ایستگاه خبر

انقلابی درصنعت تبلیغات دیجیتال یا “توجه” کالای قابل‌عرضه‌ی شماست.

هدف از پروژه Bat، ارتقاء تبلیغات آنلاین با حذف واسطه‌ها، حفظ امنیت کاربران، کاهش تبلیغات فزاینده سایت‌های مجعول و تقسیم درآمد با کاربران است.

مروری بر Basic Attention Token

Bat یک توکن برای تبلیغات در بستر بلاک چین می‌باشد. هدف از این پروژه، ارتقاء تبلیغات آنلاین با حذف واسطه‌ها، حفظ امنیت کاربران، کاهش تبلیغات فزاینده سایت‌های مجعول و تقسیم درآمد با کاربران به خاطر “توجه” آن‌ها است.

 این پروژه ترکیبی از یک مرورگر جدید (Brave) با یک توکن کاربردی روی شبکه اتریوم برای ساخت یک پلتفرم تبلیغاتی آنلاین غیر‌متمرکز است. شرکت‌کنندگان در این اکوسیستم با توکن Bat پرداخت می‌کنند. از یک‌طرف سفارش‌دهندگان تبلیغات، Bat پرداخت می‌کنند و در طرف دیگر آگهی‌دهندگان و کاربران می‌توانند Bat به دست بیاورند.

 از افراد مشهور در گروه توسعه‌دهندگان BAT و گروه نرم‌افزاری Brave می‌توان به Brendan Eich (مخترع زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت و از بنیان‌گذاران موزیلا و فایرفاکس) و Yan Zhu (متخصص فناوری در بنیاد مرزهای الکترونیکی و مؤلف استاندارد‌های Open Web برای کنسرسیوم شبکه جهانی وب W3C) اشاره کرد. در ادامه‌ی مقاله به توضیح نحوه عملکرد و شرایط کنونی این توکن خواهیم پرداخت.

مقدمه‌ای برای معرفی BAT

Bat با این تئوری که توجه (Attention)، که به‌عنوان یک درگیری متمرکز ذهنی تعریف می‌شود، کالای نادری است و اینکه تعداد کاربران و زمانی که هر کاربر به یک موضوع اختصاص می‌دهد نیز محدود است، ساختار خود را با مثلثی که شماتیک آن در زیر نمایش داده‌ شده است این‌گونه توضیح می‌دهد:

ساختار عملکرد توکن bat
BAT structure

 در هسته و مرکز صنعت تبلیغات که عمدتا آنلاین است یک بازار برای توجه مشتریان وجود دارد. گروه پشتیبان Bat اعتقاد دارد که این بازار به‌طور ساختاری معیوب است. کاربرانی که “توجه” کالای آن‌هاست (منبع کمیابی که تبلیغ‌کننده‌ها و ناشران برای آن رقابت می‌کنند) به‌طور عمده از سیستم دریافت و پرداخت خارج‌ شده‌اند. کاربران توجه خود را اختصاص می‌دهند ولی چیزی عایدشان نمی‌شود.

در مثلثی که گروه (Brave) نام آن را مثلث سفارش‌دهندگان، تبلیغ‌کنندگان و کاربران گذاشته است؛ نه سفارش‌دهندگان و نه کاربران نیازی نیست کار متفاوتی انجام دهند و این موضوع به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد بدون تبلیغات خسته‌کننده، از تولید محتوا برای خوانندگان ارزش آوری کنند.

 مشکلات متعدد دیگری نیز این بازار را تهدید می‌کند که در وایت پیپر (Bat) مفصلا به آن‌ها پرداخته‌ شده است. به‌طور خلاصه اهم این مشکلات عبارت‌اند از:

  • هزینه بالای واسطه‌ها که بر سفارش‌دهنده‌ها و تبلیغ‌کننده‌ها تحمیل می‌شود.
  • از دست دادن حریم خصوصی و امنیتی کاربران
  • تبلیغات مجعول و کلاه‌برداری‌ها
  • افزایش زمان بارگذاری تبلیغات و هزینه اطلاعات

 هدف پروژه ارتقاء تبلیغات آنلاین با توسعه یک زیرساخت تبلیغاتی که شامل ترکیب مرورگر Brave و توکن Bat است، می‌باشد.

البته که این توکن برای موفقیت باید با رقبای قدرتمندی در عرصه پلت فرم‌های بلاک چینی برای تولید محتوا نظیر ترون (Tron) و استیم (steem) رقابت کند. رقبایی که همگی آن‌ها از یک‌ راه بهتر برای برقراری ارتباط بین خالق محتوا و مصرف‌کننده‌ی آن صحبت می‌کنند؛ اما چیزی که این توکن را از سایر رقبا متمایز می‌کند تمرکز آن بر تبلیغات دیجیتال است. صنعت عظیمی با سرمایه‌گذاری سالیانه ۲۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷، از حجم سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلویزیونی نیز پیشی گرفت. جالب است بدانید که فیس‌بوک و گوگل در همان سال، ۷۳ درصد این سرمایه‌گذاری عظیم را به خود اختصاص داده‌اند.

نحوه‌ی توزیع توکن

عرضه اولیه این توکن در می ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که در عرض ۳۰ ثانیه توانست ۳۵ میلیون دلار آمریکا (۱۵۶.۲۵۰ اتریوم) سرمایه جذب کند و یک میلیارد توکن خود را به فروش برساند. Bat بر روی اتریوم به‌عنوان یک توکن ERC20 عرضه ‌شده و قرار است به حد نهایی ۱.۵ میلیارد توکن برسد. ۵۰۰ میلیون آن برای عرضه در استخرهای توسعه (Development pool) (133.65 میلیون) و استخر رشد کاربر (User Growth Pool) (۳۶۶.۳۵ میلیون) اختصاص‌ یافته است. Bat مختص به استخر توسعه، تا ۱۸۰ روز قبل از پرداخت پاداش به گروه مسدود شده است اما مقدار اختصاص‌یافته به استخر رشد کاربر به‌منظور افزایش علاقه‌مندی برای استفاده از این پلت فرم به کاربران پرداخت می‌شود. قیمت این توکن در ۹ ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین میزان خود از زمان عرضه، یعنی ۰.۸۶۴۴۵ دلار آمریکا رسید. در زمان نگارش این مطلب یعنی ۲۰ آوریل ۲۰۱۹، تعداد ۱.۲۴۹.۹۴۱.۶۱۴ از این توکن در چرخه می‌باشد.

این توکن ماین نمی‌شود. این توکن زمانی ساخته می‌شود که یک کاربر، تبلیغی را مشاهده می‌کند. کاربر درصدی از توکن را به‌عنوان پاداش توجه خود دریافت می‌کند. این بخش را مرورگر Brave که یک کیف پول شخصی را میزبانی می‌کند دریافت خواهد کرد و مابقی توکن نیز سهم میزبان تبلیغات خواهد بود.

 مقدمه‌ای برای معرفی مرورگر Brave

Brave یک مرورگر متن‌ باز سریع با تمرکز امنیتی بالاست که تبلیغات و شمارنده‌ها را از سیستم تبلیغات آنلاین کنونی حذف کرده و همچنین رفتار کاربران را آنالیز می‌کند.

ارزیابی موضوعی رفتار کاربران این امکان را برای مرورگر فراهم می‌سازد که از معیارهای ذهنی قوی و پیچیده‌ای برای جذب “توجه” استفاده کند که نتیجه آن‌ یک پرداخت دقیق‌تر و منصفانه‌تر به ناشران و کاربران است. این مرورگر امنیت کاربران را با شناسایی و ذخیره‌سازی محلی اطلاعات و مسدود ساختن تبلیغات و Tracker شمارنده‌ها تأمین می‌کند و اکنون سه میلیون کاربر ماهیانه فعال دارد.

سیستم پرداخت Brave

پرداخت Brave یک سیستم خرده پرداخت (micropayments system) است که به کاربر اجازه می‌دهد به‌صورت خودکار و ناشناس به وب‌سایت‌هایی که به معنای واقعی کلمه توجه او را جلب کرده‌اند پرداخت انجام دهد. این پرداخت البته از طرف سفارش‌دهنده‌ خواهد بود. کاربران باید به ‌آسانی کیف پول مناسب مرورگر را لود کنند. مرورگر با توجه به میزان توجه کاربر به وب‌سایت‌ها به آن‌ها توکن پرداخت می‌کند. پرداخت‌ها به‌صورت ناشناس انجام می‌شود تا از مشکلات امنیتی بعدی جلوگیری گردد.

تنها سایت‌هایی که مورد تأیید به‌عنوان انتشارات (Brave) هستند می‌توانند دریافت و پرداخت داشته باشند. تا ژوئیه ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۵۰۰ کانال یوتیوب و بیش از ۴۵۰۰ سایت برای شبکه پرداخت تأیید صلاحیت شده‌اند. از سایت‌های مشهور مورد تأیید می‌توان به واشنگتن‌پست، گاردین، نیویورک‌تایمز و گروه رسانه‌ای داوجونز اشاره کرد.

تبلیغات در Brave با پشتوانه Bat

هم‌اکنون Brave ظرفیت مسدودسازی تبلیغات و Tracker شمارنده‌ها و همچنین پشتیبانی از پرداخت‌ها را دارد. هدف نهایی پشتیبانی این گروه فراهم کردن امکان تبلیغات به‌وسیله Brave است.

 هم‌اکنون نسخه آزمایشی کاربران در حال ایجاد است. برای اطلاعات بیشتر می‌توان به این لینک مراجعه کرد.

برخی از ویژگی‌های این ابتکار هنوز به‌طور کامل واضح نیست. راهنمای منتشر شده توسط گروه می‌گوید که Brave اطلاعات مربوط به رفتار مشتریان را ذخیره می‌کند و با استفاده از فنّاوری ماشین لرنینگ امکان استفاده از آن‌ها را در تبلیغات توسط تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌کند. مانیتور کردن رفتار مرورگرها امکان تأیید اینکه تبلیغات دیده ‌شده است و اینکه آیا مؤثر واقع ‌شده‌اند یا نه را نیز فراهم می‌کند. همچنین بر روی امنیت و حریم خصوصی اطلاعات به‌دست ‌آمده از کاربران تأکید دارد و از آنجایی‌که Brave متن‌باز است هرکسی می‌تواند صحت ادعاهای فوق را بررسی کند.

این گروه قصد دارد به دو شیوه تبلیغات را نمایش دهد. شیوه اول ارائه تبلیغات در تب‌های خصوصی و شیوه دوم (هنوز آماده نیست) ارائه تبلیغات به‌طور مستقیم در سایت‌های ارائه‌دهنده تبلیغات Brave با رضایت ناشران است. در روش اول، کاربران مرورگر وب می‌توانند هفتاد درصد عایدی را از آن خود کنند. در روش دوم ناشر ۷۰ درصد، کاربران ۱۵ درصد و گروه پشتیبانی توکن نیز ۱۵ درصد عایدی دریافت خواهند کرد.

تبلیغات در Brave مشکل مهم عرضه و تقاضا را برای Bat پایان می‌دهد و به‌طور قابل ‌ملاحظه‌ای اکوسیستم Bat  را غنی می‌سازد. دیگر تقاضا برای Bat از تمایلات خیرانه کاربران تأمین نمی‌شود بلکه از یک نیاز واقعی تجاری ناشی می‌شود: نیاز به تبلیغات

تبلیغ‌کنندگان Bat را تهیه می‌کنند که به ناشران بابت بالا آوردن تبلیغات آن‌ها پرداخت کنند. حال‌ آنکه یک ‌قسمتی از آن بابت توجه کاربران به آن‌ها پرداخت می‌شود.

 اگرچه Bat می‌تواند یک جایگزین بهتر برای سیستم فعلی تبلیغات آنلاین باشد اما ساخت چنین سیستمی دشوار به نظر می‌رسد و سؤال‌های بسیاری را بی‌پاسخ باقی می‌گذارد.

ارزیابی میزان توجه

“توجه” با میزان زمان واقعی که کاربر محتوا را مشاهده می‌کند سنجیده می‌شود. ارزش این توجه بر اساس مدت پیوسته‌ای که کار محتوا را مشاهده می‌کند و نسبت مقدار پیکسل مشاهده‌ شده به محتوا تعیین می‌شود. مقدم بر هرگونه اشتغالی در محتوا، مدل‌های هزینه ‌بر فعالیت مختلفی توسط گروه پشتیبانی، توسعه خواهد یافت؛ مدل‌هایی برای انطباق بیشتر تبلیغات با علایق کاربر که به کمک الگوریتم‌های ماشین لرنینگ میسر خواهد شد. این بدان معنی است که تبلیغات غیر مرتبط کمتری مشاهده خواهید کرد. این آیا فوق‌العاده نیست؟

Brave با ناشران و سفارش‌دهنده‌ها همکاری خواهد کرد تا بهترین شیوه را برای ارزیابی “توجه” توسعه دهد. یک روش ساده‌ برای این کار، مقدار مشاهده‌ی محتوا با در نظر گرفتن زمان توجه است.

آیا Bat تنها به مرورگر Brave محدود شده است؟

اگرچه مرورگر Brave به‌عنوان میزبان ابتدایی این توکن در نظر گرفته‌ شده است، این توکن برنامه دارد تا همکاری خود را با مرورگرهای دیگر، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و هرگونه برنامه‌هایی که “توجه” محور هستند گسترش دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این لینک را مطالعه کنید.

انتقال تبلیغات دیجیتال به بلاک چین

فیس‌بوک و گوگل به‌عنوان شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر هر دو بیشتر درآمد خود را از تبلیغات کسب می‌کنند. به‌طور مثال در سال ۲۰۱۷، ۹۵ میلیارد از درآمد ۱۱۱ میلیارد دلاری گوگل از تبلیغات به‌دست آمد. این آمار برای فیس‌بوک ۳۹ میلیارد دلار از ۴۰ میلیارد دلار کل درآمد آن بوده است. با توجه به اینکه ۶۳ درصد کل ترافیک جستجوی اینترنت را گوگل به خود اختصاص داده است و فیس بوک۲.۲۷ میلیارد کاربر دارد، این انتقال دشوار به نظر می‌رسد. جایی که ۶۲ درصد بازار مرورگرها به کروم اختصاص‌یافته است دستگاه‌های بی‌شماری از سرویس‌های گوگل میزبانی می‌کنند و  برنامه‌ی فیس بوک روی شماری از آن‌ها نصب است. تولیدکنندگان محتوا، بلا گرها و تولیدکنندگان پادکست‌ها و … برای ادامه حیات خود به درآمد ناشی از تبلیغات نیاز دارند. تبلیغات برند آن‌ها را معتبرتر می‌کند و درآمد آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما جالب است بدانید که ۱ نفر از هر ۵ نفر کاربر بین ۱۸ تا ۳۵ سال از نرم‌افزارهایی برای مسدود کردن تبلیغات استفاده می‌کنند و همچنین طبق آمار، ۱۰ درصد زمان استفاده از موبایل‌ها به گشت‌وگذار در اینترنت اختصاص‌ یافته است و مابقی در اپلیکیشن هایی مانند فیس بوک بوده است. پتانسیل‌های موجود در سیستم پرداخت Brave می‌تواند بازار بزرگی را هم در اینترنت و هم در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های کاربردی مورد هدف قرار دهد.

توجه!

مطالب منتشر شده صرفاً برای اهداف خبری و آموزشی ارائه می شوند و نباید به عنوان مشاوره تجاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش مورد استفاده قرار گیرند.

:Sources

https://basicattentiontoken.org/

https://cryptobriefing.com/what-is-basic-attention-token-introduction-to-bat-and-brave/

https://medium.com/@CryptoJennie/understanding-basic-attention-token-bat-an-easy-introduction-42633b3a1ba

https://coiniran.com/?p=57275
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x