ایستگاه خبر

گروه توسعه دهنده Bitcoin Core: شکست SegWit2x در راستای زمین گیر کردن انشعاب سگویت

Luke Dashjr توسعه دهنده­ی Bitcoin Core ادعا می­کند هدف SegWit2x، که به منظور انجام تغییرات کوچکی برای رفع معضل فعال سازی پروپوزال سگویت و افزایش سایز بلاک برای بهبود سرعت تراکنش ها روی بلاکچین بیتکوین بوده است، در واقع زمین گیر کردن این پروپوزال است.

وی در مقاله ای که در سایت Medium.com منتشر شده می­گوید نسخه بتای SegWit2x را می توان به پنج موضوع تقسیم کرد. او از ساده ترین قسمت یعنی نام گذاری آن ها شروع می­کند. نسخه Bitcoin Core 0.14.1 تبدیل شد به btc1 Core 1.14.3. جالب تر از همه اینکه SegWit2x بر اساس نسخه ۰٫۱۴٫۱ است نه ۰٫۱۴٫۲ (که در آن باگ های زیادی از جمله آسیب پذیری miniupnpc برطرف شده بود).

از نظر Dashjr دلیل وجود شبکه تستی جدید testnet5 روشن و قابل فهم نیست. او معتقد است هرکسی می­تواند بجای ایجاد یک شبکه تستی برای تست تغییرات بیتکوین،  این تست را در همان testnet انجام دهد. او می­گوید که نمی­داند چرا یک شبکه تستی جدید توسعه یافته است.

برخی از تغییرات سیاستی به محض انتقال به———– btc1 فعال خواهند شد، این کار حتی ممکن است پیش از فعال شدن هر سافت فورک یا هارد فورکی باشد. به این ترتیب تراکنش ها با پشت سر گذاشتن محدودیت ۱۶k می­توانند به ۳۲K برای شمارش sigop ها دست پیدا کنند.

محدودیت (Signature Operation) SigOp و سایز جدید

به استخراج کنندگان و استخرهای استخراج مرتبط به کد btc1 که ادعای پشتیبانی از سگویت را دارند توصیه می­شود محدودیت اندازه بلاک ۸MB و sigop 160k را رعایت کنند. به نظر می­رسد بخش آخر بیشتر شبیه به یک باگ است چرا که برای فعال شدن باید در انتظار هارد فورک باشد. در عمل تفاوتی نخواهد کرد زیرا قالب بلاک ارائه شده از محدودیت موجود عبور نخواهد کرد. Dashjr از این موضوع آگاه نیست که کدام استخراج کننده با اضافه کردن تراکنش به این محدودیت می­رسد.

Btc1 در بر دارنده BIP91 معروف است که فعال سازی سگویت را به ۸۰-درصد (روی بیت چهارم) برای روزهای کمی محدود می­کند. در اساس مانند BIP148 است با این تفاوت که به استخراج کنندگانی حتی با نرخ هش (hash) 20درصد (مانند Bitmain)   هم حق وتو می­دهد.

دستاورد هارد فورک چیست

سرانجام هاردفورک واقعی فرا می­رسد. این استفاده واقعی از بیت چهارم نیست اما به دنبال فعال سازی سگویت و بدون توجه به نحوه فعال سازی آن، ۱۲۹۶۰ بلوک را در ۹۰ روز آینده فعال می­کند. حتی در صورت جلوگیری از SegWit2x توسط Bitmain، نود های btc1 پس از ۹۰ روز از فعال سازی سگویت توسط BIP148، هادرفورک خواهد شد. اگرچه با فعال نشدن سگویت، هاردفورک اتفاق نخواهد افتاد اما  BIP148 در شرف وقوع است و همین خود باعث فعال شدن سگویت می­شود.

هارد فورک، خود شامل محدودیت سایز بلاک ۸MB، با یک کد مبهم برای اینکه مانند بلاک ۲MB به نظر برسد، سقف محدودیت ۱۶۰k برای sigop (طوری که ۲۰k به نظر برسد) و بالاخره محدود به ۸MB برای عمق بلاک (قابل مقایسه با بلاک سایز ۴MB) است. مانند مقیاس پذیری sighash، در اینجا نیز یک محدودیت ۱MB برای داده های تراکنش های غیر (witness) تحمیل شده است.

(سگویت معادل است با segregated Witness یا شاهد جدا شده. اطلاعات بیشتر درباره سگویت را می توانید در این مقاله مطالعه کنید.)

اولین بلاک تحت قوانین هارد فورک خواستار بیش از ۱MB برای دیتای غیر witness است. Dashjr معتقد است برای جلوگیری از تاثیر سازماندهی مجدد کلاینت های با پروتکل SPV light، استفاده از بیت هارد فورک راه حل بهتری است.

طبق نظر Dashjr حتی با وجود مخرب بودن بلاک سایز یک مگابایت برای بیتکوین، بلاک سایزهای ۴ تا ۸ مگابایت جالب توجه نیست. او در هر شرایطی موافق با این است که بجای هارد فورک، می­توان از طریق سافت فورک سایز بلاک را در حد قابل قبول نگه داشت. اما به هر حال او از پروپوزال پشتیبانی نمی­کند. درصورت تصمیم به انجام هارد فورک، انجام تغییرات مفیدی شامل استخراج ترکیبی بومی –همان کاری که ساتوشی در سال های گذشته برای اولین هارد فورک انجام داد- می­بایست به کار گرفته شده و یا اینکه برخی از باگ های موجود مثل آسیب پذیری پیچ و تاب زمان رفع گردد. جهت اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

هارد فورک SegWit2x به شکست می­انجامد

Dashjr اشاره می­کند او تنها کسی نیست که به این معضل اشاره کرده و ادعا می­کند هارد فورک به شکست می­انجامد. هدف اصلی SegWit2x –طبق نظر Dashjr- این است که سگویت را معلق کند. در نظر او این داستان برای ایجاد نوعی سردرگمی و ایجاد حواس پرتی از سافت فورک BIP148 است که پیش از این بصورت برگشت ناپذیر در شبکه اعمال شده است. با ارتقاء پروپوزال های BIP149 و SegWit2x به عنوان جایگزینی برای BIP148، استخراج کنندگان (گروه BC) به طور جدی در حال تجدید قوا برای یک تصمیم جدی (اصلاح حق وتوی خود) هستند. این به معنی آن است که تنها راه کار Bitmain برای متوقف کردن تمام این داستان، در لحظه آخر است.

اگرفعال سازی تعداد ارتقا دهندگان به BIP148 تا آگوست به اندازه کافی نباشد، Bitmain این شانس را دارد که با یک حمله انشعاب در زنجیره و فریب نود های به روز نشده آن ها را وادار به دنباله روی از زنجیره­ی  نامعتبر کرده و آن ها را از نظر اقتصادی وابسته به خود کند پیش از اینکه امکانی  برای دفع این حمله داشته باشند.

او ادعا می­کند چاره این کار، آگاهی سازی درخصوص BIP148 و اطمنیان از اینکه تا قبل از آگوست بیشتر این جامعه به BIP148 ارتقا یافته باشند. در واقع ممکن است کسی هارد فورک سگویت را پشتیبانی کند و کسی پشتیبانی نکند. حتی کسانی که مخالف سگویت هستند می­بایست دیگران را به ارتقاء به BIP148 وادار کنند و در این راه SegWit2x و یا پشتیبانی کنندگان از سگویت –از قبیل استخراج کنندگان- را تحریم نکنند.

تنها خواسته BIP148 از استخراج کنندگان  این است که بیش از این مانع کسانی که به سگویت پیوسته اند، نشوند. با حمایت کافی، استخراج کنندگان امکان انشعاب در زنجیره برای نود های قدیمی آنهم بدون صرف هزینه اقتصادی را نخواهند داشت. Dashjr معتقد است اگر مشارکت کنندگان در SegWit2x رو راست باشند هیچ خطری متوجه BIP148 نخواهد بود. اما اگر صادق نباشند، BIP148 موظف به محافظت از نود هر کس خواهد بود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source & Image via cryptocoinsnews

https://coiniran.com/?p=7217
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x