ایستگاه خبر

انتظارات از فعال شدن سگویت روی بیتکوین

سافت فورک سگویت روی شبکه بیتکوین فعال شده است. از بلاک شماره ۴۸۱۸۲۴ که توسط BTCC در ساعت ۱:۵۷ به وقت ساعت مرجع جهانی کشف شد، تمام نودهای آماده ی سگویت، شروع به اعمال قوانین توافق شده جمعی کرده اند. این موضوع بزرگترین ارتقائی است که تاکنون برای بیتکوین رخ داده است، توسط این ارتقاء دگرگونی کاملی در ساختار بلاک بیتکوین برای نود های آماده این کار صورت می دهد، ضمن آنکه نودهایی که ارتقاء را انجام نداده اند می توانند همچنان فعالیت عادی خود را ادامه دهند.

به عبارت دیگر سگویت فعال شده منجر به جایگزین شدن محدودیت اندازه بلاک با یک پارامتر وزنی برای بلاک خواهد شد که عملا اجازه می دهد اندازه بلاک تا ۴ مگابایت افزایش پیدا کند. افزون بر آن و شاید مهمتر از آن، رهایی تراکنش های بر پایه سگویت از باگ انعطاف پذیری است که عملا اجازه فعال شدن پروتکلهای یک لایه بالاتر مثل شبکه Lightening ،Atomic Swaps MAST و … را می دهد. از این پس انتظار می رود موارد زیر اجرایی گردد:

تبدیل پارامتر محدودیت اندازه بلاک به پارامتر محدودیت وزن بلاک

از این پس بلاک ها به جای محدودیت سایز، محدودیت وزن خواهند داشت. بسته به نوع تراکنش روی بلاک، سایز بلاک می تواند تا ۴ مگابایت افزایش یابد، هرچند که ۲ مگابایت برای اندازه، یک مقدار حداکثری واقع بینانه تری است. حاصل این کار کاهش کارمزد تراکنش برای کاربران و افزایش سرعت تایید شدن تراکنش ها است.
اگرچه معنی این تغییر این نیست که تمام بلاک سایز ها فورا به ۲ مگابایت افزایش پیدا کند. برای اینکه یک تراکنش از فضای اضافه شده بتواند استفاده کند، آن تراکنش ضرورتا می بایست از حاصل خروجی یک آدرس سگویتی آمده باشد- یعنی سگویت روی آن اعمال شده باشد- نه اینکه تنها “به” یک آدرس سگویتی فرستاده شود.
به هر جهت در زمان فعال سازی هیچ بیتکوینی در آدرس سگویت قفل نشده است. بیتکوین ها حداقل باید یک آدرس سگویتی را سپری کرده باشند. تنها در آن صورت است که دفعه بعدی می توانند از آن فضای اضافی استفاده کنند.

افزون بر موارد فوق، کیف پول ها و اپلیکشن های دیگر نیز می بایست آماده پذیرش تراکنش سگویتی باشند. بعضی از این کیف ها مثل Green Address ممکن است از روز اول یا اندکی پس از آن این آمادگی را داشته باشند. توسعه دهنده این کیف پول، Lawrence Nahum گفته است:

“ما این کیف پول را برای مدت زیادی در شبکه testnet تحت آزمایش داشته ایم. تقریبا به محض فعال سازی آن را در اختیار کاربران می گذاریم. فقط می خواهیم پیش از ارائه آن از نتایج فعال سازی مطمئن شویم”.

تعداد زیادی از تامین کنندگان سرویس بیتکوین نیز از وضعیت مشابهی برخوردار هستند و می توانند شروع به پذیرش تراکنش های سگویتی نمایند، اگرچه تعدادی نیز به زمان بیشتری نیاز دارند. صرافی هایی مثل BitGo, Bitstamp,Kraken و OKcoin به زودی آماده پذیرش سگویت خواهند بود. Jameson Lopp مهندس BitGo می گوید:

“هرچند تاریخ دقیقی مشخص نکرده ایم اما مطمئنیم در اولین فرصت ممکن آن را ارائه خواهیم کرد. حدس من این است که این اتفاق در هفته آینده رخ خواهد داد”.

تعداد دیگری از کیف پول ها و سرویس ها نیز زمان بیشتری برای سازگار شدن نیاز دارند و این زمان از یک کیف پول به کیف پول دیگر ممکن است متفاوت باشد.

شبکه Lightening و موارد دیگر

مسلما بیش از اینکه در انتظار افزایش بلاک سایز باشیم، می بایست سپاسگزار سگویت باشیم که توانسته است تکنولوژی های لایه دوم روی پروتکل بیتکوین نظیر شبکه Lightening و فراتر از آن (Mekelized Abstract Syntax Tree (MAST را امکان پذیر نماید.

بیشتر این تکنولوژی ها هم اکنون در مراحل توسعه هستند و چندین ماه طول خواهد کشید تا در اختیار کاربران معمولی قرار گیرند. این تکنولوژی ها بزودی روی شبکه اصلی بیتکوین مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. به گفته Elizabeth Stark مدیر عامل و بنیان گذار آزمایشگاه Lightening:

“امروز نسخه ۰٫۳ آلفا از نرم افزار Lightening Network Daemon که آخرین نسخه آن قبل از نسخته بتا روی شبکه اصلی است را ارائه کردیم. ما هیچ پیشبینی دقیقی نداریم، اما در نظر داریم به محض انجام کلیه تست ها و پایدار شدن نرم افزار، آن را عملیاتی کنیم. همچنین انتظار داریم به محض فعال شدن سگویت، توسعه دهندگان، تراکنش های تستی روی شبکه اصلی انجام دهند”.

حتی اگر شبکه Lihghtening آماده فعالیت شود، مدتی طول خواهد کشید تا بتوان از امکانات پیشرفته شبکه Lightening و پروتکل های مشابه بهره برداری کرد. از جمله امکان atomic swaps که اجازه تبادل ارز رمز های مختلف روی بلاکچین های مختلف مثل بیتکوین و لایتکوین را بصورت آنی و تقریبا بدون هزینه می دهد. بنا به اظهارات Stark:

“پیرامون تکنولوژی، اکوسیستم توسعه بزرگتری در حال رشد است. برای ما بسیار هیجان انگیز است که می بینیم توسعه اپلیکشین ها روی شبکه Lightening شروع شده است. به محض آماده شدن نسخه شبکه اصلی، انتظار داریم تعداد زیادی از این اپلیکشن ها روی شبکه Lightening کار کنند”.

ضمنا فواید دیگری نیز از سوی سگویت شاهد هستیم، از جمله امضای سریع تر تراکنش ها توسط کیف های سخت افزاری در روز های آتی در دسترس خواهد بود. انتظار این است که الگوریتم امضای Schnorr کارایی بیشتری پیدا کرده و روی بیتکوین اعمال شود اما ممکن است چندین ماه یا بیشتر از آن به طول بیانجامد.

ریسک ها

در حال حاضر سگویت ریسک هایی برای کاربران دارد. اولین ریسک در همه سافت فورک ها وجود دارد و بستگی دارد به اینکه استخراج کنندگان واقعا قوانین جدید را اعمال کنند. اگر بعضی از این استخراج کنندگان قوانین جدید را اعمال نکنند، نود های ارتقاء داده نشده به همراه کلاینت های سبک تا زمانی که شبکه از طریق عمل reorg روی بلاکچین، خود را اصلاح نماید، خواهند توانست تراکنش ها و بلاک های نامعتبر را قبول کنند. در گذشته سافت فورک ها باعث اختلالات حداقلی در شبکه می شدند اما اکنون به نظر می رسد این ریسک ها محدود باشند.
بنا به گفته Peter Todd مشاور بلاکچین در گفتگو با مجله بیتکوین:
“من به ریسک پایین reorg برای نود های کامل سگویت مشکوک هستم. تنها مورد مشابه این وضعیت که قبلا بوده، مربوط به انشعاب زنجیره برای استخراج بدون ارزیابی در دو سال قبل است که روی نود های کامل تاثیری نداشت. خوشبختانه Bitcoin Core پیشرفت های زیادی در افزایش سرعت نسبت به نسخه قدیمی و جایگزین داشته است. بنابراین شانس برای همه استخراج کنندگانی که نسخه Bitcoin Core روی آنها در حال اجراست وجود دارد تا تنها تغییرات کمی در کد غیراجماعی داشته باشند”.

به علاوه در اولین ساعات فعال سازی، زمینه بروز حمله های پیشرفته ای در خصوص استخراج وجود دارد که به حمله ۵۱ درصدی مشهور است. اگر پس از فعال سازی سگویت حجم قابل توجهی بیتکوین به آدرس های سگویتی ارسال شود، ممکن است استخراج کنندگان بصورت تئوریکال بلاکچین را به نقطه قبل از فعال سازی برگردانند. از آنجایی که خروجی سگویت تا قبل از فعال سازی محافظت نشده است، این قبیل برگشت به عقب به استخراج کنندگان امکان سرقت بیتکوین های مذکور را میدهد.

مانند هر حمله ۵۱ درصدی دیگر، هزینه انجام این حمله برای هر بلاکی که بعد از فعال سازی پیدا شود افزایش خواهد یافت و این عمل بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر عاقلانه این است که حجم زیادی بیتکوین مستقیما به آدرس های سگویت ارسال نگردد و بهتر است این کار برای چند ساعت یا حتی چند روز به تعویق افتد.
در انتها Todd اشاره می کند که بعضی از سرویس های تست نشده که پشتیبانی ناقص سگویت را به همراه دارند، ممکن است کمی بعد از سگویت مختل شده و کار نکنند. به عنوان مثال توابع RPC (Remote Procedure Calls) می توانند یک تراکنش سگویت را همزمان با رد آن درخواست کنند زیرا انتظار دریافت آن را ندارند. البته اشکالاتی از این دست به سادگی قابل رفع هستند.

 



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source 

https://coiniran.com/?p=7933
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
6 سال قبل

?

دکمه بازگشت به بالا
1
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x