ایستگاه خبر

مقاله ساتوشی ناکاموتو درباره بیتکوین ۹ ساله شد و در این مدت بیتکوین جایگاهی جهانی پیدا کرده است

۹ سال پیش در ۳۱اکتبر سازنده ناشناس بیتکوین که با نام ساتوشی ناکاموتو شناخته می شود وایت پیپر(whitepaper) مربوط به بیتکوین را منتشر کرد. از آن زمان به بعد بیتکوین کم کم رشد کرد و اکنون می بینیم که به یک ارز جهانی و محلی برای نگهداری دارایی تبدیل شده است.

شبکه بیتکوین بطور رسمی در سال ۲۰۰۹، زمانی که ناکاموتو اولین بلاک بیتکوین را استخراج کرد، فعال شد. اما وایت پیپر بیتکوین که توضیحی از نحوه عملکرد و تمام جزئیات مربوط به بیتکوین است در سال ۲۰۰۸ و چند ماه پس از آن که ناکاموتو دامنه Bitcoin.org را گرفت منتشر شد.

پس از ۹سال که از معرفی آن می گذرد، بیتکوین توانسته به سرعت جایگاه خوبی در بسیاری از مناطق دنیا از جمله ژاپن، آمریکا، کره جنوبی و هنگ کنگ کسب کند. حجم داد و ستد بیتکوین به بیش از ۲میلیارد دلار رسیده و حتی در برخی مواقع به ۴میلیارد هم رسیده است که این عدد از حجم معاملات Apple که جزو سهام های با نقدینگی بالا محسوب می شود پیشی می گیرد.

در برخی از کشورها از جمله ژاپن و فیلیپین، بیتکوین بعنوان یک روش مجاز برای پرداخت ها مورد پذیرش قرار گرفته است. امسال نیز دولت ژاپن صرافی های ارزهای رمزنگاری شده را بعنوان یک ارائه دهنده خدمات مالی در نظر گرفت. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و پر مشتری دنیا نیز بیتکوین را بعنوان یک روش پرداخت می پذیرند.

چطور بیتکوین در بازه ای کوتاه تبدیل به یک ارز جهانی شد؟

بعنوان یک فناوری، بیتکوین تنها ۹سال سن دارد. اخیرا مقاله ای با عنوان “آمازون (Amazon) را از سال ۱۹۹۷ یک حباب می خواندند، بیتکوین نیز همان روند را در پی گرفته” منتشر شد که عمدتا به نگرش های منفی نسبت به آمازون و مدل کسب و کار آن ها پرداخته است. در واقع تا سال ۲۰۱۶ بسیاری از تحلیلگران، آمازون را یک حباب و کسب و کاری ناپایدار تعریف می کردند؛ چیزی که مشابه آن را بارها در مورد بیتکوین شنیده ایم.

در نهایت آمازون طی بیست سال به ۵۵۳میلیارد دلار رسید و خدمات محاسبات ابری، فروشگاه های اینترنتی و خدمات خرده فروشی خوبی ارائه می کند.

همانطور که گفته شد بیتکوین نیز با همین نظرات مواجه است. اما بیتکوین یک فناوری و یک شبکه اقتصادی ست که به مراتب از آمازون جوان تر است و در مراحل اول توسعه بسر می برد. با این حال نرخ پذیرش جمعی بیتکوین از انتظارات اکثر تحلیلگران و سرمایه گذاران آن فراتر هم رفته است و یکی از دلایل این موضوع حمایت دولت هایی همچون ژاپن است.

طی ماه های آینده و تا اواخر سال ۲۰۱۷، انتظار می رود که تعداد سرمایه گذاران و کسب و کارهای مرتبط با بیتکوین افزایش یابد. این موضوع با توجه به در نظر گرفتن شروع به کارِ CME Group ( “گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو” یک شرکت آمریکایی است که بزرگترین بورس قراردادهای آتی و اختیار معامله جهان به شما می رود) و احتمال پذیرش EFT بیتکوین توسط SEC گفته می شود.

بیتکوین از طلا بهتر است

در حال حاضر به دلیل عدم وجود موسسات سرمایه گذاری در بازار، بازار بیتکوین در مراحل اولیه کار خود است. سرمایه گذارانی با ده ها میلیارد دلار سرمایه که می خواهند در یک نوع دارایی (یا سهام) سرمایه گذاری کنند به دلیل مسائل نقدینگی نمی توانند مقداری چنین زیاد از سرمایه را در بازاری ۱۰۰میلیارد دلاری بگذارند. چنین مشکلاتی در آینده از طریق قراردادهای آتی و اختیار معامله حل خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان از جمله یکی از سرمایه گذاران میلیاردر به نام Peter Thiel و یکی از موسسان Apple یعنی آقای Steve Wozniak اعلام کردند که بیتکوین از هر نظر نسبت به طلا جهت حفظ ارزش دارایی بهتر است.

Wozniak می گوید:« از قبل تعیین شده که تعداد مشخصی بیتکوین در جهان وجود خواهد داشت. طلا هر روز استخراج می شود و استخراج می شود. شاید مقدار طلا هم متناهی باشد اما مساله تعداد بیتکوین هایی که در نهایت وجود خواهند داشت بسیار حساب شده تر و بر روی برنامه ریزی است و هیچ فردی هم نمی تواند آن را تغییر دهد».

 

دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.

 source & image

https://coiniran.com/?p=14534
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشکان
اشکان
6 سال قبل

سلام. من خیلی علاقه مندم که مقاله رو بخونم اما هرچی گشتم نتونستم پیدا کنم

پویا علیخانی
پویا علیخانی
6 سال قبل
پاسخ به  اشکان

کلیدواژه Bitcoin Whitepaper را در گوگل جست و جو کنید.

پویا علیخانی
پویا علیخانی
6 سال قبل
پاسخ به  اشکان

سلام. لطفا کلیدواژه Bitcoin Whitepaper را در گوگل، جست و جو کنید.

رضا
رضا
6 سال قبل

نخست ممنون از ارائه این پست،
این که بیت کوین یک ارز بتمام معنا محدود می باشد درسته، یکی از مسائلی که ترسناک می تونه باشه اینه که بیت کوین به صورت ناعادلانه بین جامعه این تکنولوژی پخش شده است و این شاید در دراز مدت اگه قرار باشه بیت کوین گستردگی جامعیتی بیشتری به خود بگیره عواقبی رو بهمراه داشته باشه که در نهایت به سلطه گرایی و نظام سرمایه داری منجر شود.

پایدار باشید

دکمه بازگشت به بالا
4
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x