ایستگاه خبر

استخراج بوسیله انرژی های تجدید پذیر: راه کاری برای حل معضل گازهای گلخانه ای ناشی از بلاکچین

به دقت و با اسناد تأیید شده است که رمزارزهای محبوبی مانند بیتکوین و اتریوم در مجموع  انرژی بیشتری را نسبت به ایسلند، سوریه و اُردن مصرف می کنند. خبر خوب این است که همین امر، استخراج کنندگان را به سمت استفاده از انرژی پاک، کاهش هزینه ها، کمک به سیاره زمین و حتی ایجاد سود سوق می دهد.

استخراج، فرآیندِ ایجاد کوین های جدید و بر خلاف پول های سنتی چاپ و توزیع شده توسط دولت می باشد. رمزارز فاقد یک دولت مرکزی بوده و استخراج کنندگان برای حل معادلات ریاضی (که به نام هش شناخته می شوند) از نرم افزار استفاده می کنند تا از این طریق تراکنش ها تایید شوند. همچنین برای حفظ انگیزه در آنها، در قبال این کار مقدار اندکی از آن رمزارز را نیز دریافت می کنند.

فرآیند استخراج هم محاسباتی و هم مبتنی بر انرژی است، به ویژه که میلیون ها پردازشگر در سراسر جهان کار می کنند که گرمای زیادی هم تولید می کنند و همین موضوع باعث می شود تا انرژی بیشتری نیز (برای خنک کردن) استفاده شود. براساس محاسبات  Sebastiaan Deetmanمحقق زیست محیطی Leiden University، اگر همچنان شبکه بیتکوین به همین میزان گسترش یابد، تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴ گیگاوات برق مصرف خواهد کرد.این میزان از مصرف، معادل ظرفیت تولید انرژی برق کشور دانمارک می باشد.

چونانکه ارزش ارزهای مجازی محبوب افزایش می یابد، پتانسیل بالقوه آنها در جهت گسترش و انجام معاملات نیز افزایش می یابد؛ این به معنای ایجاد فشار بیشتر برروی شبکه است. برای مثال، مقامات حکومتی ونزوئلا، یک انبار مملوء از ۱۰٫۰۰۰ کامپیوتر استخراج (ماینینگ) را کشف کردند که برق مصرفی آنها به اندازه مصرف کل یک شهر بود. نکته مثبت اینجاست که همین امر، برخی از شرکت ها و اشخاص استخراج کننده رمزارز را به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر سوق می دهد.

اگرچه کسب سود با این روش بسیار دشوارتر از استخراج توسط کامپیوترهای خانگی شما است، اما امکان دارد انرژی پاک برخی از نقش آفرینان کوچکتر را نیز دوباره به عرصه رقابت بازگرداند. درادامه برخی از نمونه های نوآورانه استخراج با بهره گیری از قدرت مادر طبیعت را مرور می کنیم:

NastyMining

NastyMining تأسیس شده در سال ۲۰۱۲،  یک بهره بردار پایدار مستقر در Arizona می باشد که برای استخراج بیتکوین از انرژی خورشیدی و باد استفاده می کند. بنیان گذارآن OgNasty نامیده می شود. او پلتفرمی را برای استخری از استخراج کنندگان خرد برای سهیم کردنشان در “فعالیت های مسئولانه اجتماعی بیتکوین” طراحی کرده است. OgNasty  سعی کرده که به جای تمرکز صِرف بر سود، صرفه جویی مصرف انرژی در استخراج را حفظ کرده و ادامه دهد.

برای عضویت در این استخر، استخراج کنندگان باید یک کُرسی در NastyFans (باشگاه هواداران بیتکوین شرکت OgNasty ) را خریداری کنند. در حال حاضر هر ۳۰٫۰۰۰ کرسی اِشغال و خریداری شده است. با این وجود، NastyFans یک سایت حراج و مزایده برای خرید و فروش کرسی های خود برای کاربران نیز راه اندازی کرده است. اعضا علاوه بر سود حاصل شده از پروسه های استخر استخراج NastyMining، درصدی نیز از طریق سایر فروش ها نظیر، ضرب بیتکوین های فیزیکی ساخته شده از فلزات گرانبها بدست می آورند.

استخراج بیتکوین با انرژی خورشیدی تنها بخشی از پروژه انرژی سبز OgNasty (OgNasty’s Green Energy) که در ماه فوریه راه اندازی شد، می باشد. یک شرکت آمریکایی انرژی خورشیدی به نام SunPower، ۲۹ پنل خورشیدی را به این پروژه اهدا کرد و Crypto Exchange YoBit نیز تهیه و تأمین یک توربین بادی را به عهده گرفت.

OgNasty  به دنبال گسترش تولید انرژی خورشیدی و بادی خود در آینده است، و همواره در جستجوی راه های جدید برای کاهش مصرف انرژی و هزینه ها می باشد. او امیدوار به دست یافتن به یک مولد برق د.چرخه ای جهت سرگرم کردن خود بوده و در نهایت قصد نصب و راه اندازی یک برج خنک کننده و مخزن غوطه ور برای تجهیزات خود را دارد.

HydroMiner

HydroMiner یک شرکت استخراج ارزهای رمزنگاری شده می باشد، که با ابتکار دو خواهر به نام های Nicole و Nadine  Damblon افتتاح و راه اندازی شد. این دو خواهر، شرکت را پس از آنکه به صورت خودآموز چگونگی استخراج دیجی ارزها توسط کامپیوترشان را یاد گرفتند، در سال ۲۰۱۴  تآسیس کردند. عملیات آنها دراستخراج انواع  مختلفی از رمزارزها، با استفاده از انرژی سبز نیروگاه های برقی-آبی در کوه های آلپ اتریش تأمین می شود.

در حال حاضر این شرکت دارای دو نیروگاه برقی-آبی در Schönberg و Murau اتریش است. مؤسسین، این نقاط را به دلیل هزینه پایین برق انتخاب کرده و ادعا می کنند که ۸۵ درصد ارزان تر از میانگین اروپا نیز می باشند. آنها همچنین با بکارگیری آب پشت سد این نیروگاه ها در جهت خنک کردن تجهیزات استخراج، هرچه بیشتر انرژی مصرفی و هزینه ها را کاهش می دهند.

 رمزارزهای محبوبی

هدف HydroMiner در این صنعت، داشتن کمترین اثر انتشارکربن است. همچنین به دنبال به دست آوردن نیروگاه های آبی بیشتری بوده و برای آماده کردن سرمایه گذاران کوچکتر برای پیوستن به عملیات استخراج سودآور نیز امیدوار می باشد.

” Christian Vogl مدیر مؤسسه فناوری HydroMiner، در پیامی تصویری در وبسایت خود بیان داشت: “روزهایی که شما قادر به استخراج بیتکوین توسط کامپیوترهای خانگی خود بودید به سر آمده است، امروز شما نیازمند یک سخت افزار تخصصی، انرژی ارزان و بودجه ای برای گسترش عملیات می باشید”.

HARVEST

HARVEST یک پروژه استخراج ارزهای رمزنگاریشده با قدرت باد (توربین بادی) در مقیاس کوچک است که توسط موسسه Critical engineer در برلین و Julian Oliver  هنرمند، ایجاد و تأسیس شده است. این پروژه از انرژی باد نه تنها برای استخراج ارز مجازی Zcash بهره می برد، بلکه تمام سود حاصله را به سازمان های تحقیقاتیِ تغییرات آب و هوایی و اقلیمی نیز اهدا می کند.

این پروژه توسط موزه سوئد (Swedish museum)، konstmuseet i skövde (موزه هنر در skövd سوئد) سفارش داده و ایجاد شده است، و از ۱۴ سپتامبر به مدت دو ماه در معرض نمایش و دید عموم قرار گرفته. Julian در نظر دارد که ساخته خود را جهت استخراج رمزارز برای تولید پول و اهدای آن به سازمان های مستقل غیر دولتی (NGOs)  فعال در زمینه تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، در باد خیزترین نقاط جهان مستقر کند.

 

اگرچه لیست فوق الذکر به لحاظ ابتکار در “استخراج ارز رمزنگاری شده پاک” تنها در سطوح اولیه است، اما بحث و گفتگو در این زمینه آغاز شده و این خبری خوب و بزرگی برای بلاکچین است. بنابراین پیش از اینکه برای انرژی برق پول پرداخت کنید و یا برای ورود به یک استخر استخراج قدیمی خیز بردارید، شاید بهتر باشد با کمی تعمق به سمت انرژی های پاک (سبز) بروید. بیایید اجازه ندهیم که موفقیت سریع بلاکچی، اعتبار آن را خدشه دار کند.



دیدگاه هایی که در این مقاله ارائه شده اند، متعلق به نویسنده می باشند و لزوماً مربوط به Coiniran نمی باشد و نباید به آن نسبت داده شود.



source

 

 

https://coiniran.com/?p=8662
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
دیدگاه خود را با کوین ایران به اشتراک بگذارید!x