اخبار اتریوممقالات اتریوم

ایجاد برنامه‌های کاربردی ترکیبی بلاک‌ چین/فضای ابری با اتریوم و گوگل کلود

به گزارش کوین ایران به نقل از گوگل کلود، پذیرش فناوری‌ها و پروتکل‌های بلاک‌‌‌چین از طریق یکپارچه‌سازی با منابع اینترنت مدرن و سرویس فضای ابری عمومی تسهیل می‌شود. در ادامه برنامه کاربردی معرفی می‌شود که داده‌های BigQuery را با استفاده از قرارداد هوشمند Chainlink اوراکل بر روی یک بلاک‌چین عمومی غیر قابل تغییر قرار می‌دهند. تعداد برنامه‌های کاربردی در این حوزه بسیار زیاد است ولی در این مطلب بر روی برنامه‌هایی با قابلیت‌های ضروری مانند قراردادهای آتی و پیش‌بینی فضای بازار تمرکز شده است.

بیشتر بخوانید: SINOVATE: خلق و ایجاد نوآوری در دنیای بلاک‌‌چین و رمز ارزها

برنامه‌های کاربردی ترکیبی بلاک‌چین-فضای ابری

بلاک‌‌چین بر روی تلاش ریاضی برای ایجاد اجماع مشترک متمرکز است. ایده‌های متعددی برای گسترش و بهبود این مدل ارائه شده تا مانند قراردادها، امکان توافق بین طرفین را فراهم نمایند. مفهوم قراردادهای هوشمند برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ در مقاله ارائه شده توسط یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام Nick Szabo مطرح شد. ثبت قراردادها در بلوک‌ها نیز برای اولین بار با تلاش‌هایی مانند Colored Coins در بلاک‌چین بیت کوین به صورت جهانی معرفی گردید.

قراردادهای هوشمند در منبع اعتماد بلاک‌چین تعبیه می‌شوند و بعد از ثبت چند بلوک به طور مؤثری تغییرناپذیر هستند. این مکانیسم به مشارکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا منابع اقتصاد رمز ارزی را در توافق‌نامه با طرف قرارداد به او بسپارند. شرایط قرارداد منعقد شده به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت شخص ثالث یا داوری به اجرا درخواهند آمد. ولی موضوع اصلی در قراردادهای هوشمند تعریف متغیرهایی برای ارزیابی این قراردادهاست. اگر داده‌ها مشتق از  داده‌هایی نباشند که اخیراً به زنجیره اضافه شده‌اند به یک منبع قابل اطمینان از داده‌های خارجی نیاز است که به آن‌ها oracle گفته می‌شود.

با بهره‌گیری از برنامه مجموعه داده عمومی فضای ابری گوگل (Google Cloud Public Datasets Program) می‌توان داده‌های بلاک‌چین عمومی رمز ارزهای مختلف را در BigQuery در دسترس عموم قرار داد. فضای ابری گوگل مجموعه داده عمومی به نام Crypto Public Datasets دارد که جزییات و نمونه‌های آن در GCP Marketplace در دسترس است. منابع این مجموعه داده در نتیجه توسعه فرآیندهای کسب‌وکار توسط تعدادی از مشتریان GCP بر مبنای تحلیل خودکار داده‌های شاخص‌دار بلاک‌چین مانند اشتراک سود SaaS، کاهش سوء استفاده از سرویس از طریق مشخص کردن مشارکت‌کنندگان شبکه و استفاده از تکنیک‌های تحلیل ایستا برای تشخیص بدافزار و آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری ایجاد شده‌اند. با این وجود، تمامی این برنامه‌های کاربردی از مجموعه داده عمومی رمز ارز به عنوان ورودی برای فرآیندهای کسب‌وکار خارج از زنجیره (Off-chain) استفاده می‌کنند.

در مقابل، فرآیندهای کسب‌وکار که به عنوان قرارداد هوشمند پیاده‌سازی شده‌اند تنها بر روی زنجیره قابل استفاده‌ هستند. این فرآیندها بدون دسترسی به ورودهای خارج از زنجیره کارایی محدودی دارند. برای بستن این حلقه و ایجاد همکاری دو‌طرفه نه تنها باید داده‌های بلاک‌چین از طریق روش‌های برنامه‌نویسی برای سرویس‌های فضای ابری در دسترس باشد بلکه سرویس‌های فضای ابری نیز باید از طریق برنامه‌نویسی به صورت on-chain برای قراردادهای هوشمند در دسترس باشند.

در ادامه چگونگی ارتباط دو‌طرفه پلتفرم قرارداد هوشمند اتریوم (Ethereum) با انبار داده فضای ابری سازمانی BigQuery با استفاده از میان‌افزار اوراکل به نام Chainlink مورد بررسی قرار گرفته است. کنار هم قرار گرفتن این مؤلفه‌ها به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد تا بر اساس داده‌های بازیابی شده از جست‌وجوی on-chain برای انبار داده موجود در اینترنت عمل کنند. مثال زیر به الگویی از برنامه‌های ترکیبی بلاک‌چین-فضای ابری تعمیم داده شده است. قراردادهای هوشمند در این برنامه‌ها می‌توانند به شکل مؤثری از منابع ابری برای انجام عملیات پیچیده استفاده کنند.

ساخت برنامه‌های ترکیبی بلاک‌چین-فضای ابری

در بالاترین سطح، برنامه‌های کاربردی توزیع شده اتریوم (Ethereum Dapps) مانند برنامه‌های کاربردی قرارداد هوشمند، داده‌ها را از Chainlink فراخوانی می‌کنند که داده‌های بازیابی شده از وب سرویس ایجاد شده با Google App Engine و BigQuery را باز می‌گرداند.

برنامه‌ کاربردی توزیع شده برای بازگردانی داده از BigQuery قرارداد Chainlink را فراخوانی می‌کند که شامل درخواست برای سرویس با پارامترهای مشخص است. یک یا چند گره Chainlink منتظر این درخواست هستند و یکی از آن‌ها درخواست دریافتی را اجرا می‌نماید. آداپتورهای خارجی ماژول‌های سرویس‌گرایی هستند که قابلیت‌های گره Chainlink را برای APIهای احراز صلاحیت شده، دروازه‌های پرداخت و بلاک‌چین‌های خارجی گسترش می‌دهند. در این مورد خاص، گره Chainlink با سرویس وب اختصاصی App Engine تعامل می‌کند.

GCP وب سرویس‌هایی با استفاده از App Engine Standard Environment پیاده‌سازی شده است. App Engine به دلیل هزینه پایین، مقیاس‌پذیری بالا و مدل استقرار بدون سرور آن انتخاب شده است. App Engine بازیابی داده‌ها از BigQuery را انجام می‌دهد که مجموعه‌های داده رمز ارز عمومی را میزبانی می‌کند. داده‌های استفاده شده از canned queries می‌باشند. پس از پاسخ موفق وب سرویس، گره Chainlink قرارداد اوراکل Chainlink را با داده‌های بازگردانی شده فراخوانی می‌کند. این فراخوانی به نوبه خود قرارداد Dapp را فراخوانی می‌کند و اجرای منطق کسب‌وکار مختص Dapp را زمان‌بندی می‌نماید. این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.

1 1

چگونگی استفاده از BigQuery Chainlink  اوراکل

در ادامه تعدادی از برنامه‌های کاربردی مفید قابل توسعه با Google Cloud و Chainlink آورده شده است.

مورد کاربردی ۱: پیش‌بینی فضای بازار

به طور کلی، شرکت‌کنندگان در بازارهای پیش‌بینی، سرمایه خود را به منظور پیش‌بینی وقایع آینده اختصاص می‌دهند. پلتفرم قرارداد هوشمند از جمله مواردی است که طرفداران زیادی دارد چرا که ارزش آن‌ها با شروع اکوسیستم‌های شبکه رشد قابل توجهی خواهد داشت. با این وجود، نظرات متفاوتی در مورد موفقیت پلتفرم‌های مختلف و معیارهای ارزیابی موفقیت وجود دارد. با استفاده از مجموعه داده عمومی رمز ارز، احتمال دارد پیش‌بینی‌های پیچیده‌ای مانند شرط‌بندی ۵۰۰۰۰۰ دلاری بر روی آینده اتریوم نیز با موفقیت بر روی زنجیره قرار گیرد.

مورد کاربردی ۲: مقاومت در برابر ریسک پلتفرم بلاک‌چین

پذیرش جنبش مالی غیرمتمرکز به دلیل بازتولید موفقیت آمیز سیستم مالی موجود در محیط های بلاک‌چینی به سرعت در حال افزایش است. سیستم‌های جدید بر اساس معیارهای فنی، قابل اعتمادتر و شفاف‌تر از سیستم های فعلی هستند.

قراردادهای مالی مانند معاملات آتی در اصل با این هدف توسعه داده شدند تا شرکت‌ها بتوانند ریسک‌های مربوط به منابع حیاتی عملیات خود را کاهش دهند. به همین ترتیب، داده‌هایی مانند فعالیت‌های on-chain مانند متوسط قیمت gas می‌توانند برای تولید ابزارهای مالی ساده مورد استفاده قرار گیرند. این ابزارهای مالی با افزایش قیمت gas می‌توانند موجب افزایش سرمایه مالکین شوند. برخی از ویژگی‌های شبکه بلاک‌چین مانند زمان تولید بلاک و/ یا متمرکزسازی ماینرها موجب ایجاد ریسک‌هایی می‌شوند که توسعه‌دهندگان Dapp خواهان حفاظت در برابر آن‌ها هستند. توسعه‌دهندگان Dapp با وارد کردن داده‌های با کیفیت از مجموعه داده عمومی رمز ارز به قراردادهای هوشمند مالی می‌توانند ریسک‌های موجود را به شکل قابل توجهی کاهش دهند. قراردادهای هوشمند اتریوم بر بازگردانی قیمت Gas در زمان‌های مشخص می‌توانند با BigQuery اوراکل تعامل کنند.

نتیجه‌گیری

سرویس‌های Chainlink می‌توانند برای ارائه داده از زنجیر مجموعه داده عمومی رمز ارز موجود در BigQuery مورد استفاده قرار گیرند. این تکنیک می‌تواند برای کاهش عدم کارایی استفاده شود و حتی قابلیت‌های کاملاً جدیدی به قراردادهای هوشمند اتریوم اضافه نماید و امکان ظهور مدل‌های کسب‌وکار on-chain را تسهیل کند. روش پیشنهادی به دنبال کاهش تأخیر و سربار تراکنش برای مقدار زیادی از ابزارهای اقتصادی است.

تکنیک‌های همکاری متقابل می‌توانند به ایجاد برنامه‌های کاربردی ترکیبی کمک کنند. برنامه‌های کاربردی ترکیبی می‌توانند نتایجی مفیدتر از پلتفرم‌های جداگانه قرارداد هوشمند و فضای ابری داشته باشند. در این بخش می‌توان از سرویس‌های Google Cloud Platform’s ML مانند AutoML  و Inference API استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: گزیده اخبار و رویداد های حوزه بلاک چین و رمز ارز ها از ۱۸ تا ۲۵ خرداد ۹۸

توجه!
مطالب منتشر شده صرفاً برای اهداف خبری و آموزشی ارائه می شوند و نباید به عنوان مشاوره تجاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش مورد استفاده قرار گیرند.
Source & Image
https://coiniran.com/?p=30165
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x