ایستگاه خبر

مدل تهیه شده توسط فیزیکدان ها نشان دهنده قیمت ۶۳۵۸ دلاری بیتکوین در ابتدای سال ۲۰۱۸ می باشد

در مقاله ای که اخیرا توسط یک دانشمند لهستانی به نامMariuszTarnopolskiمنتشر شده است، سعی شده تا روشی برای پیش بینی قیمت بیتکوین با استفاده از یک مدل فیزیکی که بر اساس حرکت فراکتال براونیا به دست آمده است، بررسی و آزمایش شود. نتایج پیش بینی شده توسط این مدل نشان می دهد که قیمت بیتکوین در ابتدای سال ۲۰۱۸ به  ۶,۳۵۸ دلار آمریکا می رسد.

با افزایش روز افزون محبوبیت بیتکوین و ورود بازیکنان جدید به اکوسیستم ارزهای رمزنگاری شده، به تبع تعداد افراد و نهادهایی که به پیش بینی قیمت بیتکوین می پردازند، روز به روز افزایش مییابد.بسیاری از کارشناسان  از جمله Thomas Glucksmannاز شرکتGatecoinو Max Keiser، از کارشناسان پیشکسوت بیتکوین و ارزهای رمزنگاری شده، قیمت ۶۰۰۰ دلاری بیتکون را  تا پایان سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرده اند. با وجود اینکه از دید منتقدان بیتکوین، قیمتآن سرانجام به صفر میل خواهد کرد،بابررسی بخش bitcoin در سایت بسیار پرکاربر redditحتیشاهد پیش بینی قیمت ۱۰،۰۰۰ دلاری از سویطرفداران این ارز هستیم.

طبق گفته بیل ویلیامز، ۹۰ درصد از چیزهایی که به عنوان پیش بینی قیمت ارزهای مختلف می شنوید دروغ است (حتی اگر نیت نویسندهآن ها گمراه کردن خواننده نباشد)؛ تحلیل گران اقتصادی، هر کدام تجربیات و دیدگاه های مختلف خود را دارند به طوری که می توان گفتهر کدام در دنیای خود زندگی می کنند. بنابراین هر فرد برای موفقیت در زمینه اقتصادی، باید بازار را با استفاده از اطلاعات، احساسات و حتی ضمیرناخودآگاه خود،  قضاوت کرده و تصمیم بگیرد.

ولی ابتدا اجازه دهید به بررسی علمی موضوع بپردازیم.

فیزیکدانان همواره مورد حسادت اقتصاددانان بوده اند.آن ها می توانند با استفاده از فرمول ها و قوانین آزمایش شده فیزیکی، به پیش بینی دقیق پدیده های طبیعی بپردازند. فرمول هایی که به پاس زحمات و اکتشافات دانشمندان شناخته شده ای چون پلانک، نیوتن و هوک، به نام آن ها نامگذاری شده اند و صحت آن ها بارها مورد آزمایش قرارگرفته، می توانند با دقت زیادی به پیش بینی پدیده های مختلف در طبیعت و دنیای فیزیکی بپردازند. ولیدر آن سوی قضیه، غیر ممکن است که با استفاده از علم اقتصاد در حال حاضر، بتوان دست به پیش بینی دقیقی درباره نوسانات قیمت ها و آیندهیک پدیده اقتصادیزد. در علم اقتصاد، قوانین دقیقی چون ثابت پلانک در فیزیک وجود ندارد.

به همین دلیل، علم اقتصاد برای پیش بینی بسیاری از پدیده های اقتصادی به علم فیزیک روی آورده است تا به قوانین مطمئنی برای پیش بینی پدیده های اقتصادی دست پیدا کند و در این راستا نیز پیشرفت هایی حاصل شده است. برای پیش بینی قیمت بیتکوین،یک روش،استفاده از روش تجزیه و تحلیل بنیادی نمودارها و داده های قیمت در بازه های زمانی مختلف می باشد، اما این روش نیز پیش بینی دقیقی در اختیار ما قرار نمی دهد. روش بعدی استفاده از تجزیه و تحلیل فراکتال ها جهت پیش بینی قیمت بیتکوین می باشد، که بر ریاضیات متمرکز است. حتی یک مقاله جدید منتشر شده، پا را فراتر نهاده  و استفاده از مفهوم حرکت فراکتال های براونینرا برای پیش بینی قیمت بیتکوین به دلار، پیشنهاد داده است.

حرکت فراکتال براونیا، به عنوان “فرایندپیاده روی تصادفی” نیز  شناخته می شود. مردی را تصور کنید که مقدار زیادی الکل مصرف کرده  و با سگ خود درحال پیاده روی است. در این مثال، به ترتیب سگ، نشان دهنده قیمت فعلی بیتکوین و مرد مست نشان دهنده قیمت آینده بیتکوین می باشد. به بیان دیگر در این مدل، جهت و سرعت حرکت سگ و صاحب آن به هم وابسته هستند و در چنین حالتی، اگر در حرکات سگ (قیمت قبلی بیتکوین) الگوی رو به رشد و افزایش قیمت مشاهده شود، پیش بینی می شود که قیمت آینده آن نیز متاثر از این الگو افزایشیابد.

 

براساس نظریه ارائه شده در مقاله منتشر شده توسط آقایTarnopolski، با توجه به سوابق قیمتی هر کالا یا ارزی در این ماه و ماه های گذشته می توان قیمت آن را در ماه های بعد به طور تقریبی تخمین زد. بنابراین ازاین روش می توان برای پیش بینی قیمت آینده بیتکوین نیز استفاده نمود. در این آزمایش ها،یک شبیه سازی تصادفی با استفاده از روش مونت کارلو، با بررسی  ۱۰،۰۰۰ نمونه از حرکت هندسی فراکتال های براونین، تغییرات قیمت بیتکوین برحسب دلار را بررسی می کند.

به منظور انجام این آزمایش ها، داده ها در بازه زمانی بسیار بلند مدتی، از ماه دسامبر ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۷ جمع آوری شده و در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته اند. با تولید و بررسی تعداد زیادی از فراکتال های براونین در طول زمان، داده ها و پارامترهای به ظاهر تصادفی، رفتاری مشخص و فرمول وار از خود نشان می دهند که با به دست آوردن و تخمین آن فرمول می توان میانگین قیمت و دیگر مشخصات قیمت را در یک بازه ۱۸۰ روزه پیش بینی نمود.

در ابتدا، این مقاله نگاهی به نتایج حاصله از داده ها تا پایان سال ۲۰۱۶ می اندازد که نشان می دهد، در آن سال احتمال کاهش قیمت بیتکوین به کمتر از ۹۵۵٫۷۳ دلار، تنها ۵٫۳ درصد پیش بینی شده و علاوه بر آن احتمال ۷۲٫۱ درصدی برای افزایش قیمت بیتکوین به ۱۷۱۴٫۲۹ دلار،  در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ نیز پیش بینی شده بوده.همچنین این روش برای قیمت ۵۰۰۰ دلاری بیتکوین نیز، تنها احتمال ۹٫۳ درصد را پیش بینی کرده بود. پیش بینی دقیق قیمت بیتکوین به وسیله میانگین بدست آمده از اطلاعات آماری جمع آوری شده تا آن لحظه، مقدار ۲۳۵۷٫۰۷ دلار را برای پایان سال ۲۰۱۶ نشان می داد  که این مبلغ، تنها حدود ۱۰ درصد پایین تر از قیمت واقعی بیتکوین، ۱۸۰ روز مانده تا سال ۲۰۱۷ می باشد. با توجه به دقت این نتایج، برآن شدیم تا مطلبی درباره استفاده از این روش برای پیش بینیقیمت آینده بیتکوین بنویسیم.

 

پیش بینی برای تخمین قیمت بیتکوین در بازه ۱۸۰ روزه قبل از ۷ ژوئن ۲۰۱۷ نیز، از همان روش استفاده می کرد. قیمت در ابتدای دوره ۲۵۷۵٫۹۰ دلار بوده و مدل Tarnopolski، تنها احتمال ۱۱٫۴ درصد را برای کاهش قیمت بیتکوین پیش بینی کرده بود.

علاوه بر آن، این نتایج نشان می دهد که حتی احتمال ۲۷٫۵ درصدی نیز برای رسیدن قیمت بیتکوین به ۱۰,۰۰۰ دلار یا بالاتر در اوایل سال ۲۰۱۸ پیش بینی می شود . پیش بینی ای که طبیعتا خبربسیار خوشایندی برای طرفداران جنجالیبیتکوین و ارزهای رمزنگاری شده می باشد.

 

با استفاده از میانگین به دست آمده در این شبیه سازی ها، احتمال رسیدن قیمت به  ۸,۴۱۰٫۳۴ دلار، ۳۵٫۵ درصدو قیمت۶٫۳۵۸٫۳۲ دلاریبیتکوین،بیشترین احتمال را به خود اختصاص داده اند. پس برطبق پیش بینی های این روش، می توانیم امیدوار باشیم  که با قیمت ۶،۳۵۸٫۳۲ دلاری بیتکوین، به استقبال  سال جدید میلادی برویم. با وجود این که این مدل در پیش بینی احتمال قیمت های مختلف، با استفاده از مقادیر محدود داده ها بسیار دقیق عمل می کند، ولی برای آنکه همانند فرمول های فیزیکی  که پدیده های طبیعی را با دقت تمام پیش بینی می کنند، بتواند به پیش بینی دقیق قیمت بیتکوین بپردازد باید حجم زیادی از داده های بازارهای اقتصادی روز دنیا را نیز در بررسی خود اعمال کند.

 

در معرفی این روش، آقای Tarnopolski، به بزرگ ترین شکست های اقتصادی تاریخ مانند ” ورشگستگی دوشنبه سیاه ” که در سال ۱۹۸۷ اتفاق افتاده است اشاره کرده و پیشنهاد می کند که با ارتقای این مدل تنها در چند جنبه مختلف از جمله اضافه کردن قابلیت بررسی شیب های ناگهانی در بالا و پایین رفتن قیمت ها، می توان از این مدل در پیش بینی ناگهانی ترین نوسانات قیمت بازار نیز بهره برد.

 

(این مقاله پیشنهادی جهت سرمایه گذاری در بیتکوین نیست و صرفا جنبه خبری دارد)



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : btcmanager

https://coiniran.com/?p=8442
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x