ایستگاه خبر

سوال سال ۲۰۱۷: شما چه نوع پول دیجیتالی پرداخت می کنید – متمرکز یا غیر متمرکز؟

 

بر اساس نظرسنجی که توسط مسترکارت در سال ۲۰۱۳ انجام شد، ۸۰ درصد پرداختی های مشتریان در آن سال غیر نقدی بوده است. در آن سال، شرکت کنندگان رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال از پول نقد کمتری استفاده کرده بودند.

آخرین باری که شاهد پرداخت پول نقد توسط یک فرد متولد بین دهه های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰ بودید کی بود؟ خرید یک قهوه در استارباکس، خرید در بازار، گرفتن بلیط حمل و نقل عمومی، صورتحساب گاز و پیتزا در یک شب جمعه، تنها چند نمونه از معاملات انجام شده توسط کارت یا پرداخت با گوشی های هوشمند بوده و به نظر می رسد پول نقد دیگر روش ایده آلی نباشد.

همه پول ها دیجیتال می شوند

افراد بر این باور اند که بین پول نقد و پول دیجیتال رویارویی هایی وجود دارد، اما سوال اصلی به قابلیت استفاده از پول نقد به عنوان یک روش پرداخت مربوط نمی شود.

در عوض، پرسش اصلی به نوع پول دیجیتالی که به سمت استفاده از آن می رویم مربوط می شود. آیا این پول مانند دلار متمرکز است یا مانند بیت کوین غیر متمرکز ؟

فن آوری های جدید، پول های دیجیتال را به واقعیت تبدیل می کنند.

در سال گذشته بانک BCE اسکناس های ۵۰۰ یورویی را از گردش خارج کرد. هند، ونزوئلا و استرالیا نیز با پول های خود همین کار را کردند.

اسپانیا نیز پرداخت های نقدی بیش از ۱۰۰۰ یورو را ممنوع اعلام کرد. در این کشور ۳۱ درصد جمعیت، دسترسی به حساب بانکی را رد کردند.

به همین طریق، کشورهای دیگری مانند دانمارک در حال برنامه ریزی برای ایجاد پول دیجیتال خود هستند. در سراسر جهان دسترسی بالایی به تلفن های همراه وجود دارد، با این حال، این امر نشان دهنده خدمات بانکی نیست، زیرا در سال ۲۰۱۶ هنوز سه میلیارد نفر بدون حساب بانکی وجود دارد.

با این حال، مزایا و معایب پول دیجیتال متمرکز چه هستند؟

 

مزایای استفاده از پول دیجیتال متمرکز

  • تمام معاملات توسط دولت کنترل شده و اقتصاد سایه (فعالیت های اقتصادی غیر قانونی موجود در کنار اقتصاد رسمی یک کشور) کاهش خواهد یافت.
  • پول دیجیتالی مردم را مجبور به تبدیل پس انداز خود به مصرف یا سرمایه گذاری می کند که به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک می کند.
  • سیستم مالی مدرن می شود.
  • ایجاد پول دیجیتال می تواند راحت تر از چاپ پول کاغذی باشد، چرا که فرآیندهای گران قیمت مانند چاپ در آن دخیل نیستند.

معایب

  • وجود مسائلی برای افراد مسن با مشکل تطبیق با تغییرات جدید و عدم توانایی “لمس” پس اندازشان.
  • افراد بدون دسترسی به سیستم بانکی به کمک های دولت بیشتر وابسته می شوند.
  • با کم شدن اقتصاد سایه، مهاجران غیرقانونی برای یافتن شغل مشکلات بیشتری پیدا می کنند.
  • در مورد هک یا حمله به سیستم های کامپیوتری، پرداخت های مجازی تا زمان ترمیم در انتظار نگه داشته خواهند شد که این به معنی فلج اقتصادی است.

من کاملا مطمئن هستم که دولت ها نیز یک ارز قابل کنترل تر و متمرکزتر را ترجیح می دهند و نقطه مهم اتخاذ نوعی پول غیر متمرکز خواهد بود که دولت ها را به احتمال زیاد به بازار سیاه، مواد مخدر، و غیره مربوط خواهد کرد.

انحصار بانکداری الکترونیکی

چنانچه مشهود است بانک های بزرگ در حال آماده شدن برای پول مجازی هستند و می توان به بازی معروف مونوپولی اشاره کرد که قطعا همه ما آن را بازی کرده ایم.

چنانچه مشهود است بانک های بزرگ در حال آماده شدن برای پول دیجیتالی هستند و می توان به بازی معروف مونوپولی اشاره کرد که قطعا همه ما آن را بازی کرده ایم.

کریسمس امسال، Hasbro، که یک شرکت تولید کننده بازی های صفحه ای است، نسخه جدیدی را ارائه کرده که بدون پول نقد و تنها با یک کارت کار می کند. جالب تر اینکه، در پشت پرده این شرکت نهادهایی مانند مشاوران ولز فارگو، مورگان استنلی، گلدمن ساکس، HSBC، مدیریت سرمایه گذاری بانک مرکزی نروژ (NBIM) و بانک امریکا قرار دارند.

در حال حاضر، سکه های مجازی مانند بیت کوین یک یا دو قدم جلوتر هستند. این نوع پول های دیجیتالی مانند تنها گزینه واقعی برای حفظ حریم خصوصی و کنترل پول به نظر می رسند، اگر چه هنوز هم نیاز است بر مانع بی سوادی مالی غلبه کنیم. تغییر نسل یکی از تاثیر گذار ترین عوامل تصویب این پول است زیرا جوانان در حال رفتن به این سمت و سو می باشند.

در هر صورت، در صورتی که پول نقد در سطح جهان ممنوع شود، بیت کوین مطمئنا چیز نامرسومی نخواهد بود.

 

در  سال ۲۰۱۷ شما چه نوع پول دیجیتالی پرداخت می کنید – متمرکز یا غیر متمرکز؟ کدام روش های  پرداخت محبوب تر خواهد شد؟ در قسمت نظرات ما را از آنها آگاه کنید.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

 

منبع: cointelegraph

https://coiniran.com/?p=4214
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x