ایستگاه خبر

جنگ نیابتی میان دو تیم بیت کوین Core و Classic

چرا جدال و بحث بین دو تیم بیت کوین Core و Classic موضوع قابل توجه ای است؟

بیایید با این موضوع شروع کنیم که ما همگى موافق هستیم که بیت کوین نه تنها یک نوآورى هوشمندانه در دنیای تکنولوژى بلکه انقلابی بزرگ در زمینه مالی و اقتصادی نیز میباشد. این تکنولوژی بی نظیر غیر متمرکز است و همین امر موجب میشود که ریسک تاثیر گذارى دخالتهاى انسانى در سیستم آن بسیار کاهش پیدا کند.
ولى بیتکوین از ضدگلوله شدن تمام عیار هنوز فاصله دارد. هم اکنون توسعه دهندگان بیتکوین درگیر اختلافى بر سر تغییر کدهایى هستند که اگر تایید و اجرا شوند حجم اطلاعات تراکنش بلاکها را کاهش خواهند داد.این موضوع شاید خیلى با اهمیت نباشد اما این یک بحث جدى در مبحث کدگذارى است.
ولى آیا واقعا این موضوع بى اهمیت است؟اما اگر مسائل مربوط به سایز بلاکها یک جنگ نیابتى براى پرهیز از بحث در مورد مسائل مهمتر باشد چطور؟
بیاید قبل از اینکه وارد موضوع اصلى شویم با هم مرورى بر ماجرا داشته باشیم.

فرق بین بیت کوین Core و Classic چیست؟

از یک سو ما تیم توسعه دهندگان بیتکوین core را از زمانى داریم که مسئولیت نگهداری و توسعه شبکه بیت کوین توسط خالق اسرارآمیز آن “ساتوشى ناکاموتو” به آنها واگذار شد. کسانى که تصمیم میگیرند در نهایت چه تغییرات و ویژگیهایى در سیستم اعمال شود و کدام تغییرات اعمال نشوند.
همچنین این افراد روشى را براى مشارکت و ارائه پیشنهادات از سوى استفاده کنندگان و متخصصان این تکنولوژى برنامه ریزى کرده اند. بعضى از این پیشنهادات ممکن است براى اجرا و اعمال در سیستم آسان یا سازگار نباشند و یا توسعه دهندگان با این پیشنهادات موافقت نکنند و این پیشنهادات را مناسب سیستم ندانند.
اما فراموش نکنیم که بیتکوین یک برنامه باز (open-source) است، در نتیجه سایر افراد یا تیمها میتوانند به راحتى دست به اعمال تغییرات مورد نظر خود بزنند و نسخه هاى جدیدى از کدها را بنویسند.
این همان چیزیست که در مورد بیت کوین کلاسیک (bitcoin classic) اتفاق افتاده است. یک تیم توسعه دهنده متشکل از متخصصان جدید و اعضاى سابق بیت کوین کور (bitcoin core) مانند آقاى ژاوین اندرسون (Gavin Andresen) و جِف گارزیک (Jeff Garzik) اقدام به کد نویسى جدید کرده اند و هدف آنها افزایش ظرفیت بلاکها از ١ مگابایت به ٢ مگابایت است.
بیت کوین core نیز راه حلى موازی براى این مسئله ارائه کرده است که “Segregated Witness” نامیده میشود. راه حلى براى افزودن ظرفیت بلاکها با کم کردن حجم فضاى فعلى مورد استفاده براى نقل انتقال امضاها.
اما نکته جالب در مورد رویکرد تیم کلاسیک این است که آنها طرح خود را بسیار آشکارا به جامعه بیتکوین ارائه داده اند آنهم فقط در عرض ٢ ماه و این یک تغییر مهم در بیت کوین میباشد.
توسعه دهندگان تیم core در تلاش بوده اند که ارتباطات و حامیان روش خود را بیش از پیش گسترش دهند و با ایجاد سایتهاى جدید، شرکت در پادکستها و حضور در رویدادها و مراسم مرتبط با بیت کوین سعى کرده اند که به جامعه بیتکوین توضیح دهند که چرا آنها فکر میکنند که روش کلاسیک ایده خویى نیست.
این مسائل بدون هزینه نبوده است (بحث و جدل، سرزنش یکدیگر و حتى توهین) اما من معتقدم که تعادلى نسبى بین این دو تیم برقرار است و باید از تیم کلاسیک تشکر کرد که موجبات رقابت و در نهایت ایجاد شرایط تکاملى را برای بیت کوین فراهم کرده است.

پرداخت و توافق

اما برگردیم به سئوال اصلى این مقاله که در ابتدا به آن اشاره کرده ایم: آیا از این بحث و جدال میان دو تیم بیت کوین Core و Classic  براى دور شدن از واقعیتى بزرگتر استفاده شده است؟ پشت پرده این جدال چیست؟
به صورت خلاصه ما گروهى داریم به نام کلاسیک با این عقیده که بیت کوین همیشه یک شبکه نوین “پرداخت” بوده است و خواهد ماند و هدف نهایى آن کنار زدن سیستم سنتى پرداخت و استفاده از پول میباشد. از طرفى گروهى داریم که Core نامیده میشود. آنها بر این باورند که بیتکوین فراتر از یک سیستم پرداخت است و بیشتر یک شبکه “توافق” است که کاربران در نهایت باید برای پرداخت از شبکه هایی مانند sidechain یا سایر شبکه هایى که در آینده بوجود خواهند آمد استفاده کنند.
به عبارتى دیگر گروه کلاسیک عقیده دارد که شبکه بیت کوین باید تعداد بیشترى نقل و انتقال با مبالغ کوچک و  کارمزدهاى ناچیز انجام دهد، در حالى که گروه Core بر این باور است که تعداد کمترى نقل و انتقال با مبالغ بیشتر صورت گیرد اما کارمزد بالاترى دریافت گردد.
به این دلیل من این بحث در مورد محدودیت حجم بلاکها را “جنگ نیابتى” نامیده ام. ما باید بحث در مورد محدودیت حجم بلاکها را متوقف کنیم چرا که حل شدنیست و در مورد مسئله اى به مراتب عمیق تر و مهم تر به بحث و گفت و گو بنشینیم. شاید وقت این است که رویکردى متفاوت ارائه کنیم, راه حلى غیرمتمرکز! روشی که اجازه نمیدهد تنها گروهى از مردم براى آینده بیتکوین تصمیم گیرى کنند. راهى که با هدف اولیه این ارز غیرمتمرکز همخوانى داشته باشد تا ببینیم که در نهایت کاربران چه تصمیمى براى آن میگیرند.

بدیهیست براى ایجاد توازن و تکامل در شبکه, نیاز به تغییراتى در سیستم میباشد که هیچ محدودیتى در آغاز راه این تکنولوژى بى نظیر ایجاد نکند. به مانند اینکه اینترنت در اویل دهه ٩٠ فقط براى انجام یک کار مورد تایید قرار میگرفت و از پتانسیل موجود در آن هرگز استفاده نمیشد.

 

https://coiniran.com/?p=2593
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x