ایستگاه خبر

فناوری‌های پوشیدنی در سال ۲۰۱۵ را بیشتر بشناسیم

 فناوری‌های پوشیدنی در سال ۲۰۱۵ را بیشتر بشناسیم

اگرچه نهضت تکنولوژی‌های پوشیدنی تقریبا در سال گذشته میلادی آغاز شد اما نمایشگاه امسال سی‌ئی‌اس نشان داد که ۲۰۱۵، سالی است که در آن تکنولوژی‌های پوشیدنی دیگر امکانات لوکس به حساب نمی‌آیند و آنچه که تا پایان این سال به عنوان ساعت‌های هوشمند، ابزارهای حفظ تناسب اندام و یا هدست استفاده می‌کنیم با همین تکنولوژی‌ها در سال گذشته متفاوت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، تکنولوژی‌های پوشیدنی دامنه گسترده‌ای از ابزارها از ساعت‌ها تا عینک‌های هوشمند را دربرمی‌گیرد. این تکنولوژی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی سی‌ئی‌اس ۲۰۱۵ که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، بیش از هر تکنولوژی جدید دیگری مورد توجه قرار گرفته بود که این امر نشان می‌دهد که جای‌دادن تکنولوژی‌های پوشیدنی در زندگی روزمره مردم، جدیدترین هدف کمپانی‌های بزرگ برای سال جدید میلادی است.

به نوشته وب‌سایت wareable ابزارهای اندازه‌گیری و نظارت بر ویژگی‌های بدنی کاربر و حفظ تناسب اندام وی، یکی از این تکنولوژی‌های جدید پوشیدنی است که در ۲۰۱۵ بیشتر از گذشته مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تحول در این ردیاب‌های تناسب اندام یکی از تغییراتی است که می توان در دنیای تکنولوژی‌های پوشیدنی ۲۰۱۵ انتظار آن را داشت چراکه بزرگترین دغدغه کمپانی‌هایی که به ساخت این ابزارها مشغول هستند این است که ابزارهای تناسب اندام برروی دور مچ تمام افراد در سراسر جهان بسته شود که لازمه آن ایجاد تغییر اساسی در طراحی دستنبدها خواهد بود.

در حالیکه دستبند تناسب اندام Polar A300 بیشتر شبیه به یک ساعت ورزشی ابتدایی به نظر می‌رسید اما در نمایشگاه CES دستبند Lenovo Vibe Band تلاش کرده بود با ظاهری متفاوت‌تر بیشتر شبیه به یک ساعت هوشمند پیشرفته باشد و مدل دستبند تناسب اندام Swarovskification ساخت Misfit Shine بیشتر شبیه به یک قطعه زیورآلات بود تا یک ساعت هوشمند یا ورزشی.

در حالیکه ابزارهای پوشیدنی در سال گذشته میلادی بیشتر بر سلامت بدنی و تناسب اندام کاربران متمرکز بوده‌است و به حجم چربی و میزان فعالیت‌های روزانه وی را مورد سنجش قرار می‌دهد، این ابزارها در سال ۲۰۱۵ برنامه‌هایی را نیز برای سلامت روان افراد خواهند داشت.

در نمایشگاه CES 2015 ابزارهای پوشیدنی یک گام فراتر از سلامت بدن افراد گذاشتند و در این نمایشگاه از ابزارهایی رونمایی شد که با استفاده از اندازه‌گیری ضربان قلب و فشار خون کاربر و ترکیب این دو این ابزارها می‌توانند حالت روانی کاربر را تشخیص دهند.

وقتی ابزار تشخیص می‌دهد که کاربر در حالت روحی مناسبی قرار ندارد، با ارائه برخی تکنیک‌های حفظ آرامش روحی به وی کمک می کند که به حالت روانی نرمال خود بازگردد.

اما این تنها تکنولوژی برای ابزارهای سنجش حالت روانی نیست بلکه Melomind ابزاری است که از راه‌های دیگر به کاربر کمک می‌کند به حالت روانی متعادل خود بازگردد.

این ابزار در واقع یک هدبند دارای سنسورهای الکترونیکی برای سنجش نوار مغزی فرد از طریق الکترو انسفالوگرافی است. این هدبند با دریافت اطلاعات مغزی کاربر، آهنگ متناسبی را برای وی پخش میکند که باعث می‌شود کاربر احساس آرامش کند.

ساعت‌های هوشمند اما تکنولوژی‌های دیگری هستند که در سال گذشته میلادی انقلابی را در ابزارهای پوشیدنی به وجود آورده و به خوبی مورد توجه دوستداران فناوریهای روز قرار گرفتند.

انتظار می‌رود طراحی ساعت‌های هوشمند و ویژگی‌های ظاهری آن همگام با فناوری‌های به کار رفته در این ساعت‌ها و افزایش کارایی آن‌ها پیش رود و به این ترتیب در سال ۲۰۱۵ شاهد طراحی‌های خلاقانه‌تر از ساعت‌های هوشمند زنانه خواهیم بود.

تبدیل ساعت‌های هوشمند به ریموت کنترل‌ها از دیگر تغییراتی است که در دنیای این ابزارهای پوشیدنی اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر از تبلت و تلفن همراه می‌توان برای تغییر کانال تلویزیون و تنظیم سیستم گرمایشی خانه استفاده کرد.

اضافه کردن این گونه کارایی‌ها به ساعت‌ها هوشمند در حالی به وقوع خواهد پیوست که بسیاری از کمپانی‌های طراحی اپلیکیشن تلاش می‌کنند که قابلیت کنترل از راه دور اتومبیل را نیز به مجموعه کارایی‌های ساعت‌های هوشمند اضافه کنند.

فایده وجود قابلیت‌هایی از این دست تنها این نیست که بتوانیم با استفاده از ساعت‌های خود اتومبیل‌هایمان را از خارج کنترل کنیم بلکه هدف نهایی از طراحی چنین ساعت‌هایی این است که در آینده همه ما مجبور باشیم یکی از آن‌ها را دور مچ خود ببندیم.

اگرچه موج انتقادات نسبت به عینک گوگل باعث شد که این پروژه شکست بخورد اما این به معنای توقف روند ساخت و طراحی عینک‌های هوشمند نیست.

اما به نظر می رسد که این تکنولوژی نیز در سال جدید میلادی رنگ و بوی تازه‌ای به خود می گیرد. کمپانی سونی قطعه‌ای را طراحی کرده‌ است که با اتصال به هر عینک معمولی می‌تواند آن را به یک عینک هوشمند تبدیل کند.

بنابراین کاربران به جای آنکه مجبور باشند از اول یک عینک هوشمند با طراحی عجیب و غریب خریداری کنند می‌توانند با وصل کردن یک قطعه کوچک به عینک خود همان کارایی‌های عینک هوشمند را به دست‌ آورد و هر موقع نیز که لازم نباشد آن را از عینک خود جدا کند.

اگر پشت فرمان خواب به سراغتان می‌آید یا به محض باز کردن کتاب، چشمانتان بسته می‌شود، تکنولوژی‌های جدید در عینک‌های هوشمند می‌تواند شما را نجات دهد.

عینک‌های هوشمند Jins Meme طراحی شده‌اند تا با استفاده از تکنولوژی Electro Oculography حرکات چشمی کاربر را بسنجند و از طریق آن سلامت جسمی و خواب‌آلودگی را در وی تشخیص دهند.

این عینک در صورتیکه احساس کند کاربر در حال به خواب رفتن است با یک زنگ هشدار از خواب‌رفتگی وی جلوگیری می‌کند.

https://coiniran.com/?p=1611
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x