ایستگاه خبر

کمتر کسی از آدرس محافظت شده زی کش استفاده می کند

Zcash  با بوق و کرنا کردن خود به عنوان سری ترین پول دیجیتالی جهان و با داستان تغییر دنیا با رمزنگاری (و بعد این داستان را با مراسم سری خود کامل کرد) در مسیر هایپ (تبلیغ گسترده اما توخالی) قدم گذاشت. این آنچنان شور و هیجانی ایجاد کرد که باعث شد خریداران  و فروشندگان قیمت این پول را قبل از انتشار، به بیش از ۱۰۰۰ دلار برسانند.

اما شاید بیش از همه، این فن آوری معادل شده است با  zk-SNARKS که یک رمزنگاری کاملا جدید و ناآشنا را وعده می دهد. این رمزنگاری یک سپر محافظتی برای ارسال کنندگان و دریافت کنندگان وجه و نیز موجودی هر آدرس زی‌ کش است. تنها کاربران با کلید صحیح قادر به گشودن محتویات هستند.

اما زی‌ کش همیشه سری نیست. امروزه، کاربران می توانند بین دو نوع آدرس زی‌ کش انتخاب کنند و الان بعد از گذشت سه ماه، تعداد کسانی که از امکان امضای ناشناس استفاده می کنند خیلی زیاد نیست.

آدرس های شفاف زی‌ کش (یک نوع از دو امکان)، درست مانند آدرس های بیت کوین، موجودی حساب ها را نشان می دهند و نیز اینکه سکه ها به کجا فرستاده شده و از کجا دریافت شده است. اما این همان تراکنش های همگانی است که زی‌ کش قصد داشت با آدرس محافظت شده، به جنگ آن برود، یعنی ابتکار اصلی با استفاده از zk-SNARKS.

اما برای الان، این دو نوع آدرس کنار هم وجود دارند و به نظر می رسد که کاربران در اغلب موارد آدرس های شفاف را انتخاب می کنند.

با اینکه پیدا کردن ارقام دقیق میزان استفاده از هرکدام سخت است، در حال حاضر، آدرس های محافظتی تنها یک درصد کوچک یعنی ۰.۸ درصد از ارزش زی‌ کش را تشکیل می دهند. اگر به تراکنش های اخیر زی‌ کش  نگاه بیاندازید می بینید که اکثر آدرس ها شفاف هستند و میزان تراکنش های محافظت شده اندکی بالاتر از ۰.۸ درصد هستند.

استخر محافظت شده

عجیب این است که این اطلاعات واقعا نشان می دهد که رمزنگاری زی‌ کش تا چه اندازه منحصر به فرد و قوی است.

در همان اوایل، زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) موسس این پروژه، خاطر نشان کرد که اغلب چهارصد هزار ZEC در گردش تقریبا از طریق یک آدرس محافظت شده فیلتر شده اند. و بقیه پول ها نیز باید فیلتر شوند.

یک قانون توافقی در پروتوکول آن می گوید که  استخراج کنندگان باید پول های خود را قبل از استفاده به یک آدرس محافظت شده منتقل کنند.

به یک استخر اسرارآمیز فکر کنید که همه آدرس های محافظت شده که تا به حال استفاده شده در آن قرار گیرند. وقتی استخراج کنندگان تراکنش های بیشتری را پردازش می کنند و مردم آدرس های محافظت شده را ایجاد و استفاده کنند، این استخر هم رشد می کند.

وقتی کسی تراکنشی را از یک آدرس محافظت شده انجام می دهد، شما قادر نیستید بفهمید که تراکنش از کجا آمده است. این می تواند از هر آدرسی در این استخر آمده باشد.

ویلکاکس می گوید: «آنها نمی توانند بگویند که آیا این یک تراکنش محافظت شده جدید یا قدیمی است و ممکن است سالها قبل انجام شده است.»

پس، اگر سکه ها از مسیر آدرس های محافظت شده عبور کنند، این تاحدی حریم خصوصی ایجاد می کند.

دست کم اینکه حتی اگر مجموعه ای از سکه ها همچنان از آدرس های شفاف به آدرس های شفاف عبور کنند، منشا اولیه آن ناشناس باقی می ماند این می تواند از استخراج کنندگان اصلی باشد یا از هر آدرس محافظت شده ای در تاریخ زی‌ کش.

چرا اصلا امکان آدرس های شفاف باشد؟

اگر افراد بیشتری از آدرس های محافظت شده استفاده کنند، این برای حریم خصوصی خوب است، اما این سئوال پیش می آید که در این صورت اصلا چرا زی‌ کش گزینه آدرس های شفاف را در اختیاران کاربران گذاشته است.

ویلکاکس نتیجه گرفت که حریم خصوصی در شبکه برای هرکسی بهتر می شد اگر همه آدرس های محافظت شده بودند اما وی این تصمیم را به خاطر مطابقت زی‌ کش با بیت کوین توضیح داد که مانند اسب تروا به داخل جامعه آن نفوذ کند.

برای شرکت ها آسان تر است که نوع آدرسی که بیت کوین حمایت می کند ( و این کاری است که هشت سال است انجام داده اند) را به جای آدرس های جدید محافظت شده اضافه کنند.
ریان شی (Ryab Shea) مدیر یکی از بنیانگذاران شرکت Blockstack توضیح داد، با اینکه Blockstack یک بلاک چین آگنوستیکی (ندانم گرا) است، اما این شرکت از اتریوم و زی‌ کش به خاطر حمایت عظیم مردم از این دو پشتیبانی می کند. وی افزود:

«زی‌ کش تا الان برای پشتیبانی از همه آسان تر است»، و وجود آدرس های شفاف را به عنوان یک دلیل ذکر کرد: «اینترفیس آن عینا با بیت کوین یکی است.»

اما پشتیبانی از آدرس های محافظت شده زمان بیشتری می برد.

با این حال، بلاک استک تنها شرکتی نیست که زی‌ کش را به خاطر راحتی اش اضافه کرده است. زی‌ کش در همان روز راه اندازی اش فهرست طولانی از حامیان شخص ثالث اعلام کرد از جمله دو سرویس کیف پولی که مخصوص زی‌ کش ساخته شده اند و شرکت های محبوبی مانند کراکن، شیپ شیفت (ShapeShift) و Jaxx. کی بیس (Keybase) و اپن بازار (OpenBazaar) نیز اعلام پشتیبانی کردند.

بسیاری از این حامیان تا الان تنها آدرس های شفاف را پشتیبانی می کنند.

پیشرفت علم

اما با اینکه زی‌ کش الان یک شبکه زنده است، این احساس وجود دارد که تجربه کاربران باید بهتر شود.

به عنوان یک نمونه، آسان تر کردن استفاده از آدرس های محافظت شده، مورد توجه شرکت زی‌ کش (یعنی شرکتی که ویلکاکس مدیر عامل آن است) در سال ۲۰۱۷ خواهد بود. برای مثال، این شرکت قصد دارد تا تراکنش های محافظتی که حافظه زیادی می گیرند را موثرتر و ساده تر کند طوری که استفاده آنها زمان کمتری ببرد (همین الان، این با چهار گیگابایت حافظه موقت، حدود یا دو دقیقه زمان می برد، تا گواهی باشد که باعث ناشناس ماندن تراکنش ها می شود.)

نیاز به ذکر نیست که از zk-SNARKS فقط تعداد اندکی سر در می آورند.

ویلکاکس ذکر کرد که اطلاعات دقیقا درباره نحوه ترکیب آدرس های محافظت شده و شفاف شناخته شده نیستند، همانطور که Zcash سعی می کند گواه های ناشناس روی بلاک چین برای اولین بار درست کند.

وی گفت: «این بخش واقعا برای خود من و هرکس دیگری گیج کننده است. امیدوارم در نحوه درک و تحلیل این موضوع وضوح ببخشیم.»

نگاه به جلو

همانطور که ذکر شد، اینها گام های کوچکی برای رسیدن به یک هدف بزرگ یعنی شبکه پرداخت ناشناس هستند که مردم بتوانند از آن واقعا استفاده کنند و تحلیل ها و ناظرین واقعا هنوز در این مورد (استفاده اندک از این آدرس های محافظت شده) کاملا زنگ خطر را به صدا در نیاورده اند.

آندره میلر مشاور زی‌ کش و رمزنگار گفت: «به نظرم زی‌ کش کلا دارد خوب عمل می کند، اما این هنوز یک مرحله اولیه است.»

در ادامه، به نظر می رسد که برای پول آنلاین خصوصی تقاضایی وجود خواهد داشت.

مونرو که دو سال از عمر آن می گذرد، که از فن آوری حریم خصوصی متفاوتی یعنی امکان چندامضایی برای محافظت از اطلاعات شفاف استفاده می کند، اکنون مورد پشتیبانی صرافی کراکن قرار گرفته است و اخیرا از نظر حجم سرمایه در گردش به مقام چهارمین یا پنجمین ارز رمزنگاری دست یافته است. در این حین، برنامه نویسان بیت کوین و اتریوم نیز در حال کار روی طیفی از پروژه های حریم خصوصی هستند.

زی‌ کش یک  مشابه خود به نام Zclassic نیز ایجاد کرده که از کد پایه ای زی‌ کش استفاده می کند به استثنای اینکه بسیار مانند اتریوم کلاسیک و بیت کوین، پروتوکول را تغییر می دهد تا بتواند با تغییرات ایدئولوژیکی مطابقت یابد.

در مورد Zclassic، حامیان با این تصمیم مخالفت کردند که به بنیان گذاران زی‌ کش ۲۰ درصد از فرایند استخراج برای چهار سال اول پاداش داده شود (این وب سایت نام آن را مالیات گذاشته است). رت کریتون (Rhett Creighton) ایجاد کننده بلاک چین زی کش، به کوین دسک گفت که بخشی از نسخه رقابتی را راه اندازی کرده چون فکر می کند این یک کار طولانی مدت است.

کریگتون گفت: «دهنگام راه اندازی، نشسته بودم فکر می کردم چه می شود اگر این نقطه ای از تاریخ باشد که پولی که مردم صد سال دیگه استفاده می کنند، الان تولید شده باشد ولی ما فقط گذاشته ایم بیست درصد از آن نزد تعداد اندکی از مردم باشد.» ضمنا وی اضافه کرد تا که حذف پاداش در کد کار آسانی است.

با این حال، از زمان انشعاب دو ماه گذشته است و هنوز پذیرش زیادی نزد فروشندگان رخ نداده است.

با اینکه کمتر از سه ماه هست که زی‌ کش راه افتاده است، بیت کوین و اتریوم از اکوسیستمی بهره می برند که به ترتیب مدت هشت سال و دو سال،  است که ساخته شده است. اما این هنوز برای اینکه فروشندگان آنها را بپذیرند، زمان کافی نبوده است.

با این حال، میلر خوش بین است و نتیجه می گیرد:

«من بیش از همه علاقه دارم ببینم که تجار و صاحبین کسب و کار زی‌ کش را بپذیرند چیزی که هنوز رخ نداده است، اما این معمولا به نظر می رسد بعد از اینکه زیرساخت بیشتری ایجاد شود رخ خواهد داد، مثلا حجم مبادله بالا برود یا از کیف پولی پشتیبانی بیشتری شود.»

منبع

 

https://coiniran.com/?p=4417
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x