ایستگاه خبرمقالات امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها

ساختار هرمی وان کوین (Onecoin) در پوشش یک رمزارز

 ساختار هرمی وان کوین (Onecoin) در پوشش یک رمزارز

یک دلیل عمده برای اعتبار و محبوبیت روزافزون بیتکوین و سایر رمزارزهای معتبر، فلسفه وجودی این فن آوری است. این فن آوری به منظور ارائه ویژگی ها و مزایایی مانند غیرمتمرکز بودن و تسهیل مبادلات در سراسر جهان معرفی شده اند. به بیان دیگر، هدف رمزارزها استفاده از قابلیت و امتیازات محتوای دیجیتالی مانند سرعت و دسترسی همگانی در صنعت مالی است تا بتوان از یک محتوای دیجیتالی به عنوان یک واحد ارزش استفاده کرد.

اما این اعتبار و محبوبیت موجب شده تا برخی از شرکت‌های کلاه بردار با سوء استفاده از عدم شناخت کافی مردم نسبت به ماهیت رمزارزها، ساختارهای هرمی خود را در پوشش یک رمزارز جدید و فن آوری بلاک چین تبلیغ و ترویج کنند. از همین رو، توضیح کارکرد و ویژگی های واقعی رمر ارزها و تمیز آن از طرح های کلاه برداری، وظیفه متخصصین امر در حیطه رمزارزها و بلاکچین است. به همین جهت، ما در مجموعه ای از مقالات تلاش خواهیم کرد تا با معرفی تعدادی از این طرحها، در این زمینه شفاف‌سازی و اطلاع رسانی کنیم.

یک مثال برجسته، وان کوین است که توسط شرکتی با نام  Onelife Network Ltd در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. دفتر مرکزی این شرکت که در بلغارستان مستقر است، طرح پونزی اسکم و هرمی خود را با مفاهیم کوین دیجیتالی و بلاکچین تلفیق کرد تا بتواند از هیجان و استقبال پیرامون رمز ارزها بهره برده و با سوء استفاده از عدم آشنایی مردم با آنها، از آب گل آلود ماهی بگیرد. این شرکت در ابتدا با تبلیغات فراوان رشد قابل توجهی یافت، اما اندکی بعد فعالیت این شرکت به عنوان یک طرح کلاه برداری در کشورهای مختلف اروپا از جمله آلمان، ایتالیا و انگلیس ممنوع شد.

همچنین، با آشنایی تدریجی مردم با کارکرد و استفاده رمزارزها و بلاکچین، این شرکت دیگر جای چندانی برای فریبکاری در این کشورها نداشت، خصوصا اینکه بسیاری از وب سایت های معتبر در زمینه رمزارزها، نسبت به جعلی بودن این پول، هشدار دادند. برای نمونه به اینجا نگاه کنید. برخی از سرشاخه های شبکه هرمی وان‌کوین وقتی بازار وان کوین را از دست رفته یافتند، به سمت دیگر شبکه های بازاریابی هرمی مانند بیت کلاب نتورک (Bitclub Network) رفتند که در مقالات بعدی، به این شبکه کلاه برداری نیز خواهیم پرداخت.

اما شرکت وان کوین که بازار کشورهای غربی را از دست رفته می دید، بازار هدف خود را تغییر داد و نگاه خود را متوجه کشورهای جهان سوم کرد. با وجود اینکه در وب سایت رسمی این شرکت، قید شده است که در کشورهای ایران و عراق از فعالیت معذور هستند، اما اکنون شاهد فعالیت این شرکت در داخل ایران هستیم.

اما چرا وان کوین یک رمز ارز واقعی نیست؟ پاسخ این سئوال ساده است، زیرا وان کوین تقریبا هیچ یک از ویژگی های یک رمزارز را ندارد. در ادامه، برای نشان دادن این امر، با رجوع به کاتالوگ رسمی این شرکت که به معرفی ساختار هرمی خود می پردازد، ویژگی‌های این پول را از نظر می گذرانیم.

در وهله اول، وان کوین برخلاف دیگر رمزارزها، متمرکز است و صدور و تولید توکن ها و کوین ها توسط شرکت صورت می گیرد. ویژگی غیرمتمرکز بودن برای یک رمز ارز حیاتی است زیرا یکی از دلایل وجودی استفاده از رمز ارزها، عدم نظارت یک نهاد ثالث است.

عمل استخراج در وان کوین برعهده خود شرکت است و این شرکت به بهانه اینکه عمل استخراج یک کار حرفه ای و دشوار است، استخراج  را از جانب کاربران انجام می دهد. در حالیکه، در یک رمزارز واقعی مبتنی بر گواه اثبات کار، استخراج که به هدف تایید تراکنش‌ها صورت می گیرد، می بایست توسط تمامی کاربران شبکه قابل انجام باشد. سطح دشواری استخراج براساس میزان مشارکت قدرت محاسباتی در استخراج تعیین می شود، اما در وان کوین میزان دشواری برعهده و تصمیم خود شرکت است و در اینکه چگونه میزان دشواری تعیین می شود، هیچ شفافیتی وجود ندارد.

وان کوین در توضیح مزایای خود در مقایسه با بیتکوین موارد زیر را برمی شمارد:
  1. الگوریتم امن تر و بهتری دارد.

  2. وان کوین با با داشتن ۲٫۱ میلیارد کوین، استخراج بیشتری داشته و این باعث افزایش دسترس پذیری و قابلیت استفاده می‌شود.

  3. به خاطر وجود صرافی وان کوین یعنی وان اکسچنج، برخلاف صرافی های متعدد بیت کوین که با نرخ های متفاوتی بیت کوین را می فروشند،  این پول به خاطر مرکزیتی که دارد نقدینگی بیشتر و نوسان کمتری دارد.

  4. تیم مدیریت مخصوص که مسئول ایجاد استراتژی، جذب تجار و ایجاد برند وان کوین در مقابل رویکرد غیرمتمرکز بیت کوین قرار دارد.

  5. وان کوین در استخر خصوصی تنها توسط تیم خود شرکت استخراج می شود و این سرمایه گذاری فردی روی سخت افزار را به حداقل می رساند.

  6. وان کوین مشتریان خود را می شناسد و مانع سواستفاده از آن برای مقاصد غیرقانونی می شود.

  7. وان کوین هنوز در مرحله اولیه است و بنابراین برای سرمایه گذاران جذابیت دارد در حالیکه بیت کوین به بلوغ خود رسیده و فرصت از دست رفته است.

نکته: وان کوین برای متقاعد کردن کاربران به سرمایه گذاری در این سیستم سعی دارد از ویژگیها و موفقیت های بیتکوین استفاده کرده و با به رخ کشیدن گسترش و رشد قیمت بیتکوین در چند سال گذشته، اینگونه نمایش دهد که وان کوین نیز در آینده رشد قیمت خواهد داشت پس حال که ارزان است زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است! 

اکنون به بررسی صحت ادعاهای فوق می پردازیم.
  1. کد بیتکوین متن باز و در اختیار تمامی کاربران است اما کد وان کوین تنها در اختیار صاحبین شرکت است و از اینرو کسی نمی تواند به لحاظ فنی، امنیت مورد ادعای این شرکت را تصدیق کند. آنها هیچ ابتکاری در رمزنگاری و استفاده از بلاکچین معرفی نکرده اند و بعید به نظر می رسد که آنها الگوریتم امن تر و بهتری داشته باشند. در واقع، معلوم نیست که آیا این پول اصلا بر فن آوری بلاکچین استوار است یا خیر.

  2.  اینکه میزان وان‌کوین بیشتری نسبت به بیتکوین قابل استخراج است (۲٫۱ میلیارد کوین)، لزوما به این معنا نیست که دسترس پذیری بیشتری دارد.  این یک ادعای گزاف است زیرا یک پیش شرط مهم دسترس پذیری پول برای انجام مبادلات، عرضه این پول در بازار آزاد است اما وان کوین در اصل یک پول داخلی است و شما نمی توانید این پول را در صرافی ها خریداری کنید. وان کوین در سه سال گذشته بارها تاریخ های مختلفی را برای ارائه در بازار و صرافی ها اعلام کرده است اما هربار این تاریخ را به بهانه های مختلف به عقب انداخته است.

  3. مقایسه نقدینگی و نوسان وان کوین با بیتکوین قیاسی مع الفارق است. این کوین تنها در صرافی مخصوص شرکت به نام oneExchange  قابل تبدیل است. قیمت یک رمزارز براساس میزان تقاضای آن در مبادلات ارزی تعیین می شود. وان کوین به علت تمرکز در یک صرافی مشخص، که تنها عرضه کننده آن است، قیمت را به دلخواه خود تعیین می کند. البته چون متقاضیان این پول صرفا افرادی هستند که به ساختار هرمی آن وارد می شوند، بنابراین قیمت آن به صورت مصنوعی توسط خود شرکت تعیین می شود و نه برحسب تقاضای واقعی در بازار.

  4. این شرکت مدعی است که برای ترویج و پذیرش عمومی وان کوین، از روش های بازاریابی هرمی و چندسطحی استفاده می کند. اما شروط لازم برای موفقیت یک رمزارز اقبال عمومی آن و استفاده از آن به خاطر مزایا و ویژگی های خود آن ارز است. اما وان کوین صرفا مانند دیگر شرکت های بازاریابی هرمی، با وعده های پوشالی مانند درآمدزایی سریع، پول خود را تبلیغ می کند. به جز این، وان کوین هیچ جذابیت و ویژگی فنی خاصی برای استفاده به عنوان رمزارز ندارد.

  5. استخراج به هدف تایید صحت تراکنش ها صورت می گیرد و همزمان کوین های جدید براساس میزان فعالیت استخراج کنندگان براساس یک پروتوکول شفاف و دموکراتیک وارد چرخه مبادلات می شود. در وان کوین هیچ کدام از این کارها انجام نمی شود. استخراج برای تایید مبادله صورت نمی گیرد، هیچ رقابت سالمی بین کاربران برای استخراج وجود ندارد و به طور کل، شرکت وان لایف، اطلاعات شفافی در این زمینه ارائه نمی دهد.

  6. بعید است کسی اصلا بتواند جدا از شبکه هرمی آن، از وان کوین استفاده خاصی چه قانونی و یا غیرقانونی بکند. به بیان دیگر، وان کوین بیرون از شبکه اش، غیرقابل استفاده است. زمانی وان کوین می تواند چنین ادعایی را بکند که امکان استفاده از آن در بازارهای آزاد و مبادلات بین المللی وجود داشته باشد.

  7. در پس این ادعا، این پیش فرض غلط وجود دارد که جدید و ارزان بودن یک رمزارز آینده موفق و فرصت های تازه ای برای سرمایه گذاری نوید خواهد داد. وان کوین، رشد خود را مدیون رشد هرمی است و نه ابتکار فن آورانه یا مزایای خاصی که به عنوان یک رمزارز به کاربر خود ارائه می دهد. بنابراین، به جز ادعای توخالی درآمدزایی با رشد شبکه ای و هرمی، هیچ انگیزه دیگری برای سرمایه گذاری روی وان کوین وجود ندارد. برای پیش بینی موفقیت یک رمزارز، عوامل متعددی را باید مدنظر داشت از جمله کاربرد آن در یک صنعت خاص به طوریکه به نیازمندی های موجود در آن عرصه پاسخ دهد. وان کوین به جز بازی با پول در داخل یک شبکه هرمی هیچ کاربرد دیگری ندارد.

در ادامه به توضیح مختصری از طرح وان کوین و نحوه جذب افراد به ساختار هرمی خود با سوء استفاده از اعتبار رمزارزها می پردازیم.

مانند بسیاری دیگر از شبکه های هرمی، آنها مدعی هستند که هدف شان فروش و توزیع محصولات است، اما در اصل سود اصلی آن از ورود افراد جدید به صورت هرمی به شبکه حاصل می شود. اگرچه محصولات ارائه شده توسط وان کوین، بسته های آموزشی است و این فی نفسه می تواند سازنده و مفید باشد، اما این محتویات آموزشی، تصویر غلط و گمراه کننده ای از فن آوری مالی، رمزارزها و بلاک چین به کاربر ارائه می دهد و ارزش آموزشی این مطالب مورد تایید نیست. روشن است که این محصولات آموزشی صرفا بهانه ای است برای پوشاندن فعالیت شبکه ای و هرمی شرکت مذکور. جالب توجه اینکه مدارکی که شرکت در قبال آموزش ارائه می دهد، صرفا براساس میزان پول پرداختی کاربر است و نه سطح دانش وی.

مانند دیگر شبکه های هرمی، افراد با پرداخت مبلغی به عنوان ورودی وارد شبکه می شوند و بسته به مبلغ پرداختی، در موقعیت های رده بندی شده زیر قرار می گیرند:

Starter – ۱۰۰ euro

Trader – ۵۰۰ euro

Pro Trader – ۱۰۰۰ euro

Executive Trader- 3000 euro

Tycoon Trader – ۵۰۰۰ euro

Activation Kit – ۳۰ euro + یک کتاب الکترونیکی آموزشی

در مقابل این مبلغ ورودی، فرد توکن هایی را دریافت می کند که می تواند این توکن ها را به خود شرکت برگردانده تا شرکت از طرف وی کوین های جدید را استخراج کند. شرکت تلاش می کند تا کاربران را به نگهداری این توکن ها تشویق کند، زیرا به آنها وعده می دهد که در صورت نگهداری این توکن ها بعد از مدتی (حدود دو تا سه ماه)، تعداد توکن ها در فرآیندی ساختگی به نام split دوبرابر خواهد شد. این تمهیدی است از سوی شرکت تا کاربران  به سرعت وارد فرآیند تبدیل کردن توکن ها به وان کوین و یا نقد کردن آن در صرافی مخصوص این شرکت نشوند.

به عنوان هدیه و تشکر به خاطر ورود به شبکه، شرکت ادعا می کند که به فرد یک پول دیجیتالی مخصوص به نام Aurum Gold Coin اهدا می کند. ادعا می شود که پشتوانه این پول دیجیتالی، طلایی است که در دوبی نگهداری می شود. این پول فقط نوعی اعتبار کاذب است و طلای واقعی به فرد اعطا نمی شود.

شرکت وان کوین، مانند دیگر ساختارهای هرمی، پاداش هایی را با ورود افراد جدید در زیرشاخه ها وعده می دهد. یکی از این پاداش ها matching bonus نام دارد. این پاداش به سادگی درصدی است از مبالغی که افراد زیردست شما برای ورود پرداخت کرده اند.  اگر شما با موقعیت starter وارد شوید (یعنی با پرداخت ۱۰۰ یورو) هیچ پاداشی از این بابت دریافت نخواهید کرد. اما به عنوان trader ده درصد از مبلغ ورودی افرادی که مستقیما زیر دست شما نشسته اند، دریافت خواهید کرد. در بهترین حالت، این پاداش ها به صورت درصد فقط تا چهار سطح پرداخت خواهد شد. در بالاترین موقعیت یعنی موقعیت تایکون (پرداخت ۵ هزار یورو)، در سطح چهارم، ۲۵ درصد پاداش دریافت خواهید کرد. منطقا شرکت هیچ ضرری از این بابت نمی کند زیرا این فقط درصد محدودی از مبالغ ورودی است.

ساختار هرمی وان کوین، پاداش هایی را نیز غالبا به صورت کالا در صورت رشد شبکه شما، وعده می دهد. این پاداش ها براساس حجم سرمایه گذاری در ضعیف ترین شاخه و مجموع سرمایه در کل شاخه ها محاسبه می شود. برای مثال تنها برای گرفتن یک آیفون به عنوان پاداش، شما باید ده هزار دلار حجم سرمایه در ضعیف ترین شاخه خود داشته باشید. در موقعیتی به نام Crown Diamond، در ضعیف ترین شاخه باید دست کم یک میلیون و پانصد هزار یورو داشته و در کل شاخه ها در مجموع هشت میلیون یورو جذب سرمایه کرده باشید تا پاداشی معادل یک حلقه تاج الماس و نیز مقداری وان کوین دریافت کنید که تبدیل آن به پول نقد پروسه ای چند ماهه خواهد بود.

اما عملا گرفتن این پاداش ها کار بسیار دشواری است زیرا برای گرفتن پاداش های گران تر، فرد باید تعداد افراد بیشتری را در ورودی مستقیم خود داشته باشد یعنی برای مثال به جای دو ورودی مستقیم، سه سپس چهار، پنج و نهایتا شش  ورودی مستقیم داشته باشد. مشخصا ایجاد این شاخه های جدید باعث می شود که ضعیف ترین شاخه وی حجم سرمایه کافی برای گرفتن این پاداش ها را نداشته باشد.

این شرکت در کاتالوگ معرفی طرح، برای درآمدزایی سریع ادعا می کند که شما بعد از ده هفته از تاریخ ورود، درآمدی معادل ۳۵ هزار یورو خواهید داشت. اما برای رسیدن به این درآمد شما باید  ۱۵۳۶ نفر را در زیر مجموعه خود داشته باشید. این پاداش ظاهرا جذاب در مقابل سودی که شرکت به جیب می زند (یعنی ۷۶۸ هزار یورو) بسیار اندک است و نشانی از سخاوت این شرکت ندارد. البته این تنها برآورد سود شرکت برای بسته های پانصد یورویی است و برای مبالغ ورودی بالاتر، سود بسیار بیشتری به جیب شرکت خواهد رفت.

نتیجه گیری

همچنانکه نشان دادیم، وان کوین از اعتبار و محبوبیت رمزارزها استفاده کرده تا به ساختار هرمی خود شکل مقبولی بدهد. اما در واقع، در سیستم آنها، از رمزارز ها و فن آوری بلاکچین، تنها نامی برجاست. از آنجایی که وان کوین هیچ یک از ویژگی های یک رمز ارز را دارا نیست، نمی توان آنرا یک رمز ارز به شمار آورد. با نگاه به ساختار هرمی و نحوه جذب افراد به این سیستم می توان پی برد که این شبکه یک طرح کلاه برداری پونزی برای جذب سرمایه است و نه به لحاظ مزایا و نه به لحاظ فنی، مشابهتی با یک رمزارز ندارد.

رمزارزها یک پدیده جدید در دنیای مالی و فن آوری هستند اما به کسی وعده پولدار شدن و درآمدزایی سریع را نمی دهند. ساختار، ادبیات و شیوه عملکرد شبکه هایی مانند وان کوین و بیت کلاب، یادآور اشکال دیگری از شبکه های هرمی سابق مانند گولدکوئست و یونی-فاندز (unifunds) است که پیشتر سرمایه بسیاری از مردم را به جیب زدند.

لازم به ذکر است که محدودیت های قانونی بر شرکت هایی که با بازاریابی چندسطحی فعالیت می کنند، علاقه مندان به این نوع فعالیت‌ها را به سوی این شبکه های هرمی خارجی سوق خواهد داد. بنابراین شفاف سازی و اطلاع رسانی در این زمینه به همراه حمایت قانون از شرکت های داخلی و ایجاد تسهیلات برای بازاریابان این شرکتها، می تواند مانع رشد شبکه های هرمی و پونزی شود.

علاقه و استقبال از رمز ارزها توسط مردم یک واقعیت است. اگر اطلاع رسانی و سیاست گذاری صحیحی در قبال فعالیت های مالی و تجاری مربوط به این حیطه نشود و همچنین راه برای فعالیت شفاف و آزادانه هموار نباشد، احتمال آن خواهد رفت که فعالیت های پیرامون رمز ارزها در مسیر نادرست گسترش یابد. در این صورت با توجه به ماهیت رمز ارزها، امکان جهت دهی صحیح این بخش از صنعت مالی در آینده دشوارتر خواهد بود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Image & Source

https://coiniran.com/?p=8027
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دهقان
دهقان
5 سال قبل

با درود فراراون بنظر. من در. این مقاله بسیار. گزاف گویی شده و معلوم است که هیچ اطلاعی از این کوین ندارید من به عنوان یک لیدر. به شما عرض میکنم وقتی که شما هنوز. اکسچنج وان کوین را نمی شناسید و از. سایت بلوگر ها فقط کپی پست کزدید میتوان تشخیص داد که اطلاع رسانی شما اصلا دقیق نیست هر. نت وورکی پاداش به نفراتش میدهد. و ایا کوین رپل که متمرکز هست هم کلاهبرداری هست چرا اطلاعات غلط به مردم میدهید اصلا اینگونه نیست که شما می نویسید وان کوین را یکماه دیگر. ببینید بعد. متوجه میشوید . هر. چیز. بزرگی دشمن بزرگ هم دارد مگر. نیویورک تایمز در. خصوص بیت کوین در. سال ۲۰۰۹ نگفت که بزرگترین کلاهبرداری دنیاست و بعد ار. یکسال گفت که بیت کوین بزرگترین فرصت سرمایه گذاریست و وقتی ازش پرسیدن چرا سال گذشته نوشتید که کلاهبرداری هست. گفت چون فشار. بانکها روی ما زیاد. بود و. ما نوشتیم. و من هم توصیه می کنم حرف بلوگر ها را کپی نکنید ممنون

Hossein
Hossein
6 سال قبل

تشکر بابت مقاله مفیدتون
میشه راجع به Bitconnect مطلب بنویسید.آیا این ارز هم از همین شیوه استقاده میکنه؟

مهیار
مهیار
6 سال قبل

سلام ممنون از مقالات مفیدتون اگر امکانش هست درباره ارز monaco بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
3
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x