • کدام ابزارها و اندیکاتور را به کار بگیرید
  • عوامل ورود و خروج شما کدام‌اند (یعنی راهبرد توقف زیان)
  • معیار تعیین موقعیت‌تان چیست
  • نحوه مستندکردن و سنجش عملکرد پورتفولیو چگونه است

پلن معامله یا ترید شما علاوه بر اطلاعات بالا، می‌تواند شامل راهنمایی‌های عمومی و حتی جزییات ریز هم باشد. مثلاً می‌توانید تعریف کنید که هیچ‌گاه جمعه‌‌ها ترید نمی‌کنید یا اگر خسته و خواب‌آلود هستید معامله انجام نمی‌دهید. حتی می‌توانید یک برنامه زمانی معامله درست کنید تا تنها در روزهای خاصی از هفته ترید انجام دهید. آیا آخر هفته‌ها قیمت بیت کوین را چک می‌کنید؟ همیشه موقعیت‌تان را پیش از آخر هفته ببندید. دستورالعمل‌های شخصی‌سازی‌شده مانند این می‌توانند در راهبرد ترید شما گنجانده شوند.

در این مقاله دو نوع استراتژی‌ ترید را توضیح می‌دهیم: فعال (Active) و غیرفعال (Passive).

پس همان‌طور که می‌بینید، تعاریف استراتژی‌های ترید لزوماً سخت نیستند و امکان همپوشانی بین آن‌ها نیز وجود دارد. در واقع، شاید اتخاذ یک رویکرد هیبرید با ترکیب‌کردن چندین راهبرد، ایده‌ی بدی نباشد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال برای تازه‌کارها

استراتژی‌‌های ترید فعال

استراتژی‌های فعال مستلزم زمان و توجه بیشتری‌اند. به این دلیل به آن‌ها «فعال» می‌گوییم که شامل نظارت مداوم و مدیریت پیوسته‌ی پورتفولیوی دارایی‌ها هستند.

ترید روزانه

ترید روزانه شاید شناخته‌شده‌ترین استراتژی‌ ترید فعال باشد. شاید این سوء برداشت وجود داشته باشد که همه‌‌ی تریدرها یا معامله‌گران فعال، تریدرهای روزانه هستند، اما این درست نیست.

ترید روزانه یعنی ورود به موقعیت‌ها و خروج از آن‌ها در یک روز. تریدرها با این روش سعی دارند از تحرکات روزانه قیمت سود ببرند؛ تحرکاتی که در یک روز معاملاتی رخ می‌دهند.

اصطلاح «ترید روزانه» از بازارهای سنتی گرفته شده است که در آن معامله تنها در طول ساعات خاصی از روز باز است. در آن بازارها، تریدرهای روزانه هنگام بسته‌شدن بازار هیچ موقعیتی را نگه نمی‌دارند.

بیشتر پلتفرم‌های ترید ارز دیجیتال، ۲۴ ساعته باز هستند. پس ترید روزانه در بازارهای کریپتو، در یک زمینه‌ی نسبتاً متفاوت انجام می‌شود. ترید روزانه در این بازارها به سَبک ترید کوتاه‌مدت اشاره دارد که در آن معامله‌گران در یک بازه ۲۴ ساعته یا کمتر، به یک موقعیت وارد و از آن خارج می‌شوند.

تریدرهای روزانه معمولا از حرکت قیمت و تحلیل تکنیکال برای تنظیم ایده‌های معامله استفاده می‌کنند و در کنار آن نیز شاید از فنونی برای یافتن ناکارآمدی‌های بازار بهره ببرند.

ترید روزانه‌ی رمزارز می‌تواند برای بعضی‌ها بسیار سودآور باشد اما معمولاً کاری پُراسترس، دشوار و مستلزم مهارت بوده و ریسک زیادی هم دارد. پس ترید روزانه بیشتر برای تریدرهای حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: آموزش اصول ترید روزانه ارز دیجیتال (Day Trading)

سوئینگ تریدینگ (Swing trading)

سوئینگ تریدینگ یا معامله سوئینگ، نوعی استراتژی‌ ترید بلندمدت‌تر است که در آن تریدر موقعیتی را بیش از یک روز و برای چند هفته یا یک ماه حفظ می‌کند. معامله سوئینگ معمولاً بین ترید روزانه و ترید روند یا ترند تریدینگ قرار دارد.

تریدرهای سوئینگ معمولاً از موج‌های نوسان که اتمام آن‌ها چندین روز یا هفته طول می‌کشد استفاده می‌کنند. تریدرهای سوئینگ شاید از ترکیب عوامل تکنیکال و بنیادی برای تنظیم ایده‌های معامله خود بهره ببرند. طبیعتاً تغییرات بنیادی شاید بیشتر طول بکشند و اینجاست که تحلیل بنیادی وارد میدان می‌شود. بااین‌حال، الگوهای چارتی و اندیکاتورهای تکنیکال می‌تواند نقش چشمگیری در راهبرد ترید سوئینگ بازی کند.

معامله سوئینگ شاید راحت‌ترین راهبرد ترید فعال برای مبتدی‌ها باشد. یک مزیت عمده معامله سوئینگ بر ترید روزانه این است که ترید سوئینگ زمان بیشتری طول می‌کشد و آنقدر هم طولانی‌مدت نیست که تریدر نتواند پیگیر معامله خود باشد.

این راهبرد به تریدرها زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری می‌دهد و در بیشتر موارد تریدرها زمان کافی برای واکنش به تغییر وضعیت ترید دارند. در ترید سوئینگ می‌توان تصمیم‌ها را بدون عجله و با عقلانیت بیشتر گرفت. از سوی دیگر، ترید روزانه معمولاً مستلزم تصمیمات سریع و اجرای آنی است که شاید برای مبتدیان مناسب نباشد.

پیشنهاد مطالعه: سوئینگ تریدینگ یا نوسان‌‌گیری ارز دیجیتال چیست؟

ترند تریدینگ (Trend Trading)

ترند تریدینگ یا معامله ترند که با نام ترید موقعیت نیز شناخته شده است، راهبردی برای حفظ یک موقعیت برای مدتی طولانی‌تر، یعنی حداقل چندماه است. همان‌طور که از نام آن پیداست، معامله رَوند سعی دارد از رَوندها یا ترندهای جهت‌دار بهره ببرد. ترند تریدرها شاید در یک روند روبه‌رشد وارد موقعیتی بلندمدت شده و در یک روند روبه‌پایین وارد موقعیت کوتاهی شوند.

ترند تریدرها معمولاً از تحلیل بنیادی بهره می‌برند اما نه همیشه. تحلیل بنیادی، رویدادهایی را در نظر می‌گیرد که طی مدتی طولانی به اتمام می‌رسد و ترند تریدرها هم از همین تحرکات سود می‌برند.

استراتژی‌ ترند تریدینگ بر این فرض استوار است که دارایی بنیادی به سمت مسیر روندِ کنونی حرکت می‌کند. بااین‌حال، معامله‌گران روند همیشه امکان برعکس‌شدن روند را هم درنظر می‌گیرند. بدین ترتیب شاید میانگین تحرک، خطوط روند و اندیکاتورهای تکنیکالِ دیگر را در راهبرد خود ادغام کرده و نرخ موفقیت خود را افزایش و ریسک‌های مالی‌‌شان را کاهش دهند.

اگر مبتدیان بتوانند پشتکار خوبی داشته باشند و ریسک را مدیریت کنند، ترند تریدینگ گزینه‌ی خوبی برای آن‌هاست.

اسکالپینگ یا ریزه‌خواری (Scalping)

اسکالپینگ یا ریزه‌خواری یکی از سریع‌ترین استراتژی‌های ترید است. اسکالپرها یا تریدرهای ریزه‌خوار به دنبال تحرکات بزرگ یا روندهای چشمگیر نیستند. استراتژی‌ این است که روی بهره‌بردن از تحرکات کوچک قیمت به‌صورت مکرر تمرکز کنند. به‌عنوان مثال، کسب سود از شکاف پیشنهاد قیمت خرید و فروش، شکاف در نقدینگی یا ناکارآمدی‌ها در بازار.

اسکالپرها موقعیتی را برای بلندمدت حفظ نمی‌کنند. خیلی طبیعی‌ست که این تریدرها در یک چشم برهم‌زدن موقعیت خود را عوض کنند. به همین دلیل است که اسکالپینگ را معامله فرکانس بالا یا متعدد (HFT) هم می‌گویند.

اگر تریدر متوجه یک ناکارآمدی در بازار شود که به‌طور مکرر اتفاق می‌افتد و بتواند از آن بهره ببرد، راهبرد اسکالپینگ می‌تواند واقعا سودآور باشد. هردفعه که این مشکل اتفاق می‌افتد، می‌توانند سودهای کوچکی به‌دست بیاورند که هربار بیشتر می‌شود. اسکالپینگ برای بازارهای دارای لیکوییدیتی بالا که ورود به یک موقعیت و خروج از آن نسبتاً راحت و قابل پیش‌‌بینی است کاملاً ایده‌آل به حساب می‌آید.

البته اسکالپینگ یک استراتژی‌ ترید پیشرفته است که به دلیل پیچیدگی به مبتدیان توصیه نمی‌شود. این راهبرد به شناخت مکانیک بازار نیاز دارد. از سوی دیگر، اسکالپینگ معمولا برای تریدرهای بزرگ (نهنگ‌ها) مناسب است. درصد سود در این راهبرد بسیار کم و انجام تریدهای بزرگ‌تر منطقی‌تر است.

پیشنهاد مطالعه: اسکالپینگ چیست؟ (scalping) معرفی بهترین استراتژی اسکالپینگ

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری غیرفعال

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری غیرفعال یک رویکرد غیرفعال را به‌وجود می‌آورند که در آن مدیریت پورتفولیو مستلزم زمان و توجه کمتری است. اگرچه تفاوت‌هایی بین استراتژی‌های ترید و سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما تریدینگ یا معامله به ‌معنای خرید و فروش دارایی‌ها به امید کسب سود است.

خرید و نگه‌داشتن

«خرید و نگه‌داشتن» یک استراتژی‌ سرمایه‌گذاری غیرفعال است که در آن تریدرها یک دارایی را به قصد نگه‌داری برای مدت طولانی و بدون توجه به نوسانات بازار خریداری می‌کنند.

استراتژی‌ خرید و نگه‌داشتن تقریبا بر تحلیل بنیادی مبتنی است و خود را درگیر شاخص‌های تکنیکال نمی‌کند. این راهبرد معمولاً شامل نظارت منظم بر عملکرد پورتفولیو نمی‌شود و این کار هر چند وقت یک‌بار انجام می‌شود.

درحالی‌که بیت کوین و رمزارزها حدود یک‌دهه است که در جهان ظهور پیدا کرده‌اند، پدیده HODL را می‌توان با استراتژی‌ خرید و نگه‌داشتن دارایی مقایسه کرد. با این وجود، رمزارزها یک دسته دارایی‌ِ پُرریسک و پُرنوسان‌اند. با وجود اینکه خرید و نگهداری بیت کوین یک راهبرد شناخته‌شده در فضای رمزارزهاست، استراتژی‌ خرید و نگهداری شاید برای رمزارزهای دیگر مناسب نباشد.

پیشنهاد مطالعه: هودل (HODL) کردن چیست؟ امن‌ترین استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت!

سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص

سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص (index investing) به معنای خرید صندوق‌های قابل معامله (ETF) و شاخص‌ها در بازارهای سنتی است. این راهبرد در بازارهای رمزارز نیز وجود دارد؛ هم در صرافی‌های متمرکز رمزارز و هم در بخش DeFi یا سرمایه غیرمتمرکز.

ایده‌ی شاخص کریپتو، درنظرگرفتن سبدی از دارایی‌های کریپتو و ساخت توکنی برای ردگیری عملکرد ترکیبی‌ آن‌هاست. این سبد دارایی می‌تواند شامل کوین‌های یک بخش مشابه مانند کوین‌های خصوصی یا کوین‌های کاربردی باشد. این توکن می‌تواند هر نوع توکن دیگری هم باشد، فقط باید یک فید قیمتی قابل اطمینان داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید، این توکن‌ها برای دریافت فید قیمت و اطلاعات دیگر، به اوراکل‌های بلاک‌چین (که اطلاعات را خارج از بلاک چین دریافت و به آن وارد می‌کنند) وابسته هستند.

سرمایه‌گذاران چطور می‌توانند از شاخص‌های کریپتو استفاده کنند؟ آن‌ها برای نمونه می‌توانند به‌جای انتخاب یک کوین خصوصی واحد، در یک شاخص کوین خصوصی سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند بر کوین‌های خصوصی به‌عنوان یک بخش سرمایه‌گذاری کرده و در عین حال ریسک سرمایه‌گذاری بر یک کوین واحد را از بین ببرند.

سرمایه‌گذاری شاخص توکنی احتمالاً در سا‌ل‌های آتی محبوبیت بیشتری خواهد یافت. این روش باعث می‌شود رویکرد غیرفعال‌تری برای سرمایه‌گذاری در صنعت بلاک‌ چین و بازارهای رمزارز ایجاد شود.

پیشنهاد مطالعه: چگونه یک تریدر خوب باشیم؟

در پایان

ساخت یک استراتژی ترید رمز ارز که با اهداف مالی و شخصیت شما متناسب باشد کار ساده‌ای نیست. در اینجا رایج‌ترین استراتژی‌های ترید رمز ارزها را بررسی کردیم و امیدواریم به شما در یافتن استراتژی مناسب (پس از تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر) کمک کند. برای اینکه بدانید کدام استراتژی واقعا خوب کار می‌کند و کدام‌یک خیر، باید هرکدام را بدون شکستن قوانین‌تان دنبال کنید. ساخت یک دفتر یا تراز معامله برای تحلیل عملکرد هر راهبرد نیز فکر خوبی است.

اما یادتان باشد که مجبور نیستید تمام عمر از یک استراتژی استفاده کنید. با داده‌های کافی و سوابق معاملاتی، می‌توانید روش‌های جدید خودتان را ساخته‌وپرداخته کنید. به‌ عبارت دیگر، استراتژی‌های ترید شما باید با بیشترشدن تجربه معاملاتی‌تان تکامل پیدا کند. شاید اختصاص‌دادن بخشی از پورتفولیوی‌تان به استراتژی‌های دیگر هم ایده خوبی باشد. به این ترتیب می‌توانید عملکرد هرکدام از استراتژی‌ها را توأم با مدیریت صحیح ریسک ردگیری کنید.

این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.

منبع

https://coiniran.com/?p=26603
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x