پروژه‌ها

امکانات و قابلیت های هسته شبکه DECENT

شبکه DECENT از تاریخ افتتاح آن در ۳۰ ژوئیه امسال توجه بسیار زیادی را به پروژه خود جلب کرده است. چندین اینترفیس روی تکنولوژی بلاکچین DECENT ساخته شده و تمامی آنها متعلق به نسخه بتای DECENT GO بوده و مایه امیدواری خیلی زیادی برای این شرکت استارت آپ سوئیسی فراهم ساخته است. جامعه ایجاد شده پیرامون این شبکه به خوبی از ظرفیت آن آگاهند اما سوال آنها این است که هسته اصلی DECENT واقعا چه قابلیت هایی دارد؟

برای درک بهتر پتانسیل شبکه دیسنت، Matej Boda بنیان گذار آن اخیرا مقاله ای درخصوص امکانات بلاکچین خود منتشر کرده است. به گفته او: “دیسنت چیزی بسیار فراتر از یک اپلیکیشن غیرمتمرکز محتوا است. ترکیبی نو آورانه از تکنولوژی بلاکچین با یک سیستم بهینه شده که به اپلیکیشن های بسیار زیادی اجازه اتصال به DECENT GO می دهد که تنها بخشی از امکانات کاربردی آن است.”

امکانات هسته دیسنت، یعنی همان محصول با اولویت این شبکه، بسیار فراتر از اینترفیس هایی است که در حال حاضر وجود دارد و چون این محصول با اولویت این شبکه است تا زمان رونمایی آن در حال توسعه های جدید است. در پاسخ به این سوال داغ و حیاتی جامعه در مورد امکانات هسته شبکه دیسنت به طور خلاصه وار به وضعیت پیشین، چگونگی استفاده از آن، اینترفیس هایش و آنچه وقعا قادر به انجام است پرداخته می شود.

در حال حاضر هسته دیسنت از تمامی تراکنش های توزیع محتوا پشتیبانی می کند. کاربران قادرند یک اکانت ایجاد کرده و با انتشار محتوا روی شبکه، امکان خرید آن محتوا، دادن امتیاز به آن و کامنت گذاشتن روی آن محتوا را  برای مصرف کنندگان فراهم سازند. اینها همگی امکانات در حال کار و  اولیه هسته دیسنت بوده و از زمان ارائه آنها در انتهای ژوئن ۲۰۱۷ در دسترس هستند. برای تشریح بیشتر قابلیت ها و پتانسیل ها، موارد کاربردی زیادی مرتبط با هسته تکنولوژی دیسنت توسعه یافته است.

قابلیت تقسیم بندی پرداخت

اولین امکان هسته دیسنت به تقسیم بندی پرداخت اشاره می کند. در زمان انتشار یک محتوا روی شبکه –توسط یک گروه-، یکی از آنها می تواند با اعلام یک آدرس اولیه بخشی از سهم پرداخت را دریافت نماید (مثلا دستیار هنرمند که روی محتوا کار کرده است). این بدان معنی است که همه دست اندر کاران یک محتوا می توانند به محض هر خرید تسویه حساب شوند. این امکان یک کاربرد عالی برای ریز پرداخت ها در صنعت رسانه است، مخصوصا در صنعت رسانه های متنی که همه نویسندگان به محض خرید محتوای خود، پاداشی را دریافت می کنند.

1

جمع آوری سرمایه محتوای دیجیتال، جایی که شخصی یک کمپین برای جمع آوری سرمایه برای تعدادی محتوا راه اندازی کرده و طرفداران این کمپین حمایت مالی خود را از محصول او نشان می دهند، می تواند با پیوستن به قابلیت تقسیم بندی پرداخت کار خود را به پیش ببرد. برای مثال، فرض کنید یکی از ستاره های جدید سینما بتواند از این طریق نسبت به جمع آوری سرمایه از سوی طرفداران خود اقدام نماید (واحتمالا این سریعترین جمع آوری سرمایه در دنیا است). پس از آن انتشار دهنده محتوا می تواند شرایطی را با استفاده از اینترفیس دیسنت وضع کند بنابر این همه همکاران او خواهند توانست فورا درصدی از هر فروش را دریافت نمایند. اساسا این قابلیت فرصتی برای داشتن یک اینترفیس مانند شروع کننده ای بسیار سریع برای یک محتوا در خصوص جمع آوری سرمایه روی هسته دیسنت پدید می آورد که مشارکت کنندگان به طور واقعی از محل درآمد هر فروش سهیم هستند.

2

در صنعت بازاریابی آنلاین، شخص می تواند از امکان تقسیم بندی پرداخت دیسنت با تلفیق آن با ابزارهای بازاریابی آنلاین مثل موتورهای ارائه پیشنهاد یا هر ابزار دیگر ارائه دیتا استفاده نماید. با این امکان قادرند محتوا را منتشر کرده و از ابزارهای پیشرفته بازاریابی استفاده کنند و تنها پس از استفاده از محتوا نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند. بنابر این آنها پرداخت خود را تنها درصورت تبدیل واقعی که ابزار بازاریابی پدید آورده اند، انجام خواهند داد.

اشتراک (آبونمان)

هدف دیسنت ایجاد پلتفورمی است که هرکس بتواند چندین مدل کسب و کار روی این تکنولوژی بلاکچین پیاده سازی کند. برای نیل به این هدف، آنها نوعی تراکنش اشتراک (آبونمان) به عنوان یک قابلیت از هسته دیسنت ساخته اند. بدین معنی که لزومی ندارد یک فرد به ازای هر محتوای منتشر شده از هر شناسه (اکانت) پرداخت داشته باشد، در عوض در صورت درخواست انتشار دهنده می تواند با تنظیم پرداخت حق اشتراک بصورت هفتگی یا ماهیانه اقدام کند. با این قابلیت یک رسانه که در مدل کسب و کاری خود حق اشتراک نیز طراحی کرده، به راحتی بتواند از فواید بلاکچین دیسنت بهره مند شود.

با ادغام این امکان با سیستم تقسیم بندی پرداخت، هرکس می تواند محتوای بدون نشان خود یا دیتای مشخصی را برای فروش منتشر نماید (از جمله داده های محیطی که توسط سیستم های صوتی یا قایق های دریایی جمع آوری شده است). با این امکان بازار جدیدی برای داد و ستد دیتا برای یک شخص فراهم می شود بدون اینکه مجبور باشد تمام آن اطلاعات برای تحقیق را شخصا جمع آوری کند، در عوض این اطلاعات را از یک زیرساخت موجود متصل به بلاکچین دیسنت تهیه (خریداری) می کند، از اینرو هر کسی در سودمند بودن این شبکه سهیم خواهد بود.

قیمت گذاری مجدد

سوخت شبکه دیسنت ارز رمزنگاری شده DCT است. مانند بیشتر ارز های دیجیتال، DCT نیز نوسانات بزرگی دارد لذا رغبتی بری نویسندگان نخواهد داشت که محتوا را یک روز با هزینه ۱۰ دلار و روز دیگر با هزینه ۵۰ دلار منتشر کنند. بنابراین با یکپارچه شدن با امکانی قادر خواهند بود محتوای خود را نسبت به یک ارز مورد توافق قیمت گذاری نمایند و قیمت DCT نیز بر اساس ارزش بازار در هر زمان مجددا محاسبه خواهد شد. مثلا یک ناشر کتابش را ۱۰ دلار قیمت گذاری کرده و در زمان خرید قیمت متفاوتی نسبت به ارزش  DCT دارد که به طور خودکار طوری محاسبه می شود که در آن زمان برابر ۱۰ دلار باشد (یعنی اینکه خرید کتاب با ارز DCT بر مبنای معادل قیمتی ۱۰ دلار انجام می شود). به علاوه برای seed های دیسنت نیز پیاده سازی شده است جایی که آنها بتوانند فضای ذخیره سازی را بر مبنای ارز انتخابی قیمت گذاری کرده و نرخ مبادلاتی بصورت خودکار به روز خواهد شد.

هسته دیسنت بصورت کد منبع باز است، بدین معنی که تکنولوژی بلاکچین آنها و تمامی امکانات نوآورانه ای که در آن یکپارچه شده از طریق اینترفیس API در دسترس است. این قابلیت به توسعه دهندگان یا شرکت ها امکان پیاده سازی تکنولوژی دیسنت را در پروژه های جدیدشان فراهم می سازد.

زیبایی دیسنت در این است که محدودیتی برای ظرفیت های ناشناخته آن وجود ندارد. موارد ذکر شده تنها نمونه های عملی انجام شده با این تکنولوژی است و موارد جدید به طور پیوسته در حال اکتشاف است.

چه چیزی برای آینده دیسنت در پیش است؟ آیا این مفاهیم به ثمر خواهد رسید؟ باید منتظر ماند و دید، اما به نظر می رسد رقابتی شروع شده و روی امکانات ذکر شده فوق تیم هایی از پیشگامان این صنعت با جدیت مشغول کار هستند و پشتیبانی خوبی از پروژه های این شرکت و آینده آن به عمل می آورند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.


https://coiniran.com/?p=8094
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x