بلاکچینکاربرد بلاکچین

امکان استفاده از مهمترین کاربردهای بلاکچین در پیشرفته ترین ابر کامپیوترها

استفاده از بلاکچین به عنوان دفتر کل توزیع محاسبات

صعود ناگهانی ارزش دیجی ارزها باعث آشنایی گروهی از افراد نا آشنا به بلاکچین با این حوزه شده است. الگوی امن، رمزآلود و با ابهت بلاکچین، نگاه بسیاری از صنایع دیگر مثل بهداشت و سلامت، انرژی و توریسم را هم به خود جلب کرده است.
در حقیقت طبیعی ترین و با ارزش ترین کاربرد بلاکچین می تواند در ساخت بزرگترین ابر کامپیوتر ها از طریق محاسبات توزیع شده به کار گرفته شود.

 حجم زیاد اطلاعات

ظهور داده های بزرگ (big data)  و زبان چارچوب هوش مصنوعی (AI/ML) در دنیای فناوری، باعث نیاز به قدرت محاسبات بیشتر شده است. در واقع رشد این نیاز آنقدر سریع بوده که توجه کمپانی های تراز اول دنیا را به خود جلب کرده و بدنبال راهی برای استفاده از آن هستند.

HPE که یک شرکت فناوری اطلاعات است اخیرا از یک سیستم با ۱۶۰ ترا بایت حافظه، برای انجام محاسبات (با حافظه) پرده پرداری کرده است. گفته می شود این سیستم تا ۴ یوتا بایت (هر ۱ یوتا بایت برابر با ۲ به توان ۸۰ می باشد) قابل افزایش است (که خیلی بیشتر از همه اطلاعات تولید شده توسط انسان است).

این سیستم همچنین محاسباتی به مراتب سریعتر را ارائه می کند، چون محاسبات از طریق یک پردازشگر انجام نمی شود. بنابراین پردازش حجم زیادی از داده ها با سرعت بالایی توسط سیستم انجام می پذیرد.

 اما چنین راه حل هایی پر هزینه است. علیرغم کیفیت محاسباتی این سیستم ها، شرکت های کمی قادر به پرداخت هزینه آن هستند و افراد معمولی نیز توان مالی استفاده از آن را نخواهند داشت.

بلاکچین بعنوان یک راه حل

 فناوری بلاکچین راهکار بهتری ارائه می دهد. تقریبا می توان گفت که تمام کامپیوترهای جهان از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند.

به همین دلیل، کاربرانی که از حداکثر ظرفیت قدرت محاسباتی در سیستم خود استفاده نمی کنند می توانند با اجاره آن از طریق شبکه همتا به همتای بلاکچین، درآمد مختصری را برای خود به وجود بیاورند.

نتیجه کلی استفاده از چنین سیستمی، قدرت محاسباتی بسیار زیادی را بوجود خواهد آورد که با هیچ سیستم موجود دیگری قابل مقایسه نیست. ماهیت کارکرد دفتر کل توزیع به گونه ای ست که محاسبات به نقطه ای که داده ها در حال پردازش هستند منتقل می شود، بنابراین از مشکل معمول “تاخیر” در سرورهای مرکزی کلود (ابری)، جلوگیری می شود.

فواید روشن این مسئله، سرمایه گذاران زیادی را به سمت بازار بدون کاربرد سوق داده است. نوآوری هایی مثل Golem و iEx.ec با سرمایه گذاری های زیادی همراه بود و حالا بدنبال راه حل برای به کارگیری آن هستند. مثل هر کسب و کاری که به شکل شراکتی انجام می شود، هر فرد حقیقی دارای یک حساب است که توسط آن می تواند میزان دلخواه از قدرت محاسباتی سیستم خود را، با میزان ارزی که مد نظر دارد معاوضه نماید.

منظور از انعطاف پذیری در سیستم دفتر کل توزیع شده، این است که هر کاربر می تواند یک حساب کاربری ساده داشته باشد که قیمت گذاری در آن به شکل پویا و به وسیله بازخورد نظرات تعیین می شود. فناوری بلاکچین، به دارندگان چنین حساب هایی امکان تعمیر و نگهداری می دهد.

علاوه بر این، نوآوری هایی مثل Golem به توسعه دهندگان  اجازه طراحی نرم افزار هایی را می دهد که در داخل زنجیره کاربرد داشته باشد و به کاربران، هم دسترسی رایگان و هم با هزینه مشخص می دهد. تمام این داده ها به شکل متن باز است، و رابط کاربری ساخته شده توسط Golem، مورد پسند کاربران قرار گرفته و به راحتی قابل استفاده است. بر اساس قیمت های نسبتا کمی که به هر سرویس اختصاص داده شده، هر کاربری امکان دسترسی، معادل با یک الگوی اندازه ای HPE را خواهد داشت. با اینکه رقابت سختی در جریان است، به نظر می رسد این سیستم از ارزش کافی جهت “سرمایه گذاری برای واقعیت مجازی” (VR funding) برخوردار است.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



Source Via cointelegraph

Image via static.digit.in

https://coiniran.com/?p=6789
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x