کاربرد بلاکچینمقالات بلاکچین

چگونه فناوری بلاکچین، قادر به نجات هنرمندان سراسر جهان از کشمکش ها خواهد بود

این طور به نظر می رسد  که دنیای هنر و رمزارزها  کاملاً با هم بیگانه هستند و میان آنها ارتباطی وجود ندارد، اما تکنولوژی بلاکچین برای تولید کنندگان انواع  محتوی، راه حلی ایده آل در جهت حفظ  حق مالکیت معنوی، ایجاد تقاضا و افزایش ارزش برای مضمون دیجیتالی را فراهم کرده است.

انقلاب دیجیتالی، اغلب متهم به ایجاد شرایط سخت تراز همیشه برای هنرمندان بوده است. ما همواره داستان هایی درباره هنرمندانی می شنویم که متوجه شده اند کارشان  توسط یک نام تجاری بزرگ رُبوده شده و یا این که برای محتوای تولیدیشان،  نه دریافت مالی داشته اند و نه اعتباری کسب کرده اند.

با این وجود به لطف بلاکچین، حقوق مالکیت می تواند به نفع هنرمندان بازگردد. به احتمال زیاد چشم انداز دقیق دیجیتالی که تصورش برای هنرمندان بسیار دشوار است، می تواند به خوبی باعث افزایش سود آنها در فضای آنلاین شود.

یکی از اولین کاربردهای بزرگ  فناوری بلاکچین درهنر فیزیکی بود

یکپارچه سازی فناوری بلاکچین در صنعت هنر، امتحان نشده نیست. بلاکچین که چندین سال است به عنوان بخشی از دنیای هنر فیزیکی عمل کرده، حال به عنوان روشی قابل اعتماد برای بررسی جزئیات خالق اثر و حق مالکیت آن می باشد. برنامه ای با یک سیستم قابل اعتماد مثل بلاکچین، برای آثار هنری یک حس و مفهوم تمام عیار را ایجاد می کند.

عملاَ تعدادی از شرکت ها از جمله Verisart در لس آنجلس، Tagsmart در لندن، و Ascribe واقع در برلین در حال ممیزی آثار هنری توسط فناوری بلاکچین می باشند. آنها برای هر دو گروه مجموعه داران  و هنرمندان، مدارک دیجیتالی صحت و اصالت اثر را، که به موجب آن خریداران  قادر به تأیید اعتبار اثر هنری خریداری شده  باشند را فراهم می کنند؛ در عین حال، یک سابقه مالکیت معتبر برای اثر هنری از ابتدا تا آن زمان نیز ایجاد می گردد.

چیزی که فناوری بلاکچین ارائه می دهد، یک دفتر کل دیجیتالی تغییر ناپذیراست که یک به یک تراکنش های دیجیتالی را ثبت می کند. مهم تر از همه این که این دفتر کل در معرض  دید عموم می باشد، بنابراین هر کسی قادر به دیدن تاریخ ثبت آن است، به این معنی که  برای مثال: می توانید ببینید نقاشی مورد علاقه شما سه بار از طریق لندن، مادرید و میلان خریداری شده است. از آنجا که این ثبت، غیر متمرکز بوده و قابل ویرایش نمی باشد، هیچ عامل بالقوه ای برای تقلب و نیرنگ درآن وجود ندارد و در صورت وجود یک سابقه و ثبت دیجیتالی از یک اَثر معتبر و تأیید شده، هیچ کس  قادر به فروش یک کپی جعلی از آن به شما نمی باشد.

فناوری بلاکچین  با ایجاد امکان عدم تغییر پذیریِ ثبت مدارکی مثل، صحت، اصالت و مالکیت یک اثر، به طور بالقوه مسئله جعل اسناد و سرقت در دنیای هنر را حل می کند. با توجه به گزارش FBI، هرساله میلیارد ها دلار از ارزش دارایی های هنری و فرهنگی از بین می رود. در آینده نزدیک توانایی اثبات و پیگیری مالکیت، برای فروش مجدد یک اثرهنری به سرقت رفته، تقریباً غیر ممکن می گردد.

با گسترش اعتماد به دنیای هنر، تکنولوژی بلاکچین می تواند به رشد ارزش مالی هنر نیز کمک کند. یک فاکتور مهم در هنر، کمیاب بودن می باشد — این امری است که محرک تقاضاست. مردم نسبت به تملک چیزهای زیبا تمایل دارند: هرچه آن اثر بی همتا تر، بهتر! برای مثال، در صورت وجود ۱۰ نسخه اصل از نقاشی مشهور مونالیزا در بازار فروش، احتمالاَ دیگر این اثر ۲ میلیارد دلار ارزش نخواهد داشت.

فناوری بلاکچین می تواند راه را برای تقویت بازار جدید هنر دیجیتال هموار کند

این که زندگی برای هنرمندان دیجیتال می تواند سخت باشد به هیچ وجه امری مخفی نیست. برای مثال، در دنیای موسیقی فروش فیزیکی آثار تقریبا دیگر وجود ندارد. این هنرمندان کمتر از یک سِنت برای هر بار پخش موسیقی خود دریافت می کنند. متوسط پرداختِ Spotify، برای یک بار پخشِ قسمتی از موسیقیِ صاحب اثر و ناشرین آن آثار بین ۰٫۰۰۶  تا ۰٫۰۰۸۴  دلار می باشد. زمانی که هنرمندان بخواهند سهمشان از عنوان خود بر روی اثر را  برداشت کنند، به صورت تخمینی مبلغی معادل ۰٫۰۰۱۱۲۸ دلار دریافت می کنند.

دنیای طراحی و هنر دیجیتال، مسلماَ بد و یا حتی بدتر است! افراد به راحتی  قادر به دانلود یک فایل موسیقی از یک وبسایتِ اشتراک گذاری فایل هستند، حتی از آن ساده تر، قادر به گرفتن یک اسکرین شات یا  به اشتراک گذاری هنر دیجیتال بدون هرگونه اشاره به منبع اثر و یا  ایجاد سود مالی برای هنرمند می باشند. مادامی که مردم دارایی های دیجیتالی را به عنوان ” اشیاء حقیقی” قلمداد نکنند، به هنرمندان  دیجیتالی به اندازه ارزش کارشان پرداخت نخواهند کرد. با این وجود، امکان تایید مالکیت دارایی های دیجیتال از طریق بلاکچین، می تواند ارزش مالی هنر دیجیتال را تضمین و  و باعث تغییردر رفتار و بدون اشکال فرض نکردن “کِش رفتن” هنر از وِب شود. هم اکنون مردم از انواع مختلف محتواهای خلاقانه مانند کتاب ها، فیلم ها، رسانه ها یا موسیقی برروی صفحه نمایش های دیجیتال خود بهره می برند. اما زمان آن فرا رسیده است که برای هنر دیجیتالی که تحسینش می کنند و می توانند آن را به طور کامل بر روی دستگاه هایشان داشته باشند، ارزش قایل شوند.

 

نسل جدیدی از مجموعه های هنری مبتنی بر بلاکچین، دنیای هنر دیجیتالی و رمزارزها را به هم پیوند می دهد

برای بسیاری از مردم، یک نقاشی روی دیوار دارای ارزش پولی می باشد، اما یک کار دیجیتال هنری آنلاین را فاقد ارزش مالی می دانند. با این وجود، در حال حاضر برای هنر دیجیتال مدل تجارتی جدیدی درحال ظهور است که می تواند این قالب ذهنی را دگرگون کند.

CryptoPunks عرضه شده توسط  Larva labs ، یک نمونه شناخته شده در این زمینه می باشد. این شرکت ۱۰٫۰۰۰ کاراکتر دیجیتالیِ تولید شده توسط کامپیوتر را ایجاد کرده که هرکدام از آنها یکتا بوده و دارای اثبات مالکیت ذخیره شده در بلاکچین Ethereum می باشند. هریک از آنها متعلق و منحصر به یک فرد می باشد و توسط یک قرارداد هوشمند تأیید شده است. از آنجا که داده های بلاکچین در معرض دید عموم هستند، دقیقاَ می توانید مشاهده کنید که کدام کاراکترها خریداری شده اند و کدام یک همچنان در دسترس می باشند. بعضی از مردم در بازار ثانویه، تعداد ۱۰ ETH (در حدود ۳۰۰۰ دلار) را برروی کمیاب ترین انواع CryptoPunks صرف کرده اند.

مثال دیگر، فروش “Rare Pepes” است که در آن تصاویر خام و ناپخته غالباَ به عنوان نماد دگرگونی راستگرا و افراطی و آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از این هنرمندان سعی در علامت گذاری الگوهای خود داشتند، با این حال همچنان دانلود و اشتراک گذاری اثر آنها ادامه دارد. راه حل رفع این مسئله، استفاده از پلتفرم Counterparty است که به کاربران اجازه می دهد تا هر چیزی را به یک توکن دجیتالی یکتا تبدیل کنند. حالا می توان با هزینه حدود  ۱۱٫۵۸۹ دلار، Pepes را به کمک وبسایت RarePepeWallet.com ، خرید و فروش کرد.

این فقط نوک قله کوه یخی است. تصور امکاناتی که در هنر دیجیتالیِ خلق شده ای که توسط هنرمندان واقعی ایجاد می گردد، خوشایند و با ارزش است. علاوه براین، هنرمندانی که مجبور به پخش کار خود  به کمک یک شرکت متمرکز در مقیاس بزرگ بودند، اکنون قادر به توزیع آن با روشی غیر متمرکز و همراه با دریافت عادلانه کارمزد می باشند.

به زودی ممکن است مردم شروع به جمع آوری هنر دیجیتال به همان  سبک و سیاق سابقِ جمع کردن فیزیکی آثار هنری بکنند. این امر ممکن است نیاز به یک تغییر فرهنگی در ادراک هنر دیجیتال و ارزش آن داشته باشد، اما این تغییر را می توان با بهره گیری از فناوری، به خوبی برانگیخته کرد. در نتیجه این امر می تواند موجب افزایش ارزش مالی و کمیابی هنر دیجیتال نیز بشود. همین طور ممکن است این موضوع  تبدیل به یک مزیت قابل توجه در زندگی هنرمندانِ سراسر جهان شود وآنها را قادر به کسب سود مالی و در کنترل درآوردن خروجی خلاقانه و حق مالکیت معنوی خود، در یک بازار پویا و نوظهورکند.


Beatriz Helena Ramos: هنرمند، کارآفرین، تهیه کننده، کارگردان و تصویرگر تبلیغاتی و طراح روی جلد کتاب و غیره. که بنیانگذار استودیوی دیابلو در نیویورک و مخترعDada  می باشد.

Op-Ed: یک مقاله ی عموما مستند که توسط روزنامه یا مجله منتشر می شود و نویسنده آن معمولا منتسب به محل اتشار و تحریریه نمی باشد و صرفا نوشته او نظرات شخصی او محسوب می گردد.

Alternative Right (alt-right): به مفهوم یک ایدئولوژی دگرگونی راست گرایانه افراطی می باشد.این اصطلاح در ابتدا توسطRichard Spencer  در سال ۲۰۱۰ در رابطه با جنبش متمرکز بر ناسیونالیسم سفید رواج یافت. سپس در طول و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ توجه رسانه ها را جلب کرد. و اشاره انگشتان دونالد ترامپ نیز به نمادی برای این نگرش راست افراطی تبدیل شد. البته این مفهوم، مشمول اسلام افراطی و نئونازیسم و از این قبیل نیز می شود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : bitcoinmagazine

 

 

https://coiniran.com/?p=8287
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x