ایستگاه خبر

قیمت بیتکوین کش: سوالات، جواب ها و باز هم سوالات بیشتر

وقتی که یک دارایی جدید وارد بازار می شود – مخصوصا اگر در هنگام آغاز به کار ادعا نماید ارزشی بیش از ۵ میلیارد دلار دارد- قطعا برای سرمایه گذاران ابهاماتی ایجاد خواهد کرد. اما در مورد بیتکوین کش (BCC)، سوالات مهمتر از پاسخ هاست – مخصوصا اینکه در این مراحل آغازین مردم مفروضاتی برای پاسخ ها دارند.

قیمت بیتکوین کش چقدر است؟ حتما صرافی ها نکاتی به شما خواهند گقت. اما این قیمت واقعا به چه معناست؟ جواب های مایوس کننده در روز های اولیه داد و ستد زیاد نیست. این محدوده تنها جایی نیست که بازار از شفافیت بیشتر سود می برد.

چه کسی به BCC دسترسی دارد؟

احتمالا اولین سوال یک سرمایه گذار این است: در هنگام انشعاب بلاکچین دقیقا چه کسی به بیتکوین کش دسترسی دارد؟ این بازار برای داد و ستد چقدر وسعت دارد؟

در اول اگوست دارندگان بیتکوین، چه آنهایی که خود کنترل کلید خصوصی را در دست داشتند و چه آنهایی که روی صرافی ها حساب کابری داشتند که از بیتکوین کش پشتیبانی می کند- می بایست مقدار مشابهی از هر دو ارز رمز روی بلاکچین بیتکوین و بلاکچین تازه تاسیس بیتکوین کش دارا باشند. هرچند که تعدادی از صرافی های مشهور در آمریکا و کشورهای دیگر تصمیم گرفته اند از پشتیبانی بیتکوین کش خودداری کنند.

بدیهی است پاسخ یک صرافی به امکان پشتیبانی از بیتکوین کش منوط به بله و خیر نبوده و پیچیدگی های زیادی دارد. در پاسخ به یک سوال کاملا ساده چندین جواب مختلف داده می شود. این جواب ها شامل بله و خیر ساده و ریسک برابر نبودن نرخ دو ارز رمز و خطرات زمان انشعاب است.

علاوه بر این تعدادی از دارندگان بیتکوین (از روی بی اعتنایی و یا ضعف درک زبان انگیسی) ممکن است اصلا متوجه انشعاب نشوند و یا اهمیتی ندهند. سرانجام هرکسی به چه چیزی می رسد؟ برای این سوال نیز مثل خیلی از چیزهای دیگر در فضای ارز رمز ها پاسخ روشنی وجود ندارد.

ارزش پیشنهادی چقدر است؟

سرمایه گذاران پس از اینکه بفهمند به بیتکوین کش دسترسی دارند، همگی به دنبال این هستند که چگونه آن را نگه دارند، بفروشند و یا بخرند و جایگاه ارزشی این ارز دیجیتال جدید در دراز مدت کجا خواهد بود، ارزی که تازه شروع به توسعه کرده است.

برخلاف بیتکوین کش، بیتکوین تاریخچه پیاده سازی یک بستر مبادلاتی را با خود دارد، آنجایی که برای خرید کالا ها و خدمات از شبکه ای از فروشندگان استفاده شده است. همچنان که بسیاری از استفاده های بیتکوین غیر عرف است، موارد استفاده دیگری نیز وجود دارد که قیمت را پایدار کرده است.

خلاصه اینکه در زمان انشعاب بلاکچین، کد بیتکوین (به طریقی) کپی شده است اما زیر ساخت آن نه. کیف پول ها، صرافی ها، فروشند گان و قدرت محاسباتی (پشتوانه) بیتکوین، به طور خود کار خدمات یکسانی به بیتکوین کش ارائه نخواهند داد. اکنون که بیتکوین و بیتکوین کش در یک بازار در رقابت با هم هستند،  حمایت اکوسیستم پیرامون بیتکوین از بیتکوین کش نا مشخص است. مثل این است که دو شرکت بر سر مشتریان یکسان با هم رقابت کنند.

بیتکوین کش هنوز هم باید موضع شفاف و تعریف شده ای برای جایگاه قیمتی خود ارائه کند اگر چه طرفداران آرمانگرایی دارد که معتقدند اندازه بزرگتر بلاک آن بسیار کارآمد است و آسانی و سهولت را به همراه خواهد داشت. به طور کلی ماندگاری این ارز وابسته است به قابلیتش برای ساخت ابزار و ارزش روی اکوسیستمی که به دور خود ایجاد می کند.

نکته قابل توجه اینکه صرافی های بیتکوین کش به دنبال کسب و کار سود ده هستند بنابراین اگر مدل درآمدی برای ایجاد نقدینگی روی آن صرافی وجود نداشته باشد، آینده بیتکوین کش تیره و تار خواهد بود.

حجم بازار بیتکوین کش چقدر است؟

تعریف حجم بازار یک دارایی یکی از اجزای مهم درک ساختار بازار آن است. در زمان ارائه این مقاله، حجم بازار بیتکوین کش در حدود ۳٫۹ میلیارد دلار گزارش شده که بر اساس رده بندی سایت CoinMarketCap در جایگاه چهارم ارز رمز ها قرار گرفته است. اما این حجم بازار بیان کننده سرمایه گذاری واقعی روی بیتکوین کش نیست.

به طور کلی عبارت حجم بازار از دنیای سهام می آید. در حوزه سهام، حجم بازار برابر است با حاصل ضرب تعداد سهام در قیمت آن سهم در بازار. در حوزه ارز رمز ها، این مقدار برابر است با حاصل ضرب تعداد ارز در گردش در قیمت آن ارز. اما در حقیقت تعدادی از ارز ها ممکن است در کنترل کسی نباشد. وقتی که دارندگان بیتکوین کلید خصوصی خود را از دست بدهند، بیتکوین آن ها در یک وضعیت بی بازگشت قرار خواهد گرفت یعنی هیچگونه مالکیتی بر آن ها وجود ندارد اما همچنان در شبکه فعال هستند و در محاسبه ارزش بازار حساب می شوند.

برای مثال یکی از بزرگ ترین دارندگان بیتکوین ساتوشی ناکاموتو (ناشناس) است که هرگز ارز رمزی خرج نکرده است، چه بیتکوین و چه بیتکوین کش. معضل دیگر برای بیتکوین کش، عبارتست از سقف تعداد بیتکوین قابل تولید. سقف مجموع تعداد بیتکوین اجازه داده شده در کد برنامه آن ۲۱ میلیون است. تا امروز ۱۶٫۵ میلیون از آن ها استخراج شده است.

آیا به معنی این است که سقف تعداد بیتکوین کش فقط ۴٫۵ میلیون در طول مدت استفاده از آن است؟ آیا بیتکوین کش درصدد است که این پارامتر را در آینده اصلاح کند؟ در حال حاضر جوابی برای این سوال وجود ندارد.

قیمت و نقدینگی چقدر است؟

مهمترین سوالی که می تواند در بازار مطرح شود همین است. بدون یک مکانیزم شفاف، مطمئن و قابل اعتماد تشخیص ارزش آن برای دارندگان امکان پذیر نخواهد بود. در حال حاضر بسیاری از کسانی که در حوزه کسب و کار فعالند بر اساس استانداردهای فعلی و پیاده سازی شده، قیمت هایی را گزارش کرده اند اما این درست نیست.

قیمت گذاری همچنین برای دارندگان بیتکوینی که صرافی های طرف حساب آن ها از بیتکوین کش پشتیبانی نمی کند مهم است همچنان که قیمتِ به اندازه کافی بالا باشد، شانس اعمال فشار برای تغییر سیاست گذاری ها را افزایش می دهد. بر این اساس آیا قیمت، اگر نتوانید اقدام به داد و ستد دارایی نمایید، قیمت یک قیمت واقعی است؟ برای مثال هنگام مشاهده قیمت یک دارایی در بازار، به محض تصمیم به مبادله آن دارایی با قیمت موجود، ناگهان نقدینگی بالا می­رود، آیا آن قیمت معنی خاصی دارد؟

حجم بازار بیتکوین کش از طریق تامین کنندگان داده های بازار گزارش می شود. اما اینکه آیا حجم بازار گزارش شده، بیان کننده نقدینگی واقعی است یا خیر، سوال کاملا متفاوتی است.

شاهد آن بودیم که نقدینگی توسط همان سرویس دهندگان داده، برای ۲۴ ساعت گزارش می شد، قبل از آنکه آن بازار برای ۲۴ ساعت باز بوده باشد. مرجعی برای چگونگی نحوه محاسبه این داده ها وجود ندارد. این موضوع بیانگر این است که مقرراتی بر روی ارائه گزارشات مذکور وجود ندارد.

در چنین وضعیتی آیاممکن است برای قیمت یک دارایی خاص با قیمت ثابت، روری صرافی های مختلف تا ۲۰ درصد اختلاف قیمت وجود داشته یاشد؟ نیم نگاهی به قیمت بیتکوین کش در روز جمعه گذشته روی صرافی های مختلف بیان کننده این اختلاف قیمت بود.

آیا سرمایه گذاران این را به عنوان فرصت می نگرند یا مانع؟ یک چیز واضح است، این سوالات ثابت می کنند که موارد مهمی را باید در نظر داشته باشید.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source via coindesk

https://coiniran.com/?p=7749
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x