ایستگاه خبر

اپلیکیشنی برای آزمایش ابتلا به بیماری ایدز

یک اپلیکیشن قابل نصب روی تلفن های هوشمند به کاربران این امکان را می دهد که با انتقال اطلاعات یک قطره خون فرد مشکوک با استفاده از یک کیت پلاستیکی، آزمایش ابتلا به بیماری ایدز یا سیفلیس را تنها در پانزده دقیقه مورد آزمایش قرار دهند.

سام سیا، مدیر تحقیقات این پروژه که برای آزمایش ابتلا به بیماری ایدز است در دانشگاه کلمبیا درباره این فنآوری می گوید: «مساله مرگ و زندگی است. به این دلیل که بسیاری از این بیماران امکان یک مسافرت طولانی برای آزمایش خون را ندارند. این هم به این معنی است که امکان مداوا برای این افراد وجود ندارد. در چنین مواردی، زنان حامله اگر به ایدز یا سفیلیس مبتلا باشند، بیماری را به فرزندان خود انتقال خواهند داد و در بسیاری از موارد اصلا نوزادان زنده به دنیا نمی آیند.»

برای تشخیص میزان دقت این نرم افزار، ۹۶ بیمار از جمله زنان باردار در کشور آفریقایی رواندا، مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج این تحقیقات نشانگر آن است که این اپلیکیشن، به اندازه یک آزمایشگاه قابل اطمینان است.

سام سیا، امیدوار است این اپلیکیشن در بلند مدت بتواند به عنوان وسیله ای برای تشخیص دقیق و فوری دیگر امراض، مانند بیماری های مقاربتی و خونی، مانند هپاتیت، سرطان، دیابت و حتی مالاریا نیز به کار گرفته شود.

وی درباره چشم انداز توسعه این اپلیکیشن می گوید: «تا جایی که بتوان بیماری های خونی را با استفاده از شیوه ای که به تست الیزا معروف است (مخفف انگلیسی Enzyme-linked immunosorbent assay)) شناسایی کرد، ما می توانیم این روش را وارد اپلیکیشن جدید کنیم. این روش همه چیز را پوشش نمی دهد اما برای بسیاری از موارد کاربرد دارد. فکر می کنم این فنآوری، امکان بهبود و دگرگون کردن سیستم مراقبتهای پزشکی را دارد.»

تجاری کردن این تکنولوژی، حدود ده سال زمان می برد و قیمت آن هم تقریبا ۳۴ دلار تخمین زده می شود.

دست اندر کاران این پروژه امیدوارند تا جایزه سالانه سازمان جهانی بهداشت را برای استفاده از این اختراع در کشورهای در حال توسعه، از آن خود کنند.

منبع: ی-و-ر-و-ن-ی-و-ز 

https://coiniran.com/?p=1942
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x