ایستگاه خبر

پذیرفتن بیتکوین در فروشگاه ها و تجارتهای خرد

این راهنما برای صاحبان کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته شده است که با پذیرفتن بیتکوین به عنوان روشی برای پرداخت سعی در تبلیغ آن دارند.

این مقاله با این فرض نوشته شده است که شما صاحب کسب وکاری هستید که در ازای یک ارز ملی معیین مانند ریال یا دلار, کالا یا خدماتی را به مردم ارائه میدهید و میخواهید بیتکوین را به عنوان راه قانونی دیگری برای پرداخت برگزینید و مالیات درآمد حاصل از آن را درست مانند دیگر عواید خود پرداخت کنید.

بیت کوین به صورت غلط به عنوان راهی برای انجام معاملات ناشناس و رقابت با ارز های دولتی تبلیغ شده است. بسیاری از صاحبان کسب و کار های کوچک در تعجب اند که که مناسب ترین راه برای پذیرفتن و محاسبه با بیتکوین چیست و آیا این اصولا این یک راهکار قانونی و اخلاقی است و یا اینکه مالیات بر درآمد حاصل از بیتکوین چطور باید پرداخت شود.

تا جایی که ما مطلع هستیم, بیت کوین تاکنون توسط هیچ یک از دولت ها به عنوان یک “ارز” به رسمیت شناخته نشده است. اما در عمل بیت کوین احتمالا هیچ تفاوتی با پذیرش پرداخت به روش های دیگر مانند پول نقد, طلا, کارت های اعتباری و یا ارز های خارجی ندارد.

ما فکر میکنیم این درست مانند این است که صاحب یک کسب و کار کوچک در محله “بارینگتون” در ایالات ماساچوست, برای حمایت از اقتصاد محلی, اقدام به پذیرش ارز “برکشایر” کند. ( برکشایر ارز مختص همان منطقه است)

شروع به پذیرفتن بیت کوین برای انجام معاملات

پذیرفتن بیتکوین در شروع کسب و کارهای کوچک بهترین راهیست که حسابداری را برای شما آسان مینماید. البته این بستگی به نوع کسب و کاری که شما راه اندازی کرده اید هم دارد.

با یک علامت ( لوگو) شروع کنید 

اگر شما فکر میکنید که تعداد افرادی که تمایل به استفاده از بیتکوین دارند اندک و محدود است, کافیست که با یک علامت و یا نوشته کوتاه شروع کنید, به عنوان مثال بنویسید: ” ما بیتکوین را میپذیریم” سپس از آنها بخواهید که برای پرداخت با بیتکوین به شکل مستقیم با شما تماس بگیرند. حتی اگر شمار معدودی از افراد بیتکوین را به عنوان روشی برای پرداخت استفاده کنند, باز هم شما به دو روش در حال کمک کردن به شناخت بیتکوین هستید. در روش اول با افزایش آگاهی مشتریان خود نسبت به بیتکوین و در روش دوم با سوق دادن آنها به پذیرش بیتکوین به عنوان روشی برای پرداخت در آینده, زیرا آنها اکنون دیگر آگاه هستند که همین حالا هم جایی برای خرج کردن بیتکوین هایشان وجود دارد.

استفاده از یک راه حل تجاری

اگر شما در وبسایت خود کالا یا خدماتی را به فروش میرسانید میتوانید, از خدمات دریافت و پرداخت بیت کوین برای تجار  استفاده کنید. شما معمولا میتوانید بیتکوین خود را با استفاده از برخی از سرویس ها به طور اتواتیک به دلار یا دیگر ارز ها تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر شما در فروشگاه خود مصالح ساختمانی به فروش میرسانید, مشتریان شما میتوانند با استفاده از پایانه های سخت افزاری, اپلیکیشن های لمسی و یا آدرس های ساده کیف پول توسط کد های کیو آر(QR) پرداخت خود را انجام دهند.

200px-Mobile_Checkout_Phone 200px-Bitcoin-pos-terminal

ما بیت کوین می پذیریم
ما بیت کوین می پذیریم

 

تلفن هوشمند یا تبلت

شما می توانید از آدرس کیف پول برای هر کیف پولی استفاده کنید.

برای این منظور کافیست که شما کد کیو آر خود را کنار ماشین ثبت خرید وفروش روزانه مغازه خود قرار دهید تا مشتریان شما بتوانند با تلفن اسکن و پرداخت کنند.

حسابداری

هنگامی که مشتری مبلغی را پرداخت میکند, به سادگی باید اعتباری را  به حساب آنها واریز کنید. در حالت ایده ال شما میخواهید این مبلغ را به روشی واریز کنید که معلوم شود پرداختی را دریافت کرده اید.

این امکان وجود داشت که آن را به عنوان یک تخفیف در نظر بگیرید, اما ممکن است بخواهید بدانید که آیا این کار ماهیت نقل و انتقال را به شیوه نادرستی پنهان میکند یا خیر.

اما از طرف دیگر اگر برای بیتکوین تخفیف قائل شوید, پس شما بیتکوین را در ازای پول نقد میفروشید و بعد این را به عنوان درامد محاسبه میکنید. پس این احتمال وجود دارد که محاسبه درامد شما برای آن, ساختگی به نظر برسد. ابا حسابدار خود مشورت کنید تا با آگاهی از قوانین منطقه ای خودتان بتوانید از مزایای این ارز استفاده کنید.

کسب و کار هایی که کارت هدیه ارائه میدهند

اگر کسب و کار شما کارت های هدیه می فروشد, آسانترین راه برای پذیرش بیتکوین این است که ان را فقط برای کارت های هدیه بپذیرید و سپس لازم باشد که این کارت ها برای خرید واقعی کالا یا خدمات استفاده شود.

در این روش, از حساب و کتاب کارت های هدیه که قبلا داشته اید, میتوانید استفاده کنید. پس حسابداری برای بیت کوین, به برآورد فروش یک محصول منفرد تقلیل مییابد.

این روش همچنین برای فروشگاه های مواد غذایی و مغازه های خوار وبار فروشی ایده آل است زیرا در این مغازه ها، پرداخت بیت کوین از طریق یک دستگاه موبایل در ازای یک خرید مواد غذایی روزانه کوچک مایه زحمت و دردسر است، خصوصا جلوی صفی از مشتریان کنار دخل. در این مورد بیت کوین ها برای خواندن کارت های اعتباری استفاده خواهند شد که در لحظه فروش وارد کارتخوان می شوند.

اگر کارت های هدیه را نمی پذیرید، اما کارت های اعتباری را طریق درگاه کارت خوان می پذیرید، این امکان را در نظر داشته باشید که بتواند یک سیتسم کارت هدیه فروش به کارت خوانی که از قبل در اختیار دارید اضافه کنید. بسیاری از کارتخوان های فروش طوری طراحی شده اند که قابلیت پذیرش چند برنامه کاربردی را روی یک ترمینال دارند. کارت های هدیه همچنین به خاطر اینکه درصد مهمی از اعتبار آنها هرگز استفاده نمی شود، بسیار سودآور هستند.

اضافه کردن یک برنامه کارت هدیه با برچسب خصوصی از یک عرضه کننده متخصص در این امر را هم می توانید در نظر بگیرید، نه فقط به عنوان یک نقطه شروع برای پذیرش بیت کوین بلکه به عنوان یک منبعی برای افزایش درآمد. یک عرضه کننده خدمات کارت هدیه با برچسب خصوصی ضرورتا به مبالغ مالی شما رسیدگی می کنند، آنها به سادگی می توانند از طرف شما برای حفظ مسیر توازن روی کارت شما راه حل ارائه دهند از جمله امکاناتی که به کاربران اجازه می دهد تا توازن مالی خود را با تلفن یا اینترنت کنترل کنند. البته همچنین چنین راه حلی این کارت ها را از طریق کارت خوان قابل خواندن می کند.

کسب و کارهایی که فاکتورهای فروشی را پست می کند

آیا کسب و کار شما به مشتریان فاکتور فروش ارسال می‌کند؟ اضافه کردن یک خط می تواند تاثیر عظیمی روی اقتصاد بیت کوین شما بگذارد. شاید درست در کنار فهرست ویزا، مسترکارت و آمریکن اکسپرس، بیت کوین را هم قار دهید، حتی اگر این بدان معنا باشد که مشتری برای یک پرداخت باید زنگ بزند یا ایمیل بفرستد.

اگر به کارشناس برنامه نویس دسترسی دارید طوری که بتوانید با برنامه نویسی، آدرس های بیت کوین ایجاد کنید، به ایجاد یک برند از آدرس بیت کوین جدید برای هر فاکتور فروش که روش فاکتور چاپ شده باشد، فکر کنید. وقتی یک پرداخت بیت کوین می رسد، شما به طور خودکار می دانید که به کجا باید برسد.

مشتریان ممکن است ندانند که چه مقدار بیت کوین باید پرداخت کنند تا یک فاکتور را به تمامی پرداخت کرده باشند. فاکتور شما باید یک مبلغی را پیشنهاد کند. برای مثال، اگر فاکتور شما برای صد دلار است و بیت کوین در حال حاضر ارزش ۱۲۴ دلار داشته باشد، پس فاکتور شما باید اشاره کنید که کند فاکتور با «پرداخت ۰.۸۵ بیت کوین اگر تا تاریخ فلان پرداخت شود، تسویه خواهد شد».

باید بتوانید این را هم پیش بینی کنید که حتی اگر آدرس بیت کوین روی یک فاکتور یا صورت حساب چاپ شده باشد، برای اغلب مردم تایپ آن آدرس مایه زحمت است، خصوصا با ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک. اما احتمالا همچنان باید این کار را بکنید. مشتری احتمالا برای پرداختش بن می خواهد. دادن یک بن از پیش چاپ شده با یک آدرس از پیش پرینت شده این رضایت خاطر را فراهم خواهد آورد، چون مشتری از طریق Block Explorer مستقلا یا عموما می تواند ثابت کند که این پرداخت صورت گرفته است.

آیا کسب و کار شما یک وب سایت دارد؟ روی فاکتور تان، اجازه دهید که مشتریان به آدرس سایت شما بروند تا آدرس را برای پرداخت بیت کوین فقط با تایپ کردن شماره فاکتور بدست آورند.

از یک آدرس جدید برای هر فاکتور استفاده کنید و آن هم فقط یکبار. این برای مشتری این مزیت را دارد که هر ابهامی را در مورد اینکه کدام پرداخت برای کدام فاکتور صورت گرفته برطرف خواهد کرد.

سیستم پرداخت شناخته شده که صدورفاکتور و نصب فاکتور برگشتی را حمایت می کند، Coinify است.

برای همراهی پرداخت با صدور فاکتور رمزنگاری شده همتا به همتا از آدرس بیت کوین خود در  Blockonomics استفاده کنید.

 

اجتناب از تقلب

شما باید در نظر بگیرید که متقلبین می توانند فاکتورهای جعلی به مشتریان بفرستند و آنها را فریب بدهند تا با یک آدرس بیت کوینی که به جای شما، در کنترل خودشان است، پرداخت کنند. با اینکه این کار در کل زیاد محتمل نیست (در وهله اول بستگی دارد به اینکه فرد متقلب چگونه بتواند بفهمد که مشتریان شما چه کسانی هستند ) اما اگر رخ دهد، این حتما وضعیت ناخوشایندی خواهد بود. یک راه برای جلوگیری از آن، این است که هرگز اجازه ندهید که مردم سعی کنند آدرس های بیت کوین را تایپ کنند، در عوض آنها را مجبور کنید که آدرس کامل را از وب سایت شما و از طریق یک SSL امن بدست آورند. اما همچنان آدرس ها را بر روی بن خود پرینت کنید (شاید با چهار یا پنج کاراکتری که به صورت ستاره درآمده است)، طوری که نیاز مشتری برای وجود یک بن برآورده شده و در صورت بروز مشاجره، بتوانند ثابت کنند که پرداخت انجام شده است. بازرگانان و تجار همچنین می توانند از  IP address geolocation استفاده کنند تا نزدیکی تقریبی کاربران را متوجه شوند. یک راه حل خودکار از قبیل FraudLabs Pro وجود دارد که به طور خودکار نقل و انتقالات بیت کوین را برای تغیین سطح ریسک اسکرین می کند.

پرداخت مالیات روی درآمد بیت کوین

تبعیت از قوانین مالیاتی موضوع نگرانی تمامی تجارت های خرد است. ما حسابدار یا وکیل نیستیم و نمی توانیم مشاوره حقوقی یا حسابداری بدهیم.

اما از بسیاری از جوانب، نقل و انتقالات بیت کوین مانند پول نقد به خوبی کار می کنند. پول نقد هم درست مانند بیت کوین، گمنام است و بن از خود باقی نمی گذارد، با این حال در تجارت روزمره از پول نقد در مبادلات استفاده فراوان می شود.

برای اینکه بدانیم که آیا از نظر مالیاتی به صرفه است که از نقل و انتقال بیت کوین استفاده کنیم یا خیر باید قوانین محلی را بدانیم، تا آنجا که ما در جریان هستیم هنوز هیچ قانون مشخصی برای پرداخت مالیات بر روی درآمد از طریق بیت کوین تصویب نشده است و اما احتمالا میتوان از قوانین پول های الکترونیکی برای این موضوع استفاده کرد.

در مورد بیت کوین، احتمالا تفاوتی بین ارزش بیت کوین هنگام دریافت آنها به عنوان خرید با موقعی که می خواهید آنرا با یک پول نقد مانند دلار معاوضه کنید وجود دارد. پس باید با بیت کوین همین حساب و کتاب را بکنید. این سناریو به همین نحو با موقعی که پول خارجی یا طلا را به عنوان پرداخت می پذیرید، تفاوتی ندارد. تحت همین سناریو، کار معقولی است که ارزش دلار درآمد بیت کوین خود را هنگام دریافت ثبت کرده و سپس هرتفاوتی را هنگام فروش برای یک پول اعتباری نیز ثبت کنید. در شرایط دیگر، معقول است که در زمان مبادله، کل ارزش ها را ثبت کنید.

شاید باید با حسابدار خود صحبت کنید. برای بحث با حسابدار لازم نیست وارد مبحث بلاک چین و کلید خصوصی یا فلسفه پشت پول نامتمرکز شوید. شما با مقایسه مبانی بیت کوین با مفاهیم حسابداری که برای عموم مردم آشناست، احتمالا تمام پاسخ های مورد نیاز خود را خواهید گرفت. از حسابدار خود چه خواهید پرسید اگر می خواستید مقداری طلا را به عنوان پرداخت دریافت کنید؟ همین سئوال را هم در مورد بیت کوین می توانید از حسابدار خود بپرسید.

 

 

 

https://coiniran.com/?p=2911
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x