ایستگاه خبر

چرا انشعاب بیتکوین مثل تقسیم یک بازار سهام نیست؟

اگر اخبار انشعاب بیتکوین را در این هفته اخیر دنبال کرده باشید، مطمئنا مطالبی در مورد جدایی یا تقسیم بازار آن نیز در مصاحبه های مختلف با حرفه ای ها شنیده اید.

قبل از باز کردن این مسئله، این درست است که در حال حاضر دو نوع بیتکوین در بازار با نام ها و ارزشی مشابه در حال معامله است. آنها حتی  در بعضی از صرافی های بزرگ، دوش به دوش هم جلو می روند.

انگیزه استفاده از نام های مشابه استفاد شده در آنها، برای اشاره به فناوری مشابه قابل درک است. در حقیقت، این می تواند برای درک بهتر از اتفاقی که در حال رخ دادن است، فوق العاده مفید باشد.

علی رغم این مقایسه، باید در نظر داشت که انشعاب در بیتکوین به معنی تقسیم بازار سهام نمی باشد.

به این دلایل:

 

گردانندگان

 

تقسیم بازار سهام: دلیل اصلی تقسیم بازار سهام این است که ارزش هر سهم را پایین آورده تا سرمایه گذاران خرده فروش، راحت تر بتوانند با آن کار کنند. یکی از شناخته شده ترین بازار های تقسیم شده، مربوط به بازار Apple در سال ۲۰۱۴ است که سهام آن به نسبت ۷ به ۱ تقسیم شد. قبل ازاین اتفاق، زمانی که قیمت هر سهم آن حدود ۷۰۰ دلار بود، اغلب این بحث مطرح می شد که قیمت آن به تنهایی در بازار بسیار بالا ست. ظاهرا یک رشد سریع در سهم مشارکت افراد که به مدت چند ماه ادامه داشت، باعث فروکش کردن این مباحث شد. (حداقل در مورد Apple، این اتفاق افتاد)

 

بیتکوین: دلیل تقسیم آن به دو ارز رمزنگاری شده کمی پیچیده است ولی این موضوع هیچ کمکی به دسترسی ساده تر سرمایه گذاران خرده فروش نمی کند.

اصل موضوع این است: یک جدال طولانی در جامعه گرداننده بیتکوین باعث جدایی آنها از نقشه فنی راه شد که این جدال مشخصا در مورد یافتن بهترین روش برای نحوه رشد سیستم با محوریت کاربر و افزایش میزان دستمزد جابه جایی بود.

بیتکوین بعد از انشعاب، هنوز بالاتر از ۲۷۰۰ دلار، تقریبا به همان اندازه قیمت قبل در بازار معامله می شود. قیمت ارز جدید، بیتکوین کش، بین ۲۰۰ تا ۴۵۰  دلار بسته به نقدینگی بازار، در حال معامله است. به طور مختصر، حالا این دو ارز دو ارزش متفاوت دارند که به لحاظ فنی هر کدام نشات گرفته از نقشه راه و حامیان خودشان هستند.

این اتفاق در دراز مدت می تواند مقرون به صرفه باشد و یا اصلا ارزشی نداشته باشد که در نهایت برای سرمایه گذاران گران تمام می شود.

 

حاکمیت

 

تقسیم بازار سهام : بطور کلی، تقسیم بازار سهام و انشعاب بلاکچین در یک چیز مشترک هستند و آن این است که این امر می بایست توسط کسی تایید شود. حال چه کسی آنها را تایید می کند؟

شرکت های سهامی عام تحت مالکیت سهام دارانشان هستند. سپس سهامداران اعضا هیات مدیره را انتخاب می کنند تا به نیابت از آنها، قوانین حاکم را مدیریت کنند. هیات مدیره، عده ای از مدیران را برای گرداندن امور شرکت برمی گزینند. هیات مدیره و مدیریت که اغلب در یک راستا حرکت می کنند، برای مسایل ضروری در نحوه اداره شرکت تصمیم گیری می کنند. (در تئوری این مسئله به شرکت ها اجازه می دهد که حرکتی متوازن و معمولی داشته باشند، ولی در واقعیت به ندرت پیش می آید که این طور باشد.)

یکی از مهمترین مسائلی که مدیران و اعضای هیات مدیره در مورد آن تصمیم گیری می کنند، در مورد نگرانی های شرکت های عمومی تحت نظارت خود، در برخورد با ساختارهای مالی متناقض است که نشان می دهد سازه های کدام سهم در حال ریزش است.

 

بیتکوین: بیتکوین دارای یک ساختار ارزشی است که تحت نظر یا کنترل متمرکز نیست. هیچ سازمان و یا نهادی برای ارزش گذاری بر این دفتر کل وجود ندارد. همچنین هیچ حاکمیت متمرکزی نیز وجود ندارد و در عوض تصمیمات بر اساس توافقات به صورت دسته جمعی توسط گروهی متشکل از استخراج کنندگان (یا گره ها) به شکل ارسال سیگنال گرفته می شود. این سیگنال جهت حمایت از پیشنهادات به کار می رود و بر اساس زمان معین و به شکل کدهای تعبیه شده که از پیش تعیین شده، شروع به کار می کند.

در جریان یک انشعاب (یا تقسیم)، هر کس بر اساس منافع خودش تصمیم گیری می کند .

در حال حاضر، بعضی از بازار ها بیتکوین کش را در لیست معاملات خود قرار نداده اند و بعضی ها قرار داده اند.  بعضی از استخراج کنندگان با بلاکچین جدید کار نمی کنند و برخی دیگر کار می کنند و بعضی از کاربران هر دو را معامله می کنند. حال این که اکنون هر دو آنها ارز دیجیتالی بوده و به راحتی می توان آنها را به سراسر دنیا ارسال کرد. اینکه در آینده به کدام سمت خواهند رفت نیاز به سازماندهی بیشتری دارد، ولی در حال حاضر تصمیم گیری محدود و براساس منافع شخصی می باشد.

 

نتیجه نهایی

 

تقسیم بازار سهام: تقسیم بازار سهام یک همکاری برای تقسیم سهام به تعداد بیشتر بدون تغییر اساسی در میزان دارایی سهام داران فعلی است. اگر میزان چیزی را دو برابر کنید در حالی که قیمت آن را نصف می کنید، اصلا تغییری در روند اقتصادی آن ایجاد نکرده اید. (به نظر شما چه  تفاوتی بین ۱ صورت حساب ۲۰ دلاری با دو صورت حساب ۱۰ دلاری وجود دارد؟)

اما نکته مهم در مورد تقسیم بازار سهام این است که هیچ چیز جدیدی به وجود نمی آید. ارزش نهایی سهام قبل و بعد از تقسیم فرقی نخواهد داشت.

از نظر عملی چیزی اضافه و یا کسر نخواهد شد.

 

بیتکوین: زمانی که بیتکوین کش از بلاکچین بیتکوین جدا  شد یک بلاکچین یکتا و جدید برای خودش به وجود آورد. از این زمان به بعد این دو ارز با اسامی مختلف معامله خواهند شد و هر کدام تاریخچه تراکنش های خود را بعد از تقسیم خواهند داشت و ارزش های منحصر به فرد خود را توسعه خواهند داد.

ممکن است هر دو شکست خورده و یا پیروز شوند. این مسئله به بازیگران حقیقی بازار بستگی دارد.

و انتخاب برنده از این میان (در صورتی که این بازی برنده ای داشته باشد) محبوبیت اخیر اتریوم واتریوم کلاسیک، در فرصت باقیمانده برای تصمیم گیری بازار تعیین کننده خواهد بود.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : coindesk

https://coiniran.com/?p=7722
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x