ایستگاه خبر

جنگ بر سر Segwit2x آغاز شد

همه مطلب بیان شده همین بود: BTC1 را دانلود کنید!

قسمت اعظم بیانیه بلاگ BitPay در هفته گذشته همین جمله بود، جمله ای که به شکل تحکم آمیز درباره ارتقاء نرم افزار برای کاربران بیتکوین بر اساس جدول زمانبندی شده ارتقاء کد بیتکوین بیان شده بود. در گفتار ساده است، هر چند به جای نتیجه مورد انتظار، طوفانی از انتقادها را به همراه داشته است.

این امر به خاطر حمایت BitPay از BTC1 است، یک نرم افزار جایگزین برای Bitcoin Core که توسط بیش از دو – سوم افراد شبکه در حال استفاده است. اما این گزارش در مورد عواقب احتمالی دانلود این نرم افزار چیزی بیان نکرده است. نا همخوانی در بیتکوین، می تواند عواقب نا خوشایند اقتصادی همراه داشته باشد از آن جمله می توان به ایجاد دونوع از دارایی بیتکوین، اشاره کرد.

در میان معترضان چهره های سرشناسی از جامعه فناوری بلاکچین وجود داشتند.

سازنده شبکه لایتنینگ Tadge Dryja، آن را “نرم افزار مخرب قابل اعتماد” نامیده است، هر چند یکی دیگر از اعضای Bitcoin Core به نام John Newbery مدعی است که این گزارش “خطرناک و نادرست” است.

اتهام این است که BitPay آگاهانه کاربران را دچار سردرگمی می کند – مثل آن که از کاربران بخواهید تا آیفون خود را به گونه ای ارتقاء دهند که دیگر قادر به ارسال پیام به دیگر کاربران نباشند و یا از طریق یک شرکت جدید سرویس دریافت کنند.
همینطور، شاید بیشتر اتقادها در ترسیم نقشه راه تکنیکی بیتکوین و نبردی که بین شرکت کنندگان مختلف شبکه برای یک ایده پایدار وجود دارد، اشاره داشته باشد.

نرم افزار BTC1 به عنوان یکی از بحث برانگیز ترین پیشنهاداتی که توسط گروهی از استخراج کنندگان، شرکت ها و برنامه نویسان مطرح شده است، گسترش یافته است. آنهایی که به عنوان نمایندگان کاربران شبکه خود را معرفی کردند و تصمیم به انشعاب بیتکوین در ماه نوامبر برای افزایش حجم بلاک گرفتند.
همینطور Garzik برای چندین ماه، هیچ برنامه زمانبندی شده ای برای انتشار کد انشعاب منتشر نکرد، ایده ای که اجرای آن باعث ایجاد یک شبکه بیتکوین دیگر خواهد شد که با شبکه اصلی و بیتکوین کش رقابت خواهد کرد.
این طور که به نظر می رسد که ممکن است، زخمهایی قدیمی دوباره سر باز کنند.

فرهنگ تنش

در بستر شبکه های اجتماعی اگر کسی بتواند پیامی را به گوش بقیه برساند ناچیز شمرده نمی شود، هر چند که خیلیضعیف و کوچک باشد.
در یک اتفاق قابل ذکر دیگر، یکی از برنامه نویسان Bitcoin Core از این هم فراتر رفته و بعد از اتفاق BitPay، اقدام به حذف Jeff Garzik مدیر تیم برنامه نویسی BTC1، از لیست Bitcoin Core در GitHub کرده است.
این اتفاق زیاد هم غافلگیر کننده نبوده است. برای اینکه Garzik از سال ۲۰۱۴ در بیتکوین فعالیتی نداشته است. اما این اتفاق معنای دیگری در خود دارد، به این صورت که بعضی ها Garzik را یک آدم شرور در نبردهای تکنیکی می دانند.
در جریان Segwit2x شائبه کلاهبرداری گروهی از شرکت های با نفوذ برای بدست گرفتن بیتکوین وجود دارد، که انگشت اتهام Garzik را نشانه رفته است .
منتقدان، Garzik را یک “سیاستمدار” معرفی می کنند یا اوصاف دیگر (که بعضی اوقات مودبانه نیستند) چون از تیم بتکوین به طور کامل خارج شده است. (Garzik کارمند سابق BitPay بوده و الان به عنوان مدیر عامل استارت آپ Bloq فعال است).

البته او نیز مدافعان خود که اکثرا از طرفداران Segwit2x هستند را دارد. رویکرد Erik Voorhees که از دارندگان امضاء در ShapeShift می باشد، به این شکل است که انتقادها، ایده غیر قابل تغییر بودن توسعه دهندگان بیتکوین راتقویت می کند. کاربران نیز عقاید مختلفی دارند و بیشتر جزء مخالفین هستند.

خطر، خطر

هنوز نکته دیگری در این مبارزه وجود دارد آن هم بحث امنیت است، به این صورت که هر کدام دیگری را متهم می کند که پول و سرمایه کاربران را به خاطر عقاید خود به خطر می اندازند.
یکی از مهمترین بحث های موجود "محافظت در مقابل حملات تکرار شونده" (replay attacks) می باشد.

یک فرضیه این است که اگر Segwit2x انتخاب شود و بخواهد یک انشعاب برای افزایش حجم بلاک ها به ۲ مگابایت داشته باشد و بلاکچین به دو قسمت تقسیم شود، حملات تکرار شونده می تواند باعث خسارت برای بعضی از کاربران و شرکت ها شود. از نظر وکلای Bitcoin Core، آنهایی که از این توافق حمایت می کنند باید به فکر چاره ای برای حل این مسئله باشند.
البته این نگرانی بجا است، زیرا بر اساس این تغییر تعدادی از کاربران دچار خسارت مالی خواهند شد.

بعضی از برنامه نویسان، که صلاحیت خود را برای همکاری با Bitcoin Core اثبات کردند، به جای دغدغه در مورد نرم افزار BTC1 که فاقد محافظ در مقابل حملات تکرار شونده است، موضوع عمدی و هدفمند بودن این مسئله را مطرح می کنند.

اولین و مهمترین مسئله ای که نبود محافظت در مقابل حملات تکرار شونده ایجاد می کند، این است که گروه Segwit2X می تواند از آشکار شدن انشعاب احتمالی در بیتکوین جلوگیری کند و کاربران بیشتری را به استفاده از Segwit2x تشویق کند.

این همان موضوعی است که بر سر آن بحث است و اعضای BTC1 می گویند که این نرم افزار باعث ایجاد یک بیتکوین دیگر نمی شود. حامیان بلاک با حجم بزرگتر معتقدند که از تکنیک صحیحی بهره می برند و از گفتن آن خجل نیستند. آنها پیش بینی میکنند که در نهایت بلاکچین Bitcoin Core محبوبیت کمتری داشته باشد.

صلح و درک

با این حال تلاش هایی برای تقویت گفتگوی بهتر، بین این دو گروه انجام شده است.
مدیر کیف پول بیتکوین زاپو Ted Rogers، ( که از توافق Segwit2x حمایت می کند) در یک توییت نسبتا پر سر و صدا گفت که از کاری که اعضای Segwit2x قصد انجامش را دارند، برداشت اشتباهی در جریان است.
“Segwit2x یک تلاش صادقانه برای در کنار هم قرار گرفتن، بدون نیاز به تقسیم شدن است.” وی این مطلب را قبل از بیان تعدادی از فواید آن گفت.

وی به جای بحث بر سر مورد اعتماد بودن بیتکوین در قالب Segwit2x، مدعی شد که این کار به بازار این امکان را میدهد تا ببیند که راه حل های مختلف چگونه عمل می کند.
این نظرات را حامیان طرح Segwit2x به عنوان یک استراتژی در قالب بازار آزاد معرفی می کنند.
در جواب Rogers تعدادی از کاربران بیتکوین همانند یک گروه کر که صدایشان از نوامبر به بعد در حال بلندتر شدن است، جواب دادند که ایده ارتقای نرم افزار این شک را تقویت می کند، که این شرکت ها قصد به دست آوردن بیتکوین را دارند.

یکی از استدلال های اصلی را در توییت یکی از کاربران می توان دید:
“اگر گروهی از مدیران بتوانند به همین راحتی با هم همدست شده و بیتکوین را به طور کل تغییر دهند، این به آن معنا است که دولت هم می تواند این کار را انجام دهد و در نتیجه بیتکوینی وجود ندارد”.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source

https://coiniran.com/?p=7920
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
6 سال قبل

مرسی

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x