مقالات بیت کوین

نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین یا halving چیست؟‎

هلوینگ halving چه تاثیرى بر شبکه خواهد داشت؟ ارزش بیت کوین بعداز هلوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین چه مقدارخواهد بود؟ آیا استخراج بیت کوین مقرون به صرفه خواهد بود؟

نزدیک به یکسال است که سرمایه گذاران و استخراج کنندگان بیت کوین خودشان را براى امروز آماده میکنند تا ببیند با تغییرى که قرار است با نام نصف شدن یا The Halving در شبکه اتفاق بیافتد چه پیش خواهد آمد. نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین امروز عصر حدود ساعت هفت نیم به وقت تهران اتفاق خواهد افتاد و پاداش ٢۵ بیت کوینى (حدود ۵٢ میلیونتومان) که شبکه بیت کوین بابت هر بلاک به کاربران میداد به ١٢/۵ بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد

با وجود اینکه طبق پیشبینى ها به زمان نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین رسیده ایم هنوز بسیارى از افراد سردر گم هستند که آیا ادامه استخراج (mining) صرفاقتصادى دارد یا خیر؟ چرا که با توجه به هزینه هاى استخراج بیت کوین (که شامل خرید دستگاه و هزینه اینترنت و برق میشود) و کاهش پاداش استخراج ممکن است براىبسیارى صرف اقتصادى نداشته باشد.

یکى از ویژگیهایى که در برنامه نویسى شبکه بیت کوین وجود دارد همین کنترل کردن میزان عرضه بیت کوین به بازار میباشد که بابت هر بلاک جدید تولید میشود و این امرموجب حفظ ارزش و رشد آن میشود. در ابتدا افراد در شبکه بیت کوین بابت ثبت هر بلاک در بلاکچین ۵٠ بیت کوین پاداش دریافت میکردند. بعداز ثبت ٢١٠ هزار بلاک (تقریبا ۴ سال به طول انجامید) این پاداش از ۵٠ به ٢۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد و امروز از زمانى که بلاک ۴٢٠ هزارم ثبت شود استخراج کننده ها تنها ١٢/۵ بیت کوینپاداش خواهند گرفت.

با برنامه ریزى فعلى بیت کوین، کاربران تنها قادر به استخراج ٢١ میلیون بیت کوین خواهند بود.

کارشناسان و توسعه دهندگان شبکه، نظرات و پیشبینى هاى متفاوتى را ارائه میدهند. برخى بر این باورند که با نصف شدن پاداش بیت کوین قیمت این ارز دیجیتالى بالاخواهد رفت اما برخى دیگر بر این باورند که این ارز دیجیتالى با کاهش ارزش مواجه خواهد شد. از جمله این افراد Petar Zivkovski مدیر اجرایى WhaleClub استکه اعتقاد دارد با کاهش پاداش بیت کوین ارزش آن هم پایین خواهد آمد و نشانه آن را خروج موقتى سرمایه گذاران بیت کوین میداند. اکثر این افراد از سپتامبر گذشته وزمانى که قیمت بیت کوین ٢٠٠ دلار بود اقدام به سرمایه گذارى کردند و اکنون در آستانه هَلوینگ بیت کوین اقدام به فروش کرده اند.

هلوینگ halving چه تاثیرى بر شبکه خواهد داشت؟

برخى از کارشناسان بر این باورند که نصف شدن پاداش استخراج تاثیر مستقیمى بر ادامه کار استخراج حواهد داشت. “بابک”یکى از بنیانگذاران سایت “کوین ایران” بر این باور است که اگر بعداز هلوینگ قیمت بیت کوین به سرعت رشد نکند و حداقل ٢ برابر ارزش امروز نشود بسیارى از دستگاه هاى استخراج بخصوص دستگاههاى قدیمى در سراسر دنیا محکوم به خاموشى هستند چرا که استخراج, دیگر صرف اقتصادى نخواهد داشت و شاید بیش از ٣٠٠ petahash از دستگاههاى قدیمى رو به خاموشى گام بردارند.

ایشان در ادامه میگوید؛ با طولانى تر شدن زمان نقل و انتقال، علاقمندى به بازار نیز کمتر خواهد شد و اگر این اتفاق بیافتد بخصوص با هلوینگ، سود دریافتى ماینرها(استخراج کننده ها) نیز کم خواهد شد و کار استخراج را براى این گروه از افراد سخت و شاید حتى غیر منطقى کند. با خاموش شدن بسیارى از دستگاهها در سراسر دنیانرخ هَش (hasrate) نیز کاهش خواهد یافت و سوال اینجاست که با کمتر شدن دستگاههاى استخراج آیا میزان سهم پاداش دستگاههاى باقى مانده بیشتر خواهد شد؟

کاهش میزان هَش در شبکه!

یکى از مواردى که اکثریت برروى آن توافق دارند کاهش میزان هَش در شبکه است که در حال حاضر ۱.۵۴ exahash میباشد. Marco Streng مدیر شرکتGenesis Mining میگوید که خیلى نگران این کاهش نیست چرا که مقدارى کاهش هَش در شبکه منطقى است و ما قبلا هم شاهد این قبیل اتفاقات بوده ایم، وى اضافه کردما پیشبینى میکنیم که میزان هَش در شبکه حدود ١٠٪‏ کاهش داشته باشد چرا که کار کردن دستگاه هاى قدیمى تر دیگر به صرفه نخواهد بود.

هزینه استخراج تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت!

کاهش نرخ هَش در شبکه تاثیر زیادى نخواهد داشت چرا که اصلى ترین هزینه در بخش استخراج مرتبط با هزینه برق است و بعد از halving استخراج تنها براى کسانىصرف خواهد داشت که از برق رایگان و یا بسیار ارزان استفاده میکنند.

قیمت بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد!

این یک روش کلاسیک براى معامله گران در این زمینه است که با دامن زدن به شایعات بازار را به سمت دلخواهشان هدایت میکنند تا با بازار گرمى و ایجاد هیجان و ترس،افراد را به انجام واکنش شتابزده وادارند. معامله گرانى که از ماه ها پیش در انتظار هَلوینگ بودند.

افزایش قیمت بیت کوین در آینده!

با وجود کاهش قیمت ها در کوتاه مدت همچنان  انتظار میرود که در آینده نزدیک قیمت ها افزایش چشمگیرى نیز داشته باشند. کار استخراج توسط ماینرهایى که تا دیروز ٢۵بیت کوین دریافت میکردند و امروز ١٢/۵ بیت کوین ادامه خواهد یافت و این ماینرها به احتمال بسیار زیاد به امید و انتظار روزى که قیمت بالا برود اقدام به ذخیره بیتکوین بدست آمده خواهند کرد  و همین امر موجب میشود که عرضه در بازار پایین بیاید و با  رشد تقاضا در بازار قیمت نیز بالا رود که موجب ایجاد تعادل خواهد شد.

بیت کوین به رشد خود ادامه میدهد

در نهایت بیت کوین بدون توجه به این تغییرات به کار خود ادامه خواهد داد چرا که در گذشته نیز با این مسائل روبرو بوده است و نه تنها مانع رشد شبکه نشده بلکه باعثرشد بیشتر آن نیز شده است.

این نصف شدن بیت کوین اتفاق خواهد افتاد و برخى از مردم دست از کار استخراج خواهند کشید ولى بعد بازار آرام خواهد شد و شبکه به کار خود ادامه خواهد داد تا زمانىکه ٢١ میلیون بیت کوین به صورت کامل استخراج شود.

 

https://coiniran.com/?p=2718
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x