ایستگاه خبر

از اندیشه پردازی تا تحقق: چگونه بانک های هلندی بلاکچین را به کنترل خود در می آورند.

 

Sanja Petkovic و Arnab Sinha مشاورین مدیریتِ Accenture هلند، و به ترتیب متخصص بلاکچین در بخش بانک داری ومتخصص پرداخت های دیجیتالی می باشند.

در این بخش از اظهار نظر Petkovic و Sinha، آنها به بحث و گفتگو در مورد نحوه مواجهه شرکت های مالیِ کشور های اروپایی با بلاکچین و چگونگی تاثیراین تکنولوژی به روند شکل دهی کار و پیشرفت آنها می پردازند.

سازمان ها و بانک های هلندی از سال کاری ۲۰۱۳-۱۴، در خط مقدم بهره گیری از ابتکارات و نوآوری های بلاکچین قراردارند.

منبع قدرت کنترل کننده به شدت نیازمند بهبود بازده (درآمد خالص) سهام RoE  می باشد. این ابتکارات و نوآوری ها در حوزه تکنولوژی، عاملی برای افزایش بهره وری، شفافیت، اعتماد، دستیابی، ابداع و تغییر در مدل بانک داری بوده و مورد آزمایش قرار گرفته اند.

به همین دلیل گفته می شود با تکیه بر امر آموزش ویادگیری طی سه سال گذشته،  همه بانک های پیشرو و برجسته هلند طی ارزیابی خود در تابستان ۲۰۱۷ ، پیشرفت قابل توجهی در تحقق برنامه های بلاکچین خود مشاهده می کنند.

در اوایل ماه جولای سال ۲۰۱۷، دو بانک برجسته و پیشرو هلند به نام های ABN AMRO و Rabobank ، به ابتکار SWIFT’s Blockchain proof-of-concept (PoC) ، به خدمات نوآورانه پرداخت های جهانی (GPI) پیوستند. هم زمان ING، “پلتفرم تایید مبادلات تجاری بر پایه بلاکچین” را با مشارکت و همکاری Calypso  و کنسرسیوم R3 آزمایش و تکمیل کرد.

در حالی که هلند به طور سنتی به نوآوری هایش مشهور بوده است (این کشور دارای رتبه سوم در شاخص نوآوری جهانی می باشد)، این داستان موفقیت در بلاکچین که اغلب به تمرکز ارتباط و همبستگی بین مولفه های سیاست گذاری، همکاری و نظارت نسبت داده می شود، مُنجر به سوق دادن بانک های هلندی به سمت خط مقدم چندین طرح و نوآوری جهانی شده است.

هدف این مقاله، برجسته کردن برخی از موضوعات کلیدی و مرتبط با بلاکچین- که قابل مشاهده در چشم انداز بانک داری هلند در سال های اخیراست- و دور نمای سال کاری ۲۰۱۷-۱۸ و همچنین انعکاس برخی از نکات مهم در موفقیت آنها در این زمینه می باشد.

بانک های هلندی در پذیرش بلاکچین پیشرفت های قابل توجهی کرده و گام های بلندی برداشته اند، و همچنین در حال بررسی و کاوش  فرصت ها در میان رشته های  تجاری می باشند.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که اکثر بانک های هلندی، ابتکارعمل و نوآوری های بلاکچین خود را در سال کاری ۲۰۱۶-۱۷  تقویت کرده و گسترش داده اند.

ING بر روی ۲۷ مورد “اثبات راهکار”  یا proofs-of-concept  (PoC) در شِش حوزه بازرگانی کارکرده است:  پرداخت ها، راه حل های سرمایه در گردش و تامین مالی مراودات تجاری، بازارهای مالی، خزانه بانک، هویت، پرداخت وام  و تطبیق.  برای تایید نتایج و سازگاری با این PoC، شاخص های کلیدیِ عملکرد قابل لمس و محسوس (KPIs)، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال PoC سود قابل توجهی در زمینه داد و ستد مالی، بواسطه فرآیندِ متفاوت عدم استفاده از کاغذ نشان می دهد، که موجب صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در هزینه های بالقوه و جذب درآمد ۱۵ درصدی می شود.

در فرآیندی مشابه، ABN AMRO یک طرح آزمایشی برای کشف چگونگی عملکرد برنامه کاربردی “Torch” بلاکچین، که قادر به دادنِ امکان دسترسی  به طرفین درگیر در یک معامله املاک و مستقلات برای ثبت و ضبط  یکپارچه و تبادل اطلاعات می باشد را راه اندازی کرده است.  همچنین این بانک موفق به کشف چگونگی امکان حل مسائلِ مربوط به حسابرسی مالی و انطباق، بازپرداخت و بازسازی مالی (FR & R) توسط بلاکچین شد.

Rabobank، ابتکارات و نوآوری های خود را در پرداخت های بدون مرز (فرا ملی) و کوچک متمرکز کرده است، در حالی که SNS Bank از حوزه بانک داری سنتی خارج شد تا از آزمون کاربردی بلاکچین، برای پرداختن به ناکارآمدی نظام مراقبت های بهداشتی (مربوط به سلامت) استفاده کند.

همکاری، شتاب دهنده حرکت است

همچنان همکاری نزدیک، یک ضرورت قطعی برای بررسی و پیگیری و کشف فرصت ها با استفاده از بلاکچین می باشد. جستجو برای  موارد استفاده درست از فناوری بلاکچین و بکارگیری مناسب آن، بانک های هلند را به سمتِ مشارکت با سایر بانک ها و تکنولوژی های مالی موسوم به fintehs، و یا پیوستن به کنسرسیوم های منطقه ای و جهانی هدایت کرد.

در سال ۲۰۱۶، ING با شرکایی در داخل و خارج بانک، از جمله کنسرسیوم هایی مانند R3، بانک مرکزی هلند، انجمن پرداخت های هلند و مجمع عمومی بانک داری اروپا مشغول به کار و همکاری بود. همچنین این بانک برای آزمایشِ یک تجارت  نفت و گاز با استفاده از بلاکچین، به همکاری با Société Générale و Trading House Mercuria پرداخت.

ABN AMRO  با همکاری دانشگاه TU Delft هلند و بندر روتردام (Rotterdam) و ۱۴ گروه و تشکل دیگر به کشفِ یک فرصت بلاکچینی در زمینه لجستیک (آماد و پشتیبانی) پرداختند. این پروژه ۲٫۲ میلیون دلاری برارائه سه مورد بنیادی و به هم پیوسته، شامل  تأمین و تدارک زنجیره مالی، فهرست موجودی مالی و اقتصاد مُدور  متمرکز می باشد. درهمین حال،  Rabobank  با برنامه های شتاب دهنده ای مثل Startupbootcamp، Footbytes، Rockstart و Nexus Labs  و عَرضه کنندگان  فناوری مانند D+H کار می کند.

این توسعه، تحولات و پیشرفت، به دنبالِ رویکرد ارتباط شبکه ایِ باز و هماهنگ در بازار هلند، و بواسطه تشکیل ائتلاف ملی بلاکچین (در مارس۲۰۱۷) شکل گرفته است؛ که احتمالا به نظر می رسد در حال حاضر این رویکرد یکی از اصلی ترین تلاش ها با نیروی محرکه دولت برای توسعه و ایجادِ “شرایط برای کاربردهای جامعه پسند وقابل اطمینان بلاکچین” باشد.

ظهور پلتفرم های ترجیحی

همچنین اکنون بانک ها شاهد پدیدار شدن پلتفرم های ویژه ای هستند که از سوی همین نهاد ها و مؤسسات مورد حمایت قرار می گیرند.

در طول ۱۸ ماه گذشته، بسیاری از PoC ها با اعمال نفوذ تکنولوژی های اتریوم (Ethereum) یا Hyperledger ، ساخته شده اند.این ها در میان رشد یافته ترین و بالغ ترین فناوری های دارای بلاکچین مجوز دار، از بین بازیگران  مجاز در دایره بیرونی هستند، و به همین دلیل در سطحی وسیع مورد پذیرش بانک های هلندی واقع شده اند.

همچنین  قراردادهای هوشمند، قراردادهای برنامه ریزی و تعریف شده با کد کامپیوتر که قادر به اجرا و انجام  خودکارِ تسهیل، تأیید، دستیابی و اجرای مذاکره یا شرایط انجام قرارداد می باشند، به عنوان موارد پیشرو و برجسته در بلاکچین تاثیر می گذارند. این موارد ماوراء راه حل و راه کار های ارائه شده  است که توسط خود بلاکچین ساخته می شوند.

ING، ABN AMRO، و Rabobank ، از روش های ارائه شده توسط قرارداد هوشمند برای کسب مزایای کارِ بدون نیاز به کاغذ “less paper work” در جهت کاهش هزینه های پردازش تراکنش و معاملات خود بهره می برند.

چشم انداز ۲۰۱۷-۲۰۱۸

در حالی که سال کاری ۲۰۱۶-۱۷ با تمرکز بر اکتشاف و شناسایی PoC  در میان طیف وسیعی از مسیرهای تجاری سپری شد، به نظر می رسد بانک های هلندی در سال کاری ۲۰۱۷-۱۸، تلاش خود را بر روی حوزه های عملیاتی منتخب و موارد کاربردی، و محدود کردن خود به راه حل های پخته و جا افتاده،  در جهت تجاری سازی  متمرکز خواهند کرد.

در سال آتی شاهد پیشرفت قابل توجهی در استفاده از بلاکچین توسط بانک های هلندی خواهیم بود، که از مرحله مفهومی گذر کرده و در مسیر رشد و پیشرفتِ راه حل های عینی و کامل قرار می گیرند. تمام بانک های پیشرو و پیشتاز هلندی، نمونه های اولیه بلاکچین را آماده خواهند کرد، و این نمونه ها برای عملکرد و مقیاس پذیری مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. احتمال دارد به طور معمول بعضی از این راه حل ها به عنوان نمونه های آزمایشی برای پرداخت ها، زنجیره تأمین (تدارک)، و پیشنهادات مالی تجاری  و مراحل بنیادین تجاری سازی، راه اندازی و به کار گرفته شوند.

این سیر تکاملی در مسیر پیشگویی Accenture درباره سِیر و سلوکِ به کمال رسیدن بلاکچین می باشد، که این پیش بینی تصدیق و تأیید سازمان تنظیم مقررات در جهت پیشبرد و تطبیق زودهنگام  بلاکچین در سال ۲۰۱۷ را به ارمغان می آورد. و پس از آن، به دنبال مرحله رشدِ بین سال های کاری ۲۰۱۸-۲۴، این تکنولوژی به یک جریان اصلی در سال ۲۰۲۵ تبدیل خواهد شد.

در حقیقت، در حالی که ما هنوز چند سال با پذیرش و تصویب گسترده بلاکچین توسط بازار فاصله داریم، به نظر می رسد سال کاری ۲۰۱۷-۱۸ زمان توانمند شدن بلاکچین برای عبور از قول و وعده ها در بانک داری و حرکت به سمت راه کارهای واقعی در این حیطه می باشد.

تحرکات اولیه در ابتکارعمل بلاکچین

ارزیابی ابتکارات در حال پیشرفت “اثبات راهکار” (PoC) و نتایج موفقیت آمیز آن، به وضوح نشان می دهند که آمادگی پذیرش بلاکچین در میان بانک های هلندی نسبت به بسیاری از بازار های اروپایی و جهانی به مراتب بالاتر می باشد. اغلب این امر مربوط به چشم انداز استارت آپ پر طراوت و درحال جنبش هلند می شود، جایی که در آن تولید و خروجی تکنولوژی، نیروی محرک اقتصاد می باشد. هم زمان، درمیان بازی تکنیسین ها، گرایش بزرگتری وجود دارد که می تواند باعث ایجاد باد مخالف بشود، که شامل موارد زیر هستند:

۱)  اهمیتِ وجود تعریف مشخص از نظارت: سازماندهی یک ساختار نظارتی با در نظر گرقتن اینکه همکاری در استانداردهای مختلف از ذینفعان(سهام داران) مختلف، کلید تجهیزو فعال کردن یک برنامه بلاکچین می باشد.

 

۲)  درک “شناخته شده- ناشناخته ها” در جزئیات و جنبه های حقوقی و قانونی بلاکچین، به ویژه هنگامی که ما در حال نگاه کردن به حوزه حفظ اطلاعات حریم خصوصی هستیم. اگر پایگاه های داده  سنتی توسط یک راه حل متفاوت  طراحی شده توسط خود بلاکچین منسوخ شود، بُروز برخی از چالش ها دور از انتظار نیست.

۳)  تغییر ناپذیری (ثبات) و توزیع داده ها: معمولا این دست به دست کردن کار، با قوانین حفظ و نگهداری اطلاعات مثل “حق فراموش شدن ” (حق حذف اطلاعات ثبت شده اهراز هویت) یکسان و هم مسیر نمی باشد. در حال حاضر خطاها و شیطنت های انسانی  بطوربسیار محدودی  در این مقوله می گنجد.

 

۴)  کارایی، حریم خصوصی داده ها، مقیاس پذیری و قابلیت نگهداری (نگهداشت پذیری): همچنان حریم خصوصی داده ها برای بانک های هلندی، تلاشی برای نشان دادن اعتماد و اطمینان در این حوزه به عنوان یک امر مهم و با اهمیت می باشند. بانک ها باید پیش از روی آوردن به سوی راه کارهای واقعی، از به خطر نیفتادن اطلاعات مشتری توسط فناوری اطمینان حاصل کنند.

 

۵)  هماهنگی اولیه با شرکای مخاطره آمیز و منطبق با هم، در یک محیط با ریسک متغیر: توابع مدیریت ریسک در درون بانک ها به شکل سنتی، برای کار با چندین ذینفع (سهم دار- سهم بَر) مناسب نمی باشند. موفقیت ابتکارات بلاکچین، اغلب به چگونگی شناسایی پارامترهای در حال رشد و گسترش ریسک بستگی دارد.

۶)  در حال حاضر فناوری های بلاکچینِ بسیار زیادی موجود و در دسترس می باشند. به همین دلیل و به منظور ایجاد تحرک درهمکاری ها،  ذینفعان  باید دارای بصیرت کافی در مورد یک تکنولوژی واحدی باشند که بتواند پیاده سازی شده و قابل اجرا باشد.

 سردرگمی

در حالی که همچنان ایده بلاکچین در حال بررسی می باشد، به طور فزاینده ای تاثیر بالقوه این فناوری در لایه های زیرینِ بانک آشکار و مشهود می باشد.

بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط Accenture-McLagan، برآورد شده است که سیستم پایگاه داده مبتنی بر بلاکچین، قادر به کاهش ۷۰ درصدی هزینه های گزارش مالی مرکزی و ۳۰ تا ۵۰ درصدی هزینه های انطباق می باشد، و می تواند امکان صرفه جویی  ۵۰ درصدی در هزینه های احتمالی و بالقوه عملیات تجاری را فراهم سازد.

چنین اعداد و ارقام وسوسه کننده و تحریک آمیزی، توجیهات کافی را در اختیار بانک های جهانی قرار می دهد تا دستورالعمل بلاکچین خود را برای سال کاری ۲۰۱۷-۱۸ اولویت بندی کرده و تعیین کنند.

اغلب بلاکچین، به عنوان “بزرگترین پدیده از زمان ظهور اینترنت”  شناخته و نامیده می شود، و در حین این که تطبیق و سازگاری آن در محیط های سنتی (پس از نوآوری بیتکوین) تدریجی و رو به رشد می باشد، هنوز هم هر نشانه به درستی می تواند بیان گر امکانِ تغییر شکل پدیری این تکنولوژی باشد، و بانک ها قدرت این را دارند که سردرگمی  ” وضعیت موجود” را توسط بلاکچین مهار کرده و تحت کنترل خود درآورند.

 

 

Return on equity (ROE): بازده حقوق صاحبان سهام و مقدار درآمد خالص به عنوان درصدی از سهم صاحبان سهام بوده و بازگشت سرمایه به معنای سودآوری شرکت می باشد.

SWIFT: جامعه جهانی ارتباط از راه دورِ بین بانکی

proof-of-concept (PoC): تحقق یک روش یا ایده خاص برای نشان دادن امکان اثبات آن

(KPI s) Key Performance Indicator: یک شاخص عملکرد کلیدی ارزش که قابل اندازه گیری می باشد و نشان می دهد که چگونه یک شرکت به اهداف کلیدی کسب و کار خود رسیده است.  سازمان ها از KPI ها برای ارزیابی موفقیت خود در دستیابی به اهدافشان استفاده می کنند.

(GPI): خدمات نوآورانه پرداخت های جهانی

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source : coindesk

https://coiniran.com/?p=8215
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زراره
زراره
6 سال قبل

ما یکی از کشور های تحت تحریم هستیم و اقتصاد ما قابل مقایسه با چین نیست. و در حال حاضر از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و در نهایت اقتصادی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور وضعیت قابل تشخیصی نداریم. از طرفی وضعیت سیاسی و اقتصادی موجود در منطقه و شرایط غیر قابل پیش بینی نظام مالی در آینده، پاسخ دادن به این سوال رو بسیار دشوار خواهد کرد. پس فعلاً می توانیم به آینده امیدوار باشیم.
با سپاس از شما.

aida
aida
6 سال قبل

مطلب هم بیان کنید که آیا ممکنه ایران هم مثل چین بیتکوین رو بلاک کنه؟

دکمه بازگشت به بالا
2
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x