ایستگاه خبر

توسعه ۵ اپلیکیشن غیر متمرکز وب توسط Blockstack

توسعه ۵ اپلیکیشن غیر متمرکز وب توسط Blockstack

استارت آپ Blockstack  با معماری مبتنی بر بلاکچین، چشم اندازی به یک اینترنت کاملا رایگان و متن باز دارد. این نگاه بر مبنای ایده ای با این مضمون است که کاربران نباید در سیطره و محدودیت یک اپلیکیشن خاص باشند بلکه باید آزادی عمل برای انتخاب از میان هزاران اپلیکیشن را بدون از دست دادن کنترل روی آن ها داشته باشند.

منیب علی، بنیانگذار این استارت آپ اخیرا بحثی داشته در مورد اینکه چگونه بازیگران اصلی اینترنت از قدرت زیادی بر علیه کاربران استفاده می کنند و این دقیقا همان دلیلی است که Blockstack برای برهم زدن آن تاسیس شده است.

ضمن اینکه چشم انداز مذکور چیزی فراتر از مدنیت است، این شرکت توانسته توسعه دهندگان را به ایجاد اپلیکشین های غیر متمرکز روی این پلتفرم در جهت حل مشکلات متقاعد نماید. ناگفته پیداست که آنچه از سرویس های دیجیتال سنتی به ارث رسیده مسئولیت پذیری در قبال حفظ دارایی های بسیار ارزشمند کاربران یعنی دیتای آن ها است که مستعد آسیب پذیری و هک هستند.

Patrick Stanley یکی از شرکای توسعه Blockstack در مصاحبه با CoinDesk گفته است:

“اپلیکیشن ها سریع  تر از حد انتظار در حال توسعه هستند. تا کنون بیش از ۲۰۰ کاربرد برای ساخت اپلیکیشن روی این پلتفرم جمع آوری کرده ایم، بنابراین علاقه مندی به ساخت این اپلیکشن ها و مخصوصا جمع آوری سرمایه برای آن ها وجود دارد.”

او گفت یکی از قابلیت های این پلتفرم دادن امکان حرکت بین بلاکچین ها به توسعه دهندگان است-هرچند که برای پیاده سازی آن انجام کارهای بسیار زیادی روی زیرساخت ضروری است-از موارد امنیتی گرفته تا پلاگین هایی برای سیستم های پرداخت در آینده. بنابراین، اساسِ شرکت، فراهم ساختن امکانی است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد روی کسب و کار های اصلی خود نیز متمرکز شوند. در سمت دیگری نیز تلاش هایی توسط Blockstack برای جذب سرمایه و  جذب کار آفرینان با توان مالی صورت گرفته است.

در ماه آگوست فراخوانی از سوی این شرکت برای جمع آوری سرمایه (سرمایه گذاری خطرپذیر) ۲۵ میلیون دلاری با حمایت موسسات بازرگانی از جمله Lux Capital و Rising Tide Capital انجام شد تا بتواند توسعه دهندگان را تحت حمایت مالی قرار داده و برای راه اندازی برنامه ای مانند XPRIZE برنامه ریزی نماید. XPRIZE در واقع نوعی برنامه پاداش دهی به توسعه دهندگانی است که سرویس های بلاکچین را متحول خواهد ساخت.

از آنجا که شرکت هنوز آماده افشا کردن جزئیات نحوه پاداش دهی نیست، توسعه دهنگان مشغول تهیه پلتفرم Blockstack هستند که به ما دید روشنی در خصوص انواع پروژه های قابل انجام خواهد داد.


OpenBazaar

 اپلیکیشن غیر متمرکز وب


یکی از سرویس های برجسته که با Blockstack همکاری اش را آغاز کرده، بازار غیر متمرکز OpenBazaar است که در واقع روی Blockstack ساخته نشده اما یکی از امکانات کلیدی آن به این پلتفرم بر می گردد.

OpenBazzar برای نامگذاری فروشگاه هایش با شاخصه های ساده و آسان از پلتفرم Blockstack استفاده می کند. این مطلب را Sam Patterson یکی از بنیان گذاران استارت آپ OB1 –برای نگهداری OpenBazaar – بیان کرده است.

او در ادامه اظهار داشت:

“درست مانند آدرس بیتکوین که یک رشته تصادفی از کاراکتر ها است، در OpenBazaar نیز یک فروشگاه، یک رشته تصادفی از کاراکتر ها است. از این رو خیلی برای کاربر جذاب نیست و به خاطر سپردن آن دشوار است.”

در عوض، از طریق Blockstack فروشندگان با نگاشت آن رشته از کاراکتر ها به یک عبارت قابل فهم (مثلا فروشگاه Ski Shop) کار را برای کاربران ساده می سازند.

OpenBazaar قبل از انتخاب Blockstack موارد دیگری را مدنظر داشت اما همه آن ها محدودیت داشتند. این بازار نه تنها به ایجاد سیستم خودش فکر می کرد بلکه در تلاش بود سیستم نامگذاری اتریوم و چندین مورد دیگر را نیز داشته باشد. به گفته Patterson:

“اغلب این نا امیدی ایجاد می شود زیرا آنها به اندازه کافی غیر متمرکز  و با کاربری آسان نبوده و خیال ما را در درازمدت راحت نمی کنند. OB1 که کل سرمایه جمع آوری شده اش ۴٫۲ میلیون دلار است، در حال آماده سازی نسخه ۲ بازار است. این نسخه کاملا متحول شده و امیدواریم کاربران بتوانند نسخه بتای آن را در پایان آگوست تست کنند.  این نسخه به منظور محدود کردن اختلالات در فروشگاه ها، روی شبکه توزیع شده IPFS ساخته می شود و قابلیت استفاده از پروتکل Tor را نیز دارد.”


Casa

این اپلیکیشن تماما روی Blockstack ایجاد شده و پروتکلی غیر متمرکز برای به اشتراک گذاری خانه توسط کاربران با سیستم پرداختی بیتکوین است. بنا به گفته Jeremy Welch موسس آن، تصمیم به استفاده از Blockstack به مقیاس پذیری آن بر می گردد زیرا استفاده از این پلتفرم در مقایسه با سایر شبکه ها پتانسیل کار با هزاران کاربر را در اختیار می گذارد.

به گفته Welch در مصاحبه با CoinDesk:

“تیم Blockstack در حال طراحی و ساخت اپلیکیشن هایی است که بتواند به صدهای میلیون کاربر سرویس دهد، چیزی که هیچ یک از بلاکچین های فعلی حتی به نزدیکی این عدد نیز نمی رسد. شبکه اتریوم یک شبکه کاملا بسته است که فقط پیرامون همان ICO وجود دارد و با یک اپلیکیشن همه منظوره فاصله زیادی دارد.”

به علاوه Blockstack مجموعه ای از پیشگامان فناوری را به عنوان کاربر در اختیار دارد. این استارت آپ ایجاد شده توسط Bedkin در مرحله آغازین سرمایه مورد نیاز خود را از سازمان مالی  Precursor Ventures جمع کرده و در ماه آینده از پروتکل توسعه یافته رو نمایی خواهد کرد.


Afia

 اپلیکیشن غیر متمرکز وب


Afia پلتفرمی برای کمک به افراد در جهت مدیریت بهتر اطلاعات درمانی آنهاست. ایجاد کنندگان آن معتقدند این اپلیکیشن امکان کنترل های خاص به افراد می دهد تا رکورد های پزشکی خود را بصورت رمز شده و در محیط ابری (Cloud) ذخیره کنند.

به گفته Ani Agajanyan:

“بواسطه اینکه کاربران ذخیره سازی خود را روی Gaia –سیستم ذخیره ساز Blockstack- می آورند، ما نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات عمومی یا اطلاعاتی که توسط اشخاص ثالث گذاشته می شود، نداریم.”

بازیابی اطلاعات ذخیره شده روی سیستم ذخیره ابری، تنها از طریق کلید خصوصی Blockstack ID امکان پذیر است و با استاندارد HIPAA سازگاری دارد که بیان کننده استانداردهایی در زمینه امنیت و حریم خصوصی اطلاعات پزشکی است. این پلتفرم همچنین نیاز به پر کردن فیلدهای اطلاعاتی یکسان برای هر تامین کننده سرویس را مرتفع و به کاربران این قابلیت را می دهد تا نحوه و زمان به اشتراک گذاری اطلاعاتش را کنترل کند.

Agajanyan امیدوار است این اپلیکیشن برای همیشه روی Blockstack با تکنولوژی خاص بلاکچین آن باقی بماند، جایی که بهترین انتخاب برای یک اپلیکیشن است تا به یک بلاکچین خاص محدود نباشد.

Guild

رویای Guild در آینده، وبلاگ متن باز کاملا غیر متمرکز و بدون هیچ سرور مرکزی است که تمام محدودیت های شبکه های متمرکز وبلاگی را رفع می کند. این مانند نسخه ای غیر متمرکز از Medium است، پروژه ای که به نظر می رسد مورد علاقه پدید آورندگان Bloacstack XPRIZE که قبلا گفته شد است.  (Guild در این برنامه همکاری خواهد کرد).

Albert Wenger شریکی در Union Square Ventures تایید کرده که به دنبال سرمایه گذاری در پروژه ای روی یک پلتفرم وبلاگی است. همچنین Naval Ravikant سرمایه گذار توییتر علاقمند به سرمایه گذاری بلاکچین جایگزین برای راه اندازی یک سایت عمومی میکرو بلاگ است.

برای Jay Hwang توسعه دهنده Guild، انتخاب شرکت به ادامه همکاری با Blockstack و ساخت اپلیکیشن های غیر متمرکز است تا بتواند تمام کنترل ها را در اختیار کاربر قرار دهد.

او گفت: “ایجاد یک پلتفرم وبلاگ غیر متمرکز به کاربران اجازه می دهد پست های خود را بدون نگرانی از موارد بحث برانگیز منتشر کنند. بواسطه اینکه این پست ها نه روی سرورهای Guild بلکه هرجایی که نویسنده بخواهد ذخیره می شوند، Guild هیچ قدرتی برای پاک کردن پست هایی که قبول ندارد یا با آن موافق نیست، ندارد. نتیجه این کار سلب قدرت از سلاطین فعلی اینترنت و واگذاری کنترل به کاربران است.”


Ongaku Ryoho

 اپلیکیشن غیر متمرکز وب

 

در ادامه این ترند به مدیا پلیر غیر متمرکز یعنی Ongaku Reyoho می رسیم که به دنبال این است تا کاربران کنترل تمام دیتای خود را در دست گیرند. این اپلیکیشن، موسیقی را به ذخیره ابری انتخاب شده توسط کاربرن متصل کرده و به آهنگ سازان امکان آپلود موسیقی خود را بدون پرداخت کارمزد برای پلتفرم را می دهد و کاربر نیز می تواند آن را دانلود کند.

صنعت موسیقی و افراد مختلف درگیر آن مد نظر کارآفرینان بلاکچین هستند، از جمله استارت آپ Viberate که در کشور اسلوونی است توانسته توجه ویژه سرمایه گذاران مشهوری مانند Charlie Shrem و دکتر Jure Leskovec دانشمند ارشد Pinterest را جلب نماید.

اما Steven Vandevelde از استارت آپ Ongaku Ryoho معتقد است نوع کنترل مدنظر این استارت آپ متفاوت است.

“اپلیکیشن های موسیقی زیادی وجود ندارد که شما واقعا بتوانید تمام دیتای خود را کنترل کنید. منظور از تمام دیتا، تمام آن چیزی است که کاربر به عنوان دیتا دارد از جمله لیست مورد علاقه، لیست انتخابی و …”

او گفت دلیل انتخاب کردن Blockstack این است که چگونگی تفکر و دید آن ها درباره دیتا و هویت را دوست دارد و همچنین از اینکه چگونه ایده های خود را به واقعیت تبدیل خواهند کرد لذت می برد. اگرچه هنوز خیلی زود است اما ایجاد یک لایه روی اپلیکیشن برای هویت سنجی بسیار ساده بود.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source

https://coiniran.com/?p=8050
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x