مقالات امنیت و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها

حفاظت از حریم شخصی خود

حفاظت از حریم شخصی خود

اغلب بیت کوین را یک شبکه پرداخت گمنام می دانند. اما در واقع، بیت کوین احتمالاً شفاف ترین شبکه پرداخت در جهان است. در همین حال، بیت کوین، اگر بدرستی استفاده شود، می تواند سطوح قابل قبولی از حریم خصوصی ایجاد کند. همواره بخاطر داشته باشید که جهت حفظ حریم خصوصی، مسئولیت انجام اقدامات درست با خود شماست.

درک قابلیت ردیابی بیت کوین

بیت کوین با سطح بی نظیری از شفافیت کار می کند که بیشتر مردم تا کنون از آن استفاده نکرده اند. تمام تراکنشهای بیت کوین عمومی و قابل پیگیری بوده و در شبکه بیت کوین بطور دائمی، ثبت می شوند. آدرسهای بیت کوینی، تنها اطلاعاتی است که برای تعریف محل تخصیص بیت کوینها و اینکه بیت کوینها به کجا فرستاده می شوند، بکار می رود. این آدرسها بطور خصوصی و توسط کیف پولهای هر کاربر، ساخته می شوند. اما به محضی که از این آدرسها استفاده شود، رکوردی که تمام تراکنشهای حاوی این آدرسها را نگه میدارد، این آدرسها را مخدوش می کند. هر کسی می تواند تراز و تمام تراکنشهای هر آدرسی را ببیند. از آنجایی که کاربران به منظور دریافت سرویس و کالا معمولاً باید هویت خود را آشکار کنند، آدرسهای بیت کوینی نمی توانند کاملاً گمنام بمانند. به همین دلایل است که آدرسهای بیت کوینی باید یکبار مصرف باشند و کاربران باید مراقب باشند آدرسهایشان را فاش نکنند.

برای دریافت پرداخت‌ها، از آدرس‌های جدید استفاده کنید

به منظور حفظ حریم خصوصی خود، هرگاه که قرارست پرداخت جدیدی را دریافت نمایید، باید از یک آدرس بیت کوینی جدید استفاده کنید. علاوه بر آن، می توانید از چندین کیف پول برای اهداف مختلف استفاده کنید. به این ترتیب خواهید توانست هر یک از تراکنشهای خود را به گونه ای مجزا کنید که ارتباط دادن آنها به یکدیگر ممکن نباشد. کسانی که برای شما پول می فرستند، نمی توانند آدرسهای بیت کوینی شما را ببینند و یا بدانند که شما با آنها چه می کنید. این احتمالاً مهمترین توصیه ای است که شما باید در ذهن داشته باشید.

هنگام ارسال پرداختها، از تغییر آدرسها استفاده کنید

شما می توانید از یک کلاینت بیت کوینی مثلاً هسته بیت کوین استفاده کنید که پس از هر بار که پرداختی را ارسال می کنید، با ایجاد یک تغییر آدرس جدید، ردگیری تراکنشهای شما را دشوار می سازد. مثلاً اگر ۵ بیت کوین از آدرس الف دریافت کنید و بعداً ۲ بیت کوین به آدرس ب بفرستید، باقیمانده باید به شما برگردانده شود. بعضی کلاینتهای بیت کوینی طوری طراحی شده اند که باقیمانده را به آدرس جدید پ می فرستند بگونه ای که فهمیدن اینکه شما مالک آدرس بیت کوینی ب هستید یا پ، دشوار باشد.

مراقب فضاهای عمومی باشید

انتشار یک آدرس بیت کوینی در فضای عمومی مانند یک وب سایت یا یک شبکه عمومی، از نقطه نظر حریم خصوصی ایده خوبی نیست مگر آنکه قصد شما دریافت یک اعانه یا پرداختهای عمومی با شفافیت کامل باشد. اگر خود انتخاب کرده اید که اینگونه باشد، همواره بخاطر داشته باشید که اگر هر مبلغی را با این آدرس به یکی از آدرسهای دیگر خود منتقل کنید، آن آدرسها توسط رکورد آدرس عمومی شما، بطور عمومی مخدوش خواهند شد. افزون بر این، شاید بهتر باشد مراقب بوده و اطلاعات تراکنشها و خریدهایی که ممکن است کسی بتواند از آن طریق آدرسهای بیت کوینی شما را شناسایی کند، منتشر نکنید.

آدرس IP شما می‌تواند ثبت شود

چون شبکه بیت کوین یک شبکه همتا به همتاست، می تواند به رله های تراکنشها گوش کرده و آی پی آدرسهای آنها را ثبت کند. کلاینتهای فول نُد تمام تراکنشهای کاربران را درست مانند تراکنشهای خودشان، رله می کنند. این به آن معناست که یافتن منبع هر تراکنش خاصی می تواند دشوار باشد و هر نُد بیت کوین به اشتباه منبع تراکنش درنظر گرفته شود؛ در حالیکه اینطور نیست. ممکن است بخواهید آی پی آدرس کامپیوتر خود را با ابزاری مانند Tor پنهان کنید بطوریکه آن آدرس قابل ثبت نباشد.

محدودیتهای سرویسهای مخلوط کننده

بعضی سرویسهای آنلاین به نام سرویسهای مخلوط کننده، پیشنهاد می کنند که قابلیت ردیابی را بین کاربران از طریق دریافت و سپس برگرداندن همان مقدار با استفاده از آدرسهای بیت کوینی مستقل ، مخلوط کنند. بخاطر داشتن این مطلب مهم است که اجازه استفاده از چنین سرویسهایی متغیر بوده و در هر دستگاه قضایی تابع قوانین متفاوتی است. چنین سرویسهایی همچنین شما را ملزم می کنند که به افرادی که این سرویسها را اجرا می کنند، اعتماد داشته باشید تا پولتان گم یا دزدیده نشده و از درخواستهایتان نسخه برداری نکنند. اگر چه سرویسهای مخلوط کننده میتوانند قابلیت ردیابی مقادیر کوچک را از بین ببرند، ولی انجام همین کار برای تراکنشهای بزرگتر بطور فزاینده ای مشکل تر خواهد شد.

بهبودهای آتی

می توان امیدوار بود که در آینده، بهبود حریم خصوصی، پیشرفت زیادی داشته باشد. مثلاً هم اکنون تلاشهایی روی API برای پیام دهی پرداخت، در حال انجام است که بکمک آن می توان از مخدوش کردن آدرسهای چندگانه باهم در خلال یک پرداخت، پرهیز کرد. تغییر آدرسهای هسته بیت کوین ممکن است در طول زمان در کیف پولهای دیگر پیاده سازی شود. واسط گرافیکی کاربری ممکن است بهبود یابد تا امکان درخواست یک پرداخت، بگونه ای کاربر پسند فراهم شود و از استفاده کردن دوباره از آدرسها جلوگیری شود. کارها و تحقیقات مختلفی نیز در دست انجام است تا دیگر امکانات بالقوه حریم خصوصی گسترده، مثلاً توانایی پیوستن تصادفی تراکنشهای کاربران به یکدیگر، توسعه یابد.

 

https://coiniran.com/?p=1267
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x